Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te opettajien haukkujat:

Vierailija
12.01.2012 |

menkää itseenne.

Olen opettaja, ollut 12 vuotta. Kouluttauduin ammattiin, koska kuvittelin työn aivan toisenlaiseksi. Luulin, että opetan oppilaita, kuuntelen joskus heidän murheitaan, tehdään joskus jotain kivaa yhdessä, ollaan yhteydessä vanhempiin ja otetaan huomioon heidän mielipiteitään siinä määrin, kuin mahdollista.

Koulussa meneekin kivasti, oppilaiden ja vanhempienkin kanssa. Mutta tällä palstalla saa lukea opettajia vihaavien ihmisten kommentteja jatkuvasti. Suurin osa on provokaatiota, mutta luulisin, että joukkoon mahtuu muutama tositapauskin. Eli lapsi kertoo kotona, että opettaja on toiminut jotenkin epätavallisesti ja sitten äiti kysyy täältä AV-tuomioistuimelta, että onko tämä nyt oikein. Ja mammat vastaavat lähes aina, että ei todellakaan, vaan opettaja on hullu.

Opettajalle ei vaivauduta soittamaan tai ottamaan muuten yhteyttä, vaan uskotaan sumeilematta, mitä lapsi kertoo. Lapsihan kertoo ihan mitä vaan, j ayleensä sen, mitä aiti haluaa kuulla.

Mielellään osa lapsista haluaakin saada aikaan kohun koulun ja kodin välille,ja siten huomiota itselleen. Nämä kaiken uskovat vanhemmat ovat juuri niitä, jotka lapsen koulsuta tultua kysyvät: mitäs kummallista se opettaja tänään teki? Äidin elämän sisältö on siinä ja sen vatvomisessa.

Nämä vanhemmat ovat lähes aina juuri niitä, jotka eivät ole itse osanneet koulussa mitään, ja ovat siksi häiriköineet ja ajautuneet vaikeuksiin opettajakunnan kanssa. Syystä, mutta omasta mielestään koko koulumaailma on läpeensä täynnä sadistisia opettajia. En kiellä, etteikö sellaisiakin olisi, mutta kuitenkin vähemmistönä.

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on juuri näitä: tehtailee valituksia opettajista solkenaan. Oma lapseni on samalla luokalla tuon ystävän lapsen kanssa. Hän on kertonut, että ystävän lapsi käyttäytyy törkeästi koulussa, mutta äiti ei usko opettajaa vaan lasta, joka sanoo olevansa aina hiljaa ja tekevänsä tehtäviä. Opettaja on selvästi burn outin partaalla noiden syytösten takia.

Vierailija
2/44 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

täältä kun lapseni sai jälkkää,kun oli vessassa liian kauan,ja kyllä jätin kertomatta ehkä olennaisimman asian tästä jutusta.Lapsen koulussa rangaistukset jaellaan naaman mukaan,ja siksi minulla on syytä epäillä että tämäkin on taas "niitä" jälki-istuntoja.

Omalta kouluajalta muistan juurikin luokanopettajamme lellikit,eikä se mitään uutta taida olla.Tosin en siihen ketjuun halunnut tätä epäilystäni ilmaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

täältä kun lapseni sai jälkkää,kun oli vessassa liian kauan,ja kyllä jätin kertomatta ehkä olennaisimman asian tästä jutusta.Lapsen koulussa rangaistukset jaellaan naaman mukaan,ja siksi minulla on syytä epäillä että tämäkin on taas "niitä" jälki-istuntoja. Omalta kouluajalta muistan juurikin luokanopettajamme lellikit,eikä se mitään uutta taida olla.Tosin en siihen ketjuun halunnut tätä epäilystäni ilmaista.

Se naama kun saattaa olla (ja varmaan onkin) juuri se häirikkö luokassa.Miksi sinusta pitäisi jaella rangaistuksia niille naamoille, jotka ovat kunnolla??

Vierailija
4/44 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai "niitä" jälki-istuntoja. Sinulle ei sitten ole tullut mieleen, että lapsesi saa niitä istuntoja syystä? Että hän on aina pääosissa kaikissa häiriöissä? vaikka kertookin sinulle olleensa vain kiltisti?

Etkä koskaan soita opettajalle ja kysy, miten asiat ovat? Eikö lapsestaan huolta pitävien vanhempien kuulu ottaa yhteyttä kouluun, jos on jotain epäselvää? vai mitä pelkäät? ja olet näköjään juuri tuo AP:n esimerkki, joka ei ole itse osannut käyttäytyä koulussa ja nyt opettaa lapsensa samaan. Ja myös opettajan haukkumiseen.

Vierailija
5/44 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei olla ikinä menty siihen, että open arvosteltaisiin lapsen kuullen. Joskus ollaan keskusteltu miehen kanssa jostain open linjauksista, mutta kahden kesken. Lapsella on paljon kivempaa koulussa, jos hän pitää opettajastaan paljon. Vanhempien eripura aiheuttaa ainoastaan ongelmia.

Vierailija
6/44 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tuossa oli kyse samasta asiasta kuin omana kouluaikanani jotkut opettajat ihan naaman mukaan kohteli oppilaita, samasta kokeesta samoilla vastauksilla eri numerot tai samat koenumerot, aivan eri arvosanat todistukseen. Mikä toiselta on hyväksyttävää ei toiselta olekaan.

täältä kun lapseni sai jälkkää,kun oli vessassa liian kauan,ja kyllä jätin kertomatta ehkä olennaisimman asian tästä jutusta.Lapsen koulussa rangaistukset jaellaan naaman mukaan,ja siksi minulla on syytä epäillä että tämäkin on taas "niitä" jälki-istuntoja. Omalta kouluajalta muistan juurikin luokanopettajamme lellikit,eikä se mitään uutta taida olla.Tosin en siihen ketjuun halunnut tätä epäilystäni ilmaista.

Se naama kun saattaa olla (ja varmaan onkin) juuri se häirikkö luokassa.Miksi sinusta pitäisi jaella rangaistuksia niille naamoille, jotka ovat kunnolla??

Vierailija
7/44 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka vielä haluaa edes opettajsksi, kun vanhemmat ovat aivan hulluja? Juuri tänään uutisissa kerrottiin opettajien kiusaamisesta.

Vierailija
8/44 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tuossa oli kyse samasta asiasta kuin omana kouluaikanani jotkut opettajat ihan naaman mukaan kohteli oppilaita, samasta kokeesta samoilla vastauksilla eri numerot tai samat koenumerot, aivan eri arvosanat todistukseen. Mikä toiselta on hyväksyttävää ei toiselta olekaan.

Ja miksihän sitten ette ottaneet taaskaan opettajaan yhteyttä ja kysyneet, mistä tuo johui?

Ettei olisi lapsi taas kertonut väärää tietoa kaverin todistuksita ja numeroista?

Vierailija
9/44 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulussa ei saa olla ulkotakki päällä luokassa.Oppilas A on yh:n lapsi,oppilas B on hyvästä ydinperheestä lisäksi isä istuu kunnanvaltuustossa.A:lla ja B:llä on takit päällä luokassa,mutta A otetaan puhutteluun ja B:lle sanotaan,ettei se nyt mitään kunhan otat sen pois.

Näin olen kuullut,ja lisään vielä,että ovat kavereita keskenään.

Vierailija
10/44 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyhmät osaa soittaa. Ja opettaja kun on aikuisellekin sellaienn mörkö, että ei sille soitella kuin viikonloppuna kännissä. Äitini on opettaja, ja joutuu sietämään sitäkin. Eikä niille kännisille äideille ja isille voi sanoa mitään, on pakko kuunnella ja pyytää ottamaan kouluaikana (eli selvinpäin) yhteyttä. Kukaan ei koskaa ota. Kun ei uskalla. Paskiaiset. Äitini on 56-vuotias. säälittää.

Vierailija
11/44 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

B ottaa sen takin pois pyydettäessä, A ei.

Soititko opettajalle? Vai kertoiko lapsi itse tuon hirveän epäkohdan?

Vierailija
12/44 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ellei ole jotain tosiaan tärkeää, eli s-postilla kaikki, kiitos...

Joo, näin on tehty, ja eipä voi sanoa, että toimii. Ehkä sen open mielestä. Kuten sinäkin ope tiedät, mikään metodi, tapa ei toimi kaikille, kukaan ei koskaan ole tyytyväinen, joten jorise pois, suuri osa sunkin oppilaiden vanhemmista lie ihan ok...?

Vierailija
13/44 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

B ottaa sen takin pois pyydettäessä, A ei.

Soititko opettajalle? Vai kertoiko lapsi itse tuon hirveän epäkohdan?

ja B:lle sanottiin että takit pois ja ottivatkin pois,mutta A joutui siitä puhutteluun B ei,mikä tässä on vaikea tajuta? Samat metkut kavereilla,mutta eri kohtelu.Soitin koululle selvitetään ensi viikolla,kun ope ei ollut paikalla.Ja kyllä haluan että rangaistaan huonosta käytöksestä,rankaisen kotona itsekin ja toivon koululta samaa.

Vierailija
14/44 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajalle ei vaivauduta soittamaan tai ottamaan muuten yhteyttä, vaan uskotaan sumeilematta, mitä lapsi kertoo. Lapsihan kertoo ihan mitä vaan, j ayleensä sen, mitä aiti haluaa kuulla.

vain sanoo, ettei meidän koulussa ole kiusaamista. Sun Nico-Petteri vain vedättää sua.

Miksi niin paljon lapsia kertoo kiusaamisesta ja siitä, että koulussa aikuiset ei välitä.

Opettajan työ on jotakin muutakin kuin vain kivaa puuhastelua. Jokainen kouluampuja ja koulupuukottaja on liikaa ja jokaisen taustalta löytyy opettaja, joka on pannut pään pensaaseen, eikä ole muka huomannut kiusaamista.

Vierailija
15/44 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani meni puolustamaan poika b.tä. Poika a veti turpiin poikaani. Poikani puolustautui.

Koko sakista poikani istui ainoastaan jälki-istunnon, koska poika a.n isä on rehtorin tuttu.

Eli viesti meni niin, että poika a saa hakata ja kaikkien muiden pitää vain yrittää juosta pakoon, koska muuten he saavat jälki-istuntoa.

No, poliiseihin tämä ei ole pätenyt vaan poika a-lla on jo pitkä rikosrekisteri.

Tämä siis opettajien puolueettomuudesta

Vierailija
16/44 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulussa ei saa olla ulkotakki päällä luokassa.Oppilas A on yh:n lapsi,oppilas B on hyvästä ydinperheestä lisäksi isä istuu kunnanvaltuustossa.A:lla ja B:llä on takit päällä luokassa,mutta A otetaan puhutteluun ja B:lle sanotaan,ettei se nyt mitään kunhan otat sen pois.

Minulle opettajana kävi näin, ja ehkä olen kyseisen esimerkin opettaja. Ilmoitin tunnin alussa, että takit käytävään, koska osalla oli ne edelleen päällä, mutta en huomannut, että kaikki eivät niitä vieneet, joten aloitin tunnin. Kesken tunnin huomasin, että Martilla oli takki päällä, joten huomattavan ärtyneesti totesin, että nyt se takki sinne naulakkoon. Martti on ennenkin pitänyt takkia päällä ja nytkin purnasi ja yritti luistaa käskystä. Osa oppilaista etupenkissä vähän hihitteli, että miten en nyt sitä heti alkuun huomannut ja jouduin myöntämään, ettei haukan katseeni olekaan ihan aukoton.

Tunnin loppupuolella huomaan, että Einollakin on takki päällä. Nyt etupenkissä nauretaan ja kunnolla, kun olen monta kertaa antanut Einon vastatakin enkä ole huomannut takkia. Itseänikin naurattaa ja Eino vie takkinsa käytävään tyytyväisenä temppuunsa, ja minä totean vain lyhyesti, että takit kuuluu laittaa sinne käytävään jo heti tunnin alussa (mutta tajuan, että Eino testasikin, huomaanko takin vai ei). Martti sai saarnan, Eino lyheyn huomautuksen. Miksi?

1) Martilla on takki aina päällä eikä vie sitä käytävään ilman kovistelua

2) Martti vänkää lisäksi asiasta kohtuuttoman kauan ja tunnista menee aina aikaa siihen

3) Einolla ei ole takkia ollut aiemmin päällä enkä osaa sitä edes odottaa häneltä

4) Eino on osallistunut tunnin opetukseen aktiivisesti eikä vain makaa pulpetin päällä niin kuin Martti. Kun oppilas tekee, mitä pitääkin, ei opettaja kiinnitä niin tarkkaan huomiota, mitä hänellä on yllään. Toisin on sellaisen oppilaan kanssa, joka vain makailee pulpetilla. Opettaja huomaa, että takki on päällä, kirja ja vihko laukussa ja kännykkä esillä.

5) Eino vie takin käskemättäkin käytävään ja tiedän, että hän ei tee temppuansa toiste.

On väärin, että Eino ei saanut saarnaa mutta mielestäni myös aika inhimillistä. Jälkeenpäin analysoiden tajuan, miten olisi pitänyt toimia, sillä hetkellä asiat vain etenivät näin. Oppilaat itse alkavat pohtia asiaa ja huomaavat epäreiluuden helposti. Ja jutut lähtevät liikkeelle. Unohdetaan mainita ne yksityisseikat, jotka selittävät edes hiukan, miksi ope toimi niin kuin toimi - vaikka toimikin väärin.

Vierailija
17/44 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

18,olet varmasti mukava opettaja isossa kaupungissa?

Annoin esimerkin mutta kyse ei ollut takeista.En tämän yksityiskohtaisemmin halua kirjoittaa,mutta lapset olivat molemmat yhtäaikaa vierekkäin kun "rikos" huomattiin ja opettaja piti toiselle puhuttelua sen jälkeen kun toiselle sanoi,ettei se mitään haittaa.

Vaikka opettja jakelisi rangaistukset naaman mukaan,niin onko se pakko tehdä lasten aikana?Pitäisivät suosion osoituksensa omana tietonaan,eivätkä pyyhkisi niilä toisen lapsen naamaa.Kiitos.

Vierailija
18/44 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet pelottava opettaja. En näe viestissäsi kykyä tarkastella empaattisesti toisen osapuolen kokemuksia, enkä myöskään kykyä nähdä virheitä itsessäsi.

En jaksa kirjoittaa yhtään esimerkkiä opettajan inhimillisyydestä, mikä tarkoittaa virheiden tekemistä siinä missä muutkin ihmiset niitä tekevät. Ärtymystä vanhemmissa aiheuttaa useimmiten erilaiset väärinkäsitykset, sekä monen opettajan taipumus bessewisseriyteen ja tuomarimaiseen vallan käyttöön.

Kirjoituksessasi leimaat lapset kieroilijoiksi ja vanhemmat oppimattomiksi moukiksi, jotka sitten "ajautuvat vaikeuksiin opettajakunnan kanssa". Eiköhän ole aika katsoa siihen peiliin: kun huomaat, että syyttävä sormesi osoittaa muihin ihmisiin, huomaatko, että kolme muuta sormeasi osoittaa sinuun itseesi?

Eiköhän meillä kaikilla ole kokemusta oman kouluhistorian perusteella epäreiluista ja epäoikeudenmukaisista opettajista? Uskon, että myös ap:lla niitä kokemuksia on, vaikkei epäoikeudenmukaisuus olisi itseä kohdannutkaan. Kyllä opettajakuntaan mahtuu niin monenlaista tallaajaa, etten yhtään ihmettele näitä kommentteja täällä. Ystäväpiirissäni on useampi opettaja, jonka oppilas en missään nimessä haluaisi olla.

t. opettaja

Vierailija
19/44 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärrätkö, että kuulemasi saattaa olla kovasti värittynyt tai/ja osa jätetty kokonaan kertomatta?

Oletko aivan varma, että tilanne meni juuri noin? Entä oletko tietoinen mahdollisista taustoista? Enkä tarkoita nyt perhetaustaa vaan sitä, että ehkä toinen oppilas oli ensimmäistä kertaa takki päällä luokassa ja toinen taas on saanut asiasta jo useamman huomautuksen?

Äitinä ja opettajana olen huomannut, että lapsilla on tapana kertoa tapahtumat omasta näkökulmastaan - ja useimmiten se näkökulma on kovin värittynyt. Lapsen kaveri selitti kaikille, miten hän on opettajan silmätikku ja eräs toinen poika lellikki - esimerkkinä hän kertoi tapausta, jossa kummallakin oli läksyjä tekemättä ja silmätikku sai wilmamerkinnän lellikki selvisi kehoituksella.. Kuulostaa kovin epäreilulta eikös? Totuus kuitenkin oli se, että silmätikuksi itseään kutsuva oli jättänyt koko tehtävän (10 kohtaa) tekemättä, lellikki oli jättänyt yhden kohdan tyhjäksi, koska ei ollut tiennyt vastausta...

Vierailija
20/44 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoittaa siis sitä että jotkut heistä ovat täysin väärällä alalla kuten mun esikoiseni opettaja. Ei minkäänlaista sosiaalista taitoa, on kylmä ja ylimielinen lapsia kohtaan, ei osaa kommunikoida ja antaa hyvin epäselviä ohjeita. Ei mikään malliope todellakaan. Mulla sentään on vertailupohjaa kun kaikki 3 lasta ovat jo koulussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yksi