"perheessä on jotain salaamista" Mistä tämmöinen johtopäätös?
Jos perhe haluaa toimia omalla tavallaan ja varaa muihin kuin ilmaispalveluihin, heti epäillään?
Siinä näkee miten yhteiskunta on aivopessyt hyvin suurinta osaa kansalaisia. Jos et tee niin, tai näin, sulla on salattavaa...
Onneksi näkee tälläkin palstalla fiksuja ihmisiä, jotka ei kulje yhteiskunnan talutusnuorassa kuin vähä-älyiset apinat.
Meidän salaisuus on fiksuus ja omilla aivoilla ajattelu.
Ja tyhmät huutelee ja raivoaa kun pieni osa porukasta ei kulje valtavirran mukaan ja noudata joka ikistä käskyä ja neuvoa orjallisen kirjaimellisesti.
Onneksi tästäkin maasta löytyy ainakin edes 5 % ihmisiä, jotka ajattelee omin aivoin ja myös niitä käyttää.
Kommentit (107)
Ja koska se sun lapsesi ei koskaan ole ko. terkalla käynyt, ei hän sinne menekään, ainakaan valittamaan esim. koulukiusaamisesta.
Aika suuria sanoja käytät, ottaen huomioon, ettet edes tunne minua tai perhettäni. Kotona ja koulussa on kerrottu, että on olemassa kouluterveydenhoitaja ja siellä voi käydä.
No.
Kyllä, hyvään keskustelutapaan kuuluu myös olla sekoittamatta eri asioita toisiinsa. Sinä väität, että joku yksittäistapaus johtuu siitä, että kouluterveydenhoito ei havainnut tuon yksilön pahoinvointia.
Aika hoopoa edes olettaa, että max vuosittaisessa tarkastuksessa KOSKAAN - on se sitten yksityispuolen tai julkisen puolen - voitaisiin AUKOTTA havaita yksilön henkinen, nopea järkkyminen.
SELLAISET asiat huomaa oppilaan lähipiiri ensin.
Toinen asia taas on, kun oppilas itse haluaa apua ja keskustelukumppanin. Hän voi jutella opettajalle, jos opettaja ehtii kuunnella, mutta silloin pitäisi osata heti muotoilla ongelma ja tunnustaa, että (esim.) "XX kiusaa minua".
Monasti nuorelle on helpompaa mennä valittamaan vaikka nyt sitten juuri päänsärkyä ja kun terkka kysyy, mistä se johtuu, onko kaikki ok - sitten sanainen arkku sitten jo saattaa hyvässä lykyssä auetakin. Ei välttämättä, mutta tätä tapahtuu ja aika useinkin.
Totta kai yksityispuolella käyvä teini voi käydä terkkarilla, mutta käykö, kun ei häntä ollenkaan tunne ja kotona on toitotettu toitottamasta päästyään, millaisia "ammattitaidottomia kyyliä ne terkat on, onpa hyvä, että ME osataan ajatella OMILLA aivoillamme, eikä MOKOMIA käytetä..."
Ihan varmasti kouluterveydenhoitoa pitää kehittää ja eri kunnissa on suuria eroja. Resursseja on niistetty pois. Mutta toisin kuin sinä, minä teen siitä sen johtopäätöksen, että se ei ole yksittäisen terkkarin huonouden merkki tai merkki siitä, että koko järjestelmä joutaa kankkukan kaivoon.
-10-
Tämä on tiedostettava ja tunnustettava. Suomalaisten koululaisten pahoinvointi on saavuttanut huippunsa jo ajat sitten, ja tämä viimeisin puukotustapaus kertoo siitä, että ainakaan parempaan suuntaan ei olla menossa.
Näissä kouluampumisissa kyse ei ole ollut äkillisestä, mielenterveyden järkkymisestä, vaan hitaasta prosessista, johon on kuulunut kiusaamista, kaverittomuutta, harrastamattomuutta, ääriaineksista kiinnostumista. Lähipiiri ei ole missään tapauksessa huomannut juurikaan mitään.
Mistä päättelet, että meidän tai muiden kotona mollataan julkista terveydenhuoltoa? Voin toki todeta, että järjestelmä on ala-arvoinen, mutta en koskaan puutu kenenkään terveydenhoitajan ammattitaitoon tai aivojen käyttötapaan. Terveydenhoitajat itse eivät ole syyllisiä kouluterveydenhuollon alennustilaan, varmasti tekevät työnsä niiden resurssien puitteissa, mitä heille on annettu. En ole ketään yksittäistä terveydenhoitajaa yhdessäkään viestissäni haukkunut, vaan kritisoinut järjestelmää yleisellä tasolla.
Minusta laajemmin yhteiskunta on kriisissä. Ihmiset ovat niin yltiöindividualistisia, että yhteisö ei voi heidän mielenterveytensä järkkymiseen puuttua - itse edustat ikävä kyllä juurikin tätä asenneilmapiiriä.
Lisäksi kriisissä on nuorisopsykiatria, jonka resurssit ajettiin alas 1990-luvulla. Hoitoonpääsy on edelleen liian vaikeaa ja hidasta.
Kouluterveydenhoidon tarkastuksilla ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Parhaimmillaankin niitä tehdään vain kerran vuodessa. TOKI se on ongelma, jos koulussa ei ole terkkaria, koska silloin ei ole mahdollista sen ongelmiaan hautovan oppilaan mennä juttelemaan halutessaan - se on tosiaan huono asia, mutta sitäkään ei siis korjata sillä, että romutetaan koko järjestelmä. Päinvastoin siihen pitää investoida lisää.
Jos noiden hirmutöiden tekijöiden lähipiiri ei ole huomannut mitään, on selvää, ettei asiaa ikinä terveystarkastuksin - yksityisten tai julkisten tekemillä - saadakaan ratkottua. Vaan on LISÄTTÄVÄ nuorten lähellä olevia aikuisia, joille lapsi voi mennä juttelemaan ongelmistaan. Ja lisättävä näiden aikuisten keinoja jatkaa ongelmien hoitoa esim. lähettämällä lapsi psykiatriseen jatkoarviointiin ja hoitoon.
Minun on aivan mahdoton tietää, mitkä ketjun kommenteista ovat sinun. Olepa hyvä, ja pane jokin allekirjoitus, niin minäkin teen.
-10-
Ja koska se sun lapsesi ei koskaan ole ko. terkalla käynyt, ei hän sinne menekään, ainakaan valittamaan esim. koulukiusaamisesta.Aika suuria sanoja käytät, ottaen huomioon, ettet edes tunne minua tai perhettäni. Kotona ja koulussa on kerrottu, että on olemassa kouluterveydenhoitaja ja siellä voi käydä.
asian ytimessä! Pituus-, paino-, ryhtiseulonnat ja -seurannat, iho-ongelmat, ruokavaliot, ravinto- ja terveysvalistus, rokotukset ym. varmaan tulee hoidettua vähintään yhtä hyvin yksityispuolella. Olisi kuitenkin hyvä, että lapsella olisi olemassa joku kontakti siihen koulun terkkariinkin että hän todella tietäisi voivansa ottaa yhteyttä asioissa, joita hän ei vanhemmille tai vanhempien maksamalle ja järjestämälle terkkarille halua kertoa tai paljastaa. Esim. yläaste-lukioikäisenä mahdolliset ehkäisykysymykset, kiusaaminen, muut ongelmat vaikkapa uniongelmat, pelkotilat, ahdistus, paniikkihäiriö (joiden taustalta sitten voi paljastua- ja joskus paljastuukin näitä vanhempiin liittyviä syitä tai ainakaan vanhemmat eivät näistä tiedä mitään). Jos terkkaria ei ole koskaan nähnytkään ja kotoa opittu asenne on tuo, minkä ap ilmaisee, lapsi voi jäädä aika yksin.
Hyvä jos päädytään siihen, että yksityispuolen palveluja saa toki käyttää mutta ei kannata polttaa siltoja kouluterveydenhuoltoonkaan eikä ainakaan lapselle paljastaa nurjaa asennettaan.
Minusta laajemmin yhteiskunta on kriisissä. Ihmiset ovat niin yltiöindividualistisia, että yhteisö ei voi heidän mielenterveytensä järkkymiseen puuttua - itse edustat ikävä kyllä juurikin tätä asenneilmapiiriä.Lisäksi kriisissä on nuorisopsykiatria, jonka resurssit ajettiin alas 1990-luvulla. Hoitoonpääsy on edelleen liian vaikeaa ja hidasta.
Kouluterveydenhoidon tarkastuksilla ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Parhaimmillaankin niitä tehdään vain kerran vuodessa. TOKI se on ongelma, jos koulussa ei ole terkkaria, koska silloin ei ole mahdollista sen ongelmiaan hautovan oppilaan mennä juttelemaan halutessaan - se on tosiaan huono asia, mutta sitäkään ei siis korjata sillä, että romutetaan koko järjestelmä. Päinvastoin siihen pitää investoida lisää.
Jos noiden hirmutöiden tekijöiden lähipiiri ei ole huomannut mitään, on selvää, ettei asiaa ikinä terveystarkastuksin - yksityisten tai julkisten tekemillä - saadakaan ratkottua. Vaan on LISÄTTÄVÄ nuorten lähellä olevia aikuisia, joille lapsi voi mennä juttelemaan ongelmistaan. Ja lisättävä näiden aikuisten keinoja jatkaa ongelmien hoitoa esim. lähettämällä lapsi psykiatriseen jatkoarviointiin ja hoitoon.
Minun on aivan mahdoton tietää, mitkä ketjun kommenteista ovat sinun. Olepa hyvä, ja pane jokin allekirjoitus, niin minäkin teen.
-10-
että koko yhteiskunta on kriisissä. Etenkin, kun keskustelun aiheena on se, että jotkut perheet käyttävät lapsiaan yksityisessä terveydenhuollossa. Tämä ei ole merkki mistään yltiöindividualismista, toisin kuin esim. rokotuksista kieltäytyminen. Minä en todellakaan edusta tällaista ilmapiiriä. Tulkintasi on niin virheellinen kuin vain olla voi.
Varhainen puuttuminen on aina tehokkainta. Siksi pitäisi satsata nimenomaan kouluterveydenhuoltoon, sillä aikaisin havaitut ongelmalapset ja -perheet saisivat apua. Ettei tarvitse heti turvautua siihen psykiatriin, jolloin tilanne on jo kutakuinkin menetetty. Kouluterveydenhuollolla nimenomaan on tämän asian kanssa tekemistä varhaisen puuttumisen välineenä. Tai yksityisellä terveydenhuollolla, ihan miten perhe vain haluaa.
Tämä on anonyymi palsta, joten mielestäni ei ole mitään tarvetta millekään allekirjoitukselle.
tuollaisten asioiden takia, kun itse olin koulussa, enkä tiedä kenenkään kahden koululaiseni kavereista käyneen siellä tuollaisten asioiden takia, enkä lasteni.
Miksi ihmeessä tuollaisia mentäisiin vuodattamaan kouluterkalle????
Tämä on tiedostettava ja tunnustettava. Suomalaisten koululaisten pahoinvointi on saavuttanut huippunsa jo ajat sitten, ja tämä viimeisin puukotustapaus kertoo siitä, että ainakaan parempaan suuntaan ei olla menossa.
Näissä kouluampumisissa kyse ei ole ollut äkillisestä, mielenterveyden järkkymisestä, vaan hitaasta prosessista, johon on kuulunut kiusaamista, kaverittomuutta, harrastamattomuutta, ääriaineksista kiinnostumista. Lähipiiri ei ole missään tapauksessa huomannut juurikaan mitään.
Mistä päättelet, että meidän tai muiden kotona mollataan julkista terveydenhuoltoa? Voin toki todeta, että järjestelmä on ala-arvoinen, mutta en koskaan puutu kenenkään terveydenhoitajan ammattitaitoon tai aivojen käyttötapaan. Terveydenhoitajat itse eivät ole syyllisiä kouluterveydenhuollon alennustilaan, varmasti tekevät työnsä niiden resurssien puitteissa, mitä heille on annettu. En ole ketään yksittäistä terveydenhoitajaa yhdessäkään viestissäni haukkunut, vaan kritisoinut järjestelmää yleisellä tasolla.