Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä tämä juttu on, että lapsia ei enää opeteta pysymään paikallaan kun syödään ravintolassa?

Vierailija
15.10.2025 |

Enkä tarkoita siis jotain mäkkäriä missä on oma leikkialue lapsille, vaan ihan ravintolaa missä on kunnon loossit ja ruokalistat yms.

Käyn aika usein yksikseni syömässä, ja hämmentävän usein näkee tapauksia, joissa lapsi ensin seisoo loossin penkillä (parhaimmillaan ulkokengillä), sitten alkaa kiipeillä selkänojalla, ja lopulta joko ujuttautuu selkänojan takaa tai yli naapurin puolelle. Ja vanhemmat reagoivat ehkä vasta sitten, jos se lapsi on jo joko muksahtanut päälleen selkänojalta/penkiltä alas tai on suunnilleen naapuripöydässä asti. Ja usein tätä ennen lapselle ei siis ole edes sanottu mitään. Tai korkeintaan mutistu hiljaa "älä nyt AnteroJustiina viitsi....", muttei olla edes yritetty kädestä pitäen estää sitä kiipeilyä.

Ymmärrän, että tällaisissa paikallaan odottelu on pienelle lapselle pitkä aika, varsinkin jos otetaan ihan alkupalaa tai jälkiruokaakin, ja siksi onkin mielestäni ihan ok, että lapsella on vaikka kirja, lelu, tai värikynät pöydän ääressä. Jotkut perheille suunnatut ravintolat jopa tarjoavat jotain värityskuvaa muksuille pöytään. Tabletteihin en kannustaisi ihan lapsen kehityksen takia, enkä myöskään siksi, että yli puolet vanhemmista antaa rinkutella niitä äänet täysillä ilman kuulokkeita.

Ymmärrän myös, että se on kuluttavaa, että pienen kanssa näitä samoja "miten käyttäydytään"-keskusteluja saa käydä ja harjoitella 200 kertaa ennen kuin ne uppoavat kaaliin, ja siksi välillä tekisi mieli vain antaa olla, että saisi kerrankin syödä oman ruokansa lämpimänä eikä kaikki aika menisi paimentamiseen, mutta eikö yhtään nolota jos lapsi tippuu jostain selkänojalta ja alkaa huutaa, tai lapsi kävelee lähmimään naapurin pöytää, ja sitten koko ravintola kääntyy katsomaan, että mitä hittoa täällä tapahtuu?

Kommentit (85)

Vierailija
1/85 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillistä nykyvanhemmille. Ehkä vähän mutistaan jotain eeli-jadessiinalle, mutta sitten annetaan olla.

Lapsen heitteillejättöä.

Vierailija
2/85 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle kouluikäisten lasten ei pidä olla ravintolassa. Kouluikäinen saa olla jos osaa käyttäytyä oikein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/85 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen lapseton mt läski Vanhapiika  ja tulen teille jakamaan mun mukatietoa Lasten kasvatuksesta. Saatte nauraa vapaasti  😂😂😂😂😂😂😂😂

Vierailija
4/85 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei jaksa istua pitkiä aikoja ja pitää verrytellä. Ettei puudu ja väsy. Lapsi syö vähemmän. Haluaa leikkiä. Aikuinen jäystää omaa annosta pitkään. Silti ei saa häiriköidä muita, vanhempi vastuussa.

Vierailija
5/85 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyypillistä nykyvanhemmille. Ehkä vähän mutistaan jotain eeli-jadessiinalle, mutta sitten annetaan olla.

Lapsen heitteillejättöä.

Ei ole. 

Vierailija
6/85 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ainakin me ja kaikki ystävämme ollaan opetettu lapsia käyttäytymään ravintolassa ihan sieltä 1vuotiaasta asti. Itse en ole myöskään nähnyt tuollaista käytöstä vierailtakaan lapsilta.

Vierailija
7/85 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, näitä näkee. Yleensä levotonta heilumista ympäriinsä, häiriköintiä ja kovaan ääneen häröilyä. Miten vaikeata on ottaa se pikku piru ulos ja kasvattaa häntä siellä. Mieluusti jo kolmevuotiaana. Eikä katsoa touhua monta vuotta sormien läpi. Mä oon tehnyt niin. Katsovat silmät pyöreinä noiden muiden käytöstä. Ihmettelevät myös jos bongaavat lippiksiä. Jopa aikuisilla. 

Vierailija
8/85 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alle kouluikäisten lasten ei pidä olla ravintolassa. Kouluikäinen saa olla jos osaa käyttäytyä oikein.

Onneksi sitä ei sinä määrää.

Vierailija
9/85 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen heitteillejättöä.

Ei ole. 

Lusmumamma siellä puolustelee.

Vierailija
10/85 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin voi alle kouluikäisenkin ottaa. Monessa ravintolassa on lasten istuimetkin, mitkä voi tarvittaessa tuoda pöytään. Mutta sitten on vanhemman vastuulla esimerkiksi ottaa lapsi syliin tai muuten hillitä tilannetta, jos menee levottomaksi. Ja jos vanhempia on kaksi, niin parhaimmillaan toinen voi viedä hetkeksi huutavan lapsen ulos, kunnes ollaan rauhoituttu ja palataan pöytään.

Vierailija
11/85 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ainakin me ja kaikki ystävämme ollaan opetettu lapsia käyttäytymään ravintolassa ihan sieltä 1vuotiaasta asti. Itse en ole myöskään nähnyt tuollaista käytöstä vierailtakaan lapsilta.

Minä valitettavasti olen.

Vierailija
12/85 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen lapseton mt läski Vanhapiika  ja tulen teille jakamaan mun mukatietoa Lasten kasvatuksesta. Saatte nauraa vapaasti  😂😂😂😂😂😂😂😂

Arvasin heti  aloituksesta  🤭

Vierailija
13/85 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas turhaa yleistämistä. Tiedän paljon lapsia, jotka käyttäytyvät ravintolassa hyvin. 

Olen myös nähnyt aikuisia, jotka eivät osaa käyttäytyä ravintolassa. Pitäisikö tehdä koko ikäryhmää koskevia yleistyksiä?

Vierailija
14/85 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta, näitä näkee. Yleensä levotonta heilumista ympäriinsä, häiriköintiä ja kovaan ääneen häröilyä. Miten vaikeata on ottaa se pikku piru ulos ja kasvattaa häntä siellä. Mieluusti jo kolmevuotiaana. Eikä katsoa touhua monta vuotta sormien läpi. Mä oon tehnyt niin. Katsovat silmät pyöreinä noiden muiden käytöstä. Ihmettelevät myös jos bongaavat lippiksiä. Jopa aikuisilla. 

...vai sinä olet pikkupirujen äiti.... Arvasin.

Vierailija
15/85 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas turhaa yleistämistä. Tiedän paljon lapsia, jotka käyttäytyvät ravintolassa hyvin. 

Olen myös nähnyt aikuisia, jotka eivät osaa käyttäytyä ravintolassa. Pitäisikö tehdä koko ikäryhmää koskevia yleistyksiä?

Ero on siinä, että jos aikuinen ei osaa käyttäytyä ravintolassa, hänet voidaan ohjata ulos ja jopa antaa porttikielto, mutta lapsilta pitää sietää mitä tahansa koska "ne on vain lapsia".

Ja mitä koko ikäryhmän yleistämiseen tulee, niin kyllä minusta tuntuu, että tällainen on yleistynyt viimeisen 10 vuoden aikana aika paljon.

Vierailija
16/85 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneks ei oo varaa syödä ravintolassa, hermohan tuohon menisi jos on maksanu kalliista ruuvasta. Jos joskus on rahaa ja joku pentu juoksentelisi mun pöydän ohi niin kamppaisin sen.

Vierailija
17/85 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavat on opetettu kotona. Ymmärtävät kyllä käyttäytyä kylässäkin hyvin ja vaikkapa ravintolassa. On nähty aivan hukassa olevia vanhempia lapsineen. Palkkioksi riehumisesta saa tikkarin... On tietysti erilaisia temperamentteja, jotkut vaativat enemmän kuria ja harjoitusta.

Vierailija
18/85 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö ravintoloissa, joissa on loosseja, joten ei ole kokemusta. Nekin ravintolat, joissa jotain loosin tapaisia on, loosit eivät kestä kiipeilyä - tarkoituksella näin.

Vierailija
19/85 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä on nykyään myös kirjastot täynnä, lasten annetaan juosta, huutaa ja kiipeillä siellä täysin vapaasti. Ilmeisesti liian vaikeaa viedä heitä leikkipuistoon tai vaikka Hoploppiin purkamaan energiaa?

Vierailija
20/85 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin voi alle kouluikäisenkin ottaa. Monessa ravintolassa on lasten istuimetkin, mitkä voi tarvittaessa tuoda pöytään. Mutta sitten on vanhemman vastuulla esimerkiksi ottaa lapsi syliin tai muuten hillitä tilannetta, jos menee levottomaksi. Ja jos vanhempia on kaksi, niin parhaimmillaan toinen voi viedä hetkeksi huutavan lapsen ulos, kunnes ollaan rauhoituttu ja palataan pöytään.

Meillä lähti nuorempi tytär äidin kanssa autoon odottelemaan kun alkoi kiukutella kaupassa. Oppi kerralla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi