Äitipuoli allekirjoitti lapsen todistuksen
Kertokaapa mielipiteenne, nillitänkö ihan turhasta?
Kyseessä siis ala-asteikäinen poika, jonka joulutodistuksen ex-miehen uusi vaimo oli huoltajat kohtaan allekirjoittanut. Minua ei millään muotoa haittaa, jos äitipuoli kuittaa nähdyksi reissuvihkoviestejä, koepapereita yms. mutta näissä virallisemmissa papereissa en haluaisi nähdä äitipuolen leikkivän huoltajaa, eikä koulukaan käsittääkseni saisi sitä hyväksyä. Lapsen huoltajia olemme kuitenkin ainoastaan minä ja hänen isänsä.
Exän mielestä olen kohtuuton ja typerä, kun asiasta mielipiteeni ihan asiallisesti mainitsin, mutta olenko? Mitä mieltä te olette?
Kommentit (202)
Kysyin miten korvauskanteen kävi.
Eli yhteishuoltajuus katosi samantien, isälle vain valvotut tapaamiset, koska todettiin, että yhteishuolto ei ollut lapselle turvallinen (toki tuo lävistys oli vain pisara meressä, mutta se, johon viranomaiset ottivat kantaa).
Se lävistyksen tehnyt yritys joutui korvaamaan muutaman satasen siitä, että ei varmistanut, että se todella oli huoltajan nimi. Sai myös varoituksen.
Äitipuolelle ei siis tullut mitään seuraamuksia, päinvastoin hänet palkittiin, kun pääsi toisen naisen lapsesta eroon. Aika jännä juttu.
hoitaa lapsen kouluasioita ja muitakin asioita, koska exällä on paljon työmenoja ja meillä on vuoroviikkosysteemi. Soitellaan useasti miehen uuden vaimon kanssa ja sovitaan lapsen asioista ja ollaan lounallakin pariin otteeseen yhdessä käyty. Mun puolestani voi raapustaa nimensä koulutoikkariin, onpahan yksi asia vähemmän huolehdittavana.
oli piittaamaton sinun tunteistasi (huom vaikka tuo ei kaikkia vanhempia häiritsisi, niin uskon, että suurta osaa) tai jopa halusi tahallaan loukata niitä. Mutta ole sinä "suurempi" ihminen ja unohda juttu.
hoitaa lapsen kouluasioita ja muitakin asioita, koska exällä on paljon työmenoja ja meillä on vuoroviikkosysteemi. Soitellaan useasti miehen uuden vaimon kanssa ja sovitaan lapsen asioista ja ollaan lounallakin pariin otteeseen yhdessä käyty. Mun puolestani voi raapustaa nimensä koulutoikkariin, onpahan yksi asia vähemmän huolehdittavana.
sujuu hienosti! Näinhän sen toivois menevän. Näin myös itse toivoisin. Toki haluan huolehtia lapsistani ja niinkuin tähänkin asti pitää heihin tiiviin tunne-yhteyden ja olla heidän kanssaan paljon- ei ole mitään tarvetta luovuttaa omia kasvatustehtäviä kellekään. Ehkä olis pitäny hankkia enemmän kuin kaks lasta- näistä en koskaan saa tarpeekseni. ja joo- mulla on myös oma elämä- että saavat kyllä vapaasti itsenäistyä.
En tuomitse kenenkään toimintatapoja, mutta itse äitipuolena, olen jo monen vuoden ajan kirjoittanut lasten koulusta tuomat paperit, kokeet yms.
Lapset ovat allekirjoituksen papereihin tarvinneet, joten en todellakaan viitsi heitä juoksuttaa kaupungin toiselle puolelle äidin nimeä hakemaan. Tai vastaavasti juoksuttaa heidän äitiäänkään. Isä kun on paljon poissa.
Eipä ole lasten äiti ikinä asiasta narissut tai huomauttanut!
Mielestäni asiassa kannattaa ajatella lapsen parasta, koska puuttuvasta nimestä seuraa yleensä jokin rangaistus.
En tuomitse kenenkään toimintatapoja, mutta itse äitipuolena, olen jo monen vuoden ajan kirjoittanut lasten koulusta tuomat paperit, kokeet yms.
Lapset ovat allekirjoituksen papereihin tarvinneet, joten en todellakaan viitsi heitä juoksuttaa kaupungin toiselle puolelle äidin nimeä hakemaan. Tai vastaavasti juoksuttaa heidän äitiäänkään. Isä kun on paljon poissa.
Eipä ole lasten äiti ikinä asiasta narissut tai huomauttanut!
Mielestäni asiassa kannattaa ajatella lapsen parasta, koska puuttuvasta nimestä seuraa yleensä jokin rangaistus.
Kuten sanottu, kokeiden tai reissuvihkojen alekirjoittaminen ei minua haittaa, ainoastaan sellaisten papereiden jossa vaaditaan virallista huoltajan allekirjoitusta.
Lapsen etu on tottakai asiassa tärkein, nyt ei kyse kuitenkaan ollut siitä, ettei isä olisi ollut paikalla allekirjoittamassa.
Voi olla että todistus meni epähuomiossa samaan sarjaan muiden, epävirallisempien koulupapereiden kanssa. Tällöin voisi kuitenkin asialliseen viestiini vastata, että näin pääsi käymään, toimitaan jatkossa kuten kuuluu. Mielipiteeni kuitenkin exän taholta leimattiin pikkumaiseksi...
En tuomitse kenenkään toimintatapoja, mutta itse äitipuolena, olen jo monen vuoden ajan kirjoittanut lasten koulusta tuomat paperit, kokeet yms. Lapset ovat allekirjoituksen papereihin tarvinneet, joten en todellakaan viitsi heitä juoksuttaa kaupungin toiselle puolelle äidin nimeä hakemaan. Tai vastaavasti juoksuttaa heidän äitiäänkään. Isä kun on paljon poissa. Eipä ole lasten äiti ikinä asiasta narissut tai huomauttanut! Mielestäni asiassa kannattaa ajatella lapsen parasta, koska puuttuvasta nimestä seuraa yleensä jokin rangaistus.
Kuten sanottu, kokeiden tai reissuvihkojen alekirjoittaminen ei minua haittaa, ainoastaan sellaisten papereiden jossa vaaditaan virallista huoltajan allekirjoitusta. Lapsen etu on tottakai asiassa tärkein, nyt ei kyse kuitenkaan ollut siitä, ettei isä olisi ollut paikalla allekirjoittamassa. Voi olla että todistus meni epähuomiossa samaan sarjaan muiden, epävirallisempien koulupapereiden kanssa. Tällöin voisi kuitenkin asialliseen viestiini vastata, että näin pääsi käymään, toimitaan jatkossa kuten kuuluu. Mielipiteeni kuitenkin exän taholta leimattiin pikkumaiseksi...
asiasta? Iik
metelin tuollaisesta asiasta? Ihan oikeasti, aikuiset ihmiset, joilla on vielä lapsiakin? Ei jestas tältä palstalta löytyy kyllä joka päivä niin outoja ajattelutapoja että alta pois. Luulisi että kyseessä on pikkulikat hiekkalaatikolla, kun näitä lukee.
Mutta jos lapsi oli kerran joulun isänsä luona ja meni sieltä suoraan kouluun?, ehkä isä oli unohtanut allekirjoittaa paperin ja todistus allekirjoitettiin vasta viime tipassa ennen kouluunlähtöä, kun isä oli jo lähtenyt kotoa tms...? Onhan näitä mahdollisuuksia. Itse en miehen lapsen papereita allekirjoittelisi, ensinnäkään asia ei minulle kuulu vaikka rakkaita lapsia ovatkin ja toiseksi ex-vaimo nostaisi helvetillisen äläkän.
Annat kyllä ap itsestäsi katkeran ja oudon kuvan, jos tosissaan aiot tuosta sanoa koululle. Jotain rajaa. Tee miehelle selväksi, että sinä ja hän huoltajana hoidatte allekirjoitukset eikä äitipuoli. Koulussa ketään ei edes kiinnosta.
metelin tuollaisesta asiasta? Ihan oikeasti, aikuiset ihmiset, joilla on vielä lapsiakin? Ei jestas tältä palstalta löytyy kyllä joka päivä niin outoja ajattelutapoja että alta pois. Luulisi että kyseessä on pikkulikat hiekkalaatikolla, kun näitä lukee.
Minkä ihmeen metelin? Ihan asiallisesti ja ystävällisesti asiasta mainitsin exälle, kertoen samalla, että toki arvostan äitipuolen panosta muuten. Palstalla halusin herätellä keskustelua sen vuoksi, että kuulisin, olenko turhasta nillittäjä kaikkien muidenkin kuin exäni mielestä.
Ei minkäänlaista ymmärrystä eikä tajua siitä ettei ihmisiä ole tehty samasta puusta...
Jos ap:ta loukkaa se että exän nyxä pitää itseään huoltajana vaikka se ei ole, niin sitten loukkaa! Ja siihen on oikeus. Äitipuoli ei ole huoltaja eikä hänellä ole ap:n lupaa allekirjoitella papereita. Eriasia jos olisi.
Jos teitä ei loukkaa, niin sitten ei loukkaa. Mutta turhaan te tulette ilkkumaan. Ja leikkimään että ihmisten pitää tuntea ja tehdä asiat kuten te teette. Sillä jos ei niin tee, teidän mielestänne hän on idiootti ja pikkumainen -.-
Mutta jos lapsi oli kerran joulun isänsä luona ja meni sieltä suoraan kouluun?, ehkä isä oli unohtanut allekirjoittaa paperin ja todistus allekirjoitettiin vasta viime tipassa ennen kouluunlähtöä, kun isä oli jo lähtenyt kotoa tms...? Onhan näitä mahdollisuuksia. Itse en miehen lapsen papereita allekirjoittelisi, ensinnäkään asia ei minulle kuulu vaikka rakkaita lapsia ovatkin ja toiseksi ex-vaimo nostaisi helvetillisen äläkän.
Annat kyllä ap itsestäsi katkeran ja oudon kuvan, jos tosissaan aiot tuosta sanoa koululle. Jotain rajaa. Tee miehelle selväksi, että sinä ja hän huoltajana hoidatte allekirjoitukset eikä äitipuoli. Koulussa ketään ei edes kiinnosta.
Lapsi kulkee isänsä kyydissä kouluun, joten mistään viime hetken unohduksesta ei voi olla kyse. Mitään tälläistä ex ei myöskään selityksesksi tarjonnut.
Tätä juuri yritin ystävällisesti ex-miehelle selväksi tehdä. Hän kuitenkin koki mielipiteeni kohtuuttomaksi, ja tuskin jatkossakaan toimintaansa muuttaa. Oli sitä mieltä, että koulun olisi pitänyt asiasta älähtää, jos äitipuolen allekirjoitus ei kelpaa, ei minun.
vielä joskus hymyilyttää, etenkin jos elämässäsi tulee eteen oikeita ongelmia. Aika näyttää.
Kyllä on taas vastausten seassa niiiiin paljon NAURETTAVIEN katkerien exien viestejä, että hui! Mutta hyvät naurut saa :D
Ja vaikka ne raukka-katkera-exät ei sitä kestäkään, niin sanottakoon nyt kuitenkin, että äiti- ja isäpuolet eivät ole "ketä tahansa aikuisia".
annettu vanhemmille ihan selvät ohjeet, että todistukset ja kokeet allekirjoittaa nimenomaan huoltaja, mutta reissariviestit ja muut jutut voi allekirjoittaa myös joku muu henkilö.
Toki tämä selkeä linja aiheuttaa muutamassa äitylissä aina suuria ongelmia, kun se nico-petterin isä on just kuusi viikkoa työmatkalla ja hän on kuitenkin niiiin tärkeä aikuinen nico-petterin elämässä, mutta loppujen lopuksi on aina oikeat nimmarit papereihin saatu.
Kyllä on taas vastausten seassa niiiiin paljon NAURETTAVIEN katkerien exien viestejä, että hui! Mutta hyvät naurut saa :D Ja vaikka ne raukka-katkera-exät ei sitä kestäkään, niin sanottakoon nyt kuitenkin, että äiti- ja isäpuolet eivät ole "ketä tahansa aikuisia".
mieheni veljen lapsilla on ollut jo monta äitipuolta, kukin ihan erilaisia, ja kyllä- olen pitänyt heitä kaikkia ketätahansaaikuisina jotka nyt aikansa siinä heiluvat kunnes menevät vaihtoon. Kivoja ihmisiä kaikki mutta kahden ekan jälkeen lakkasin suhtautumasta heihin kuin sukulaisiin. Eri asia sitten kun kyseessä on perheenomainen suhde jolla näyttäisi olevan tulevaisuuttakin. eli kyllä se jonkun vuoden ottaa ennenkuin he muuttuvat ystävättäristä ihan oikeiksi sitoutuneiksi aikuisksi lasten elämässä. samoin suhtaudun mahdollisiin tuleviin omien lasteni äitipuoliin; kyllä siihen perheytymiseen ja sitoutumiseen ja kaikkien osapuolten sopeutumiseen menee se pari-kolme vuotta. Sitten voi ruveta puhumaan perheenjäsensestä ehkäpä. Kunnioittakaa nyt vähän lastenkin kotia ja maailmaa; heilläkin kestää sopeutuminen aikansa. Lapset joille kaikki käy ja jokainen vastaantuleva aikuinen ok huoltaja, eivät voi kovinkaan hyvin.
annettu vanhemmille ihan selvät ohjeet, että todistukset ja kokeet allekirjoittaa nimenomaan huoltaja, mutta reissariviestit ja muut jutut voi allekirjoittaa myös joku muu henkilö.
Enpä pistäisi ollenkaan pahakseni, jos koulu loisi selkeät ohjeet asiasta ja ne myös kaikille tiedoksiantaisi.
on vain sellaisilla lapsilla, joilla ei ole jompaakumpaa vanhempaa enää elossa tai vanhempi ei ole osa lapsen elämää syystä tai toisesta. Ja tuon tittelin antsaitsemiseenkin menee vähän kauemmin kuin se, että ollaan tunnettu muutama kuukausi ja muutetaan yhteen.
Itse seurustelin viitisen vuotta miehen kanssa jolla oli lapsi, eikä minun tarvinnut koskaan kirjoitella nimeäni lapsen lappuihin. Jos nyt olisi tullut vastaan sellainen tilanne, että lapsi olisi unohtanut kysyä isältään nimeä todistukseen ja olisin ainoa aikuinen paikalla ennen kouluunlähtöä, olisin soittanut lapsen äidille ja kysynyt laitanko nimen paperiin ettei lapselle tule unohdusmerkintää. Muutenkin kaikinpuolin olin alusta saakka hyvissä väleissä lapsen äidin kanssa ja nyt ollaan hyviä ystäviä, vaikka olenkin eronnut tuon miehen kanssa.
Kyllä minua ainakin korpeaisi yhteistyökyvyttömän naisen toiminta selkäni takana, varsinkaan kun ei oikeasti ota vastuuta saati ole vastuussa lapsestani.
Jokainen äiti täällä voisi laittaa itsensä siihen toisen ihmisen asemaan eikä vain ajatelle, että kun meillä menee näin niin pitäisi se mennä samanlailla toisaallakin. Lapsen isän naisystävä on ihan yhdentekevä ihminen lapsen äidille, jos ei olla missään tekemisissä ja yhteistyökyvyttömyys vaivaa. Silloin se olisi sama vaikka naapurin Raimo olisi kirjoittanut nimensä todistukseen.
kyydillä, mies oli silloin työreissussa. eka luokan jälkeen öiti ei ole koulun juhliin osallistunutkaan, eikä vanhempainiltoihin eikä muihinkaan tuollaisiin. Rippijuhliin tms toki.