Kysyin hyvältä ystävältäni mökkiä vuokralle hiihtolomaksi.
Olen itse majoittanut kyseistä kaveria meillä ilmaiseksi, tarjonnut ruoat jne. Joo, mökin hinta viikolle on 900€, ilmeisesti kaverialennuksella :D aivan uskomatonta hommaa, tässä sen näkee mitä palkaksi saa omasta ystävällisyydestä.
Kommentit (156)
tämän ketjun perusteella. Lapsuudenkotini mökit, autot ja muut vempeleet ovat aina olleet lainattavissa. Samanlaisen arvomaailman haluan opettaa lapsilleni. Elämässä kannattaa jakaa. Hyväksikäyttöä ei tietenkään tarvitse kenenkään sietää ja kyllä ne hyväksikäyttäjät aika nopeasti erottuukin muusta porukasta. Usein omista tavaroistaan äärimmäisen tarkat tyypit ovat ekana jonossa toisen tavaroiden perään. Tää näkyy usein jo päiväkodissa.
Yleensä omistaan tarkat tyypit nimenomaan ymmärtävät muittenkin olevan tarkkoja. En ole koskaan pyytänyt keneltäkään mitään isoa lainaksi (mökkejä, autoja), korkeintaan kupin sokeria. Äidiltäni olen lainannut vierassänkyä. Muilta en kyselisi mitään. Mökit ja autot vuokrataan, ellei omaa ole. Tai ostetaan ne omat.
kaveri vaan ei osaa olla kaveri, vaan ahneuksissaan on ryöväämässä hirveän summan omalta ystävältään. Keneltä sä muuten normaalisti vuokraat vuokramökkejä? Ihan normalaien ihmisten omistuksessa nekin on.
Onko sinun mielestäsi sama asia mennä kaverin luokse kylään kuin mennä kaverin mökille oman perheensä (ja ties kenen kanssa)?
Jos menisitte kaverin mökille sen kaverin kanssa, ymmärtäisin närkästymisen vuokran pyytämisestä.
Tässä tapauksessa en.Itse en edes kehtaisi pyytää ilmaiseksi lainaan kaverin mökkiä/autoa/asuntoautoa. Semmoinen kuulostaa liikaa hyväksikäytöltä.
Kylässä käyminen ei ole hyväksikäyttöä.
Näitä kun lukee niin en yhtään ihmettele miten Suomalaiset voivat niin kamalan pahoin. Siis eikö kenelläkään ole enää normaaleja ystävyyssuhteita? Ihmisiä ympärillään kenestä OIKESTI välitetään ja ketkä välittävät takaisin? Olen minä vaan mahdottoman onnekas.
tämän ketjun perusteella. Lapsuudenkotini mökit, autot ja muut vempeleet ovat aina olleet lainattavissa. Samanlaisen arvomaailman haluan opettaa lapsilleni. Elämässä kannattaa jakaa. Hyväksikäyttöä ei tietenkään tarvitse kenenkään sietää ja kyllä ne hyväksikäyttäjät aika nopeasti erottuukin muusta porukasta. Usein omista tavaroistaan äärimmäisen tarkat tyypit ovat ekana jonossa toisen tavaroiden perään. Tää näkyy usein jo päiväkodissa.
Yleensä omistaan tarkat tyypit nimenomaan ymmärtävät muittenkin olevan tarkkoja. En ole koskaan pyytänyt keneltäkään mitään isoa lainaksi (mökkejä, autoja), korkeintaan kupin sokeria. Äidiltäni olen lainannut vierassänkyä. Muilta en kyselisi mitään. Mökit ja autot vuokrataan, ellei omaa ole. Tai ostetaan ne omat.
kaveri vaan ei osaa olla kaveri, vaan ahneuksissaan on ryöväämässä hirveän summan omalta ystävältään. Keneltä sä muuten normaalisti vuokraat vuokramökkejä? Ihan normalaien ihmisten omistuksessa nekin on.
Vuokrafirmoilta tai niiltä, jotka muutenkin vuokraavat. Useimmat yksityiset haluavat pitää tavaransa ominaan. Ja jos on olemassa standardivuokra, niin se maksetaan eikä vinguta alennuksia.
Vuokrafirmoilta tai niiltä, jotka muutenkin vuokraavat. Useimmat yksityiset haluavat pitää tavaransa ominaan. Ja jos on olemassa standardivuokra, niin se maksetaan eikä vinguta alennuksia.
on listoillaan todella paljon myös yksityisten omistajien mökkejä, ei niitä kaikkia omista joku "firma"
Onko sinun mielestäsi sama asia mennä kaverin luokse kylään kuin mennä kaverin mökille oman perheensä (ja ties kenen kanssa)?
Jos menisitte kaverin mökille sen kaverin kanssa, ymmärtäisin närkästymisen vuokran pyytämisestä.
Tässä tapauksessa en.Itse en edes kehtaisi pyytää ilmaiseksi lainaan kaverin mökkiä/autoa/asuntoautoa. Semmoinen kuulostaa liikaa hyväksikäytöltä.
Kylässä käyminen ei ole hyväksikäyttöä.Näitä kun lukee niin en yhtään ihmettele miten Suomalaiset voivat niin kamalan pahoin. Siis eikö kenelläkään ole enää normaaleja ystävyyssuhteita? Ihmisiä ympärillään kenestä OIKESTI välitetään ja ketkä välittävät takaisin? Olen minä vaan mahdottoman onnekas.
Eikö se ole välittämistä että kutsutaan kylään, passataan ja vietetään aikaa yhdessä? Vain asuntonsa / mökkinsä antaminen vapaasti käyttöön? Erikoista.
on listoillaan todella paljon myös yksityisten omistajien mökkejä, ei niitä kaikkia omista joku "firma"
"tai niiltä, jotka muutenkin vuokraavat" Kaikki eivät vuokraa.
mutta perheemme mökki on yhtä henkilökohtainen paikka kuin kotikin. En haluaisi sinne ketään niin, ettemme itse olisi paikalla.
Enkä kyllä vuokraiskaan. Sama auton kohdalla, en lainaa en vuokraa.
Kyytiin otan ja meidän mökille voi tulla kylään kun ollaan siellä itse, mutta ei todellakaan muuten.
ystävien ja sukulaisten kesken "vuokrata" mökkejä ja koteja (korvauksella tai ilman). Itse emme ole tarvinneet toisten mökkejä, meillä on niitä useampi itsellämmekin, mutta usein olemme antaneet toisten käyttöön. Harvoin on ongelmia ollut, mutta joskus kyllä ihmetyttää: mieheni sukulaiset majoittuivat meillä kotona, kun itse olimme mökillä. Lähtiessään eivät siivonneet, vieneet lakanoita pyykkiin eivätkä vieneet roskiaan. Itse en noin toimisi, jos majoittuisin toisen kotona.
AP:na olisin laittanut jo vuokrausehdotusviestiini max. maksamani viikkovuokran ehdotuksena, eihän kaverini olisi tarvinnut siihen suostua.
Viikon aikana perheeltä kuluu aika paljon vettä ja polttopuita. Lisäksi jos mökki on vain nollalämmöillä, niin mökin lämmitys (jos siis on sähköt) 20-asteiseksi on aika iso kulu. Lisäksi kuluu vessapaperia, talouspaperia, mausteita, koska tuskin vuokraaja itse kaikkia mausteita mukanaan rahtaa. Ja aina siinä on lasten kanssa se riski että jotakin hajoaa. Minulla ei ole mökkiä. Enkä sitä haluakaan enkä sellaiselle mene, mutta kunhan kommentoin.
siis todellako viet sähköt ja polttopuutkin mökille mukanasi?
-epäilen suuresti, jos mökille tulee vesi, aiotko olla käyttämättä tuota vettä?Emme käytä mökin omistajan papereita jne.
t.ap
siis oikeesti vietkö mökille sähköt, polttopuut ja veden mukana...? hmmmm....epäilen...
eikö noista tule kuluja mökin omistajalle?
sitäpaitsi mökillä on monesti henk.kohtaisia tavaroita joihin ei ole tarkoitus toisten koskea...
peseekö mökin omistaja lakanapyykkinne?
siivoatteko itse jälkenne?
jätättekö mökin kaameaan kuntoon "lomanne jälkeen"?
Jospa ap luulee että ovat läheisiä, mutta kaveri ei pidä ap:tä läheisenä? Jos olisi läheisempi, niin varmasti voisi sopia että "kävisikö korvaukseksi 500€ ja voisimme tulla myös puutalkoisiin kesällä" tms.
Nää on nykyään niin kortilla nää auttamiset. meillä tuttavaperhe on oikein avoimen tyytyväinen kun saa revittyä toisista jotain irti, mutta itse eivät ketään koskaan auta, vaan aina luistavat pokkana eri verukkeilla. Toinen tuttavaperhe auttelee kaikkia kamuja kaikessa mahdollisessa ja sitten vingutaan kun ei ole omaa aikaa ja kukaan ei heitä auta. No kun eivät he pyydä, eivätkä toisaalta sano ei kun joku muu pyytää.
Meillä on aika tarkkaa se että koitetaan itse pitää huoli ettei oltaisi kiitollisuuden velassa. Eli jos yövieraillaan, niin kutsutaan muutaman kuukauden sisään myös meille yökuntiin kylään. Jos saadaan apua johonkin (lähes viimeiseen asti vältetään missään avun pyytämistä keneltäkään), niin koitetaan jotenkin olla itsekin apuna vastavuoroisesti ja jos ei keksitä miten se kävisi päinsä, niin sitten jotenkin materiaalisesti hyvittää. Suora rahanvaihto ja avun hinnoittelu pilaa helposti välejä, mutta viedään jotain parempaa ja arvokkaampaa viemistä sitten seuraavalla kyläreissulla jne.
Käytännössä emme juurikaan saa sukulaisuussuhteilla keneltäkään mitään apuja, joten olemme tottuneet aina itse pärjäämään mahdollisimman pitkälle. Olemme mm. tehneet 4 muuttoa ihan kaksistaan miehen kanssa kaikki itse kantaen ja ees taas ajellen.
Meillä mökki on kakkoskoti. Se on henkilökohtainen ja erittäin pyhä paikka perheellemme. Tuntuisi inhottavalta, jos joku edes pyytäisi saada vuokrata sitä käyttöönsä. On ihan eri asia tulla kyläilemään mökillämme, kun olemme itsekin paikalla.
Vuokraisin mielummin jopa kaupunkikotiamme, kuin mökkiämme.
siis oikeesti vietkö mökille sähköt, polttopuut ja veden mukana...? hmmmm....epäilen...
sitäpaitsi mökillä on monesti henk.kohtaisia tavaroita joihin ei ole tarkoitus toisten koskea...
jätättekö mökin kaameaan kuntoon "lomanne jälkeen"?
kyllä sähkön kulutus maksaa mökin omistajalle, puita kuluu, vettä kuluu...
kaikki maksaa..
jos ette edes siivoa jälkiänne lähtiessänne(omistajien mieleiselle tasolle)
siitäkin tulee lisä hommia mökin omistajalle...
niin en minä ainakaan pyytäisi vuokraa.
Onhan se hyvä, että mökkiä käytetään.
Täällä on ihmeen äveriästä kirjoittajakuntaa, kun jo auton lainaaminenkin on kauheeta. Niin jotta autokouluun mennään autokaupan kautta, että se menopeli on heti odottamassa, kun saa kortin käteen, kun eihän sitä nyt laina-autolla kunnon mammat ole koskaan ajaneet...
Nykyihmisen tapoihin kuuluu vain ottaa, ottaa ja ottaa.
Minusta on ihan selvää, että jos mökki on vapaana, sitä lainataan kaverille ilmaiseksi, jos itse ollaan viikkojakin oltu hänen luonaan täysihoidossa.
Ihan turhaa mussutella, että mökki menee pilalle, kun siellä on joku vieras yöpyjä. Eikä mene, jos mökin lainaaja on vastuullinen ihminen. Ja joka tapauksessa tietysti sovitaan siitä, miten mahdolliset vahingot korvataan (käyttäjä korvaa) ja neuvotaan tulipesien käyttö. Se nyt on selvää!
Minä en ainakaan ikinä kehtaisi pyytää tuollaisessa tapauksessa vuokraa ystävältäni. Ja juu, meillä on muutaman vuoden ikäinen mökki, jota olemme tarjonneet korvauksetta käyttöön esim. kälyn perheelle, jotka ovat auttaneet meitä paikan kunnostamisessa ja pikkuhommissa.
Meillä mökki on kakkoskoti. Se on henkilökohtainen ja erittäin pyhä paikka perheellemme. Tuntuisi inhottavalta, jos joku edes pyytäisi saada vuokrata sitä käyttöönsä. On ihan eri asia tulla kyläilemään mökillämme, kun olemme itsekin paikalla.
Vuokraisin mielummin jopa kaupunkikotiamme, kuin mökkiämme.
sen sijaan, että alkaa röyhkeästi hinnoitella.
jätättekö mökin kaameaan kuntoon "lomanne jälkeen"?kyllä sähkön kulutus maksaa mökin omistajalle, puita kuluu, vettä kuluu...
kaikki maksaa..
jos ette edes siivoa jälkiänne lähtiessänne(omistajien mieleiselle tasolle)
siitäkin tulee lisä hommia mökin omistajalle...
pyytää viikon ajalta 900€. Ymmärrän että on ihan ok pyytää pieni korvaus sähköstä ja puista ym. Mutta en sitä että itse kyllä ihan ilman omantunnonvaivoja oleskellaan toisen nurkissa viikko syöden toisten ruokia ja käyttäen sähköjä ja vettä, mutta sitten itse vaaditaan kaikesta moninkertainen korvaus. Vastavuoroisuus on kyllä täysin unohtunut ja ainakin minulle olisi ihan turha tulla enää yökyläilemään, hotellit on näitä "ystäviä" varten.
tämän ketjun perusteella. Lapsuudenkotini mökit, autot ja muut vempeleet ovat aina olleet lainattavissa. Samanlaisen arvomaailman haluan opettaa lapsilleni. Elämässä kannattaa jakaa.
Hyväksikäyttöä ei tietenkään tarvitse kenenkään sietää ja kyllä ne hyväksikäyttäjät aika nopeasti erottuukin muusta porukasta. Usein omista tavaroistaan äärimmäisen tarkat tyypit ovat ekana jonossa toisen tavaroiden perään. Tää näkyy usein jo päiväkodissa.Yleensä omistaan tarkat tyypit nimenomaan ymmärtävät muittenkin olevan tarkkoja. En ole koskaan pyytänyt keneltäkään mitään isoa lainaksi (mökkejä, autoja), korkeintaan kupin sokeria. Äidiltäni olen lainannut vierassänkyä. Muilta en kyselisi mitään. Mökit ja autot vuokrataan, ellei omaa ole. Tai ostetaan ne omat.
Yleensä lapset, jotka ovat tosi tarkkoja omista tavaroistaan, ovat hyvin höveleitä lainaamaan tai vaan ottamaan toisten tavaroita ja kohtelemaan niitä miten sattuu. Sama jatkuu teini-iässä, toisten vaatteita lainataan ja palautetaan ne rikkinäisenä, likaisina jne.
Näitä on nähnty.