Kysyin hyvältä ystävältäni mökkiä vuokralle hiihtolomaksi.
Olen itse majoittanut kyseistä kaveria meillä ilmaiseksi, tarjonnut ruoat jne. Joo, mökin hinta viikolle on 900€, ilmeisesti kaverialennuksella :D aivan uskomatonta hommaa, tässä sen näkee mitä palkaksi saa omasta ystävällisyydestä.
Kommentit (156)
37 kertoi aika kattavasti, mikä riski on antaa mökki uusavuttomille lainaan. Ei ole montaa vuotta kun nuori pariskunta oli lasten kanssa talvella mökillä ja vaimo hukkui kaivoon.
Ja taloudellisesti, pumput, takat, lumet, vesijohdot, ym. Ap:n perhe tekee helposti 10-20k vahingot ja vaikka omistajalla olisi vakuutukset kunnossa, niin on niissäkin omavastuut ja aina tulee kuluja. 900e on aika alakanttiin vuokra! Eriasia on ammattimaiset vuokraajat joilla vakuutukset ja mökit lämpimänä, huoltomies ym. Jos ap haluaa mökin halvalla niin katso esim LOMARENGAS
37 kertoi aika kattavasti, mikä riski on antaa mökki uusavuttomille lainaan. Ei ole montaa vuotta kun nuori pariskunta oli lasten kanssa talvella mökillä ja vaimo hukkui kaivoon.
Ja taloudellisesti, pumput, takat, lumet, vesijohdot, ym. Ap:n perhe tekee helposti 10-20k vahingot ja vaikka omistajalla olisi vakuutukset kunnossa, niin on niissäkin omavastuut ja aina tulee kuluja. 900e on aika alakanttiin vuokra! Eriasia on ammattimaiset vuokraajat joilla vakuutukset ja mökit lämpimänä, huoltomies ym. Jos ap haluaa mökin halvalla niin katso esim LOMARENGAS
ap:n kaveri voi hänelle vuokrata mökkiään?
Huomasit varmaan, että hän ON valmis vuokraamaan, mutta haluaa siitä kunnon tilin.
Totta kai he sopivat ennen vuokrausta, kuka korvaa, jos jotain menee rikki. Tietenkin ap maksaa siinä tapauksessa omavastuun! Eli ei se nyt pitäisi olla mikään este, kun vaan ap:n kaveri osaisi ajatella vastavuoroisuutta. Mutta kun ei OSAA, etkä selvästi sinäkään.
Kumma, ettei ap yhtään murehdi, mitä tuo kaveri voi rikkoa ja turmella, kun on viikonkin täysihoidossa hänen luonaan.... kannattaisi nyt äkkiä hinnoitella sekin apunsa!
kannattaja. Mä niin uskon siihen, että hyvä kuuluu laittaa kiertämään ja ajallaan se palaa. Mökin lainaamisesta on toki kohteliasta korvata kulut esim. ostamalla mökille jotain. Mutta ystävien kesken en oleta että sähköt tai vedet maksetaan. Ehdoton edellytys kyllä on että omat jäljet siivotaan ja täytetään esim. puuastiat jne. Aika luotaantyöntävä ja vastenmielinen ilmiö tämä "tää on mun, enkä varmasti anna, lainaa tai vuokraa omaani kenellekään".
hiihtolomaviikko on hinnoiteltu kalliimmaksi kuin muut viikot, maaliskuussa sinne pääsee maksamalla 400 e/vko. Samoin heinäkuu on kallis, jos välttämättä sinne haluavat järven rantaan.
Pitää opetella säästämään ja ostamaan itse, ei lainailemaan muilta ilmaiseksi.
Tottakai lainaaja korvaa rikkomansa. Eiköhän se elämässä muutenkin mene niin.
hiihtolomaviikko on hinnoiteltu kalliimmaksi kuin muut viikot, maaliskuussa sinne pääsee maksamalla 400 e/vko. Samoin heinäkuu on kallis, jos välttämättä sinne haluavat järven rantaan.
Pitää opetella säästämään ja ostamaan itse, ei lainailemaan muilta ilmaiseksi.
Muistapa tuo linjasi sitten, kun olet iäkäs ja huonokuntoinen ja tarvitset apua.
Että se kodin siivouskin maksaa sitten saman, kuin mitä maksaisit ulkopuoliselle siivousfirmalle. Jne.
Pitää opetella säästämään ja maksamaan kaikesta kalliimmaan kautta, eikä pyytämään apua ilmaiseksi.
PS: kait huomasit, että tuo "ystävä" makoilee ap:lla ilmaisessa täysihoidossa viikonkin kerrallaan, eli ap on enemmän kuin korvannut tuon vuokraviikon jo...
Ymmärsin, että olennaisinta on se, että olet kaverille tarjonnut täysihoidon. Miksi et siis mene kotiinsa täysihoitoon, huonolle patjalle nukkumaan jne. , miksi haluat mökilleen, jos itse ei mökkiä ystävälle voi tarjota.
hiihtolomaviikko on hinnoiteltu kalliimmaksi kuin muut viikot, maaliskuussa sinne pääsee maksamalla 400 e/vko. Samoin heinäkuu on kallis, jos välttämättä sinne haluavat järven rantaan. Pitää opetella säästämään ja ostamaan itse, ei lainailemaan muilta ilmaiseksi.
Muistapa tuo linjasi sitten, kun olet iäkäs ja huonokuntoinen ja tarvitset apua. Että se kodin siivouskin maksaa sitten saman, kuin mitä maksaisit ulkopuoliselle siivousfirmalle. Jne. Pitää opetella säästämään ja maksamaan kaikesta kalliimmaan kautta, eikä pyytämään apua ilmaiseksi. PS: kait huomasit, että tuo "ystävä" makoilee ap:lla ilmaisessa täysihoidossa viikonkin kerrallaan, eli ap on enemmän kuin korvannut tuon vuokraviikon jo...
Kyllä se siivousfirma on monin eri tavoin halvempi ja parempi vaihtoehto.
Ystävä on ollut ap:lla täysihoidossa, vastavuoroittuutta ei ole mökkivuokra vaan täysihoito ystävän luona.
Ei se nyt ihan kulutonta ole jos ap. niin kuvittelee.
Käyttääkö ne sitä jatkuvasti talvella? Onko se aina lämmitetty?
Onko jääkaappi aina kylmänä? Tuskin. Siellä on paljon asioita, joita sitten on huolehdittava kun joku lähtee pois.
Ei ole ollenkaan sama asia kuin se, että tullaan jonkun kotiin, joka on jatkuvasti käytössä.
kannattaja. Mä niin uskon siihen, että hyvä kuuluu laittaa kiertämään ja ajallaan se palaa. Mökin lainaamisesta on toki kohteliasta korvata kulut esim. ostamalla mökille jotain. Mutta ystävien kesken en oleta että sähköt tai vedet maksetaan. Ehdoton edellytys kyllä on että omat jäljet siivotaan ja täytetään esim. puuastiat jne. Aika luotaantyöntävä ja vastenmielinen ilmiö tämä "tää on mun, enkä varmasti anna, lainaa tai vuokraa omaani kenellekään".
Oletko oikeasti sitä mieltä että saamansa palveluksen tai edun voi kuitata vain täysin samalla tavalla takaisin. Eli jos on kaverilla muuttoapuna, mutta itse ei tarvitse ikinä sitä muuttoapua niin kaveri on ikuisessa kiitollisuudenvelassa saamastaan palveluksesta.
hiihtolomaviikko on hinnoiteltu kalliimmaksi kuin muut viikot, maaliskuussa sinne pääsee maksamalla 400 e/vko. Samoin heinäkuu on kallis, jos välttämättä sinne haluavat järven rantaan. Pitää opetella säästämään ja ostamaan itse, ei lainailemaan muilta ilmaiseksi.
Muistapa tuo linjasi sitten, kun olet iäkäs ja huonokuntoinen ja tarvitset apua. Että se kodin siivouskin maksaa sitten saman, kuin mitä maksaisit ulkopuoliselle siivousfirmalle. Jne. Pitää opetella säästämään ja maksamaan kaikesta kalliimmaan kautta, eikä pyytämään apua ilmaiseksi. PS: kait huomasit, että tuo "ystävä" makoilee ap:lla ilmaisessa täysihoidossa viikonkin kerrallaan, eli ap on enemmän kuin korvannut tuon vuokraviikon jo...
Kyllä se siivousfirma on monin eri tavoin halvempi ja parempi vaihtoehto.Ystävä on ollut ap:lla täysihoidossa, vastavuoroittuutta ei ole mökkivuokra vaan täysihoito ystävän luona.
Paitsi että vuokramökin saa halvemmalla kuin viikon hotellitäysihoidon.
Mitä tulee miniän tai oman lapsen siivousapuun, niin kyllä: sitä saa, mitä petaa. Kun sinulla selvästi on visu minä-minä-mun-rahani -asenne, niin et sinä varmasti tulekaan saamaan lapsiltasi aikanaan mitään ilmaista apua. Minä sen sijaan tulen saamaan, saan jo nyt.
Ei se nyt ihan kulutonta ole jos ap. niin kuvittelee.
Käyttääkö ne sitä jatkuvasti talvella? Onko se aina lämmitetty?
Onko jääkaappi aina kylmänä? Tuskin. Siellä on paljon asioita, joita sitten on huolehdittava kun joku lähtee pois.
Ei ole ollenkaan sama asia kuin se, että tullaan jonkun kotiin, joka on jatkuvasti käytössä.
et selvästikään ole lukenut tätä ketjua.
Kannattaisi lukea.
Ap sanoo, että tuo kaveri on kyllä ollut hänen luonaan viikonkin täysihoidossa. Siis syönyt ja juonut ja saanut oman huoneenkin. Takuulla maksaa enemmän kuin viikon sähköt.
Ap sanoo, että olisi vienyt mukanaan puut ja muut. Oli tarjonnut jopa kohtuullista rahallista korvaustakin (vaikka vastavuoroisuuden kannalta minusta se olisi tökeröä vaatia sellaistakaan), mutta se kaverihan ajattelee panevansa oikeasti rahoiksi!
Kyllä se siivousfirma on monin eri tavoin halvempi ja parempi vaihtoehto. Ystävä on ollut ap:lla täysihoidossa, vastavuoroittuutta ei ole mökkivuokra vaan täysihoito ystävän luona.
Paitsi että vuokramökin saa halvemmalla kuin viikon hotellitäysihoidon. Mitä tulee miniän tai oman lapsen siivousapuun, niin kyllä: sitä saa, mitä petaa. Kun sinulla selvästi on visu minä-minä-mun-rahani -asenne, niin et sinä varmasti tulekaan saamaan lapsiltasi aikanaan mitään ilmaista apua. Minä sen sijaan tulen saamaan, saan jo nyt.
että enpä tarvitse miniää siivousavuksi. Ja kun olen tarpeeksi vanha ja sairas, myyn mökin pois ja hankin niillä rahoilla pari vuotta 24/7 hoitoa, jota miniä ei takuuvarmasti edes rahalla tarjoa.
Lapsillani on oma elämänsä, minulla omani. Enpä ole vielä tavannut miniää, joka antaisi anopille 1000 e ja sanoisi, että osta sillä itsellesi jotain kivaa. Joten aika selkeä minä-minä-minun rahat -asenne on miniöilläkin.
Ap:lla tuskin on tarjota hotellitason asumista ystävälleen. Harvalla on asunnossaan erillistä huonetta suihkuineen ja minibaareineen.
Kuten sanoin käyttämänsä/kuluttamansa asiat on kohteliasta korvata, mutta se ei tarkoita sitä että täytyis ostaa tilalle samanlaisia halkoja tai tuoda vesi mukanaan. Kohteliaasti voi omistajalta kysyä miten voisi korvata kulut.
Miksi et vuokraa mitä tahansa mökkiä?
Kuten sanoin käyttämänsä/kuluttamansa asiat on kohteliasta korvata, mutta se ei tarkoita sitä että täytyis ostaa tilalle samanlaisia halkoja tai tuoda vesi mukanaan. Kohteliaasti voi omistajalta kysyä miten voisi korvata kulut.
joten mitä ap:n ystävä teki väärin?
Ei ystävällisyys ole sitä, että olet ystävällinen ja sitten vaaditkin tilalle palveluksia.
Juuri näin.
lainaajan halot, vedet ja sähköt. Onko vaikea ymmärtää pointtia?
Tai ollut kuskina pyynnöstä.