Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysyin hyvältä ystävältäni mökkiä vuokralle hiihtolomaksi.

Vierailija
05.01.2012 |

Olen itse majoittanut kyseistä kaveria meillä ilmaiseksi, tarjonnut ruoat jne. Joo, mökin hinta viikolle on 900€, ilmeisesti kaverialennuksella :D aivan uskomatonta hommaa, tässä sen näkee mitä palkaksi saa omasta ystävällisyydestä.

Kommentit (156)

Vierailija
41/156 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun otat vieraan kotiisi, sinä olet siellä pitämässä huolta siitä, että kaikki sujuu. Mökillä vieras on omin nokkineen ja joko osaa tai sitten ei osaa käyttää mökkiä niin että vahinkoja ei synny. Enkä minä nyt puhu mistään rällästysbileiden järjestämisestä ja siihen liittyvästä paikkojen hajottamisesta, vaikka tähänkin olen tormännyt, vaan ihan siitä, että esim meidän mökillä on paljon tulisijoja, joita väärin käyttämällä saa helposti savustettua pilalle koko mökin kalustuksen, poltettua koko talon tai tapettua itsensä - vaikka ne siis ovat täysin kunnossa, mutta se pitäää tietää, miten niitä kuuluu käyttää, montako pesällistä poltetaan, miten kylmän mökin lämmitys aloitetaan ja mistä pinosta puita otetaan jne.. Siellä on myös kaivo, jonka pumpun eräs mökinlainaaja kerran tietämättömyyttään laski tyhjäksi siemenvedestä ja sitä pitikin sitten ahertaa uudestaan toimintaan monta päivää putkimiehen kanssa. Samaan syssyyn kun lakivat sen pumpun tyhjäksi, tyhjeni tietysti myös lämminvesivaraaja, mutta sitä eivät tajunneet sammuttaa. TUhannen euron varaaja meni paskasksi, mutta nämä vain narisivat minulle kun kahtena viimeisenä päivänä ei enää ollut lämmintä vettä muuta kuin puulämmitteisessä padassa. SIllä niiden lapset eivät onneksi kovin pahasti polttaneet itseään. Lisäksi niiden perheen äiti oli työntänyt terveyssiteensä kompostivessaan. Niitä oli sitten kiva sieltä erotella kun muut jätteet oli nätisti muuttuneet mullaksi mutta ne siteet oli vielä seuraavana kesänä ihan tunnistettavia... Vaikka meidän mökki olisi täysin käyttämätön, mä en enää päästä sinne ilman vahtia kuin harvoja valittuja, joiden VARMASTI tiedän osaavan mökkiä käyttää.

Meillä mökillä on miehen yrityksen vuoksi erilaisia ilmanvaihto- ja lämmityslaitekokeiluja. Niitä pitää osata käyttää. Kytkeä oikea vehje oikeaan aikaan päälle jne. Porakaivon pumppu pitää osata laittaa päälle - ja muistaa lähtiessä sammuttaa. Grillissä, veneessä, jne kaikissa omat niksinsä ja juttunsa. On vaan pari sukulaisperhettä jotka uskaltaisin mökille päästää vahtimatta ja voisin luottaa, että osaisivat hoitaa asiat. Mä olisin monen tuttavan tapauksessa niin vainoharhainen, että pakko olisi vierailun jälkeen käydä tarkistamassa, onko sähköt kytketty pois, ovi lukossa, jne. Ovat niin huolettomia, että voivat oman kotiovensakin jättää lukitsematta... Ja juuri tuo, että jos jotain menee rikki, niin kiva alkaa sitten kaverilta niitä korvauksia peräämään. Yksi tuttava lainasi meiltä autoa. Lapset oli potkineet takapenkin ihan kuraiseksi ja kamalaksi. Lattiat täynnä karkkipapereita ja tahmaisia karkkeja. Ja kaiken huipuksi lommo puskurissa. Oli peruuttanut päin aitaa. Laitettiin tuosta puskurista lasku kaverille. Hän kauhisteli, ettei voi niin paljon maksaa. Lupasi maksaa vähitellen. 2 v mennyt, senttiäkään ei ole saatu ja välit viilenneet.

Huh näitä av-mammoja. Oma perse raahataan kyllä toisten luo passautettavaksi, mutta sitten kun pitäisi vastavuoroisesti olla yhtä kiva, niin se kaveri ei osaakaan enää muuta kuin sotkea ja rikkoa...huh huh

Vierailija
42/156 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten tuttavaperhe oli meidän perheen mökillä kesälomallaan. Heidän lähdettyään isäni meni käymään mökillä. Vieraat olivat lähtiessään laittaneet takan pellin kiinni, mutta liian aikaisin. Koko mökki kärsi siis savuvaurioista, ja jouduttiin uusimaan sisältä kaikki tekstiilit sun muut. No, vanhempani eivät kehdanneet tuttavilta ruveta puhdistuskustannuksia pyytelemään, joten maksoivat itse.

Jutun pointti on se, että itse en omaa mökkiäni lainaisi tai vuokraisi "kaverihinnalla" kenellekään. Mitä vain voi sattua kenelle vain. Mielelläni olen muuten vieraanvarainen ja ystävällinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/156 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

47

Vierailija
44/156 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vähän on kavereiden luona oltu yökylässä. Pari sukulaista on, jotka muutaman kerran meitä majoittaneet. Esim. serkkuni perhe asuu lähellä Helsinki-Vantaata, ja jos varhainen lento, niin saadaan olla heillä yötä ja heittävät jopa kentälle. Ovat itse tätä ehdottaneet.

Vastavuoroisesti olemme jättäneet heille äidin käyttöön loman ajaksi automme (heillä vaan yksi auto) ja olemme myös majoittaneet mökillä.

Mutta aika usein, jos mennään jonnekin kauemmas kyläilemään, yövytään pihalla asuntoautossamme tai otetaan hotelli.

Iso osa tuttavista vaan sen luonteisia, etteivät omistakaan tavaroistaan välitä tai pidä huolta. Eivätkä sitten näemmä arvosta toistenkaan omaisuutta... Paitsi käyttöön kyllä kelpaa peräkärryt, veneet, paketti- ja avoautot sun muut, mitä meillä on.

Vierailija
45/156 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yönseudun.Kaminaa oli lämmitetty,että kaikki rautarakenteet vääntyneet, levyt halkeilleet. Osa keittiön kaakeleista tippunut. Nyt syksytalvella pyysivät saako he mennnä mökille, sanotttiin että ei talvella käydä, kun on kylmänä ja tulee kosteutta.Kaiken lisäs puita ja sähköä kuluu. Eivät kesällä olleet halukkaita puuhommiin.

Vierailija
46/156 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikon aikana perheeltä kuluu aika paljon vettä ja polttopuita. Lisäksi jos mökki on vain nollalämmöillä, niin mökin lämmitys (jos siis on sähköt) 20-asteiseksi on aika iso kulu.

Lisäksi kuluu vessapaperia, talouspaperia, mausteita, koska tuskin vuokraaja itse kaikkia mausteita mukanaan rahtaa. Ja aina siinä on lasten kanssa se riski että jotakin hajoaa.

Minulla ei ole mökkiä. Enkä sitä haluakaan enkä sellaiselle mene, mutta kunhan kommentoin.

hotellissa asua vaan on saanut ilmaisen majoituksen ap:n luona? Vai eikö sillä ole mitään merkitystä?

Vierailija
47/156 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinun mielestäsi sama asia mennä kaverin luokse kylään kuin mennä kaverin mökille oman perheensä (ja ties kenen kanssa)?

Jos menisitte kaverin mökille sen kaverin kanssa, ymmärtäisin närkästymisen vuokran pyytämisestä.

Tässä tapauksessa en.

Itse en edes kehtaisi pyytää ilmaiseksi lainaan kaverin mökkiä/autoa/asuntoautoa. Semmoinen kuulostaa liikaa hyväksikäytöltä.

Kylässä käyminen ei ole hyväksikäyttöä.

Vierailija
48/156 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se ei ole edes vuokrattava mökki, ei sinne ole mukava päästää muita. Sanoivat varmaan siksi kovan hinnan ettei sinne ole jatkuvasti joku pyrkimässä. Onneksi ei ole itsellä mökkiä tai mitään muutakaan.

Vierailija
49/156 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaverinsa yksinomaiseen käyttöön eikä vain "majoittanut" tätä joksikin aikaa nurkkiinsa (kuten kai jokainen ihminen välillä ystävilleen tekee), hänellä voisi nyt olla jotakin motkottamista, muuten ei. Mökki on sen kaliiberin "lainatavara" ettei sitä noin vain vippailla jokaiselle kysyjälle (ja niitähän todistetusti riittää). Niinhän sitä sanotaan, että mökin ja pakettiauton omistajalla on aina eniten kavereita :).

oma huone käytössä ja sapuskat kannettu nenän eteen, kuskailtu pitkin nähtävyyksiä jne. Olen kysynyt mökkiä VUOKRALLE, en ole pyytänyt päästä sinne ilmaiseksi. t.ap

niin miksi suutut siitä että et saa ilmaiseksi?

Vierailija
50/156 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen pyhä paikka mökki on, jos sitä ei voi HYVÄLLE ystävälle perheineen antaa viikoksi käyttöön? (Vaikka sitten pientä korvausta vastaan?)

Olemme itse olleet muutaman kerran ulkomailla hyvän ystäväni luona esim. 4 päivää kerrallaan ja hän on meitä kestinnyt ja hakenut lentokentältä jne.

Ja täytyy kyllä sanoa, ettei kävisi mielessäkään pyytää häneltä vuokraa, jos hän kysyisi mökkiämme vuokralle sellaiselle viikolle, jolloin mökki olisi muutoin tyhjillään.

Vierailija
51/156 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaverinsa yksinomaiseen käyttöön eikä vain "majoittanut" tätä joksikin aikaa nurkkiinsa (kuten kai jokainen ihminen välillä ystävilleen tekee), hänellä voisi nyt olla jotakin motkottamista, muuten ei. Mökki on sen kaliiberin "lainatavara" ettei sitä noin vain vippailla jokaiselle kysyjälle (ja niitähän todistetusti riittää). Niinhän sitä sanotaan, että mökin ja pakettiauton omistajalla on aina eniten kavereita :).

oma huone käytössä ja sapuskat kannettu nenän eteen, kuskailtu pitkin nähtävyyksiä jne. Olen kysynyt mökkiä VUOKRALLE, en ole pyytänyt päästä sinne ilmaiseksi. t.ap

niin miksi suutut siitä että et saa ilmaiseksi?

Minusta joku 500€ olisi passeli vuokra

t.ap

Vierailija
52/156 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja yleensä on tapana antaa ohjeistus esim. takan, pumppujen yms yms käytöstä ja sopia esim. siivouksen tasosta, niin ei tule yllätyksiä.

Ei kai se sen kummempaa ole kuin mitä "oikeissa vuokramökeissä".

Vierailija
53/156 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hienoja, kalliita ja vaikeakäyttöisiä ;-)

Ja yleensä on tapana antaa ohjeistus esim. takan, pumppujen yms yms käytöstä ja sopia esim. siivouksen tasosta, niin ei tule yllätyksiä.

Ei kai se sen kummempaa ole kuin mitä "oikeissa vuokramökeissä".

Vierailija
54/156 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes vuokraisi. Jos joku meidät majoittaa niin totakai voi vastavuoroisesti majailla meillä kun ollaan kotona, ja vaikka ei majoittaisikaan niin vieraat ovat tervetulleita.

Mutta en halua ketään kotiinikaan ellemem itseo le kotona, saati mökille jossa tosiaan tuskin osaavat tulisijoja käyttää tai muutenkaan tietävät niksejä. Eikä minun omaisuuttani tarvitse kenenkään lainata.

Vierailija
55/156 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletteko, että oikeasi voi rentoutua toisen nurkissa? Siis kun jotkut valittaa, että koko ajan olisi vieraita tulossa mökille. Ei se mitään lomaa ole.

Mökkejä saa vuokrattua ammattimaisilta toimijoilta. Ja saa rentoutua ja nauttia lomastaan ilman turhia kitinöitä.

Vierailija
56/156 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämän ketjun perusteella. Lapsuudenkotini mökit, autot ja muut vempeleet ovat aina olleet lainattavissa. Samanlaisen arvomaailman haluan opettaa lapsilleni. Elämässä kannattaa jakaa.

Hyväksikäyttöä ei tietenkään tarvitse kenenkään sietää ja kyllä ne hyväksikäyttäjät aika nopeasti erottuukin muusta porukasta. Usein omista tavaroistaan äärimmäisen tarkat tyypit ovat ekana jonossa toisen tavaroiden perään. Tää näkyy usein jo päiväkodissa.

Vierailija
57/156 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökki ei ole vuokramökki ja sinne ei ole menossa kukaan hiihtolomaviikolla.

Jos olisin ap, niin ystävän auttaminen sitten loppuisi.

Majoittamaan ja ruokkimaan en enään suostuisi.

Tosin täysihoidosta täytyy maksaa.

Olisikohan hyvä hinta 900 euroa viikko?

Vierailija
58/156 |
06.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mökki sijaitsee saariselällä, kelohirsimökki 106m4 ja parvi ja tietenkin mahtava suuri länsiterassi ja pieni etelä parveke

ulkosauna, palju..mahtavat tunturimaisemat

mökissä myös sisäsauna ja suihkutilat, wc, kodinhoitohuone, pesukone, tiskikone, jääkaappi, pakastin, sähkö ja kaasuliesi, viinikaappi...tv, pleikka3 karaokevälineillä..

tietenkin sänkypaikat, 2kpl takkaa toinen varaava

on laatua ja en todellakaan halua ketään yksikseen pyörimään mökkiini. niin ja ulkosaunassakin on takka tunnelman luojana ja meillä on myös pihapiirissä grillikota, lapsille keinut ja pieni liukumäki..talvisin lapsilla oma pulkkamäki...

t.ap

Vierailija
59/156 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse majoittanut kyseistä kaveria meillä ilmaiseksi, tarjonnut ruoat jne. Joo, mökin hinta viikolle on 900€, ilmeisesti kaverialennuksella :D aivan uskomatonta hommaa, tässä sen näkee mitä palkaksi saa omasta ystävällisyydestä.

kysytty vuokralle, kaveri kertonut millä vuokraa. Kristallipallosta olisi siis pitänyt tajuta, että ilmaiseksi olisi pitänyt antaa.

Jos ap haluaa mökin VUOKRALLE niin sitten ilmoittaa, että 900 e on liikaa mutta miten olisi vaikka x sataa euroa. Simppeliä.

Vierailija
60/156 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

] kysytty vuokralle, kaveri kertonut millä vuokraa. Kristallipallosta olisi siis pitänyt tajuta, että ilmaiseksi olisi pitänyt antaa. Jos ap haluaa mökin VUOKRALLE niin sitten ilmoittaa, että 900 e on liikaa mutta miten olisi vaikka x sataa euroa. Simppeliä.

Raksutus voisi käydä näin: olitiin täysihoidossa ap:lla vieraina monta päivää... Nytpä hyvä tilaisuus olla vastavuoroisesti reilu... "ei siitä mitään vuokraa tarvitse makssa, maksat mitä reilulta tuntuu puista ja muusta kulutustavarasta ja pistätä mökin siistiksi lähtiessäsi". Johon ap reiluna, että totta kai maksetaan jotain mun vuokramökkikin maksaisi. Olisiko 500 hyvä.