Onko kukaan muu huomannut, että langaton verkko vaikuttaa unen laatuun? :-(
Vai olenko tosiaan ainoa? Tästä aiheesta ei oikeastaan löydy mistään tietoa, mutta ihan hiton ärsyttävä asia, koska ongelma tuntuu menevän vain pahemmaksi ja langattomia verkkoja on nykyään joka paikassa. Olin just pari päivää siskollani kaupungin keskustassa, jossa about 25 langatonta verkkoa ympärillä, ja unet jäivät tosi vähiin :-(
Mä ja nukahdan ja nukun siis aivan älyttömän huonosti, jos voimakkaita langattomia verkkoja lähellä. Huomasin asian eka kotona kun meille tuli langaton verkko, ja kärvistelin pari kuukautta tosi huonolla unella kunnes tajusin, mistä oireet johtuvat. (Mulla ei ole koskaan ollut minkäänlaisia uniongelmia, päinvastoin uni on aina maistunut liiankin hyvin.) Kuvittelin ensin, että olen luulosairas/kuvittelen, mutta ei. Nykyään meillä on langaton verkko kotona päällä vain päivisin, ja joka AINOA kerta, kun herään aamuyöstä, niin tiedän samantien, että langaton on jäänyt napsaisematta pois päältä.
Kellään muulla kokemusta aiheesta?
Kommentit (103)
vauvan sängyn alla. Siis päällä, koko ajan. Mulla ei periaatteessa ole mielipidettä suuntaan tai toiseen aiheesta, mutta itse en nyt ehkä ihan niin en olisi tehnyt, alta 30cm vauvan päästä.
Nyt AV-kiihkoilijat on pakko tarkentaa, että EN tarkoita, että johtuisi Wlanista, tod.näk. muut syyt tähänkin, mutta lapsi on ollut kipeä ihan älyttömän usein neljän elinvuotensa aikana. Keuhkokuumetta, korvatulehdusta ja lisäksi puheen kehityksen viivästymä (ei puhu vieläkään kuin lyhyitä lauseita, erikoisseurannassa).
Kun muutamia kymmeniä vuosia sitten arvon herras lääkärit suositteli ja mainosti tupakkaa terveellisenä nykyaikaisena tapana.
Tähän saadaan vastaus ehkä kymmenien vuosien jälkeen mutta jos joku saa paskat fiilikset ja luulee sen olevan vaikka langaton verkko tai naapurin kateus uudesta mersusta niin se on fakta ja asialle kannattaa keksiä jotain.
Mulle aivan sama mitä muut ajattelee. Hullujahan nekin ihmiset (n. 30%) joille toimii plasebolääkkeet. Pitäisi passittaa samantien hoitolaan kun sokeripillereiden avulla parantavat itsensä. Jokunen sata vuotta sitten poltettu roviolla tuommoiset noidat.
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2067515/Using-Wi-Fi-lapt…
Siis Wifi laptopissa tappaa siittiöitä, tässä tutkimuksessa huomattiin että tutkimuksen kuluessa 25% siittiöistä kuoli, 9%:lla oli DNA-muutoksia.
Aivan varmasti aiheuttaa langaton teknologia OSALLE ihmisistä erilaisia oireita. Huono unenlaatu, levoton olotila, päänsärky, lihassäryt, huimaus ym ym ym....
Se vaihtelee kovastikin miten voimakkaita ne oireet kullakin sitten ovat. Myös suurella osalla niitä jotka sanovat etteivät saa mitään oireita, voi olla tiedostamattomasti jotain näistä oireista ajoittain. He eivät vaan osaa niitä yhdistää langattoman teknologian aiheuttamiin haittoihin.
Myös suoranaista TYHMYYTTÄ Suomessa osoittaa se, että tätä langatonta teknologiaa ajetaan vauhdilla lisää esim. kouluihin ja asuinympäristöihin vaikka monissa fiksummissa maissa noudatetaan varovaisuusperiaatetta eikä oteta turhaa riskiä. Pitkäaikaisvaikutusten ja yhä lisääntyvän jatkuvan säteilykuormituksen haittavaikutuksia ei tunneta läheskään riittävissä määrin jotta voidaan heittäytyä turvallisin mielin tällaiseen "säteilypommitukseen".
Sensijaan tähänastiset tutkimukset ovat osoittaneet täysin kiistatta että vaikutuksia kaikkeen elolliseen (joo, myös suomalaiseen skeptikkoon) on olemassa. Haittavaikutukset sperman laatuun, solujen proteiiniaineenvaihduntaan jne on osoitettu jo riittävän kiistattomasti useiden puolueettomien tahojen tutkimuksissa. Googlettakaapa "Mikko Ahonen", hänen kauttaan voi typerimmätkin mollaajat ja autiopäät hankkia tätä tietoutta ennenkuin tulevat näyttämään oman tyhmyytensä eri keskustelupalstoille.
Omalta osaltani vältän kaikkea langatonta teknologiaa niin paljon kuin mahdollista (ei ihan yksinkertaista tänä päivänä) ja neuvon muitakin toimimaan samoin. Kännykän käyttöä voi karsia ja silloin kun käyttää sitä, niin handsfree ja kaiutin on keksitty. Nettiä voi käyttää klangallisen yhteyden avulla ja asuinpaikkaa valitessa kannattaa tutustua lähiympäristöön ja välttää paikkoja joissa on tukiasema lähellä. Varovaisuus on järkevää, ei oireita saavien väheksyminen eikä olemassa olevien tosiasioiden kieltäminen.
Yksi todellinen mekanismi on millä langaton verkko vaikuttaa unen laatuun. Tietokonetta voi tällöin käyttää missä vaan eli läppärin näytön tuijotteleminen lisääntyy. Erityisen pahasti unen laatu kärsii, jos läppäriä alkaa tuijottelemaan makuuhuoneessa ennen nukkumaanmenoa.
Mitä muihin väitteisiin tulee niin uskon kun näen vertaisarvioituja tutkimuksia. WLAN verkossa toimivat tukiasemien lähettimet ovat teholtaan noin kymmenesosa kännykän radiolähettimen tehosta ja säteilyn intensiteetti putoaa sadasosaan kun etäisyys kymmenkertaistuu.
Yksi todellinen mekanismi on millä langaton verkko vaikuttaa unen laatuun. Tietokonetta voi tällöin käyttää missä vaan eli läppärin näytön tuijotteleminen lisääntyy. Erityisen pahasti unen laatu kärsii, jos läppäriä alkaa tuijottelemaan makuuhuoneessa ennen nukkumaanmenoa.
Mitä muihin väitteisiin tulee niin uskon kun näen vertaisarvioituja tutkimuksia. WLAN verkossa toimivat tukiasemien lähettimet ovat teholtaan noin kymmenesosa kännykän radiolähettimen tehosta ja säteilyn intensiteetti putoaa sadasosaan kun etäisyys kymmenkertaistuu.
Suhteellisuudentajuton kuin av-mamma. Vanha viidakon sanonta.
Mulle on ihan sama, mitä joku uskoo tai ei usko. Itse tiedän olevani allerginen wifille ja langattomalle näppikselle ja hiirelle sekä puhelimen bluetoothille. Sitä en osaa sanoa, paljonko jotkut kauempana olevat verkot ja säteilyt aiheuttavat tai ei, mutta noista on ihan selvä case omalta osaltani.
Vanha ketju, mutta aihe yhä tärkeämpi! Tyhmyydestä ja ahneudesta tullaan vielä kärsimään laajasti. Dariusz Leszczynski kertoo jo paljon, tsekatkaa bloginsa.
Jotain näistä sähköallergioista kertoo se, etteivät ne allergikot ikinä kontrolloiduissa testeissä osaa sanoa onko sähkökenttää vai ei ja toisaalta se, että toistaiseksi tehokkaimmaksi hoitomuodoksi on paljastunut kognitiivinen psykoterapia..
Nythän puhutaan paljon aistiyliherkkyydestä. Ehkä jotkut ihmiset huomaavat toisia herkemmin erilaisia epämiellyttäviä ja haittaavia tuntemuksia kehossaan ja osaavat myös eritellä niitä. Luulen myös, että kaikki eivät reagoi noihin kenttiin muutenkaan yhtä vahvasti. Sietäväthän ihmiset kylmää ja kuumaakin eri tavoin ja toisella on laktoosi-intoleranssi ja jollain keliakia.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 13:03"]
Nythän puhutaan paljon aistiyliherkkyydestä. Ehkä jotkut ihmiset huomaavat toisia herkemmin erilaisia epämiellyttäviä ja haittaavia tuntemuksia kehossaan ja osaavat myös eritellä niitä. Luulen myös, että kaikki eivät reagoi noihin kenttiin muutenkaan yhtä vahvasti. Sietäväthän ihmiset kylmää ja kuumaakin eri tavoin ja toisella on laktoosi-intoleranssi ja jollain keliakia.
[/quote]
Se ongelma vain on siinä, että sähköallergian tapauksessa nämä aistiyliherkät eivät ole toistaiseksi pystyneet sitä aistiyliherkkyyttään demonstroimaan valvotuissa oloissa.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 13:06"]
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 13:03"]
[/quote]
Se ongelma vain on siinä, että sähköallergian tapauksessa nämä aistiyliherkät eivät ole toistaiseksi pystyneet sitä aistiyliherkkyyttään demonstroimaan valvotuissa oloissa.
[/quote]
Minulla oireet tulevat vasta sitten kun olen ollut päiviä/ viikkoja liian lähellä. Sitten kun näin on tapahtunut, voin toki saada oireita jo parin minuutin kuluttua, mutta eihän se mene on/off- kuten joku laite. Eihän allergikkokaan aina saa oiretta minuuttia sen jälkeen kun on syönyt allergisoivaa ruokaa ja joskus reaktio on vaimeampi kuin toiste.
Onpa erikoisen vihamielinen suhtautuminen täällä asioihin, joista ei oikeasti ole kovin paljon tutkittua tietoa. Eikö nuo foliohattuvitsit ole aika kulahtaneita jo?
Muistan, kun teininä valitin lääkärille, että akneni pahenee sokerista ja maitotuotteista. Lääkäri suorastaan nauroi minut pihalle, että tuota on kuule tutkittu vaikka kuinka paljon, syö suklaata ihan rauhassa äläkä murehdi, tuo on ihan psykosomaattista vain. No nykyään onkin sitten aika lailla todistettu, että sokeri ja maitotuotteet ylläpitävät tulehdusreaktioita ja todellakin vaikuttavat esim. akneen...
Langattomien verkkojen terveysvaikutuksia EI ole kunnolla vielä tutkittu. Fakta on, että mitä lähempänä se on, sitä voimakkaampi sen säteily on, joten naapurien WLAN-verkot eivät ole ollenkaan sama asia kuin oma. Vahvimmillaan säteily on noin 30 cm päässä. Tähän muuten lasketaan myös se vastaanottava osapuoli, eli jos sinulla on vieressäsi tabletti jossa on WLAN päällä, on yhdentekevää, että se varsinainen modeemi on eri huoneessa. Laitteissa on myös muita langattomia ominaisuuksia: Bluetooth, langattomat hiiret ja tulostimet, jne.
Minä EN väitä, että langattomat verkot aiheuttavat unettomuutta ja syöpää ja autismia ja skitsofreniaa ja sitä sun tätä. Väitän vain, että mitään mahdollisia terveysvaikutuksia on ihan turha tässä vaiheessa höpöhöpötellä ja nauraa foliohattuvitseillä, koska niitä ei kunnolla TUNNETA. Sitä tuskin kukaan voi kiistää, että langattomat lähiverkot säteilevät, koska niiden toiminta perustuu mikroaalloille.
Ei ole montaa vuotta siitä, kun kännyköiden terveysvaikutuksille naureskeltiin, ja samat foliohattuvitsit kiersivät silloinkin. Nykyään sitä taas tutkitaan enemmän, ja WHO:n IARC:kin on luokitellut kännykät mahdollisesti syöpää aiheuttaviksi:
http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs193/en/
Jos jonkun uni kärsii langattomasta verkosta, niin mitä hittoa sitä naureskelemaan? Antakaa ihmisten laittaa WLAN pois päältä ja nukkua rauhassa, ei siitä nyt ainakaan mitään haittaa ole. Ei ole käsittääkseni keneltäkään muulta pois.
MUTTA KUKA AJATTELEE LAPSIA????
VOI HERRAnjumala sentään
74, kiitos fiksusta kommentista.
OT, mutta musta on ihanaa kun jotkut käyttää argumenttina "Ja se on sentään lääkäri!". Hei, Rauni-Leena Luukanen-Kildekin on lääkäri.
Kyllä elät aika fantasiamaailmassa jossa kaikki yliopistot ja yritykset kautta maailman puhaltavat yhteen hiileen. Kaikki tutkimukset tehdään rehellisesti ja tulokset ovat aina faktaa eikä mitään vääristellä koska kaikki haluavat ihmisten yhteistä parasta.
Ja sitten on se toinen maailma missä yritys toisensa jälkeen jää kiinni hurjista kusetuksista joissa lääkefirma vääristänyt tutkimustulokset että saavat lääkkeen markkinoille kun tutkimukseen on käytetty isot rahat ja osakkeenomistajat vaativat miljooniaan eikö mitään väliä vaikka muutama ihminen sivussa kärsisi vakavista haittavaikutuksista.
Näitä esimerkkejä ihmisten toimista on loputtomasti ja te edelleen uskotte jonkun tutkimuksen tuloksia sillä perusteella että joku firman pomo iskee tarpeeksi taaloja pöytään ja saa just sellaset tutkimustulokset kuin haluaa. Tiedeyhteisö kuule kumartaa näille taaloille ja pyllistää teille hyväuskoisille.
Sitten kun joku sattuu saamaan erilaisia tuloksia niin siinä on yhteiskunnan tuki takana kun tiedeyhteisö kumoaa väitteet.
Follow the money!