Myymälävarkaudesta kiinnijäänti.
Mulle kävi eilen pelkoni toteen ja jäin kiinni myymälävarkaudesta. Olen parin vuoden ajan näpistellyt tavarataloista mm. meikkejä ja vaatteita. Siitä on jäänyt ikäänkuin kierre päälle. Lapsiperheessä rahat on tiukalla ja oon tällä tavoin "säästänyt" ja saanut vähän luxusta omaan eloon.
Paheeni on ollut oma salaisuus, eikä edes mieheni tiedä siitä. Pelkäänkin nyt, miten hän suhtautuu. Mikä on oikea tapa kertoa sakoista ja tunnustaa toilailut. En kaipaa moraalista piikittelyä vaan kanssasisarten kokemuksia. Miten olette onnistuneet lopettamaan näpistelynne, vai jatkuiko kiinnijäämisen jälkeen. Pienet sakkoni kyllä kestän, mut en toiste halua vartijan taluttavan ihmisten katseiden alla koppiin. Paras varmaan koettaa lopettaa.
Kommentit (183)
125! Et voi, ellei hänellä ole näyttöä että mitä olet varastanut! Itse olen varastanut monta monta kertaa, jäänyt pari kertaa kiinnikin. Pari päiväsakkoa, ei muuta seuraamusta. Olen varastanut tuotteita enemmän, kun mitä saan sakkoja.. Eli jatkan. On väärin, tiedän. Mutta joskus on vaan pakko. Eikä tästä ilmoiteta kenellekään! Jos on täysi-ikäinen, alaikäisenä vain huotajalle. Ei kuulu työpaikoille tai kouluille tälläiset. Eikä ne sielä poliisissa tiedä edes missä olet töissä/koulussa. :D Että älä huoli! Vältät vaan tuota kauppaa jatkossa, niin hyvä on. :) Tsempiä!
131. Kauppias väittää minun vieneen tavaraa vähän yli 100e arvosta. Poliisi uhkaili, että syyte todennäköisesti nostetaan, mutta toivon että se oli vain pelottelua. Mitään näyttöä ei siis ole ja pelottaa mitä jatkossa tapahtuu. Ja oikeasti tekemäni rikoksen olen siis myöntänyt. Mitään sakkoa en vielä saanut ja tää epätietoisuus tekee hulluksi. Sanoivat vaan, että myöhemmin ollaan yhteydessä.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2012 klo 22:43"]
Onko tämä maailma muutenkaan niin oikeudenmukainen että sen kaataa joku huulipuna ja ripsiväri maksamattomina? Ei ole. Ottaa sen minkä saa irti. Mua ei paskaakaan haittaa jos "rehelliset" ts. tyhmät joutuvat maksamaan näpistelyni. Älä lopeta ap. Jos mielettömiä optioita jaetaan, ei sekään ole muuta kuin varkautta joiltakin. Olen jäänyt itse kiinni jo 5 kertaa eikä siitäkään ole koskaan seurannut muuta kuin sakkojen nouseminen. Mutta paskat siitä, enemmän jää käteen kuitenkin.
[/quote]
paitsi että juurikin sen viidennen kärähtämisen myötä asia siirtyy käräjäoikeuteen...
Joku aiemmin selosteli, että vartijan täytyy olla varma näpistyksestä ja että pelkkä unohdus ei riitä.
Ensimmäinen väittämä on totta. Näpistyksen epäily ei riitä syyksi pysäyttää asiakasta, mutta jälkimmäinen väite taas on virheellinen.
On aivan sama onko tuote kuljetettu kassalinjan toiselle puolelle tarkoituksella tai unohtamalla. Tuotteita ei tule laittaa paikkaan, jossa se "unohtuu" maksupisteelle saavuttaessa ja jos näin käy, unohdus muuttuu näpistykseksi.
Kiinniottotilanteessa vaastustelu poikii lisää rapsua, myös oikeustoimellisia tuomioita.
Kannattaa myös muistaa, että kameravalvonnan ja vartijoiden lisäksi kaupoissa liikkuu siviilietsiviä. Samaa käytävää lähestyvä "äiti" jolla on "vauva" vaunuissaan ja "ostoksia" korissaan saattaa hyvinkin olla siviilivaatteissa kulkeva myymäläetsivä, joka seuraa toimiasi oman aikansa, kunnes toinen, ehkäpä käsikynkkää kulkeva "nuoripari" ottaa vuoron seuraten kätkettyjen tavaroidesi kulkua kassalinjalle, jossa jonottelee seuraava myymäläetsivä napatakseen sinut kiinni heti linjaston jälkeen.
Näpistelijöiden nappaaminen on äärimmäisen helppoa ammattilaisille. On kysymys vaan ajoituksesta. Kun kohtaamme, pääsy koppiin on likimain satavarma.
Minäkin jäin kiinni näpistämisestä, mutta en varastanut tahallani. Huulipuna oli jäänyt jotenkin pipon ja lapasten sekaan ja ylitin kassalinjan maksamatta sitä. Muut ostokset maksoin. Vartija huomasi näpistyksen ennen kun olin sitä itse edes huomannut, yritin selittää, mutta sain sakot ja poliisit haki kaupasta. Nyt kärsin valtavasta ahdistuksesta, sillä en varastanut tahallani. Haluasin mennä kyseiseen kauppaan uudelleen, mutta en tiedä uskallanko. Siellä pidetään minua varkaana. Haluaisin mielipiteitä. Voinko mielestänne mennä enää kyseiseen kauppaan? Onko kukaan varastamisesta kiinnijäänyt mennyt enää takaisin kauppaan, josta varasti? Pelkään myös vaikutuksia työpaikkaa hakiessa, sillä näpistys näkyy turvallisuusselvityksessä. Tämä ahdistus tekee minut hulluksi. Tapaus sattui n. viikko sitten.
Vartijan täytyy olla varma, että varkaus on tapahtunut tai muuten vaan selkeä epäilys ennen kiinniottoa. Vahingossa unohtunut huulipuna kyllä ei täytä tätä. Silloin voidaan käyttää kameravalvontaa myös asiakkaan edun mukaisesti. Ja kauppahenkilöstölle et taatusti jää varkaana muistiin. Yksittäiset varkaat unohtuu ja hukkuu satojen naamojen joukkoon.
Itse olin menossa tavaratalossa vaateostokset maksettuani ulos, kun lapsi huomautti että korttihyllystä ostamani kortit on kainalossani, juurikin sen pipon seurana, enkä maksanut niitä! En todellakaan huomannut. mentiin tietysti heti maksamaan. Mut kyllä erheitä todellakin voi tapahtua.
Kyllä näpistäminen on niin helppoa, ettei ole tosikaan. Tänääb lähti mekko ja juhlasukkikset illan bileisiin :) Kerran oon kiinni jääny, mut olen reilusti voitolla.
Olet toiminut väärin ja hyvä, kun jäit kiinni. Olet ehkä nauttinutkin vähän jännityksestä. Olet saanut siitä ehkä mielenkiintoa arkipäivään.
Älä soimaa tästä itseäsi liikaa. Kaikki me tehdään tyhmyyksiä. Mutta lopeta. Et sinä oikeasti ole varas, et sinä oikeasti halua käyttää tavaroita joista et ole maksanut kuten kaikki muutkin.
Viiden vuoden päästä tämä asia näyttää jo toiselta. Ei se ole maailman pahin juttu, vaikka siltä ehkä juuri nyt tuntuu.
Ja kleptomania on ÄÄRIMMÄISEN HARVINAINEN sairaus. Yleensä kleptomaani varastaa vain jotain tiettyä tuotetta, esimerkiksi vain tietyn väristä ja merkkistä kynsilakkaa. Muu on vain varastamista, jota sitten yritetään lievitää muka-sairaudella. On arvioitu, että kleptomania olisi vain noin 0.6% väestöstä.
Et saisin kierteen katkaistua. 30v yv-mamma näpistelemässä ei ole paras mahdollinen näky, vaikka elintaso on kuitenki sen ansiosta korkea.
Itse jäin näpistyksestä kiinni n. 2 kk sitten. Prismassa olin ostoksilla tavalliseen tapaan ja jossain vaiheessa menin sitten meikkiosastolle. Huulikiiltoa katselin ja lopulta sujautin sen taskuun. En tajua mikä minuun meni. Kassojen jälkeen ennen ulko-ovia oli vartija vastassa. Sanoi että oli nähnyt minun laittavan jotain taskuun. Myönsin heti ja otin huulikiillon taskusta. Mentiin sitten selvittämään takahuoneeseen, kuljin vartijan perässä. Minulta ei tutkittu mitään taskuja yms. Kysyivät vaan että onko muuta tavaraa. Poliisitkaan eivät tutkineet, mentiin autoon ja kirjoittivat sakon. Aikaisemmin olen näpistellyt joskus 15-16v. meikkejä jonkun verran. Lopetin sen touhun. Ja nyt sitten olen vähän päälle parikymppinen. Ahdistaa ihan mielettömästi, tuntuu että elämä on pilalla tämän typeryyden takia. En varmaan pääse tästä koskaan yli. En ole kertonut tästä kenellekään.. Kukaan läheiseni ei tiedä, edes avomieheni. En oikeasti tajua mitä päässäni mahtoi liikkua tekohetkellä! Olisi ollut rahaa ostaa se tuote. Onkohan mulla oikeasti ihan kaikki kotona? Pitäii varmaan käydä tutkituttamaassa pää. Elämäni on oikeasti pilalla! En voi puhua tästä kenellekään, minut tuomittaisiin heti. Ja sitä en kyllä ihmettelis... en edes ole kertonut tuosta teini-iän näpistelystä.
Elämäsi ei ole pilalla, vaikka jäitkin kiinni ja pääset kyllä jossain vaiheessa asian yli kunhan aikaa kuluu. En hyväksy varastamista, mutta en myöskään tuomitse sinua.
Olen tänne palstalle tästä monesti jo kirjoitellut, mutta jäin itse kiinni kun vein vahingossa tuotteen kassalinjan yli ja sain sakot ja jouduin poliisien kyytiin, kun minua ei uskottu. Ajattelin, että en pääse koskaan asian yli ja että elämä on pilalla, mutta nyt kun asiasta on kulunut jo kuukausia, näyttää elämäkin vähän paremmalta. Joka päivä ei enää itketä ja luulen, että vielä parempaan suuntaan ollaan menossa, vaikka yhä täällä keskustelupalstalla välillä käyn :)
Minäkään en ole kertonut asiasta kenellekkään, ainostaan kirjoitellut keskustelupalstoille, mutta jollekkin kertominen varmasti auttaisi. Jos uskallat puhua jonkun kanssa niin suosittelen sitä. Kannattaa varmaan miettiä myös sitä, miksi varastat, mikä sen aiheuttaa. Älä varasta enää, sillä kiinnijääminen on kamalaa.
Ja kun kirjoitit tuosta pään tutkituttamisesta, niin on pakko mainita,että vartijat kehottivat minua tekemään juuri niin. Käskivät mennä lääkäriin, koska en voi heidän mielestä olla terve, vaan olen vammainen. Terveelle ihmiselle kun ei voi käydä vahinkoja. Toivottavasti et saanut samanlaista kehotusta. Itse otin ihan kamalana loukkauksena. Vieläkin sattuu.
Mullakin näpistely tuo helpotusta ahdistukseen. Se tunne on selittämätön. Vaatekaappi on jo täynnä hameita ja paitoja. Yksi kiinnijäänti takana. Aina kun päivä painaa päälle, löydän itseni vaatekaupasta varkaissa :(
Laittakaa näkyvälle paikalle vaatteisiinne tarra jossa kerrotaan että varastelette, niin ihmeset osaavat vähän varoa teidän kanssa.
Itsellä on yksi tuttava joka varastelee. Varastelee meiltäkin käydessään. Koko ajan saa vahtia ettei jää yksi mihinkään mistä voi sujauttaa jotain mukaansa. Vessaa on paha vahtia ja jos ei saa pöllittyä lusikkaa tai kynttilänjalkaa, niin ottaa sitten jonku partahöylän vessasta.
Muuten on kyllä mukava tyyppi ja auttaa varmasti jos pyytää yms. mutta ei tuollaisen kanssa voi olla missään tekemisissä.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 11:03"]
Näpistely=pettäminen? Lähde nyt jo jeesustelija täältä lässyttämästä! Hävikki on jo valmiiksi niissä tuotehinnoissa ja miksen siis minäkin ottaisi osaani potista, kun kerran muutkin runsaslukuisena niin tekevät. Poliisitkin pitävät näpistelyä parkkisakkoihin verrattavana tekona, joten moraalikäsitys on ihan sama kuin teillä muillakin. Säästyneillä rahoilla voin sitten ostaa vaikka sitä terveellistä ruokaa joka on paljon kalliimpaa kuin halpa höttöhiilaripaska....
[/quote]
yksinkertaisuuden ylistyslaulu! olet ihan posketon urpo :DDD, noin tyhmää EI voi olla.
Näpistelevät äidit. Miksi olette lapsia hankkineet jos ei kerran taloudellinen tilanne sitä salli? Jos se oma luksus on niin tärkeää, niin jättäkää sitten lapset hankkimatta niin ei tarvitse näpistellä. Jos lapsia hankkii, tulisi olla tarpeeksi kypsä ymmärtämään ja hyväksymään sen asian, että jos rahasta on tiukkaa, niin lapsen tarpeet tulevat ensimmäisenä. Jos rahaa ei riitä itselle vaatteisiin, meikkeihin ja muihin turhuuksiin, niin sitten ollaan ilman.
että jutun seurauksena äitejä ryhdytään tarkkailemaan enemmän.
Lastenvaunulliset pitäisi tarkistaa kassalla aina.
Mustalaisia lähtökohtaisesti pidetään rosvoina ymmärrettävistä syistä ja nyt leimataan kaikki äidit rosvoiksi.
saa helpolla juttuihin ideoita ja aineistoa.
Miten ihmeessä te saatte pöllittyä? Eikö ne hälärit hälytä? Eikö myyjät näe? Vai tungette vaan kylmästi marketissa ripsarin käsilaukkuun ja se siitä? Teettekö sen siinä hyllyllä vai jossain muussa vaiheessa ohimennen?
Ei kai kukaan ole niin idiootti, että tunkee tavaraa laukkuun jossain hyllyn välissä?! Kyllä ne kamerat ulottuu sinnekin.. Aina joku näkee, ja sitten itektään kun vartijat nappaa!
Siis vastatkaa nyt joku, että miten te varastelette ilman, että kukaan muka näkee??
Itse olen niin nössö ja superrehellinen, etten ikinä kuuna päivänä uskaltaisi ryhtyä moiseen.. Kiinnijääminen olisi vaan niiiiiiiiiiiiiiiin nöyryyttävää!!!!
olisi lastenvaunuaikaan varastaminen ollut maailman yksinkertaisinta. Tapasin kasata ostoksiani vaunuihin ja siihen verkkopussukkaan työntöaisassa ja välillä kassalla unohdin purkaa kaiken liukuhihnalle. Yleensä kyllä huomasin myöhemmin maksamatta jääneet ja palasin takaisin maksamaan.
Mutta tuolla tavalla olisi varastaminen onnistunut hyvin helposti jos olisin sellaista halunnut harrastaa.
Kiinnostais tietää, kuinka AP:lla menee nykyään. Onko kierre ollut jo kauan poikki, vai onko jatkunut.
Itekkin pöllin päivittäin sokokselta.oon tehny sitä 1vuosi enkä oo jääny kii.
En kaipaa moralisointia tästä, koska tiedän tehneeni väärin. Minäkin jäin kiinni näpistyksestä. Myönsin tekoni ja kauppias sai tuotteensa takasin. Hän kuitenkin väittää, että olen näpistänyt häneltä aikaisemminkin ja vaatii tästä korvausta. En ole varastanut häneltä aikaisemmin ja asiasta ei voi olla siten mitään näyttöä. Hän kuitenkin nostaa syytteet minua vastaan. Kävin jo poliisiasemalla kuulustelussa. Sieltä sanottiin vain, että myöhemmin otetaan yhteyttä. Voinko joutua korvaamaan hänelle jotain rikokseta jota en ole tehnyt? Ahdistus on kova.