Myymälävarkaudesta kiinnijäänti.
Mulle kävi eilen pelkoni toteen ja jäin kiinni myymälävarkaudesta. Olen parin vuoden ajan näpistellyt tavarataloista mm. meikkejä ja vaatteita. Siitä on jäänyt ikäänkuin kierre päälle. Lapsiperheessä rahat on tiukalla ja oon tällä tavoin "säästänyt" ja saanut vähän luxusta omaan eloon.
Paheeni on ollut oma salaisuus, eikä edes mieheni tiedä siitä. Pelkäänkin nyt, miten hän suhtautuu. Mikä on oikea tapa kertoa sakoista ja tunnustaa toilailut. En kaipaa moraalista piikittelyä vaan kanssasisarten kokemuksia. Miten olette onnistuneet lopettamaan näpistelynne, vai jatkuiko kiinnijäämisen jälkeen. Pienet sakkoni kyllä kestän, mut en toiste halua vartijan taluttavan ihmisten katseiden alla koppiin. Paras varmaan koettaa lopettaa.
Kommentit (183)
Miten te jotkut kiinnijääneet voitte suhtautua asiaan noin kevyesti? Eikö kiinnijääminen vaikuttanut mitenkään? Minä jäin kiinni kun vein vahingossa tuotteen kassalinjan yli ja poliisit haki kaupasta, kirjoitinkin siitä tänne jo aikaisemmin (viesti nro 18). Olen vieläkin asian vuoksi aivan kamalan ahdistunut, enkä tiedä miten siitä ikinä selviän. Sakot kestän, vaikka ne epäoikeudenmukaiset olivatkin, mutta poliisien kirjoihin joutumista ja sitä, että vartijoiden mukaan en "rikokseni" vuoksi koskaan saa töitä, en kestä. Vartijoiden haukkuminenkin ja kehotus mennä tutkituttamaan pää oli sietämätöntä, kun kyseessä oli vahinko! Miten voitte jatkaa varastelua kiinnijäämisen jälkeen. Itselle oli tuo poliisin kyytiin joutuminen kyllä todella traumaattinen kokemus. Lisäksi minua seurataan nyt tässä kaupassa, sillä olen saanut siellä nyt aina vartijan perään, joka kyttää koko kauppareissun ajan. Saavatpahan ainakin oikeat varkaat siellä sitten olla rauhassa. Ja oletteko kiinnijääneet saaneet töitä ja päässeet läpi turvallisuusselvityksestä, jos sellainen on teille tehty. Tämä huolettaa eniten, etten koskaan saisi töitä enää. :(
Vartijoiden käytös on valituksen arvoista. He eivät ole ketään tuomitsemaan ja hyvin harvoihin töihin yksi myymälävarkaus vaikuttaa. Tuomionhan olisi voinut kieltää ja riitauttaa. Jokatapauksessa turvallisuusselvityksessä yksi myymälävarkaus ei välttämättä kaada mitään? Mitä työtä olet hakemassa, jossa tarvitaan selvitys? Rehellisyys auttaa silloin ja puhu suoraan mitä on tapahtunut.
Haen IT -alan töitä ja niihin usein tarvitaan turvallisuusselvitys. Olen yrittänyt etsiä tetoa siitä, vaikuttaako yksi näpistys työnsaantiin ja vastaukset ovat niin ristiriitaisia, että en tiedä mitä ajatella. En myöskään tiedä kerrotaanko selvityksen tulokset, eli mahdolliset rikokset työnantajalle vai annetaanko vain suositus voiko minut palkata vai ei. Kannattaako itse kertoa sakosta jos selvitys tehdään vai ainoastaan toivoa, että menee selvitys läpi?
Ajattelin kyllä ensin valittaa sakosta, mutta en sitten jaksanut alkaa taistella, kun vartijoiden mielestä oli ihan "selvä tapaus", olin heidän mielestään piilottanut tuotteen tarkoituksella. Olihan se tietysti vähän epäilyttävää, kun sen tuotteen unohdin ja vaikeaa todistaa se, mutta vahinko silti. Olin myös kiinnijäämisen jälkeen varmaan jonkinlaisessa sokissa, enkä sitten osannut itseäni kunnolla puolustaa.
Eivät myyjät paina mieleensä ns. tavallisia näpistelijöitä, todennäköisesti edes sinua palvellut kassahenkilö ei muista sinua millään lailla. Ainoastaan uhkaavasti ja agressiivisesti käyttäytyvät asiakkaat jäävät mieleen. Voit vallan hyvin asioida ihan rauhassa tuossa kaupassa. Äläkä turhaan ala jännittää, sinulla on edelleen oikeus esim. sählätä ja hidastella hyllyvälikössä.
Olen kokenut vähän samantyyppisen asian, tosin se johtui siitä, että myyjä ei huomannut poistaa hälytintä maksamastani piposta. Tällöin vartija pysäytti minut ja kaatoi tavarani kassista tyhjälle kassapöydälle. Sen jälkeen hän kuljetti kaikki tavarani hälyttimen läpi - mm. avonaisen terveyssidepakkauksen. Kun hatun hälytin löytyi ja se näkyi myös kuitissa, vartija tarkisti vielä, ettei ole jossain taskussa toista pipoa. Kädet täristen huomasin itse, että kuitissa oli eräs tuote laskutettu kahdesti, vaikka olin ostanut niitä vain yhden. Totesin sitten tämänkin vartijalle. Kun myyjä poisti hälyttimen ja palautti liikaa maksetun rahan, kumpikaan ei pahoitellut tai pyytänyt anteeksi. En käynyt tuossa kaupassa enää ikinä.
Tuon jälkeen aina mennessäni kauppaan suljen laukkuni vetoketjun, pidän kädet esillä, en siis työnnä niitä taskuun tms. Jos kännykkäni soi, astun avonaiseen tilaan, jotta mahdollinen vartija näkee, että käteni ovat tyhjät kun kaivan kännykkäni taskusta tai laukusta ja samoin laitan puhelimen takaisin mahdollisimman aukealla paikalla.
Eli sain tuosta itselleni trauman. Näin jälkikäteen ajateltuna turhaan, mutta oli niin karmea kokemus...
Kiitos tästä ymmärtäväisestä kommentista, tällaisista on apua, kun on vielä tämä ahdistus vähän päällä. Olen käynyt tässä kaupassa, jossa kiinni jäin ja minua on tarkkailtu siellä. Siellä tuntuu olevan nykyään aina vartija perässä, vaikka ennen ei ollut. En ole uskaltanut asioida siellä normaalisti, vaan olen nopeasti ottanut tarvitsemani tavarat hyllystä ja kävellyt kassalle. En halua, että minua epäillään mistään. Jonkinlaisen trauman olen saanut minäkin. En käy tässä kaupassa enää niin usein kuin ennen, mutta en aio kokonaan käymistä lopettaa ja toivottavasti joskus voin olla ihan normaalisti siellä.
Ja silloin kun minä jäin kiinni tuosta "näpistyksestä", niin myös minulta tarkastettiin kaikki tavarat. Laukku pengottiin, taskut, pipo, lapaset ihan kaikki. Luulivat, että olin piilottanut paljonkin tuotteita, vaikka yhden vaan vahingossa vein. Ymmärrän, että sinäkin sait trauman tosta sinun tapauksesta kun et mitään ollut vienyt ja jouduit sellaiseen kohteluun, eikä edes anteeksipyyntöä tullut.
"On aivan sama onko tuote kuljetettu kassalinjan toiselle puolelle tarkoituksella tai unohtamalla"
Toivottavati kirjoittaja ei oikeasti ole myymäläetsivä. Näpistys on rikoslain mukaan tahallisuutta edellyttävä rikos, joten tuotteen vieminen kassalinjan ohi vahingossa ei ole näpistys. Eri asia on kuinka tahallisuus näytetään.
En muista enään kuinka se alkoi, mutta vaihtelin hintoja kirpputorilla tuotteisiin säästääkseni rahaa ja ajan myötä varastelinkin tavaroita(noin parin kuukauden ajan)..Tiesin joka kerta että tästä on tultava loppu..Kun olin tehnyt päätöksen että en enään ikinä vaihtele hintoja tai varasta jäin kiinni. Pääsin yhden kerran varastelun korvaamisella ja porttikiellolla kirpputorille. Mutta en ikinä anna tätä itselleni anteeksi ,että vajosin näin alhaalle...Millanen esimerkki olen lapselleni?!
Kadun tätä niin että itseni vahingoittaminen on käynyt mielessä aika ajoin...No joo,en tarkota että minua tulisi sääliä tekojeni takia. Olen ansainnu kaiken halveksunnan ja vihan mitä saan..
Kerroin kiinni jäämisestä miehelleni,mutta jätin osan totuutta kertomatta..Hän suhtautu yllättävän neutraalisti asiaan ja sain tietää että hänkin on näpistelly nuorena. Sen jotenkin viä ymmärtää että nuoret erehtyvät moiseen,mutta tällänen kolmekymppinen aina kiltti ja tunnollinen ihminen kuin minä...En ymmärrä.
Lueskelin tästä aiheesta netistä ja jossain mainittiin,että masennuksella voisi olla osa vaikutusta..Olen juuri toipunut raskauden jälkeisestä masennuksesta tai niin ainakin luulin..Olen muutenkin aika yksinäinen...
Soitin terapeutilleni kiinni jäämisen jälkeen, koska tiedän kuinka paljon vihaan itseäni tämän takia ja pelkään että masennun uudestaan pahasti. Tuntuu etten ansaitse mitään hyvää eikä minulla ole enään oikeutta astua asunnomme ovesta ulos...
Miksi kirjoitan omasta kokemuksestani tänne johtuu kai siitä,että huomasin etten ole ainut ja siksi että asiat ei aina ole niin mustavalkoisia kuin ihmiset ne näkevät...
Just niin! Eilen ekaa kertaa pitkän "urani" aikana kiinni jäänyt enkä meinaa lopettaa - ihan mitättömät sakot sen "säästön" rinnalla! Näillä hallituksen säästöillä pitää olla luova rahankäytön suhteen :)
Joskus teininä varastin vaikka mitä. Nyt en enää kehtaisi. En jäänyt kiinni.
Suomessa varastetaan kaupoista joka vuosi n. 500 miljoonan euron arvosta tavaraa. Ja arvatkaa ketkä sen laskun maksaa! Me kuluttajat. Myymälävarkaudet nostavat jo entuudestaan kalliita kuluttajahintoja.
Onko teillä näpistelijät muutenki alhainen moraali? Sallit pettämisen tms?
Minäkin jäin kiinni näpistämisestä, mutta en varastanut tahallani. Huulipuna oli jäänyt jotenkin pipon ja lapasten sekaan ja ylitin kassalinjan maksamatta sitä. Muut ostokset maksoin. Vartija huomasi näpistyksen ennen kun olin sitä itse edes huomannut, yritin selittää, mutta sain sakot ja poliisit haki kaupasta. Nyt kärsin valtavasta ahdistuksesta, sillä en varastanut tahallani. Haluasin mennä kyseiseen kauppaan uudelleen, mutta en tiedä uskallanko. Siellä pidetään minua varkaana. Haluaisin mielipiteitä. Voinko mielestänne mennä enää kyseiseen kauppaan? Onko kukaan varastamisesta kiinnijäänyt mennyt enää takaisin kauppaan, josta varasti? Pelkään myös vaikutuksia työpaikkaa hakiessa, sillä näpistys näkyy turvallisuusselvityksessä. Tämä ahdistus tekee minut hulluksi. Tapaus sattui n. viikko sitten.
Nyt sun täytyy mennä perheesi kanssa sinne kauppiaan luokse anteeksipyytämään ja hyvittämään tekosi, niin lapsetkin näkee miten tulee käyttäytyä sitten kun he itse alkavat esimerkkisi mukaisesti näpistellä.
Minäkin jäin kiinni näpistämisestä, mutta en varastanut tahallani. Huulipuna oli jäänyt jotenkin pipon ja lapasten sekaan ja ylitin kassalinjan maksamatta sitä. Muut ostokset maksoin. Vartija huomasi näpistyksen ennen kun olin sitä itse edes huomannut, yritin selittää, mutta sain sakot ja poliisit haki kaupasta. Nyt kärsin valtavasta ahdistuksesta, sillä en varastanut tahallani. Haluasin mennä kyseiseen kauppaan uudelleen, mutta en tiedä uskallanko. Siellä pidetään minua varkaana. Haluaisin mielipiteitä. Voinko mielestänne mennä enää kyseiseen kauppaan? Onko kukaan varastamisesta kiinnijäänyt mennyt enää takaisin kauppaan, josta varasti? Pelkään myös vaikutuksia työpaikkaa hakiessa, sillä näpistys näkyy turvallisuusselvityksessä. Tämä ahdistus tekee minut hulluksi. Tapaus sattui n. viikko sitten.
Vartijan täytyy olla varma, että varkaus on tapahtunut tai muuten vaan selkeä epäilys ennen kiinniottoa. Vahingossa unohtunut huulipuna kyllä ei täytä tätä. Silloin voidaan käyttää kameravalvontaa myös asiakkaan edun mukaisesti. Ja kauppahenkilöstölle et taatusti jää varkaana muistiin. Yksittäiset varkaat unohtuu ja hukkuu satojen naamojen joukkoon.
Itse jäin näpistyksestä kiinni n. 2 kk sitten. Prismassa olin ostoksilla tavalliseen tapaan ja jossain vaiheessa menin sitten meikkiosastolle. Huulikiiltoa katselin ja lopulta sujautin sen taskuun. En tajua mikä minuun meni. Kassojen jälkeen ennen ulko-ovia oli vartija vastassa. Sanoi että oli nähnyt minun laittavan jotain taskuun. Myönsin heti ja otin huulikiillon taskusta. Mentiin sitten selvittämään takahuoneeseen, kuljin vartijan perässä. Minulta ei tutkittu mitään taskuja yms. Kysyivät vaan että onko muuta tavaraa. Poliisitkaan eivät tutkineet, mentiin autoon ja kirjoittivat sakon.
Aikaisemmin olen näpistellyt joskus 15-16v. meikkejä jonkun verran. Lopetin sen touhun.
Ja nyt sitten olen vähän päälle parikymppinen. Ahdistaa ihan mielettömästi, tuntuu että elämä on pilalla tämän typeryyden takia. En varmaan pääse tästä koskaan yli. En ole kertonut tästä kenellekään.. Kukaan läheiseni ei tiedä, edes avomieheni. En oikeasti tajua mitä päässäni mahtoi liikkua tekohetkellä! Olisi ollut rahaa ostaa se tuote. Onkohan mulla oikeasti ihan kaikki kotona? Pitäii varmaan käydä tutkituttamaassa pää. Elämäni on oikeasti pilalla!
En voi puhua tästä kenellekään, minut tuomittaisiin heti. Ja sitä en kyllä ihmettelis... en edes ole kertonut tuosta teini-iän näpistelystä.
Itse jäin näpistyksestä kiinni n. 2 kk sitten. Prismassa olin ostoksilla tavalliseen tapaan ja jossain vaiheessa menin sitten meikkiosastolle. Huulikiiltoa katselin ja lopulta sujautin sen taskuun. En tajua mikä minuun meni. Kassojen jälkeen ennen ulko-ovia oli vartija vastassa. Sanoi että oli nähnyt minun laittavan jotain taskuun. Myönsin heti ja otin huulikiillon taskusta. Mentiin sitten selvittämään takahuoneeseen, kuljin vartijan perässä. Minulta ei tutkittu mitään taskuja yms. Kysyivät vaan että onko muuta tavaraa. Poliisitkaan eivät tutkineet, mentiin autoon ja kirjoittivat sakon. Aikaisemmin olen näpistellyt joskus 15-16v. meikkejä jonkun verran. Lopetin sen touhun. Ja nyt sitten olen vähän päälle parikymppinen. Ahdistaa ihan mielettömästi, tuntuu että elämä on pilalla tämän typeryyden takia. En varmaan pääse tästä koskaan yli. En ole kertonut tästä kenellekään.. Kukaan läheiseni ei tiedä, edes avomieheni. En oikeasti tajua mitä päässäni mahtoi liikkua tekohetkellä! Olisi ollut rahaa ostaa se tuote. Onkohan mulla oikeasti ihan kaikki kotona? Pitäii varmaan käydä tutkituttamaassa pää. Elämäni on oikeasti pilalla! En voi puhua tästä kenellekään, minut tuomittaisiin heti. Ja sitä en kyllä ihmettelis... en edes ole kertonut tuosta teini-iän näpistelystä.
Elämäsi ei ole pilalla, vaikka jäitkin kiinni ja pääset kyllä jossain vaiheessa asian yli kunhan aikaa kuluu. En hyväksy varastamista, mutta en myöskään tuomitse sinua.Olen tänne palstalle tästä monesti jo kirjoitellut, mutta jäin itse kiinni kun vein vahingossa tuotteen kassalinjan yli ja sain sakot ja jouduin poliisien kyytiin, kun minua ei uskottu. Ajattelin, että en pääse koskaan asian yli ja että elämä on pilalla, mutta nyt kun asiasta on kulunut jo kuukausia, näyttää elämäkin vähän paremmalta. Joka päivä ei enää itketä ja luulen, että vielä parempaan suuntaan ollaan menossa, vaikka yhä täällä keskustelupalstalla välillä käyn :)
Minäkään en ole kertonut asiasta kenellekkään, ainostaan kirjoitellut keskustelupalstoille, mutta jollekkin kertominen varmasti auttaisi. Jos uskallat puhua jonkun kanssa niin suosittelen sitä. Kannattaa varmaan miettiä myös sitä, miksi varastat, mikä sen aiheuttaa. Älä varasta enää, sillä kiinnijääminen on kamalaa.
Ja kun kirjoitit tuosta pään tutkituttamisesta, niin on pakko mainita,että vartijat kehottivat minua tekemään juuri niin. Käskivät mennä lääkäriin, koska en voi heidän mielestä olla terve, vaan olen vammainen. Terveelle ihmiselle kun ei voi käydä vahinkoja. Toivottavasti et saanut samanlaista kehotusta. Itse otin ihan kamalana loukkauksena. Vieläkin sattuu.
Olen tuo joka kirjoitti Prismassa kiinnijäämisestä, luin tämän viestisi vasta nyt. Haluaisin jutella kanssasi lisää (s-postitse?), olet vähän niin kuin kohtalotoveri. Vaikka erona onkin se ettet sinä varastanut tahallasi toisin kuin minä.
Kiinni varatamisesta jää ehkä kerran sadasta (2 kiinnijääntiä 10 vuoden aikana). Ei haittaa pikkusakot, eikä vaikuta työnsaantiin.
en ole varastanut mitään kaupasta mutta kaverilta varastin :D siskoni osaa varastaa ilman kiinnijäämis riskiä ottamalla lapusset pois koruista ja meikeistä helppoa :)
[quote author="Vierailija" time="08.04.2012 klo 21:50"]
Mikäli lapsesi eivät ole vielä ikänsä puolesta rikosoikeudellisessa vastuussa, niin sinun pitäisi ehdottomasti käyttää heitä näpistelyapuna.
Lastensuojelu puuttuu asiaan joka tapauksessa seuraavien kiinnijäämisten myötä.
[/quote]
rikokseen yllyttämisestä voi saada vielä korkeemman tuomion kuin siitä että itse näpistäisi. Ja lapset tietysti lastensuojelun piiriin.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 23:14"]
Te jotka olette jääneet kiinni näpistyksestä; onko teille tullut tapauksesta sakkojen maksamisen jälkeen vielä jotain kirjettä/ilmoitusta/tiedoksiantoa postitse kotiin?
[/quote]
ei sieltä mitään tule. Ole huoleti, ei saa miehes tietää.
Eiköhän korvausvastuu ole aina lähtökohtaisesti tekijällä, eli lapsilla itsellään. Tokihan nuo on pieniä summia sit maksettavana, joten lienee järkevintä maksaa yhdessä toisen vanhemman kanssa. Varastetut tavarat, jotka ei ole myyntikelpoisia, maksetaan ihan suoraan kaupan kassalle, joten yhdessä sinne vaan. Mitään laskua ei ainakaan itselleni koskaan ole tullut kerroilta, jolloin olen kiinni jäänyt. Aina on kauppaan pitänyt maksaa.
Vartijoiden käytös on valituksen arvoista. He eivät ole ketään tuomitsemaan ja hyvin harvoihin töihin yksi myymälävarkaus vaikuttaa. Tuomionhan olisi voinut kieltää ja riitauttaa. Jokatapauksessa turvallisuusselvityksessä yksi myymälävarkaus ei välttämättä kaada mitään? Mitä työtä olet hakemassa, jossa tarvitaan selvitys? Rehellisyys auttaa silloin ja puhu suoraan mitä on tapahtunut.