Myymälävarkaudesta kiinnijäänti.
Mulle kävi eilen pelkoni toteen ja jäin kiinni myymälävarkaudesta. Olen parin vuoden ajan näpistellyt tavarataloista mm. meikkejä ja vaatteita. Siitä on jäänyt ikäänkuin kierre päälle. Lapsiperheessä rahat on tiukalla ja oon tällä tavoin "säästänyt" ja saanut vähän luxusta omaan eloon.
Paheeni on ollut oma salaisuus, eikä edes mieheni tiedä siitä. Pelkäänkin nyt, miten hän suhtautuu. Mikä on oikea tapa kertoa sakoista ja tunnustaa toilailut. En kaipaa moraalista piikittelyä vaan kanssasisarten kokemuksia. Miten olette onnistuneet lopettamaan näpistelynne, vai jatkuiko kiinnijäämisen jälkeen. Pienet sakkoni kyllä kestän, mut en toiste halua vartijan taluttavan ihmisten katseiden alla koppiin. Paras varmaan koettaa lopettaa.
Kommentit (183)
[quote author="Vierailija" time="17.11.2013 klo 01:24"]
Hei,
Tekstailen aika myöhään koska on pitänyt miettiä vähän asioita.
Poika ja poliisi plus exä soittelevat minulle iltapäivällä, että fudiskortteja olivat varastelelleet poitsut Jumbosta yli 250 euron edestä.
Ihan hiljattain ero takana ja pojat äidin paikassa.
Ongelmanana on vähän se kun äiti ei tiedä/ei pysty tietämään missä minun pojat ovat milloinkin.
Itse asun noin viiden kilsan päässä pojista - vaikea valvoa näin etä -vanhempana.
Makselinhan minä nuo fudiskortit poikien plus exän puolesta ihan sovinnolla.
Mutta. En etänä pysty valvomaan poikien tekemistä niin pitääkö minun maksella tuollaisia laskuja?
T: Etäiskä
[/quote]
En tiedä onko tilanne enää ajankohtainen, mutta vanhemmat ei ole korvausvelvollisia lasten teoista edes alle 15-vuotiaana tehdyistä jutuista, piste! Jos huoltajan vastuu on tahallisesti laiminlyöty, niin vanhemmalle voi jotain siirtyä, mut lähtökohtaisesti korvausvastuu on lapsella.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2012 klo 20:29"]Kouluun jos opiskelee ja työpaikalle jos sellainen on... Että ihan kivat sulle vaan! Ja kyllä kaikista näpistelijöistä teetetään kuvat joten kaupan hlökunta muistaa rosmot
[/quote
Ja lehmät lentää!
Paskat työpaikoille ilmoiteta, ei se kuulu niille.
Itsellä ainakin jää näpistelijöiden naamat mieleen kun kiinni jäävät. Ja pidän jatkossa silmällä jos ja kun kaupassa käyvät.
Elintarvikkeissakin on sattumanvaraisesti hälyjä, samoin jossain hiusväreissä, pesuaineissa yms. Nollaantuu kun vedetään kassan läpi. Toki eri kaupoissa voi olla erilaisia systeemejä.
Terkuin kaupan kassa
Itse aloitin pöllimisen noin 15-vuotiaana isosiskon opastuksella. Perheemme on ollut aina todella köyhä, joten jäin todella helposti pöllimiseen koukkuun. Oli aivan uskomatonta saada vaatteita ilmasiksi noin vain. Ennen varastelua sain vuodessa suurinpirtein noin 50e uusiin vaatteisiin, eikä näillä hinnoilla saanut kuin ehkä yhdet housut.
Nyt viisi vuotta myöhemmin, olen edelleen täysin koukussa pöllimiseen. Taloudellinen tilanteeni on nykyään joustavampi, eikä minulla ole oikeastaan tarvetta kaikille varastelemilleni tuotteille. Se on vain uskomattoman kutkuttava tunne, kun poistuu kaupasta laukut täynnä tavaraa. Olen pöllinyt tuotteita varmasti kymmenillätuhansilla.
En näe tilanteessani mitään moraalista ongelmaa. Varastan vain suurilta ketjuilta (en ikinä yksityisiltä & pienyrittäjiltä!), jotka mielestäni ansaitsevat sen. H&M hikipajat on oikeutus minulle. Minä riistän, he riistävät. Pelaamme samalla puolella.
Pölliminen on vain niin HELPPOA. En ole jäänyt kiinni kertaakaan, joten on vaikea lopettaa. Toisaalta kiinnijääminen pelottaa, mutta en pysty hillitsemään itseäni.
125 taas tässä. Kauppias siis väittää tietävänsä tarkalleen tuotteet, jotka olen muka vienyt ja "nähneensä" sen, mutta tämä ei voi olla mahdollista. Kerran vein idioottimaisesta päähänpistosta ja nyt hän väittää minun vieneen tuotteita aikaisemminkin. Ei voi olla olemassa mitään videokuvaa yms. asiasta, ainoastaan hänen sanansa. Huolettaa nyt, että voinko joutua korvaamaan jotain jos ei ole todisteita, että juuri minä olen ne vienyt. Voiko hänen sanansa olla riittävä todiste? Oikeasti viemistäni tuotteista sakkoni maksan.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 18:56"]
Itsellä ainakin jää näpistelijöiden naamat mieleen kun kiinni jäävät. Ja pidän jatkossa silmällä jos ja kun kaupassa käyvät.
Elintarvikkeissakin on sattumanvaraisesti hälyjä, samoin jossain hiusväreissä, pesuaineissa yms. Nollaantuu kun vedetään kassan läpi. Toki eri kaupoissa voi olla erilaisia systeemejä.
Terkuin kaupan kassa
[/quote]
Mitä se sulta on pois? Saat palkan ihan samallalailla.. Huoh..
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 20:00"]
125 taas tässä. Kauppias siis väittää tietävänsä tarkalleen tuotteet, jotka olen muka vienyt ja "nähneensä" sen, mutta tämä ei voi olla mahdollista. Kerran vein idioottimaisesta päähänpistosta ja nyt hän väittää minun vieneen tuotteita aikaisemminkin. Ei voi olla olemassa mitään videokuvaa yms. asiasta, ainoastaan hänen sanansa. Huolettaa nyt, että voinko joutua korvaamaan jotain jos ei ole todisteita, että juuri minä olen ne vienyt. Voiko hänen sanansa olla riittävä todiste? Oikeasti viemistäni tuotteista sakkoni maksan.
[/quote]
Ei ole! Voinhan minäkin soittaa poliisille, ja sano että olet varastanut minulta vaikka jotain, vaikka et olisi. Ei tehdä kotietsintää jonkun pienen jutun takia, mitä oletan että tässä on kyse. Eri asia jos on pöllinyt vaikka 10 000€käteistä tai jonkun auton tms. Mutta muuten ei ole mitään mahdollisuuksia!
Ole ihan huoleti! :) Vai minkä luokan tavarasta olisi kyse, hinta kymppejä, satoja, tuhansia?
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 18:56"]
[/quote]
No ne hälythän näkyy siinä pakkauksessa. Sellainen tarra jossa on jotain paperinohutta metallia spiraalina tms.
No etpä ole paljoa onnistunut loppujen lopuksi säästämään varastelullasi kun nyt joudut maksamaan parinsadan euron sakot.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 02:31"]
No etpä ole paljoa onnistunut loppujen lopuksi säästämään varastelullasi kun nyt joudut maksamaan parinsadan euron sakot.
[/quote]
Ihan sullekin tiedoksi, että päiväsakot lasketaan tulojen mukaan! Jos on pienet tulot, on päiväsakotkin pienet. Itse olen saanut 5 päiväsakkoa eli 30€. Et kumpiko 30€ sakkoa vai esim 100€ tuote?
Materialismin multihuipentuma. Luxusta elämään varastamalla meikkejä ja vaatteita. Kaikkea sitä kuuleekin kun vanhaksi elää. Itse koen varastamisen hyvinkin vääränä, lukuunottamatta pakonedessä ruokaa, lääkkeitä yms, mutta todellakin vain jos mikään muu ei voi auttaa. Pikkupoikana näpistelin aika paljon, lopulta jäin kiinni ja sain siitä pienet sakot ja nuhteet vanhemmiltani. Tein sitä silloin silkasta jännityksestä, ryhmäpaineesta, sekä sisäinen kapitalistini sanoi että ota minkä ilmaiseksi saat. Nykyään perheellisenä miehenä haen elämääni iloa ja jännitystä polttamalla muutaman kerran vuodessa DMT:tä, se ei ainakaan ole moraalisesti väärin.
Sydämeni itkee, kun luen tätä ketjua. Minä olen koko elämänä elänyt turvallista ja suojattua elämää. Sellaista elämää, jossa ihmisiin voi luottaa. Elämää, jossa ihmiset ovat aina rehellisiä ja heillä on toimiva omatunto. Olen ollut pienituloinen ja olen pihistellyt taloudellisesti monella elämän osa-alueella. Silti en voi mitenkään käsittää, miten joku voi perustella varastamista köyhyydellä. On asioita, joiden tekeminen on väärin. Vaikka muut ihmiset eivät näkisi vääriä tekojamme, Jumala näkee kaiken. Meidän omatuntomme näkee ja tuntee kaiken.
Ihmiset ovat menettäneet itsekunnioituksensa, jos he eivät kuuntele omatuntonsa ääntä. Omatunto kertoo, mikä on oikein ja mikä on väärin. Jos ihminen ei voi pystypäin sanoa peilikuvalleen, että minä olen rehellinen ja lainkuulainen ihminen, se varmasti syö ihmistä kuin syöpä.
Jumala haluaa, että sinä et varasta. Varastaminen on väärin. Jumala on pyhä. Hänen käskynsä ovat pyhät. Jumala on antanut ainoan poikansa kuolla ristillä meidän syntiemme tähden. Niiden varkauksienkin tähden. Älkää rakkaat ihmiset pitäkö sitä armoa halpana. Antakaa Jumalan armahtaa teidät synneistänne, älkääkä enää ikinä varastako. Minä olen tosissani. Jonkun on kerrottavat tämä teille. Tämä asia olisi syytä sanoa vieläkin selkeämmin, mutta tämän selkeämmin en osannut sanoa. Pysykää oikealla tiellä.
Jumalan rauha olkoon teidän kaikkien kanssa.
Miten lopettaa? No. Siirrä mielenkiintosi johonkin muuhun. Pakkomielle tulee helposti, kun keskittyy vaan siihen yhteen...varastaa vai enkö varasta.
Mketi, miten voisit säästää.. Kirpparille. Tee säästämisestä ylpeyden aihe. Tee kauppalista. Leivo, säilö.... Älä turhaan pyöri kaupassa. Mene kirjastoon. Tai jos pyörit kaupassa, niin ole tyytyväinen, ettei tarvitse ostaa ja kuluttaa luontoa. Ajattele, että elät ekologisesti.
Elä rsurssiesi mukaan. Kartoita resurssit. Mitä on ja mitä oikeesti tarvitset.
Anna itsellesi anteeksi. Ja ota opiksi.
Ja sille huulipunasta ahdistujalle..olipa ikävä juttu. Se nyt sattui sinulle. Hyväksy se ja pyri näkemään laajemmin" mieti vaikka kätevä emäntä sketsisarjaa...paniikki huulipuna yrmy vartija ja sakot...elämässä tapahtuu. Ajattele, etä sattuukaan sitä ihmiselle ihmeellisiä asioita. Ei siitä syyllisyyttä ole nyt enempi tarve kannata. Maksat ne sakot ja jatkat elämää. Ei ne kassat kyttää. Ja mitä sit jos kyttää. Ne vaihtuu kuitenkin aika usein.
Mut ei varastaa kannata. Se huono omatunto ressaa ja rassaa. Ja onhan se ikävä juttu. Jos sattuu lasten kanssa kaupassa käydessä jäämään kiinni. Kannattaa heittää varastetun kama pois. Tai sit säilyttää se ja muistella omaa ryöväriaikaa. Olla ylpee saaliistaan ja lopettaa siihen.
Voi se huulipuna -tyyppi ajatellla, että olipa tyyris huulipuna tai ajatella, että tuli ryövärin uralle loppu. Ei sopinut sellainen edes vahingossa.
Ukolle kannattaa kertoa. Kerto ryötösaaliin jääneen kauppaan ja sakot tulleen. Kerro, että tällainen rosvo sul on vaimona. Oikee daltoni ei duudsoni. Tai onhan se rohkeita kokeilla onneaan. :) ota huumorilla. MUTTA LOPETA. Tänään nyt.
Ihan hyvä ihminen olet tästä huolimatta. Siirrä energiasi muuhun juttuun.
Huomasitko "huulipuna-tyyppi"...siitä tuli jo käsite. :) Kyllä noin voi muillekin sattua. Vahinkoja. Inhimillistä. Ja huono omatuntokin on inhimillistä.. Ehkä ahdistut muistakin asioista? Lue Wayne w Dyer: "Vapaaksi ahdistuksesta"- kirja..
Kai sitten, jos toistuminen varastaa ja jää kiinni, niin voi tulla jotain? Mut varmaan tarvitaan useampi sakko. Se, joka ylpeilemisen tuolla varkaan urallaan, niin ehkä kannattaisi hakea apua tai miettiä motiivejani. Onhan se hirveetä, jos on niin huonossa, että on pakko varastaa. Meillä on Suomessa köyhiä paljon. Ajaalo se varastamaan, kun vertaa itseään..., kun toisilla taas on millä mällätä?
Kyllä se varastaminen varmasti on yksi stressitekijä...ihan niinkuin liputtakulku metrossa.
Joo meikkejä ja vaatteita ei tarvitse varastaa mihinkään "tarpeeseen." Ne tarpeet ovat markkinamiesten ja -naisten luomia. Ymmärtäisin jos joku kävisi keräämässä luonnosta ravintoa ilman "maanomistajan" lupaa, koska vittu ei sitä maata kukaan ihminen omista. Mutta lait, jotka ovat ihmisen laatimia ovat paskaa. Mutta joo, kaupasta on ihan tyhmää varastella jotain vitun materiaa.
Ottakaa ihmiset elämä omiin kätösiinne ja jättäkää jo vähitellen tuo lammasmainen alistuminen vittuun. Kiitos.
Miksi kertoisit mihellesi, koska sinulla ei ole moraalia? Salaat sen tietysti.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 01:33"][quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 18:56"]
Terkuin kaupan kassa
[/quote]
Mitä se sulta on pois? Saat palkan ihan samallalailla.. Huoh..
[/quote]No huoh vain itsellesi typerys. En ole kaupassa töissä, mutta jos firmalle tulee turhia kuluja niin kohta on yt edessä kun pitää karsia kuluja. Et taida oikein tajuta talousasioista yhtään mitään. No ei kai kukaan fiksu varasta, joten en ihmettele kantaasi.
[/quote]
Vartijan täytyy olla varma, että varkaus on tapahtunut tai muuten vaan selkeä epäilys ennen kiinniottoa. Vahingossa unohtunut huulipuna kyllä ei täytä tätä. Silloin voidaan käyttää kameravalvontaa myös asiakkaan edun mukaisesti. Ja kauppahenkilöstölle et taatusti jää varkaana muistiin. Yksittäiset varkaat unohtuu ja hukkuu satojen naamojen joukkoon.
[/quote]
Kiitos vastauksestasi ja mielipiteestäsi, merkitsee oikeasti tosi paljon! Ehkäpä uskallan joku päivä mennä kauppaan takaisin. Tuosta mokasta tuli vaan niin ahdistunut olo, että tuntuu kuin kadullakin kaikki katsoisivat kuin jotain rikollista, vaikka eiväthän he tiedä asiasta mitään. Olen viime päivät miettinyt miksi vartija epäili minua ylipäätään ja tulin siihen tulokseen, että sen täytyy johtua siitä kun mietin pitkään erään toisen tuotteen ostoa, jonka sitten ostinkin ja maksoin! Ehkä näytin epäilyttävältä kun siinä hyllyn edessä seisoin jonkun aikaa. Ja sitten jotenki unohtui sinne pipon ja lapasten alle se yksi pieni tuote. Jospa tästä joskus yli pääsisi.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2013 klo 01:24"]
Hei,
Tekstailen aika myöhään koska on pitänyt miettiä vähän asioita.
Poika ja poliisi plus exä soittelevat minulle iltapäivällä, että fudiskortteja olivat varastelelleet poitsut Jumbosta yli 250 euron edestä.
Ihan hiljattain ero takana ja pojat äidin paikassa.
Ongelmanana on vähän se kun äiti ei tiedä/ei pysty tietämään missä minun pojat ovat milloinkin.
Itse asun noin viiden kilsan päässä pojista - vaikea valvoa näin etä -vanhempana.
Makselinhan minä nuo fudiskortit poikien plus exän puolesta ihan sovinnolla.
Mutta. En etänä pysty valvomaan poikien tekemistä niin pitääkö minun maksella tuollaisia laskuja?
T: Etäiskä
[/quote]
Mielenkiintoinen ja ongelmallinen tilanne. Lapsilla korvausvastuu siirtyy useimmiten vanhemmille, mutta missä suhteessa erotilanteessa? Jos pojat asuvat äitinsä luona, niin silloin myös heidän valvontansa kuuluu hänelle. Toisaalta taas varastelu ei suoranaisesti ole äidin syytä, mutta kuka siitä maksaa? Pojille pitäisi kehitellä rangaistusmuoto, joka lopettaisi varastelun etkä sinä joutuisi enää maksumieheksi.