Millaisen kivunlievityksen sait lääkkeelliseen raskaudenkeskeytykseen?
Itselläni keskeytys tapahtui vko 6+2. Sain vain 600mg buranaa ja ohjeen ottaa lisänä panadolia. Kuulemma sairaalan käytäntö. Keskeytys tapahtui kotona. Olen yhä (useampi päivä keskeytyksestä) järkyttynyt kipujen määrästä. Olin lukenut ennen keskeytystä, että sairaalasta saa kunnon kipulääkkeet mutta minä en saanut. Keskeytyspäivän makasin suihkun lattialla tietoisuuden rajamailla ja luulin kuolevani sinne viemärin viereen veri- ja oksennuslammikkoon.
Onneksi rakas puolisoni auttoi kaiken minkä voi ja selvisin hengissä. Onko normaalia saada kivunlievitykseksi raskauden keskeytykseen vain 600mg buranaa ja panadolia?
Kommentit (25)
Suomessa tehdään kaiketi 10 000 raskaudenkeskeytystä vuodessa. Ovatko nämä kaikki samoja ihmisiä, jotka vuodesta toiseen "käyttävät aborttia ehkäisykeinona"? Vai tunnetteko lähipiiristänne ketään ns. vastuullista ja kunnollista ihmistä, joka olisi tehnyt abortin? Itse tiedän viisi kpl sukulaisia. Kaikilla on lapsia enkä usko että kovin kevyin perustein ovat aborttiin päätyneet. Jättäkää moralisoinnit sikseen. Kenenkään pään sisäiseen maailmaan, ongelmiin ja syihin ette käsiksi pääse.
miten epäempaattista tekstiä monet kirjoittelee. Tietämättä taustoja on turha huudella ja tuomita, ja vaikka taustat olisikin tiedossa. Enkä nyt tarkoita vain tähän ketjuun tulleita syyllistäviä vastauksia, vaan puhun yleisemmin AV:lla vallitsevasta ilmapiiristä. Onko itsetuntonne kiinni siitä, että teidän on voitava uskoa Jonkun Muun olevan helvetin paljon itseänne huonompia ihmisiä?
Vastauksena kysymykseen: Mä tunnen lähipiiristäni kaksi vastuullista ja kunnollista abortin tehnyttä ihmistä. Toinen oli hyvin nuori ja ehkäisy oli pettänyt, toisella meni kondomi rikki eikä jälkiehkäisy toiminut. Sen sijaan en tunne yhtäkään "aborttia ehkäisykeinona käyttävää ihmistä".
Ja vielä AP:lle, ettei menisi ihan OT:ksi: Kurjaa, että lääkitys oli riittämätön, mutta ei se tainnut olla lääkäriltä tarkoitushakuista. Ilmeisesti keskeytyskivut kuten kuukautiskivutkin vaihtelevat ihmisten välillä melkoisesti.
Itse käytän ehkäisyä, ei tee kipeää :)
Itse käytän ehkäisyä, ei tee kipeää :)
Olet ihmisenä pitkälle kehittyneempi kuin moni vielä keskeneräinen ja erehtyväinen.
itsellä teininä raskaudenkeskeytys lääkkeellisesti,olisko ollut vkolla 7.sain reseptillä buranaa ja panacodiakohan olis ollut,en muista enää tarkkaan kun useampi vuosi siitä jo on.neuvotiin vaan ottamaan reilusti ennen lääkkeenlaittoa useampi särkylääke ja heti kun aika antaa myöten ottaa lisää.kivut oli ihan tajuttomat.hyvä kun järjissään pysyi.silloin ei niin tullut ajateltua että vatsassa on oikeasti elävä ihmisenalku..silloin piti vaan miettiä miten "siitä" pääsee nopeastri eroon..nyt on ajatukset aivan toiset.että ihan hyvä vaan että koski,jotta jäi vielä vahvemmat muistot ja tietää mitä on tehnyt.toistamiseen en sitä tekisi. sitä se teettää kun ei huolehdi ehkäisystä kunnolla..t.2 ihanan lapsen äitee