Yllätys!!! Olen 45 ja ensimmäistä kertaa raskaana!
Sain juuri tietää ja olen kuin puulla päähän lyöty. Onko täällä muita vastaavassa tilanteessa? Täytän kesällä 46.
Kommentit (111)
Mitä helvettiä Ajattelisit lastasi. Varmaan hienoa, kun äiti on muiden isoäitien ikäinen eikä tule varmaan näkemään edes lapsenlapsiaan. Huoh. No, ehkä sinulla on ainakin ne kuuluisat edellytykset kunnossa lasta varten, lainat sun muut! Ei kyllä mitään järkeä tuossa, säälin lastasi.
Ennen vanhaan oli ihan ok ja luonnollista olla 45-vuotias mummo. Silloin myös kuoltiin jo kuusissakymmenissä. Nykyään ihmiset elää paljon pidempään, ei ole harvinaista elää yli 80-vuotiaaksi. Miksi siis pitäisi vääntää lapset 20-vuotiaana ja tulla mummoksi nelikymppisenä? Sellaiset naiset todellakin mummoutuu ja vaikuttaa paaaaljon ikäistään vanhemmilta, odottavat vaan, että elämä loppuu, kun "kaikki" on jo tullut tehtyä, ja jälkipolvea löytyy jo toisessa sukupolvessa.
Katsokaa vaan ympärillenne, kyllä 40-vuotiaat pienten lasten äidit on paljon nuorekkaampia kuin 45-vuotiaat isoäidit.
ja ei, en ole itse saanut lapsiani yli 40-vuotiaana, vaan kolmekymppisenä.
AP:lle paljon onnea!
Mitä helvettiä Ajattelisit lastasi. Varmaan hienoa, kun äiti on muiden isoäitien ikäinen eikä tule varmaan näkemään edes lapsenlapsiaan. Huoh. No, ehkä sinulla on ainakin ne kuuluisat edellytykset kunnossa lasta varten, lainat sun muut! Ei kyllä mitään järkeä tuossa, säälin lastasi.
enää noin vanhana.
haukkujat eli mustavalkoisuuteen. Eli nuorena lapsensa saaneet ovat ihan mummoja 45-vuotiaana. Joopa joo ja just niin, mieti nyt vähän kirjoittamaasi. Kyllä 45-vuotiaana isoäidiksi tullut voi olla todella nuorekas pakkaus, on aikaa keskittyä itseensä kakkavaippojen vaihtamisen sijasta. Eikä takuulla odota elämänsä loppua kun kaikki on tullut koettua. Ihan helvetin absurdi ajatus.
Mikä ihmeen pakkomielle teillä on koko ajan dissata toisetenne valintoja?? Jokainen nauttikoon äitiydestään/isoäitiydestään minkä ikäisenä on. Kaikella on puolensa.
Ennen vanhaan oli ihan ok ja luonnollista olla 45-vuotias mummo. Silloin myös kuoltiin jo kuusissakymmenissä. Nykyään ihmiset elää paljon pidempään, ei ole harvinaista elää yli 80-vuotiaaksi. Miksi siis pitäisi vääntää lapset 20-vuotiaana ja tulla mummoksi nelikymppisenä? Sellaiset naiset todellakin mummoutuu ja vaikuttaa paaaaljon ikäistään vanhemmilta, odottavat vaan, että elämä loppuu, kun "kaikki" on jo tullut tehtyä, ja jälkipolvea löytyy jo toisessa sukupolvessa.
Katsokaa vaan ympärillenne, kyllä 40-vuotiaat pienten lasten äidit on paljon nuorekkaampia kuin 45-vuotiaat isoäidit.
ja ei, en ole itse saanut lapsiani yli 40-vuotiaana, vaan kolmekymppisenä.AP:lle paljon onnea!
Raskaus on ihan varma eli ei ole kysymys vaihdevuosioireista. Ei tulisi mieleenikään surmata lastani esimerkiksi siksi, että hän saattaisi joskus hävetä tällaista "vanhusäitiä". Ajatuskin on aivan absurdi. Onhan hänen isänsä sitä paitsi minua kymmenisen vuotta nuorempi. Tosin ehkä sekin herättää joissakin kommentoijissa sääliä lasta kohtaan, kun asetelma ei ole heidän ihanteidensa mukainen ja konventionaalinen. Minä puolestani säälin niitä, joiden elämä katkeaa jo äidin kohtuun esimerkiksi siksi, että hän ei vammaisena kelvannut vanhemmilleen.
Tässä on muistunut mieleen, että myös toinen isoäitini sai kuudennen lapsensa 46-vuotiaana. Kyseinen lapsi on nykyään neljän teini-ikäisen äiti. -ap-
Siitähän oli joku tutkimuskin tehty, että iäkkäänä lapsen saaneet naiset elävät huomattavan iäkkäiksi. Onnea ja pitkää ikää siis! Toivottavasti kaikki menee hyvin!
Meillä oli tuttavapiirissä noin 7 vuotta sitten vauvabuumi yli 40v pareilla. Neljä pariskuntaa sai vauvan vuoden sisällä. Hyvin meni kaikilla.
Meillä taitaa olla lapset nyt tehty.
T: Äiti 32v, lapset 8v,6v ja 4vrk.
Kun hieman googlettaa niin löytää vaikka mitä...
Tässä tutkittua tietoa riskeistä
<a href="http://www.laakarilehti.fi/files/lehdisto/SLL392010-sainio.pdf" alt="http://www.laakarilehti.fi/files/lehdisto/SLL392010-sainio.pdf">http://www.laakarilehti.fi/files/lehdisto/SLL392010-sainio.pdf</a>Aika järkyttävää, että mm. keskenmenoriski on niin suuri, että 90% 45-vuotta täyttäneiden raskauksista päättyy keskenmenoon. Ja av: n mukaan ikä ei siis vaikuta mitään :o
Kannattaa lukea linkkinsä kunnolla, ystäväiseni.
Katsos kun noihin lukuihin lasketaan mukaan myös ne ihan alussa kesken menevät raskaudet, joita ei välttämättä nainen edes tiedä alkaneenkaan. Siis sellaiset, joissa raskaus päättyy jo ekoihin kuukautisiin, heti alkumetreillä.
Tuossa linkissäsi sanotaan varsin selvästi, että keskenmenon riski on noin puolitoistakertainen verrattuna parikymppisiin.
"Ruotsalaisessa
syntymärekisteritutkimuksessa todettiin ennenaikaisen
synnytyksen riskin ennen 37. raskausviikkoa
lisääntyvän yli 40-vuotiailla 1,5-
kertaiseksi (taustatekijöin vakioitu AOR,
95 %:n LV 1,5–1,9) ja yli 45-vuotiailla 1,6-kertaiseksi
(AOR, 95 %:n LV 1,3–2,0) verrattaessa
20–29-vuotiaisiin (10)."
Onhan se lisäätynyt riski, mutta hei: jos ap jo on raskaana, ei hän nyt tietenkään aborttia sen takia tee, että raskaus VOI ehkä mennä kesken. Ihan lahopäinen ajatuskin.
Ajattelisit lastasi. Varmaan hienoa, kun äiti on muiden isoäitien ikäinen eikä tule varmaan näkemään edes lapsenlapsiaan. Huoh. No, ehkä sinulla on ainakin ne kuuluisat edellytykset kunnossa lasta varten, lainat sun muut! Ei kyllä mitään järkeä tuossa, säälin lastasi.
Tilastollinen tosiseikka on, että yli 40-vuotiaat ENSIsynnyttäjät ovat esim. Helsingissä olleet jo jonkin aikaa yleisempiä kuin alle 20-vuotiaat!
Joten ap:n lapsi tulee aikanaan näkemään ympärillään paljon enemmän äitinsä ikäisiä muita äitejä kuin isoäitejä.
Lapsi nolostelee jossakin iässä joka tapauksessa vanhempiaan, ihan samantekevää, minkä ikäisiä he ovat. Jos ja kun äitien keski-ikä on yhä vain korkeampi, todennäköisesti ne nuorena äidiksi tulleet ovat nolosteltavampia tapauksia, koska heitä on vähän...
Parempi myöhään, kun ei milloinkaan.
Vanhemmat äidit on hyviä ja vastuuntuntoisia äitejä.
Kiva kun teki lapsen nuorena.
Ai niin sehän kuoli jo 50v. ja mun äiti on 73v. ja se meidän lasten ainut mummo.
Tuttavani sai lapsen 46-vuotiaana, hyvin meni ja molemmat terveitä.
Itse sain oman lapseni 24-vuotiaana ja äitini minut 18-vuotiaana mutta äitini menehtyi yllättäen kun odotin lastani joten nuorena lapsen saaminen ei takaa terveitä isovanhempia...
Ei tietenkään takaa, mutta jos äitisi olisi odotellut 46-vuotiaaksi, niin sinuakaan ei olisi olemassa.
Ja se on ihan varma, että jos äiti saa lapsen 40 v iässä, ja tämä lapsi omansa 40-v iässä, niin aivan varmasti ei ole terveitä isovanhempia varttumista seuraamassa.
Ja se on ihan varma, että jos äiti saa lapsen 40 v iässä, ja tämä lapsi omansa 40-v iässä, niin aivan varmasti ei ole terveitä isovanhempia varttumista seuraamassa.
Äidiksi tulevan ei pitäisikään riippua omassa äidissään tai isässään. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että isovanhemmat voi olla myös riesaa.
Täällä riehuvat ihme fakki-idiootit, joiden elämän pitää mennä just jonkin kaavan mukaan tai muuten on ihan epäonnistunut ja lapsista tulee omituisia.
Itse sain oman lapseni 24-vuotiaana ja äitini minut 18-vuotiaana mutta äitini menehtyi yllättäen kun odotin lastani joten nuorena lapsen saaminen ei takaa terveitä isovanhempia...
Ei tietenkään takaa, mutta jos äitisi olisi odotellut 46-vuotiaaksi, niin sinuakaan ei olisi olemassa.
En ole tuo, jota kommentoit. Mutta mun vanhempani ovat nyt 84- ja 77-vuotiaat ja oikein hyvässä kondiksessa vielä.
Kuule. Tuleeko mieleesi sellainen seikka, että KAIKISSA ikäluokissa on omat, keskimääräiset riskinsä.
Parikymppisillä on isompi avioeroriski, samoin riski syrjäytyä ammatillisesti ja taloudellisesti.
Nelikymppisillä on suurempi riski saada keskenmeno tai trisomia-lapsi.
Kaikkea sattuu ja tapahtuu. Mutta miten - sanopa se - ap:ta auttaa selviämään raskaudestaan se, että häntä pelotellaan sillä, mitä tapahtuu joskus neljänkymmenen vuoden päästä? Tai kehotetaan hommaamaan abortti, koska keskenmenon riski on 1,6-kertainen verrattuna 20-vuotiaaseen synnyttäjään?
Ei hitsi, älä ole koominen.
Ehdottomasti kaikilta 80 vuotta täyttäneiltä, joilla on jokin sairaus, pitää kieltää lastenlasten saaminen.
Vanhin lapseni on 23-vuotias, nuorin 14. Varokaa vaan - näin lähes 44-vuotiaanakin voi tulla raskaaksi, vieläpä kerrasta.
Kiva kun teki lapsen nuorena.
Ai niin sehän kuoli jo 50v. ja mun äiti on 73v. ja se meidän lasten ainut mummo.
Muuta kuin sen, että jos miehesi äiti olisi tehnyt joidenkin tapaan pentunsa 45-vuotiaana, olisi miehesi kasvanut äidittä...
Ja toivottavasti kaikki menee hyvin!!!
Sain itse toisen lapseni äskettäin, 44-vuotiaana. Esikoinen on jo teini-ikäinen.
Kyllä minua ikäriskit mietityttivät, enkä olisi lähtenyt enää varta vasten hoitoja hakemaan, mutta ajattelin että jos lapsi on tullakseen luonnollisin menetelmin, saa tulla. Keskenmenoja kärsin monta, ennen tätä lasta, ja luulen että siinä on iällä tekemistä, epäilen keltarauhashormoniongelmia syyksi.
Totta kai harmittaa kuulla noita "hyi, mummoäiti" -huuteluita, mutta yritän kohauttaa niille olkaani ja ajatella, että kaikki eivät vain tajua miten monella eri tavalla ihmisen elämä voi mennä. Ja että on hyvä että on olemassa erilaisia elämänpolkuja! Me vanhat äidit rikastutamme äitiyden kuvaa. Ja kuten eräs lääkäri sanoi (ja se minua lohduttaa): "Nuorihan sinä olet, koska vain nuoret naiset saavat lapsia".