Yllätys!!! Olen 45 ja ensimmäistä kertaa raskaana!
Sain juuri tietää ja olen kuin puulla päähän lyöty. Onko täällä muita vastaavassa tilanteessa? Täytän kesällä 46.
Kommentit (111)
Kun hieman googlettaa niin löytää vaikka mitä...
Tässä tutkittua tietoa riskeistä
http://www.laakarilehti.fi/files/lehdisto/SLL392010-sainio.pdf
Aika järkyttävää, että mm. keskenmenoriski on niin suuri, että 90% 45-vuotta täyttäneiden raskauksista päättyy keskenmenoon. Ja av: n mukaan ikä ei siis vaikuta mitään :o
Kannattaa jo etukäteen ottaa selvää löytyykö paikakunnaltasi esim Leijonaemoja tai muita vammaisten lasten vanhempien tukiyhdistyksiä, tulevat varmasti myöhemmin tarpeeseen vanhan ikäsi vuoksi. Ehkä voisi olla hyvä katsella jo hoitoapuakin valmiiksi koska valvominen voi olla jo tukalaa. Onnea matkaan!
itsekin haluaisin vielä yhden lapsen, mutta olen saanut nyt 40+-vuotiaana vain keskenmenoja :/
Hyvin jaksat valvoa vauvan kanssa. Jaksoinhan minäkin huonokuntoinen ja ylipainoinen 45-vuotiaana vauvani saanut. Paljon onnea ap äläkä välitä negatiivesta palautteesta.
Ei taida kaikki nämä kauhistelijamammat olla enää edes hedelmällisiä sun iässä.
Ei voi muuta sanoa, kuin että joillakin käy tuuri. :)
Itse sain ensimmäiseni "jo" 41-vuotiaana, toisen 43-vuotiaana. Ja olen ihan täpinöissä vieläkin:) Lapset on ihania! Mulla molemmat raskaudet meni aika kivasti, tosin aamupahoinvointia oli alussa kummankin odotukseesa (pieni paha.
Nyt muksut 9v. ja 12v.
Onnea odotukselle ja kaikkea hyvää!
tule keskenmenoa. Se on nimittäin totta, mitä joku tuolla kirjoitti, että 45-vuotiaiden raskauksissa keskenmeno on paljon todennäköisempi vaihtoehto kuin onnellisesti päättyvä raskaus. Siksi ei varmaan kannatakaan vielä kertoa raskaudesta ainakaan muille kuin kaikkein läheisimmille, niille, joille kertoisit, vaikka menisi keskenkin. Vai kuinka pitkällä raskaus on?
On ihan turhaa pelätä aina pahinta. Minä, nuori ensimmäistäni odottava, olen käyttänyt ihan liikaa energiaa pahimman odotteluun ja yritän kovasti uskaltaa heittäytyä odotukseen ja nauttia vain! Tee sinäkin niin.:) Vauvahan on maailman ihanin asia!
Sääliksi käy lasta.
Kivaa kun pääsee ripille, niin äiti on eläkeiässä. No kukin taplaa tavallaan.
En tiedä miksi lastani pitäisi sääliä. Varmasti saa yhtä hyvää hoitoa kuin nuorempien äitien lapsetkin. Ja mikä parasta, minulla ei ole enää tarvetta juosta viihteellä.
Sääliksi käy lasta. Kivaa kun pääsee ripille, niin äiti on eläkeiässä. No kukin taplaa tavallaan.
Sääliksi käy lasta. Kivaa kun pääsee ripille, niin äiti on eläkeiässä. No kukin taplaa tavallaan.
pahanilmanlinnuilla on kai ollut niin rankka elama etta 45 vuotiasta mummotellaan. Nainen parhaassa iassa, jos minua olisi tuossa iassa joku mummotellut niin valirikko olisi tullut. Itsepahan tulevat nakemaan kuinka 'vanha' sita tuossa iassa on.
ja silti minusta on hienoa, jos joku muu aloittaa toisessa ääripäässä. Mikäs siinä, kuka meistä on niin jumalallisessa asemassa, että se oikeuttaa tuomitsemaan muiden synnytysikää? Jos raskautuu luomusti, niin ei voi olla liian vanha äidiksi. Kyllä luoto tietää, paremmin kuin me mukatietävät av-mammat :)
pahanilmanlinnuilla on kai ollut niin rankka elama etta 45 vuotiasta mummotellaan. Nainen parhaassa iassa, jos minua olisi tuossa iassa joku mummotellut niin valirikko olisi tullut. Itsepahan tulevat nakemaan kuinka 'vanha' sita tuossa iassa on.
Jumala sinua ja lastasi siunatkoon.
Hei! Minäkin olen miettinyt "iltatähteä" Olen 45v ja täytän keväällä 46v. Minulla on jo 3 lasta ed. avioliitosta. Nyt olen avoliitossa ja miehelläni ei ole lapsia.. Hänellä vauvakuumetta.. Ikää on 51v. Ollaanko jo liian vanhoja ja pelko siitä miten raskauteni sujuu?! Olen Onnellinen puolestasi ja Onnea! Hyvää Uutta Vuotta!
ihanaa etta paaaset nauttimaan aitiydesta!!
Ajattelisit lastasi. Varmaan hienoa, kun äiti on muiden isoäitien ikäinen eikä tule varmaan näkemään edes lapsenlapsiaan. Huoh. No, ehkä sinulla on ainakin ne kuuluisat edellytykset kunnossa lasta varten, lainat sun muut! Ei kyllä mitään järkeä tuossa, säälin lastasi.
Trisomiat ovat ainoat yleistyneet häiriöt iän myötä. Ja niihin on seulat, joihin pääset suoraan. Lopulta sulla ei siis ole riski lainkaan korkeampi saada yllätyksenä downia.
Onnittelut!