VUOKRANANTAJAT! Hyväksyttekö sosiaaliviraston myöntämän vakuuden?
Miksi hyväksyt, miksi et? Me olemme saaneet sekä kirjallisen vakuuden (vakuus nostettavissa sossusta tarvittaessa) että sellaisen, jonka sossu maksoi vakuustilille. Nykyään tuntuu, ettei kukaan hyväksy sossun vakuutta. Miksi?
Kommentit (86)
"Miksi insinööri ja säännöllisesti töissä käyvä vakuusvirkailija tarvitsevat sossu"
Ei insinöörille käsittääkseni makseta palkkaa pelkästä tutkinnosta, joten jos insinööri on vaikka työtön tai ei ole saanut oman alansa hommia ja vääntää vaikka puhelinmyyjän duunia privikalla osa-aikaisena.
Ei hyvät ihmiset tutkintonimike vielä mitään tarkoita. Siivooja tienaa enemmän kuin dippainssi jos siivoojalla on töitä ja dippainssi on pitkäaikaistyötön. Koskakohan päästäisiin tästä tittelintärkeästä ajattelusta eroon, vanhoissa kotimaisissa leffoissa se on äärimmilään mutta näköjään vielä nykyäänkin on ihmisiä, joiden mielestä se että on maisteri, insinööri jne, tarkoittaa = hyvin toimeentuleva. Ja ammattinimikkeenä käytetään tutkintonimikettä, joka on erityisen viihdyttävää :D
Tekisin haastattelussa oman arvion vuokralaisesta, ei kaikki sossun avustuksilla elävä ole sellainen jota täälläkin on mainittu ns huono ihminen eikä osaa hoitaa omia asioita. Sopisin myös että mahdollinen asumistuki tulisi vuokranantajan tilille. En tuomitse ketään näkemättä tai kuulematta.
kaikki ongelmatapaukset ja sossussa ei elämänsä hallitsevat vieraile.
Vaadin tililleni kahden kuukauden vuokran vakuudeksi ennen kuin pistän nimeno vuokrasopimukseen. Samoin tarkastan luottotiedot. Lisäksi liitän vuokrasoppariin asunnon joka huoneesta otetut valokuvat eli kunto vuokraushetkellä tulee kiistatta ilmi.
En ole kapeakatseinenm ihminen,toisekseen vakuuslapun kanssa on varmaa että sen vuokran saa,jos ei vuokralaiselta itseltään,niin sitten sossusta.Itse vakuutensa maksanut,voi jättää maksamasta vuokransa,vaikka kuinka pitkältä ajalta,ja siinä jää itse nollille.Häätö ym kestävät kuitenkin sen verran kauan,että siinä ei ei parin kuukauden vakuudet paina mitään.
Oletteko oikeasti kaikki noin kylmäsydämisiä kusipäitä? :) Itsellä juuri vuokra-asunnon hankinta menossa.
Lyhyesti tarinani: Minut pahoinpideltiin töissä, sain elinikäisen aivovamman. Koska putosin työkyvyttömyyseläkkeelle, en enää lainojani pystynyt maksamaan (ei, ei ole isiä ja äitiä, jotka auttaisivat, eikä ole koskaan ollutkaan), koska omistusasuntoon ei saa kunnollista asumistukea (vain vastikkeeseen). Samalla, kun yritin maksaa 1/3 normituloistani asuntolainaa ja muita maksuja, tilanne meni mahdottomaksi. Asunnon myynti kesti 6kk ja lainat jäivät rästiin=menetin luottotietoni. Velkaa jäi asunnosta silti ja näinollen nyt pysyvällä työkyvyttömyyseläkkeellä olen luottotiedoton ja luonnollisesti säästötön. Ainoa keino saada vuokra-asunto oli sosiaaliviraston takaus. Olen uskossa, absolutisti, en polta, en pidä mitään meteliä ja maksan vuokran tasan eräpäivänä, koska minulla ei ole varaa menettää asuntoa. Niitä ei puissa kasva meille "sosiaalipummeille".
Olemmeko me kaikki sossupummit tosiaan niitä narkkareita ja muuten asiansa kusseita? :) Jos elämänkatsomuksenne on noin suppea, niin lähes säälin teitä :) Toki kukin itse päättää kenet vuokralle ottaa, mutta olisikohan hyvänen aika sentään hiukan tapauskohtaista?
etenkin jos sossu maksaa vuokrankin.
Kokemukseni mukaan hyvätuloiset, koulutetu nuoret parit hoitavat hyvin vuokrasuhteen, mutta ostavat aika nopeasti oman asunnon. Ottaisin mielelläni vuokralaisen, jonka vuokran maksaa sossu. Todennäköisesti pitkäaikainen vuokralainen. Haluaisin tosin tavata henk. koht vuokralaisen ja kaikki asuntoon muuttavat.
Alkoholisteilla ja mielenterveyspotilailla tosin ei olisi mitään mahdollisuuksia mun kanssa, sen sijaan pienituloiset yh:t, opiskelijat ym. toivottaisin ilomielin tervetulleeksi.
t. vuokranantaja
Oletteko oikeasti kaikki noin kylmäsydämisiä kusipäitä? :) Itsellä juuri vuokra-asunnon hankinta menossa.
...
Toki kukin itse päättää kenet vuokralle ottaa, mutta olisikohan hyvänen aika sentään hiukan tapauskohtaista?
Vuokralaista ei kuitenkaan tunnista päältäpäin, vaan vaatii vähän enemmän luotettavaa tietoa henkilöstä. Sossun antama vakuus lähtökohtaisesti ei ole vuokralaisen omaa rahaa.
Kun vuokralaisella ei itsellään ole mitään asunnossa kiinni, ei käytännössä ole kuin vakuus. Ihmiset, joilla on omat rahat "säästössä" ovat pääsääntöisesti huolehtineet asunnon huippukuntoon lähtiessään, varmistaakseen säästönsä palautuksen. Tiedän omalta kohdalta, että opiskelijakämpästä lähdettyäni (siinä asunnossa olimme vajaa puoli vuotta) harmitti vietävästi, kun huolehdimme asunnon viimeisen päälle ja kulumisen jälkiä ei ollut, niin vuokrayhtiö oli pidättänyt vakuudesta viidesosan jollain oikeaksi näkemällään perusteella.
Itseltä on jäänyt noin puolen vuoden vuokrat saamatta varattomaksi todetulta, pimeää keikkaa tekevältä "yrittäjältä". Pariskunta oli alkoholiton ja kaikkea muuta hyvää etenkin muuttaessaan. Silloin toinen oli juuri valmistunut ja päässyt töihin, toinen hoiti lapsia tehdessään gradua. Tuttukin tiesi heidät harrastustensa kautta. Ei auttanut kuin siivota heidän jälkiään ja korjata heidän aiheuttama vesivahinko omasta pussista.
Enkeleitä varmasti on, mutta vuokranantajalla on helpompi uskoa näihinkin, jos heillä on yhtään omaa rahaa asunnon kunnossa kiinni. Vaikka kuinka haluaisi olla hyväsydäminen, se vakuus on asunnon turva. Asunto edellyttää, että vuokranantaja kykenee sitomaan rahojaan siihen. Usein pankki kaipaa säännöllisesti korkoa ja lyhennystä. Kun vuokranantaja antaa asuntoa toisen käyttöön, on useampikin kuukausi todella pieni summa siihen nähden, mitä vuokranantaja on sitonut omaa rahaansa.
Asiaa voi ajatella niinkin päin, että antaisiko kukaan sataa tonnia soskun asiakkaan tallelokeroon soskun paperivakuutta vastaan jolla parhaassa tapauksessa kattaa prosentin osan vai ottaako ennemmin toiselta hänen omaa rahaa prosentin osan summasta tilille.
ainakaan edes tiedä, että olen "sosiaalipummi".
Mulla on kaksi ihmistä takaamassa vuokraa, joten en tarvinnut vuokravakuus summia.
Koskaan, en maksaisi suoraan vuokranantajan tilille vakuutta! Kerran olen ollut vuokralla yksityiselle henkilölle (joka oli aivan ihana vanhempi nainen) ja hänen kanssaan teimme pankkiin sellaisen vuokravakuustilin, jonka vuokranantaja vapautti sitten vuokrasopimuksen päätyttyä tarkastettuaan, ettei asunnossa ole mitään vikaa.
Erosin väkivaltaisesta suhteesta raskausaikana ja jäin pienen lapsen yksinhuoltajaksi. Sossu maksaa minulle toimeentulotukea ja yksi tae tt-tuen saamiselle on se, että maksaa vuokrat ajallaan. Joten vuokranantajalle on taattu tulonlähde minusta, niin kauan kuin tässä asun. Luottotietoni ovat myös kunnossa.
Monet pienipalkkaiset perheet kituuttavat rahoillaan ja he ovat usein jäljessä maksuaikataulusta, tulot ovat kuitenkin sen verran isot, että oikeutta tt-tukeen ei ole.
Itse henkilökohtaisesti ottaisin mieluummin itseni vuokralaiseksi kuin matalapalkkaisen sukulaisperheeni, jolla on usein parinkin kuukauden vuokrat rästissä ja luottotiedot menneet.
miten kolmen lapsen yksinhuoltaja kotiäiti saa kerättyä kamalat summat kokoon vuokravakuuteen? nuorin lapsi on vauva ja toinen eskarilainen ja kolmas ekaluokkalainen.mies vaan jätti. tarvitsimme isompaa asuntoa jotta lapset saisi leikki huoneen. ei ole vanhempia jotka lainaa,ei ole työhistoriaa mistä olisijäänyt säästöön kun kokoajan olet kotiäitinä.et ole kerennyt edes lukemaan ammattia kun kun lapset tuli ensimmäinen 17 vuotiaana. minut tunnetaan kunnollisena ihmisenä jota on kaltoinkohdeltu niin että oma elämä jäänyt tavallaan elämättä mutta se ei tee minun luonteestani hunsvottia.olen ensinnäkin siisti ihminen ja uskovainen joten kodissani ei polteta eikä juoda.ja aijon mennä töihin heti kun vauvani kasvaa päiväkoti ikäiseksi. tosin ilman ammattia vaikeampaa saada hyvää työpaikkaa.voit olla siisti ja luonteeltasi rehellinen ja kunnioittava vaikka saatkin sosiaalitoimen tukia. yksinhuoltajia on nykyään paljon kuin myös pettämisiä missä mies vaan jättää yhtäkkiä.
otin kerran vuokralaisen (ensimmäiseni!) joka oli nuori nainen jolla sossun takaus. puoen vuoden päästä hänellä sitten jäi maksamatta vuokrat, ensin alkoi olla myöhässä ja sitten jäi kokonaan. muistan kyllä että tuo sossutakaus toimi enkä hävinnyt loppupelissä mitään, koska vuokralainen suostui kiltisti muuttamaan pois pyynnöstä.
otin opikseni ja mietin jälkikäteen kuinka ongelmallista olisi ollut jos vuokralainen ei olisi suosiolla lähtenyt, olin silloin tosiaan vielä noviisi.
nainen selitteli aina myöhässä olevaa maksua juuri rahanpuutteella ja siinä kohtaa mietin että olisi pitänyt olla "rasistisempi" vuokralaista valitessa.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2012 klo 00:02"]
Erittäin loukkaavaa miten joku pitää sosiaalituilla eläviä sotkuisina ihmisinä! Itse olen tehnyt töitä sitten kun olin 17 vuotias. Palasin vuosi sitten koulunpenkille lukemaan ammattia, saan kelalta opintotuen ja asumistuen, loput sossusta. Minulla on käytännössä säännölliset tulot joka kk. myönnetty. En juo alkoholia enkä polta. Mutta vaan koska kaupunki maksaa minulle loput tuet minut leimataan sossupummiksi tai muuksi epäsiistiksi ihmiseksi. Kun minä palaan koulupenkille valtio tukee minua sen aikaa kunnes pääsen takaisin työelämään. Ihmisiä ei TOSIAAKAAN kannata tuomita sen perusteella mistä tuet tulevat, joillain saattaa silti olla erittäin hyvä tilanne! Kuukausitulo on yli 1000e/kk mutta minähän olen vaan sossun suojissa elävä ja elämä solmussa. Älkää ihmiset tuomitko kun ette tiedä. Vuokran olen AINA maksanut ajoissa, ei yhtäkään vuokraa rästissä. Opiskelen reippaasti mutta minut tuomitaan? Just joo..
[/quote]
On varmaan monikin joka ei oleta, että kaikki sossun asiakkaat on heikosti elämäänsä hallitsevia mutta, koska kyseessä on oma omaisuus joka luovutetaan vuokralaisen käyttöön ei haluta ottaa turhia riskejä...
En ole vuokranantaja, mutta tiedän, että monikin ottaa sellaisen vuokralaisen, jolla on sossun takuu. Jos vuokralainen ei itse maksa vuokraansa, niin sossu maksaa, eli vuokraisäntä saa kyllä omansa. Monelle se riittääkin.
Mulla oli seinänaapurina muutama vuosi sitten nuoripari, jonka vuokrat sossu maksoi jatkuvasti. Eivät tosin monta kuukautta asunnossa vanhentuneet, kun tuli välitön häätö häiriökäyttäytymisen takia. Poliisit lähes jokapäiväisiä vieraita, möly korviahuumaavaa ja välillä raskas rokki rämähti soimaan keskellä yötä täydellä volyymillä. Poliisit vasta saivat musiikit hiljaisiksi ja veivät osan joukkiosta, jota sinne oli kertynyt, omille pahnoille. Remontti oli melkoinen, kun vuokralaiset oli saatu häädetyksi.
Tutullani asuntoja Helsingissä.
Hyväksyy ap sen vakuuden. Sanoi, että varmimpia asukkaita, vuokrat saa aina ajallaan.
No varsinaisesti et sinä vuokralaisena mitään saanut vaan vakuus on vuokranantajalle!
Mun puolisolla on useampi kämppä helsingissä vuokrattuna. Hän on ottanut nimenomaan vuokralaisia, joilla on vaikkapa sossun takuu. Monet ovat tosin vanhoja pariskuntia, esim. inkeriläisiä. Hyvin on mennyt, ts vuokrat maksettu ajallaan, naapurit eivät ole valittaneet eikä poliisi ole soitellut. Siis hyviä vuokralaisia.
Ja nykyäähän Sosiaalitoimi kattoo asunnon koon ha hinnan ja sit sanoo paljon antaa takuuvuokraa. Minä sain 2 kuun takuuden.
Ensiasuntoon muuttaessa ei välttämättä ole oikeasti mahdollisuutta maksaa vuokravakuutta, koska kaikilla ei ole mitään säästösijoituksia... Itse aikoinaan ilmoitin että haen sossusta vuokravakuutta, mutta että luonnollisesti kelan asumistuki tulee sitten vuokranantajan tilille, sinnehän niiden kuuluukin mennä. Ja minun tapauksessa Kelan asumistuki kattoin melkein koko vuokran, jäi noin 180€ itselle veden ja sähkön kanssa maksettavaksi.
Asiassa kävikin niin että vuokrani oli sossun mielestä asuinkaupungikseni liian korkea, 40€, enkä saannut mitään tukea. Ei siinä auttanut kun omista rahoista vetää kuukauden takuuvuokra ja vuokra, onneksi isälläni oli mahdollisuus parilla sadalla auttaa ja oli tallessa 450€(vuokra oli siis 530€ kuten myös takuuvuokra). Ensimmäinen kuukausi sitten elettiin diakonialapuilla. Ja vieläkin valitetaan sossusta että on se 40€ liian hyvät tulos että saisi isompiin laskuihin apua, joita tulee kerran vuodessa, ja sairaalalaskuja ovat.
Ennen otin vuokravakuutena sossun paperinpalasia. Enään en. Syynä tähän on yksinkertaisesti se, että sossun asiakas vei minulta parkettilattian osat mukanaan. Eikä se sossun 2kk takuu riitä kattamaa 38 000 € lattiaa. Ja hänkin oli "kunnollinen" ja "rehti". Mitäs sitten kävikään. Ei enään kiitoksia. Sen sosssun vuokravakuuspaperilla on pyyhkiä vaikka takapuolta, koska jos oikeasti käy niin, että jää vuokrat tulematta, niin ei se lappu hirveesti kata. Ensimmäisenä joudut selvittämään, miksi vaadit sosiaalivirastolta vuokravakuutta rahana. Sen jälkeen häätö ja perintäkirjeet, yms. Vuoden päästä käräjillä saat sen reippaan yhden kuukauden vuokran, ketutuksen. Ja olet hävinnyt noin 15x sen vuokrasumman verran omaisuutta. Pahimmassa tapauksessa kuten kohdalleni sattui "taiteilija", joka "taiteili" uuden parkettilattian osat, niin makso 38 000 e. Sosiaalivirasto pesi kädet pois, että kuuluu kotivakuutuksen piiriin, että vakuutuksen ottajalla olisi ollut ns lupa viedä sen parkettilattian. Siksi ei niitä vessapapereita mun asunnon läheisyyteen.
"Lisäksi liitän vuokrasoppariin asunnon joka huoneesta otetut valokuvat eli kunto vuokraushetkellä tulee kiistatta ilmi."
Tämä on hyvä käytäntö, mutta vuokralaisenkin on annettava ns. hyväksyä kuvat, siis tarkistaa että ne ovat totuudenmukaiset eikä otettu esimerkiksi silloin kun asunto on ollut uusi ja asumaton ja kierrätät edelleen samoja kuvia vaikka menossa on 3. vuokralainen. "Joo ei ole vekkiä tapetissa kuvassa" ja vekki on ollut tapetissa jo vuokralaisen nro 1 jäljiltä......