VUOKRANANTAJAT! Hyväksyttekö sosiaaliviraston myöntämän vakuuden?
Miksi hyväksyt, miksi et? Me olemme saaneet sekä kirjallisen vakuuden (vakuus nostettavissa sossusta tarvittaessa) että sellaisen, jonka sossu maksoi vakuustilille. Nykyään tuntuu, ettei kukaan hyväksy sossun vakuutta. Miksi?
Kommentit (86)
mä haluan ja tarvitse sellaisen vuokralaisen, jonka talous- ja muu elämänhallinta on suurin piirtein kunnossa, joka tietää, miten asiat pitää hoitaa, maksut maksaa ajoissa, joka osaa käydä töissä ja asua nii nettä talo pysyy kunnossa. Tilastollsiesti sossun asiakkailla on näissä asioissa enemmän ongelmia kuin muilla, joten minä yritän pysyä sossun asiakkaista kaukana.
En hyväksy, ja samat perusteet kuin aiemmilla. Plus se, että jos jotain käy, niin sossun vakuuden maksatus voi kestää kauan ja olla tosi ongelmallista, eräs tuttavani kertoi että heidän paikkakunnallaan se vakuus ei oikeasti tarkoittanut yhtään mitään.
olen vakuutusyhtiössä töissä ja mieheni on insinööri. Meillä on kaksi lasta. Hyvät kuukausitulot. Ette ottaisi meitä vuokralaisiksi, jos tulisimme sossun vakuuden kanssa? :) No, tähän mennessä on napannut.
ap
olen vakuutusyhtiössä töissä ja mieheni on insinööri. Meillä on kaksi lasta. Hyvät kuukausitulot. Ette ottaisi meitä vuokralaisiksi, jos tulisimme sossun vakuuden kanssa? :) No, tähän mennessä on napannut.
ap
koska sossu ei anna niitä vakuuksia jos teidän asiat ei ole aika pahasti sotkussa. Ei niitä kaikille anneta... Eli toisin sanoen toi sun kertomuksesi on vain osatotuus teidän perheen tilanteesta.
Ns. normaaliperheet voivat asua vuokralla muutenkin, ja yleensä saavat halutessaan asuntolainenkin. Kyllä se niin in, että vain ongelmatapauksilla on tämä sossun vakuus kourassaan vuokramarkkinoilla.
olen vakuutusyhtiössä töissä ja mieheni on insinööri. Meillä on kaksi lasta. Hyvät kuukausitulot.ap
koska sossu ei anna niitä vakuuksia jos teidän asiat ei ole aika pahasti sotkussa. Ei niitä kaikille anneta... Eli toisin sanoen toi sun kertomuksesi on vain osatotuus teidän perheen tilanteesta.
tämä nyt on joku provo. Kyllähän jokainen tietää, ettei niiden asioiden tarvitse sen kummemmin olla sotkussa kuin että mies hoitaa lapsia kotihoidontuella ja nainen on osa-aikatyössä tai päinvastoin. Onpa tosi paha elämänhallintasotku!
Ns. normaaliperheet voivat asua vuokralla muutenkin, ja yleensä saavat halutessaan asuntolainenkin. Kyllä se niin in, että vain ongelmatapauksilla on tämä sossun vakuus kourassaan vuokramarkkinoilla.
on varmaan sen aiemman "asiat sotkussa" -tyypin kirjoittama jatkoprovo.
asunnossa asui eteläisen Suomen pahin huumediileri. Pääsin minäkin poliisikuulusteluihin.
Sossu ei anna vuokravakuutta kuin niille, joilla elämä solmussa. Eikä sossu anna sieltä vakuustililtä rahaa, vaikka vuokralainen tuhoaisi kämpän vaan sieltä ilmoitetaan, että vuokralaisen kotivakuutus maksaa. Jota ei tietenkään ole. Sen voi vaatia, mutta sen voi perua samantien, kun on paperit vuokranantajalle näyttänyt.
Sossu ei anna vuokravakuutta kuin niille, joilla elämä solmussa.
mitä tarkoitat "solmussa"? Määrittele!
Sen sossun vuokravakuudenhan saa, jos saa euronkin verran toimeentulotukea.
Sossu ei anna vuokravakuutta kuin niille, joilla elämä solmussa.
mitä tarkoitat "solmussa"? Määrittele! Sen sossun vuokravakuudenhan saa, jos saa euronkin verran toimeentulotukea.
eli suomennettuna ei todennäköisesti maksa vuokraakaan.
kattaa vain 1 kk:n vuokraa vastaavan summan maksimissaan ja me haluamme mieluiten 2-3 kk:n vuokraa vastaavan takauksen / vuokratakuun / panttauksen, mistä toisessa ketjussa jo mainitsinkin.
Syy:
1. Jos asuntoa tuhotaan, pienikin remontti maksaa helposti sen 2-3 kk:n vuokran ja enemmänkin, toki osittain siinä on sitä yrittäjäriskiä. Me emme tosin hyväksy lemmikkieläimiä ja vaadimme kotivakuutuksen, mikä toisaalta pienentää sitä riskiä hieman.
2. Jos vuokrat jää maksamatta ja vuokralainen heittäytyy hankalaksi, kertyy helposti puolenkin vuoden vuokrarästit ennen käräjäoikeuden päätöstä. Siinä ei sossun yhden kuukauden takaussitoumus paljoa tunnu...
Mikäli sossun takaussitoumus olisi 3 kuukauden vuokraa vastaavalle summalle, hyväksyisimme sen, mikäli vuokralaiskandidaatti olisi muutoin kunnollinen.
asioista selvää, ennenkuin tuomitsette. Meillä on kahden kuukauden vuokraa vastaava sossun takaussitoumus, vuokranantajalla ei ollut mitään ongelmaa asian kanssa.
Monissa kunnissa, kuten siinä missä meidän asunnot ovat, on linjaus, että vain yhden kuukauden suuruinen vuokratakaus on mahdollinen.
Useimmiten se linjaus on tehty siksi, että ko. kunnan / kaupungin vuokrataloyhtiä tai liikelaitos pitää sitä yhtä kuukautta käytäntönä ja toki haluavat ohjata nämä asiakkaat oman yhtiönsä taloihin.
Se että sun kunnassa on asiat paremmin ei tarkoita että n. 300:ssa muussa kunnassa olisi.
asioista selvää, ennenkuin tuomitsette. Meillä on kahden kuukauden vuokraa vastaava sossun takaussitoumus, vuokranantajalla ei ollut mitään ongelmaa asian kanssa.
ja heillä kaikilla 1 kk takaussitoumus, ei kuulemma saa pitempää. Minä pidän sitä ongelmana.
Silloin elämä on solmussa, jos ei kykene huolehtimaan asioistaan eli suomennettuna ei todennäköisesti maksa vuokraakaan.
hehehe
Kaikkein varmin vuokranmaksu on juuri toimeentulotukiasiakkaiden kohdalla. Koska hehän eivät hyödy taloudellisesti, jos jättävät vuokran maksamatta - toimeentulotuen saa vain, jos ylimääräistä rahaa ei ole, ja tuen saamiseen vaaditaan mm. kuitti maksetusta vuokrasta (mikäli siis vuokra-asunnossa asuu).
Sen sijaan kuka tahansa muu voisi sekoillakin elämänsä niin, että jättäisi useammankin vuokran maksamatta.
Mutta vuokranantaja voi toki päättää itse, kenelle kämppänsä vuokraa - jollekin se kriteeri on "ei missään tapauksessa sossun asiakas", toiselle "vaalea, nuori nainen", kolmannelle vaikka "asuntonäytön sympaattisin tyyppi". Tai ihan miten vaan.
Tosin teitä saattaa harmittaa tieto, että ette oikeasti saa mistään tietää, onko asunnonhakija sossun asiakas, ellei hän kerro. Itse en ole kertonut koskaan yhdellekään vuokranantajalle. Asuntonäytöissä olen kertonut vain olevani "työssäkäyvä opiskelija" tai "äitiyslomalla oleva XXXX" (XXXX siis ammattini). Ja takuuvuokra on tullut muualta kuin sossusta. Opiskeluaikana myös luottotiedoton miesystävä asui kanssani asunnossa, johon oli vaatimuksena puhtaat luottotiedot. Hän siis asui "pimeästi", mistä hyödyimme taloudellisestikin.
Vuokralaiseni kuukausitulot eivät kuulu minulle, eli minua ei kiinnosta se mistä vuokralainen toimeentulonsa saa - onko se palkkaa työstä, eläkettä, äitiysrahaa, työttömyystukea tai kotihoidontukea. Ihmisten elämäntilanteet kun muuttuvat jatkuvasti, työssäkäyväkin voi menettää työnsä ja jäädä työttömäksi, minulle se on sen takia ihan yhdentekevää mistä se raha tulee, tärkeintä että vuokrat maksetaan ajallaan.
Asunnon omistajana toki kiinnostaa se minkälaisia ihmisiä vuokralaiset muuten ovat, ovatko siistejä ja muuten tunnollisia ihmisiä ja kykeneviä pitämään asunnon siistissä kunnossa, häiritsemättä naapureita jne. Mielellään en vuokraisi bilettäville nuorille "kimppakämpäksi".
Kaikkein varmin vuokranmaksu on juuri toimeentulotukiasiakkaiden kohdalla. Koska hehän eivät hyödy taloudellisesti, jos jättävät vuokran maksamatta - toimeentulotuen saa vain, jos ylimääräistä rahaa ei ole, ja tuen saamiseen vaaditaan mm. kuitti maksetusta vuokrasta (mikäli siis vuokra-asunnossa asuu).
Sen sijaan kuka tahansa muu voisi sekoillakin elämänsä niin, että jättäisi useammankin vuokran maksamatta.
Mutta vuokranantaja voi toki päättää itse, kenelle kämppänsä vuokraa - jollekin se kriteeri on "ei missään tapauksessa sossun asiakas", toiselle "vaalea, nuori nainen", kolmannelle vaikka "asuntonäytön sympaattisin tyyppi". Tai ihan miten vaan.
Tosin teitä saattaa harmittaa tieto, että ette oikeasti saa mistään tietää, onko asunnonhakija sossun asiakas, ellei hän kerro. Itse en ole kertonut koskaan yhdellekään vuokranantajalle. Asuntonäytöissä olen kertonut vain olevani "työssäkäyvä opiskelija" tai "äitiyslomalla oleva XXXX" (XXXX siis ammattini). Ja takuuvuokra on tullut muualta kuin sossusta. Opiskeluaikana myös luottotiedoton miesystävä asui kanssani asunnossa, johon oli vaatimuksena puhtaat luottotiedot. Hän siis asui "pimeästi", mistä hyödyimme taloudellisestikin.
onko joku vuokralaisista toimeentulotuen asiakasa vai ei. Voihan kuka tahansa ihminen pudota perusturvan varaan vaikka asuttuaanjo vuosia omistamassamme asunnossa.
Sen sijaan tässä on kysymys siitä, että sosiaalitoimiston myöntämä takaussitoumus on liian pieni eikä kata sitä summaa, minkä me vuokranantajina nykyisin katsomme sopivaksi.
Jos se 3 kuukauden takuuvuokra tai tilipanttaus sinunkin sanojesi mukaan "tulee muualta kuin sossusta" niin sehän jo sinällään on riittävä asia meille.
Meidän kohdalla edes tuo mainitsemasi toisen henkilön "pimeästi asuminen" luonasi ei olisi ongelma. Omat vesi- ja sähkömittarit kun tuovat kulut kumminkin teille.
kukaan ei halua vuokralaista, joka elää sossun rahoilla. Kyseinen elämäntilanne ei yleensä vakuuta, että ihminen osaa/kykenee hoitamaan raha-asiansa hyvin. Voi myös tulla mieleen, etteivät sossun asiakkaat aina ole myöskään niitä siisteimpiä vuokralaisia.
En todellakaan tarkoita yleistää, että kaikki soussun asiakkaat tällaisia olisivat, mutta jos on hyvä kämppä niin siihen yleensä saa jonkun muun vuokralaisen,joka tuntuu luotettavammalta vuokranmaksajalta.