VUOKRANANTAJAT! Hyväksyttekö sosiaaliviraston myöntämän vakuuden?
Miksi hyväksyt, miksi et? Me olemme saaneet sekä kirjallisen vakuuden (vakuus nostettavissa sossusta tarvittaessa) että sellaisen, jonka sossu maksoi vakuustilille. Nykyään tuntuu, ettei kukaan hyväksy sossun vakuutta. Miksi?
Kommentit (86)
sossun vuokravakuuden turvin. Asuin isäni kanssa, joka oli virallisesti työtön. Ei tuossa ollut mitään ongelmaa, olin itse tuolloin juuri aloittelemassa työelämässä, ja sen jälkeen en olekaan työttömänä ollut. Tuosta on aikaa n 10 vuotta.
Silloin elämä on solmussa, jos ei kykene huolehtimaan asioistaan eli suomennettuna ei todennäköisesti maksa vuokraakaan.
hehehe
Niinpä!
On monta tapaa sössiä elämänsä muttei se välttämättä tarkoita että olisi epärehellinen!
Nyt on pakko puuttua tähän vanhaan ketjuun.
Minä olen juuri 18 täyttänyt sijaisperheessä asuva nuori opiskelijatyttönen, ja etsin itselleni ensimmäistä omaa kotia. Sijaisperheessä olen itsestäni riippumattomista syistä ja kuitenkin kunnon kansalainen.
En voi käsittää niitä vuokranantajia, jotka eivät minunlaistani ottaisi asumaan, koska Kaupunki maksaa minun vuokrani jälkihuollosta johtuen 21 vuotiaaseen, tai siihen asti, että päätän opintoni.
Saan opintotukea, asumistukea, toimeentulotukea ja jos vielä jotain jää uupumaan, kaupunki maksaa tarvittaessa. Minulta vuokran saaminen on varmaa, vieläpä ajoissa.
Haluan itsenäistyä ja valmistua ammattiin mahdollisimman hyvin ja nopeasti. Sosiaalitoimen työntekijä, itsenäistymisvalvoja, käy luonani aluksi viikoittain, sen jälkeen sopimuksen mukaan. Ei ole paljoa vaihtoehtoja kuin pitää kämppä kunnossa.
Kyllä ottaa päähän tuo, että sosiaalitoimen asiakkaat ovat alhaista sakkia ja heidät tulisi kivittää- ajattelutapa. Vannon olevani kunnon kansalainen, vaikka juon satunnaisesti alkoholia ja poltan säännöllisesti tupakkaa. Osaan hoitaa asiani niin, että minulla on ruokaa jääkaapissa ja pääsen kouluun. Jollen osaisi, Sosiaalitoimen työntekijät auttaisivat minua siinä.
Kaupungit tukevat useimmiten hyvinkin vahvasti sosiaalihuoltonsa asiakkaita. Tämä tarkoittaa sitä, ettei heitä jätetä kodittomiksi, vaan annetaan heille kirjallinen vuokravakuus jotta he saavat kodin päänsä päälle ja seinät ympärilleen. Annetaan heille sen verran toimeentulotukea, jotta he saavat syödäkseen. Jotkut ihmiset vain jäävät tilaan, jossa muut maksavat hänen asumisensa ja elämisensä, en minäkään siitä pidä. Tässä maassa on kuitenkin lukuisia nuoria jotka etsivät ensiasuntoa sosiaalitoimen tuella, itsestään johtumattomista syistä, kuten esimerkiksi alkoholistivanhemmat, tai ei vanhempia ollenkaan.
Itse en jaksa loukkaantua moisesta, minulle on tärkeämpää saada kouluni suoritettua kunnialla ja löytää koti. On sydämmetöntä jättää opiskelevat nuoret asunnotta, jos he saavat kaupungin takauksen, koska he tarvitsevat kotia, jossa voivat opiskella ja rentoutua.
Ja kyllä, olen 18 vuotias sosiaalihuollon asiakas, eikä koko tekstissäni ole yhtään kirosanaa.
Tuttuni opiskeli talvella ja oli useita kuukausia palkattomassa työharjoittelussa. Nyt hän on valmistunut ja saanut työpaikan, joten säännölliset tulot tästä eteenpäin. Palkattoman työharjoittelun takia ei ole kertynyt säästöjä, joilla vuokratakuun voisi maksaa. Onneksi hänen uusi vuokranantajansa hyväksyi sossun takuun ja sai erittäin säntillisen, työssäkäyvän vuokralaisen.
Miks et kyllä mie tiedän monta kenen vuokrat maksaa sossu eikä niillä ole vaikeuksia naapureiden tai muutenkaan keneenkään kanssa mitä ne voi jos ei ole tutkintoa ja eivät vaan elämässään pääse tasolle kuin normaali työssä käyvä jotkin vaan ovat sellaisia kun ovat olethan sinäkin ihminen suuri tai iso ihan sama mulle tajua et kaikki ei voi sille mitään
En. Syitä monia, mut päälimmäisenä se, että ko. henkilöllä useimmiten on jotain/monia ongelmia elämässään; päihteet, mielenterveys, rahankäyttö, työttömyys jne. jne. En halua että vuokralaiseni takia muut talon asukkaat joutuvat kärsimään yhtään, en halua moitteita vuokralaisvalinnastani yhtiökokouksessa tai muuten, en halua joutua remontoimaan asuntoa vuokralaisen lähdön jälkeen, en halua joutua häätöprosessiin, jossa pahimmillaan voi kestää jopa vuoden että asukkaan saa oikeasti ulos. Tiedän että sosiaalitoimi jopa ohjeistaa näitä ongelmatapauksia kuinka toimia (väärin), koska laki on aina väärintekijän puolella (jotta itse säästyisivät asunnon etsimiseltä ongelmatapaukselle). Niin ja vielä yksi syy; parempiakin kandidaatteja yllin kyllin tarjolla.
Toki tietenkin nuo kaikki voivat konkretisoitua myös itse valitsemani maksukykyisen vuokralaisen kohdalla, mutta ainakaan tähän mennessä (koputtaa puuta) näin ei ole käynyt. En koskaan käytä vuokralaisvalinnassa välittäjää, heitä kiinnostaa vain palkkionsa ja katsovat vain että on puhtaat luottotiedot, ei pärstäkerrointa. No, jos on juuri muuttanut ties mistä lähi-idästä, niin eipä niitä merkintöjä paljoa ole ehtinyt tulla...
Syy jossa voisin harkita: yksinhuoltaja-äiti tai -isä lasten kanssa, jossain tulipalossa tms. asuntonsa menettänyt tms.
Meillä tiukat vuokra-ehdot, niilläkin pyrimme eliminoimaan ongelmia.
Hyväksyin kerran, koska vuokralainen oli kaverin kaveri. En hyväksy tuntemattomilta. Realisoiminen olisi liian iso prosessi.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 14:38"]
En mä tuomitse. Mulla ei vaan ole varaa pitää rahattomia vuokralaisia, koska silloin minustakin tulee rahaton.
Niin. Tämähän ei ole mitään hyväntekeväisyyttä. Yhtiövastike ja mahdolliset lainat juoksee koko ajan. Ja jos kämppä on "+-0" tuloilla, eli kaikki menee lainanlyhennykseen ja vastikkeeseen, niin mitäs kun verokarhu alkaa kärttää koko vuoden veroja, vaikka niitä vuokratuloja ei ole ollut tarpeeksi?
Tässä on "sivussa" omakin perhe elätettävänä, ja tarvitsemme kaikki "normaalit tulot" ihan omiin menoihimme.
Ja jos kaikki on rahattomia, niin kuka ne sossunrahat zit maksaa, kysyn vaan?
[/quote]
Totta kai, ei ole varmempaa vuokranmaksajaa kuin sossu ja kela.
Meillä oli vaimon kanssa tilanne, jossa olimme pakotetut etsimään uutta vuokra-asuntoa. Tilanne oli se, että ylimääräinen raha siinä kohtaa oli nollissa, mutta olisin saanut töitä parin kuukauden päästä. Sosiaalitoimisto olisi suostunut maksamaan vuokranpuolikkaan, mutta vuokranantaja ei tätä olisi hyväksynyt. Päädyttiin sitten rauhallisemmalle asuinalueelle kaupungin vuokra-asuntoon noin 100 euroa halvemmalla vuokralla, ja vieläpä suurempaan asuntoon. Pitäköön sijoituskämppänsä.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 22:08"]
En mä tuomitse. Mulla ei vaan ole varaa pitää rahattomia vuokralaisia, koska silloin minustakin tulee rahaton.
Ja jos kaikki on rahattomia, niin kuka ne sossunrahat zit maksaa, kysyn vaan?
[/quote]
Niin. Tämähän ei ole mitään hyväntekeväisyyttä. Yhtiövastike ja mahdolliset lainat juoksee koko ajan. Ja jos kämppä on "+-0" tuloilla, eli kaikki menee lainanlyhennykseen ja vastikkeeseen, niin mitäs kun verokarhu alkaa kärttää koko vuoden veroja, vaikka niitä vuokratuloja ei ole ollut tarpeeksi?
Tässä on "sivussa" omakin perhe elätettävänä, ja tarvitsemme kaikki "normaalit tulot" ihan omiin menoihimme.
(en osannut ekalla kerralla lainata)
periaatteessa kyllä voisi ottaa jos sossu maksaa rahan suoraan vuokranantajan tilille,kela ainakin maksaa vuokran suoraan vuokranantajalle.Ennemmin raha on maksettu vuokraajalle mutta uuden systeemin mukaan nykyään vuokra maksetaan vuokranantajalle,mikä onkin hyvä ja tervetullut muutos.Mutta kyllähän se naamataulu sekä käytös,ja ystävät loppupeleissä ratkaisisi ottaisinko vai en vuokralle.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 22:12"]
Meillä oli vaimon kanssa tilanne, jossa olimme pakotetut etsimään uutta vuokra-asuntoa. Tilanne oli se, että ylimääräinen raha siinä kohtaa oli nollissa, mutta olisin saanut töitä parin kuukauden päästä. Sosiaalitoimisto olisi suostunut maksamaan vuokranpuolikkaan, mutta vuokranantaja ei tätä olisi hyväksynyt. Päädyttiin sitten rauhallisemmalle asuinalueelle kaupungin vuokra-asuntoon noin 100 euroa halvemmalla vuokralla, ja vieläpä suurempaan asuntoon. Pitäköön sijoituskämppänsä.
[/quote]
Näin varmaan helsinkiläisetkin tekisivät, jos olisi mahdollista. Sossun vuokratakuulla saa hädin tuskin yksiön vuokrattua (niitäkään ei montaa ole tarjolla) ja kaupungin asuntoja ei taida saada kukaan, koskaan. Vähän jää vaihtoehtoja nuorille, asuvat pakosta vanhempien luona, kavereiden nurkissa, kuka missäkin.
Töitä ei taida olla missään tarjolla, etteipä se poislähteminenkään houkuta, uudessa kaupungissa ei olisi töitä, asunto ehkä, ei ystäviä, perhettä tms.. tarjolla on vain huonoja vaihtoehtoja.
Kyllä hyväksyisin ja olet tehnytkin niin. Samoin jos sossu maksaa osan vuokrasta ja on ok. onhan kaikilla meillä erilaisia elämäntilanteita, jolloin saatetaan tarvita yhteiskunnan tukea. Näitähän oli 90-luvulla pilvin pimein.
Tosin, vuokralaiset joutuvat tarkempaan syyniin ja tarkistan vuokralaisten taustat tarkemmin esim. pyytämällä edellisen vuokralaisen yhteystietoja - onko ollut aikaisemmin häiriöitä tai muita ongelmia, jos kaikki ok. niin miksipä ei.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2012 klo 22:33"]
olen vakuutusyhtiössä töissä ja mieheni on insinööri. Meillä on kaksi lasta. Hyvät kuukausitulot. Ette ottaisi meitä vuokralaisiksi, jos tulisimme sossun vakuuden kanssa? :) No, tähän mennessä on napannut.
ap
[/quote]
Miksi tarvitsette sossun vakuuksia? Kai nyt insinöörillä ja vakuutusyhtiön puhelinvastaajalla on muutama tonni aina tilillä ylimääräistä?
Mulle sijoitusasunto on bisnestä eikä hyväntekeväisyyttä. Ennemmin vuokrasin maksukykyiselle maahanmuuttajalle kuin persaukiselle.
Erittäin loukkaavaa miten joku pitää sosiaalituilla eläviä sotkuisina ihmisinä! Itse olen tehnyt töitä sitten kun olin 17 vuotias. Palasin vuosi sitten koulunpenkille lukemaan ammattia, saan kelalta opintotuen ja asumistuen, loput sossusta. Minulla on käytännössä säännölliset tulot joka kk. myönnetty. En juo alkoholia enkä polta. Mutta vaan koska kaupunki maksaa minulle loput tuet minut leimataan sossupummiksi tai muuksi epäsiistiksi ihmiseksi. Kun minä palaan koulupenkille valtio tukee minua sen aikaa kunnes pääsen takaisin työelämään. Ihmisiä ei TOSIAAKAAN kannata tuomita sen perusteella mistä tuet tulevat, joillain saattaa silti olla erittäin hyvä tilanne! Kuukausitulo on yli 1000e/kk mutta minähän olen vaan sossun suojissa elävä ja elämä solmussa. Älkää ihmiset tuomitko kun ette tiedä. Vuokran olen AINA maksanut ajoissa, ei yhtäkään vuokraa rästissä. Opiskelen reippaasti mutta minut tuomitaan? Just joo..
Ja syy on ihan vain se että jos sitä ei hyväksy niin sitten sossu maksaa normaalin 2-3 kk vuokratakuun rahana. Ainakin sillä paikkakunnalla missä minä yhden yksiön omistan. Jos nyt joskus käy niin ettei sossu maksakaan mitään sen jälkeen kun olen vuokratakuusta kieltäytynyt, niin voidaan toki neuvotella. Ei se vuokrasuhteen alkaminen siitä kiinni jää, mutta turha sitä on ottaa Ladaa jos on Mersukin saatavilla.
(ei mulla kyllä ole asuntoa jota vuokratakkaan)
Suhtautuisin aika nuivasti sossun vuokratakuuseen, koska kaveri otti asuntoonsa tälläisen vuokralaisen ja kun takuita tarvittiin oli rahat todella vaikea ja hidas saada.
mulla ollut tilanne että olin äitiyslomalla,tarvitsin isomman vuokra-asunnon,mutta ei tod.varaa mistään ottaa 2kk vuokratakuu rahoja,enkä muuten saanut toimeentulotukea,mutta sain siis tuon vuokravakuuden.