VUOKRANANTAJAT! Hyväksyttekö sosiaaliviraston myöntämän vakuuden?
Miksi hyväksyt, miksi et? Me olemme saaneet sekä kirjallisen vakuuden (vakuus nostettavissa sossusta tarvittaessa) että sellaisen, jonka sossu maksoi vakuustilille. Nykyään tuntuu, ettei kukaan hyväksy sossun vakuutta. Miksi?
Kommentit (86)
mä haluan ja tarvitse sellaisen vuokralaisen, jonka talous- ja muu elämänhallinta on suurin piirtein kunnossa, joka tietää, miten asiat pitää hoitaa, maksut maksaa ajoissa, joka osaa käydä töissä ja asua nii nettä talo pysyy kunnossa. Tilastollsiesti sossun asiakkailla on näissä asioissa enemmän ongelmia kuin muilla, joten minä yritän pysyä sossun asiakkaista kaukana.
sossun asiakas voi olla työssäkäyvä, tai esim. vaikka opiskelija. Ja itse asiassa suurin osa (!!!) sossun asiakkaista on jotain muuta kuin tyttömiä, saati syrjäytyneitä.
Ainakaan mitään kirjallista vakuutta. Yksi syy on se, että rahaa ei makseta suoraan tililleni, ja tuollaisen kirjallisen vakuuden kautta ne on hankalampi saada itselle.
Minulla on ollut monta vuokralaista, jokaiselta olen ottanut 3 kk:n takuuvuokran suoraan tilisiirtona, enkä ole vuokrasuhteen päätyttyä palauttanut. Tarvitsen sitä rahaa muihin menoihini, niin en todellakaan palauta. Ovathan vuokralaiset saaneet asua siinä sen ajan, mitä ovat halunneet, ja kyllä se asunto aina asumisesta kuluu. Lisäksi minulle tulee vaivaa siitä kun etsin uutta vuokralaista, esittelen asuntoa ja valitsen seuraavaa vuokralaista.
Epäilen, että sossu voisi kieltäytyä maksamasta sitä takuusummaa, jos ei olisi esittää tositteita sen käytöstä. Mikä on väärin, koska minähän se asunnon omistaja olen, ja kyllä minun pitäisi takuuvuokrasta saada päättää.
Minulla on ollut monta vuokralaista, jokaiselta olen ottanut 3 kk:n takuuvuokran suoraan tilisiirtona, enkä ole vuokrasuhteen päätyttyä palauttanut. Tarvitsen sitä rahaa muihin menoihini, niin en todellakaan palauta. Ovathan vuokralaiset saaneet asua siinä sen ajan, mitä ovat halunneet, ja kyllä se asunto aina asumisesta kuluu.
Ei kai noin saa tehdä, vai onko tämä nyt sitten näitä porvoolaisia asunnonomistajia.
Jos minulta vietäisiin takuuvuokra ilman syytä, niin kylläpä siitä vain käräjille lähdettäisiin:
"Yleistä oikeutta vakuuden käyttämiseen ei vakuuden saajalla ole, eli vakuuden saaja ei voi käyttää esim.pankkitalletuksena saatuja vakuusvaroja omiin menoihinsa; viime kädessä uhkana on jopa rikosoikeudellinen vastuu tuollaisesta oikeudettomasta varojen käytöstä. Vakuus on palautettava vuokrasuhteen päätyttyä, ellei ole olemassa perustetta vaatia vakuuden käyttämistä sellaisen vahingon korvaamiseksi, jonka varalta vakuus on annettu."
Ilmeisesti ko mielipide oli provo. Vuokranantajien pitäisi olla hieman fiksumpaa porukkaa ettei provosoisi asioita näin. Pitäisiköhän vuokranantajallekin vaatia jonkilainen koulutus ja päästötodistus ennenkuin saa vuokrata asuntoa.
Moneen junaan on vuokralaisiakin. Tiedän, että pieni osa vuokralla-asujista ei ole yhteiskuntakelpoisia mutta suuri osa sossun asiakkaista on ongelmallisia raha-asioiden hoidossa. Minä vuokranantajana tietenkin ottaisin enemmän riskiä sossun asiakkaista. Mutta silloin vuokrankin pitäisi olla korkeampi.
Omistusasuntoa en vuokraisi muutenkaan kuin hyvän, luotettavan tuttavan tutuille/sukulaisille. Haluan saada vuokrasaatavani. Itse sossun työn tekijänä olen sen verran viisastunut asiakaskuntani toilailuja seuratessa.
mutta vuokralainen oli sukulaisen hyvä ystävä.
Tiedän, vanha ketju, mutta vastaan silti.
Meillä on ollut useampia vuokralaisehdokkaita joilla olisi ollut tuo sossun vuokravakuus. Siis nimenomaan vuokravakuus. Ainakin täällä sossun vakuus kattaa siis ainoastaan maksamatta jääneen vuokran, mutta ei vuokralaisen aiheuttamia vahinkoja asunnolle. Sossu ei myöskään kustanna kotivakuutusta eikä se kotivakuutus edes kata tahallaan aiheutettua vahinkoa. Emme voi suostua vakuuteen, joka ei kata vahinkoja, vaan ainoastaan maksamatta jääneen vuokran.
Toinen juttu on kokemus. Meillä oli yhdessä sijoitusasunnossa valmiina vuokralainen, joka sai sossusta jonkinlaista asumistukea. Vuokralainen oli asunut asunnossa vuosia ja asuntokaupan yhteydessä sovittiin, että hän jatkaa vanhana vuokralaisena. Kaupan jälkeen vuokralainen alkoi vaatia, että teemme hänen kanssaan uuden vuokrasopimuksen, koska sossu kuulema vaati niin. Juridisista syistä taas emme tietenkään voi tehdä vanhan vuokralaisen kanssa uutta vuokrasopimusta, koska katsottaisiin, että olemme tahallamme heikentäneet vuokralaisen asemaa (vanhasta vuokralaisesta tulee uusi vuokralainen). Vuokralainen puhui varsin heikosti suomea ja yritimme selittää asiaa hänelle, toimitimme kopion kauppakirjasta sekä kirjallisen vakuutuksen, että vuokrasopimus jatkuu kanssamme. Tämän jälkeen vuokralaiselta alkoi tulla kuitenkin uhkailuja, jos emme tee uutta sopimusta, jota sossu kuulema edelleen vaatii. Hän myöskin lupasi, että voimme selvittää asiaa sossun kanssa.
Soitimme sossuun, missä ei suostuttu keskustelemaan kanssamme koko asiasta vedoten salassapitovelvollisuuteen. Soitimme useamman kerran ja useammalle virkailijalle yrittäen selittää, että haluamme vain teoreettisen tiedon siitä, mitä sossu tällaisissa tapauksissa yleensä ja tavallisesti haluaa, eikä meille tarvitse paljastaa mitään omaa vuokralaistamme koskevia tietoja, koko ihmistä ei tarvitse mainita keskustelussa. He eivät kuitenkaan suostuneet keskustelemaan kanssamme lainkaan. Kanssamme olisi keskusteltu jos olisimme olleet itse vuokralaisia, mutta keskusteluyritykset loppuivat aina siihen, kun kerroimme soittavamme vuokranantajan ominaisuudessa. Sossut olivat suorastaan vihamielisiä. Minkäänlaista teoreettistäkään kannanottoa vuokrasuhteesta tarvittaviin asiakirjoihin tai sopimuksiin ei suostuttu ottamaan...
Tämän jälkeen totesimme, että emme vuokranantajina todellakaan halua olla missään tekemisissä tahon kanssa, joka ei suostu edes keskustelemaan kanssamme. En hetkeäkään usko, että sossusta saisi mitään vakuutta ulos millään konstilla teki vuokralainen mitä tahansa.
Sinänsä niitä vuokralaisia vastaan minulla ei ollut mitään. Haistä olisi varmaan tullut ihan ok vuokralaisia.
sossusta vakuudet. Miksi ette voi maksaa vakuuksia itse?
olen vakuutusyhtiössä töissä ja mieheni on insinööri. Meillä on kaksi lasta. Hyvät kuukausitulot. Ette ottaisi meitä vuokralaisiksi, jos tulisimme sossun vakuuden kanssa? :) No, tähän mennessä on napannut.
ap
Vuokranantajat hyvät ei se takuuvuokra rahakaan ole teidän omaa ruoka rahaa. Sillä maksetaan yms. asumisen yhteydessa aiheutuneet vauriot. Takuuvuokra kuuluu maksaa takaisin jos ei ole tullut mitään paikkailtavaa asuntoon. Ja takuuvuokrasta käytetään vain se summa mikä sitten menee niihin paikkailuihin. Ja minä ainekin loin tilin minne se raha meni ja sinne ei päässyt yksin minä tai vuokranantajani, vaan kummankin täytyi olla paikalla. Osaavathan vuokranantajatkin kusettaa rahaa itsellensä -.-'' Tällähetkellä minulla on niin pienet tulot opiskelun myötä, että rahani tulevat kelasta ja sossusta HUI! :D Minulla on sosiaalivirastpn takuusitoomus ja asuntoa on tosiaankin vaikea saada. Olen siisti ihminen en tupakoi tai juo.. JA EN TODELLAKAAN OLE SIKA vaan siisti ihminen. Aikaisemmin kävin töissä, mutta opiskeölun myötä muutin toiselle paikkakunnalle :D
- Mistä sitäpaitsi tiedätte että vuokralainen on sossun asjakas tai ei. Voihan sossun asijakas maksaa takuun rahalla ja töissä käyvä sitoomuksella ??? Ellette ota selvää.. Ja sen tiedän itsekkin että ette ota selvää.
Eli HUOM! Kaikki ei ole välttämättä niin mustavalkoista kuin luulette. Jonkin sortin rasismilta kuulostaa tuo lähinnä.
olen vakuutusyhtiössä töissä ja mieheni on insinööri. Meillä on kaksi lasta. Hyvät kuukausitulot. Ette ottaisi meitä vuokralaisiksi, jos tulisimme sossun vakuuden kanssa? :) No, tähän mennessä on napannut.
ap
Miksi insinööri ja säännöllisesti töissä käyvä vakuusvirkailija tarvitsevat sossua ja kertomasi mukaan jo kahdesti?
Jotain vikaa teissä on kun ette pysty kämppää tuloilla maksamaan. Missä säästöt?
Itsehän en maksaisi sinun tai kenenkään vuokranantajan tilille yhtäkään senttiä takuu vuokraa.. Mistä muka tiedän varmuudella, että et käytä sitä?? Takuu on sitä varten että asuntoon tulee jotain remontoitavaa asumisen aikana! Eli loisin sitä varten tilin mihin ne rahat menisivät ja sinne ei pääsisi kumpikaan nostamaan rahas yksinään.. Vaan kummankin täytyy olla mukana ja tietoinen että jos remontoitavaa on niin siinnä tapauksessa ne maksettaisiin takuuvuokrasta. Ja vain se summa mikä remonttiin menee ;) Eli voihan vuokranantajakin kusettaa ;P
'' Minä en hyväksyisi
Ainakaan mitään kirjallista vakuutta. Yksi syy on se, että rahaa ei makseta suoraan tililleni, ja tuollaisen kirjallisen vakuuden kautta ne on hankalampi saada itselle.
Minulla on ollut monta vuokralaista, jokaiselta olen ottanut 3 kk:n takuuvuokran suoraan tilisiirtona, enkä ole vuokrasuhteen päätyttyä palauttanut. Tarvitsen sitä rahaa muihin menoihini, niin en todellakaan palauta. Ovathan vuokralaiset saaneet asua siinä sen ajan, mitä ovat halunneet, ja kyllä se asunto aina asumisesta kuluu. Lisäksi minulle tulee vaivaa siitä kun etsin uutta vuokralaista, esittelen asuntoa ja valitsen seuraavaa vuokralaista.
Epäilen, että sossu voisi kieltäytyä maksamasta sitä takuusummaa, jos ei olisi esittää tositteita sen käytöstä. Mikä on väärin, koska minähän se asunnon omistaja olen, ja kyllä minun pitäisi takuuvuokrasta saada päättää ''
ottaisin sut vuokralle. Olisi varma vuokra, kun sossu maksaa eli haittaa vaikka sulla ei ois luottotietojakaan.
Nykyinen vuokralainen on natsi, maksaa vuokransa kun jaksaa (aina väh 10 pvää myöhässä)
Tiedän itse kovia kokeneena, ettei tässä elämässä kaikki mene käsikirjoituksen mukaan.
ap
koska sossu ei anna niitä vakuuksia jos teidän asiat ei ole aika pahasti sotkussa. Ei niitä kaikille anneta... Eli toisin sanoen toi sun kertomuksesi on vain osatotuus teidän perheen tilanteesta.
Vuokratakuuseen ja pihaan ja sen sellaiseen. Parin viikon päästä kävi vesivahinko ja jouduimme muuttamaan. Olisimme todennäköisesti saaneet sossusta vuokratakuun kaikkien syiden ja laskujen takia ilman että kaikki asiamme ovat solmussa mutta emme hakeneet koska mies sai töistä 1kk:n vuokran verran kottia. Kävi hyvä säkä kun etsimme asuntoa mikä piti saada viikossa.
-ei ap-
Jo nyt on kumma juttu.... Minä olen tällä hetkellä olosuhteiden pakosta sossun asiakas.. Aloitin työnteon 17 vuotiaana ja tehnyt tunnollisesti töitä kunnes minulla nurtui selkä ja parannuttuani siitä muutaman vuoden jälkeen minulle tuli 3 välilevynpullistumaa enkä enää kyennyt tekemään ammattiani. jouduin myös asunnottomaksi kun entinen miheni oli väkivaltainen joten kun tapasin tämänhetkisen asuntoni omistajan ja keskustelimme sossun maksusitoomuksesta vuokraan ja muutenkin tilanteestani hän oli hetken epäröivä ja tuskin on hetkeäkään katunut kun otti minut tähän asumaan.. eli ei aina meinaa sitä kun on sossun asiakas että olisi täysin vastuuntunnoton on myös meitä jotka on tapahtumien johdosta joutunut tilanteeseen joka on kurja. Minä olen todella hyvä vuokralainen ja se että yleistetään sossun tuella olevat ihmiset täysin pohjasakaksi on hirvittävää ! hoidan vuokrani aina ajoissa en juo en polta en pidä meteliä siivoan hyvin ja olen todella vastuuntuntoinen. minua taas kauhistuttaa ihmiset jotka ovat niin itsekkäitä, koppavia ja kapeakatseisia että arvostelevat toisia ! kenelläkään ei ole varaa arvostella toisia koska jokainen meistä on virheellinen ! kukaan ei ole täydellinen.. onko tämä kun kitistään ihmisistä jotka ovat sossulla asiakkaina vain työtätekevien ihmisten kateutta siitä että me emme tee mitään ja silti saamme rahaa ???? voin kertoa teille että tässä rahassa jonka saan ei todellakaan ole hurraamista !!! joudun venyttää penniä niin pirusti että ihan oksettaa päivittäin ostaa ruokaa kun ei rahat vaan riitä !!! joudun karsimaan kaikki "ylellisyydet" kuten vaatteiden oston minulla ei siis ole ollut talvitakkia nyt 3 vuoteen.. eli tästä ei todellakaan kannata olla katellinen. älkää siis hemmetti soikoon ylestäkö sossuntuella eläviä ihmisä koska on mätämuania ja sitten on minun kaltaisia ihmisiä jotka loukkaantuvat hurjasti tästä teidän paskasta asenteesta ! Olen päässyt jo pitkälle.. aloitan pian kuntoutuksen ja toivon mukaan kohta töihin. KIITOS TUOMITSEMISESTA !!!!
En mä tuomitse. Mulla ei vaan ole varaa pitää rahattomia vuokralaisia, koska silloin minustakin tulee rahaton.
Ja jos kaikki on rahattomia, niin kuka ne sossunrahat zit maksaa, kysyn vaan?
Jos vuokralaisen voi valita, niin miksi ottaisi sossun asiakkaan? Ei se ainakaan mikään meriitti vuokramarkkinoilla ole. Lisäksi asukasta kiinnostaa paljon enemmän pitää asunnosta huolta, jos se vuokravakuus on OMAA RAHAA.
"Yksi syy on se, että rahaa ei makseta suoraan tililleni"
Suositushan on, että vakuustili avataan vuokralaisen nimiin, jolloin vuokralainen saa korot itselleen (vuokranantajahan ei taatusti palauta kuin alkuperäisen summan), mutta ei voi käyttää rahoja vuokrasuhteen aikana kun tili on nimenomaan avattu vuokravakuustilinä.
Muutenkin vuokralaisten kannattaisi hieman katsoa omaa etuaan, esim. kuvata asunto ennen muuttoaan, kirjata paperille jokainen taulukoukku, naulanreikä ja tummunut saunanlaude vuokranantajan kanssa ja ottaa tämän allekirjoitus, että nämä on todettu sisäänmuuttaessa. Kun vuokralainen muuttaa pois, on huomattavasti vaikeampaa väittää jo edellisellä vuokralaisella maksatettuja seiniä ja lauteita nykyisen vuokralaisen tekosiksi ja taas ottaa vuokravakuutta samoista vioista ja jättää tietenkin korjaamatta kun on saatu aikaan jatkuvasti tuottava ikiliikkuja. Samoin vuokralaisen kannalta on selkeää, että ne jäljet joita ei ole listassa, ovat hänen aiheuttamiaan ja jos niitä ei voi katsoa normaalin asumisen jäjiksi ja normaaliksi kulumiseksi, korvaus on aiheellinen.
"Vuokratakuuseen ja pihaan ja sen sellaiseen."
Siis teillä oli niin vähän säästöjä, että ne kaikki menivät vuokratakuuseen ja VUOKRA-ASUNNON PIHANLAITTOON? Älkää nyt ainakaan jatkossa viimeisiä säästöjänne toisten omistamaan pihaan laittako, siinä nyt ei ole mitään järkeä.
En halua vuokralaista, jonka raha-asiat ovat niin pahasti solmussa ettei sitä kuukauden takuuvuokraa ole mahdollisuus haalia kasaan ilman sossua - eli ei ole mitään takeita siitä, että sitä seuraavienkaan vuokrien maksuun olisi rahaa.