Yrittäisitkö pakottaa teinin lukioon,
jos hänellä olisi selvästi potentiaalia käydä lukio, vaikka hän olisi vastahakoinen? Oletko itse käynyt lukion?
Kommentit (113)
Nykylukio on vaativa, ei sinne kannata mennä, jos ei ole valmis lukemaan.
Olen itse käynyt lukion ja minulla on ylempi korkeakoulututkinto.
oma teinini oli vielä 9:llä sitä mieltä, että ei "kun on niin rankkaa". Tavallaan pakotin eli kerroin, että onko valmis sitten menemään amikseen ja valmistumaan 18 vuotiaana ja heti sen jälkeen töihin 5 viikon vuosilomalla. Jos menee lukioon ja jonnekin opiskelemaan sen jälkeen niin on vielä vuosia aikaa nauttia "vapaudesta"
No meni lukioon ja tykkää kovasti, on helpompaa kuin yläaste kun lukijärjestykset ovat niin helppoja, tyyliin tunti koulua perjantaina.
Olen käynyt lukion ja kauppiksen
varsin pitkät "neuvottelut" ja vaatisin huoltajana täsmälliset suunnitelmat, mikä on nuoren oma vaihtoehto. Sen jälkeen yrittäisin käydä läpi, kuinka nuori saisi sekä oman että minun tavoiteeni (joka olisi ehdottomasti lukio) läpi. Miksi lukio ei käy. Ettei jaksa opiskella ei ole selitys, joka paikassa pitää opiskella. Kaverit eivät myöskään käy syyksi. Lukion sijainti myös huono selitys. Lähes kaikkiin ammatteihin pääsee myös lukion käytyään, toisen päin ei onnistu. Eli vääntäisin kättä, kunnes lapsi itse ymmärtää, että haluaakin lukioon. Jos ei muuten ymmärrä ihan viimeisenä pitäisin jotakin isohkoa lahjomista varalla... niin tai näin, lopputulos olisi lukio. (olemme molemmat akateemisia)
Sekä ammatillisissa oppilaitoksissa että lukiossa opettanut "amislaisen" (peruskoulun päättötodistus 8,1, jolla olisi päässyt myös hyvään lukioon) maisteriäiti
Nykylukio on vaativa, ei sinne kannata mennä, jos ei ole valmis lukemaan.
Olen itse käynyt lukion ja minulla on ylempi korkeakoulututkinto.
Nykylukio on ihan erilainen kuin esimerkiksi omana aikanani 80-luvulla.
Nykylukio on vaativa, ei sinne kannata mennä, jos ei ole valmis lukemaan. Olen itse käynyt lukion ja minulla on ylempi korkeakoulututkinto.
Nykylukio on ihan erilainen kuin esimerkiksi omana aikanani 80-luvulla.
vaikka olisi kaikki vaadittavat kurssit, tunteja on todella vähän, jopa yhden tunnin päiviä tai sitten kouluun kello 11.15 ja kotiin 13.15.
Kokeet eivät todellakaan niin pahoja kuin väitetään..
pakottaisin, tai puhuisin ja loogisesti perustelisin ja pyytäisin häntäkin perustelemaan miksi hän odottaa enemmän opiskelemattomuudesta kuin opiskelun mahdollisuudesta, ja koska yleissivistys on henkistä rikkautta, muistan kun itse teininä luulin jo ymmärtäväni kaiken ja yhtä viisas kuin mikä akateemikko, mutta lukio on yksi tie aikuistumiseen, avaa ovet sekä yliopistolle että rekkakuskin työlle mutta täytyy käyttää sitä potentiaalia ja sitten päättää useammat eivät pääse lukioon vaikka haluavat, sen käynti vie vain 2 opiskeluvuotta, miinus kesälomat ym. mikä on tosi vähän, tieto on rikkautta, se on ymmärrystä maailmasta, ja antaa mahdollisuuksia suunnistaa elämässä paremmin, tieto on vapautta, tekemään omat päätökset ja näkemään asiat selvemmin eikä joudu vääriin mielipidesuuntauksiin, älä pakota mutta puhu järkevästi ja vakavasti, kerro että ei nuori voi olla elämänviisas jos ei kestä 2 opiskelukautta itsensä valitsemana, ja sitten voi tehdä mitä tahansa, mutta lukio antaa selvemmän ja syvemmän käsityksen eri asioista, miten hän haluaa estää itseltään mahdollisuuden nähdä eri variaatioita ja mahdollisuuksia, jos ei halua yliopistoon niin ketään ei kiinnosta pakottamaan oma on elämänsä, mutta lukio on sivistystä syventävä, on helppoa jättää se väliin, kuka ei voisi? mutta sen käyminen ja muuten se on eri ja kiinnostavampi kuin Peruskoulutus, vaivaiset 2v, Elämästä kiinnostuneet ja maailmaan vaikuttamaan haluavat voi kyllä hoitaa sen
- amis: olet valmis ammattiin muutaman vuoden kuluttua ja sitten oletkin töissä 5/7 ja lomaa todellakin vain se 5 viikkoa 18 vuotiaasta saakka
- lukio: valmistut 19 v ja sitten menet opiskelemaan jonnekin muualle... työt alkavat vasta vuosien päästä ja sinulla on kesät vapaata + syysloma + pitkä joululoma
;-)
nyt sitten 1,5v päästä vaihtaa amikseen sähkölinjalle.
akateemisten vanhempien lapsia. Ei tarvinnut pakottaa.
Kannattaa ajatella pitkällä tähtäimellä ja valita seura, joka imee sinne lukioon!
akateemisten vanhempien lapsia. Ei tarvinnut pakottaa. Kannattaa ajatella pitkällä tähtäimellä ja valita seura, joka imee sinne lukioon!
Pienet on piirit teillä :D
työkokemusta. Ei ole hyvä jos kesät vain lomailee...
- amis: olet valmis ammattiin muutaman vuoden kuluttua ja sitten oletkin töissä 5/7 ja lomaa todellakin vain se 5 viikkoa 18 vuotiaasta saakka - lukio: valmistut 19 v ja sitten menet opiskelemaan jonnekin muualle... työt alkavat vasta vuosien päästä ja sinulla on kesät vapaata + syysloma + pitkä joululoma ;-)
ei, mutta pirun pienet ne silti on, jos ei muita ole kuin akateemisia. Sorry, ota pussi päästä ja ryhdy elämään ja opeta nuorellesi sama.
työkokemusta. Ei ole hyvä jos kesät vain lomailee...
- amis: olet valmis ammattiin muutaman vuoden kuluttua ja sitten oletkin töissä 5/7 ja lomaa todellakin vain se 5 viikkoa 18 vuotiaasta saakka - lukio: valmistut 19 v ja sitten menet opiskelemaan jonnekin muualle... työt alkavat vasta vuosien päästä ja sinulla on kesät vapaata + syysloma + pitkä joululoma ;-)
mutta syyslomat, joululomat ja harvoin lukiolainen on KOKO kesää töissä. Tonnilaisella ei ole kuin kaksi viikkoa töitä ja muualle on pääkaupunkiseudun ulkopuolella vaikea päästä. Ja yliopisto-opiskelu vasta vapaata on
Yläasteen loputtua kaikkien aineiden ka oli 9,1, vielä parempi olisi ollut pelkkien lukuaineiden, ja koska tuon saavutin lukematta koskaan kokeisiin tmv, minut pakotettiin ottamaan yhdistelmätutkinto pelkän amiksen sijaan. Lukiota inhosin, enkä olisi siihen halunnut alkaa. No sehän johti sitten siihen että lopetin kaikki koulut kun täytin 18, ja rupesin kotiäidiksi. Nyt olen 22v eikä vieläkään mitään toisen asteen tutkintoa. Töissä olen kyllä ollut.
Älkää pakottako!
Olet vain kade.
tuttavienne ja lasten kavereiden vanhempien koulutukset? Onko lukion käynyt muuten mielestäsi akateeminen? Hih, tää oli hauska provo.
Ilman muuta lukioon jos yhtään lukupäätä on.
En ole itse käynyt ja pakko sanoa, että olisi pitänyt.
pakottaisin. Mutta en usko että on tarvetta keskustella asiasta. Ysiltä mennään ("mennään" tosin huonolla tokarilla voi joutua kauemmas) lukioon yhtä yksinkertaisesti kuin kasiluokalta ysiluokalle. Piste.
Aloitetaan pohjoisesta päin: Sodankylä, Muurola, ...
jatkakaa listaa niin pitkään että tavoitatte ruotsinkielisen rannikon. Käsittääkseni useimmissa paikkakuntansa ainoissa, pienissä lukioissa ei ole olemassa mitään alarajaa, kun oppilaita ei kuitenkaan tule täyttä määrää.
Ammattikouluissa on linjoja, joilla tarvitaan 8 keskiarvo ja/tai kohtuullista menestystä pääsykokeissakin. Varsinkin kaksoistutkintoon vaaditaan korkeampaa keskiarvoa.