Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yrittäisitkö pakottaa teinin lukioon,

Vierailija
01.01.2012 |

jos hänellä olisi selvästi potentiaalia käydä lukio, vaikka hän olisi vastahakoinen? Oletko itse käynyt lukion?

Kommentit (113)

Vierailija
101/113 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

selvittäminen osoittaa, että nuori on pitkäjänteisellä työllä kykenevä tähtäämään älyllisesti hyviin suorituksiin.

Ammattikoulu sen sijaan ei ole kovinkaan vaativa, itse asiassa ei lainkaan vaativa. Sinne mennään kun muualle ei päästä ja lähes 20 prossaa aloittaneista ei koskaan saa siellä opintojaan loppuun asti.

Ei ole kovinkaan vaikea ratkaista, kumpaa arvostaa juhlilla.

nykyään jopa vaikeampi päästä kuin lukioon. Ja tuosta vaativuudesta: itse olen opiskellut laborantiksi. Opintoihin kuului lukion kemia ja yllätys yllätys, siitä mentiin vielä paljon pitemmälle...

Väittäisin jopa että ammattikoulussa pitää osata se oma ala todella hyvin, pintaraapaisu ei riitä.

Lisäksi pitää osata teoria käytännössä, eli harjoitustyöt.

Sähköasentajatkaan eivät varmaan mielestäsi opi mitään ammattikoulussa? Kuka tahansa voisi mielestäsi mennä tekemään sähköasennuksia?

Lukion ja ammattikoulun ero ei suinkaan ole se, että ammattikoulu on helppo ja lukio vaativa, vaan se, että lukiossa luetaan yleissivistäviä aineita monipuolisesti, ammattikoulussa taas keskitytään eniten siihen omaan alaan (mutta se ei todellakaan tarkoita että selviäisi lukematta).

Suuriin keskeytysmääriin veikkaisin syyksi juuri tuota kuvitelmaa että amiksessa pääsee helpolla. Sitten kun ei pärjääkään tekemättä mitään, jätetään kesken...

Vierailija
102/113 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

selvittäminen osoittaa, että nuori on pitkäjänteisellä työllä kykenevä tähtäämään älyllisesti hyviin suorituksiin.

Ammattikoulu sen sijaan ei ole kovinkaan vaativa, itse asiassa ei lainkaan vaativa. Sinne mennään kun muualle ei päästä ja lähes 20 prossaa aloittaneista ei koskaan saa siellä opintojaan loppuun asti.

nykyään jopa vaikeampi päästä kuin lukioon. Ja tuosta vaativuudesta: itse olen opiskellut laborantiksi. Opintoihin kuului lukion kemia ja yllätys yllätys, siitä mentiin vielä paljon pitemmälle...

Väittäisin jopa että ammattikoulussa pitää osata se oma ala todella hyvin, pintaraapaisu ei riitä.

Sähköasentajatkaan eivät varmaan mielestäsi opi mitään ammattikoulussa? Kuka tahansa voisi mielestäsi mennä tekemään sähköasennuksia?

Lukion ja ammattikoulun ero ei suinkaan ole se, että ammattikoulu on helppo ja lukio vaativa, vaan se, että lukiossa luetaan yleissivistäviä aineita monipuolisesti, ammattikoulussa taas keskitytään eniten siihen omaan alaan (mutta se ei todellakaan tarkoita että selviäisi lukematta).

Suuriin keskeytysmääriin veikkaisin syyksi juuri tuota kuvitelmaa että amiksessa pääsee helpolla. Sitten kun ei pärjääkään tekemättä mitään, jätetään kesken...

ja hankkia lupakirja. Ei ne amiskoulutetut mitään valmiita asentajia ole. Eikä sähköasennukset muutenkaan vaadi mitään ihmeellisyyksiä. Itse olen ollut kesätöissä vailla mitään koulutusta automaatioasentajana, tyyppi jota menin tuuraamaan opetti mulle hommat kahdessa viikossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/113 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeni on edelleen äidillemme katkera hukkaan heitetyistä lukiovuosistaan. Ei olisi halunnut mennä ja koki lukion raskaaksi. Ei ole yo-paperista jälkeenpäin hyötynyt mitenkään.

Vierailija
104/113 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hankkia lupakirja. Ei ne amiskoulutetut mitään valmiita asentajia ole. Eikä sähköasennukset muutenkaan vaadi mitään ihmeellisyyksiä. Itse olen ollut kesätöissä vailla mitään koulutusta automaatioasentajana, tyyppi jota menin tuuraamaan opetti mulle hommat kahdessa viikossa.

jollain vartijalinjalla ja kuitenkin vartijaksi valmistuu muutaman kuukauden kurssillakin. Eli kuinka tyhmä pitää olla jos vartijaksi oppiminen kestää KOLME LUKUVUOTTA???? Huhhuh.

Vierailija
105/113 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

..en suosittele. Jompi kumpi kärsii. Yleensä lukiopuoli. Jos sitten haluaakin teoreettisempaan koulutukseen, niin pisteet ei riitä.

Vierailija
106/113 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se ole oikea ylioppilastutkinto

Vierailija
107/113 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäpä kolmoistutkinto? Siinä suoritetaan lukion oppimäärä ammatillisten opintojen ohella.

Mitenpä muuten meinasitte pakottaa ne pilttinne lukioon? Todella typeriä kommentteja täällä on ollut kouluttautuneilta ihmisiltä, mutta eipä se koulutuskaan pysty pyyhkimään todellista typeryyttä ihmisestä. Myös duunari voi sivistää itseään ja olla kiinnostunut asioista. Se, että haluaa tehdä töitä käsillään, ei tee ihmisestä tyhmää tai sivistymätöntä muualla kuin juntin av-mamman päässä.

Vierailija
108/113 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole ketjuun aiemmin vastaillut. Pidän kaksoistutkintoa puutteellisena ylioppilastutkinnon osalta.

Kolmoistutkinto antaa mahdollisuuksia enemmän.

Entäpä kolmoistutkinto? Siinä suoritetaan lukion oppimäärä ammatillisten opintojen ohella.

Mitenpä muuten meinasitte pakottaa ne pilttinne lukioon? Todella typeriä kommentteja täällä on ollut kouluttautuneilta ihmisiltä, mutta eipä se koulutuskaan pysty pyyhkimään todellista typeryyttä ihmisestä. Myös duunari voi sivistää itseään ja olla kiinnostunut asioista. Se, että haluaa tehdä töitä käsillään, ei tee ihmisestä tyhmää tai sivistymätöntä muualla kuin juntin av-mamman päässä.

Vierailija
109/113 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan jotain tekee, töitä tai muuta koulutusta. Itse en ole käynyt lukiota, eikä kumpikaan vanhemmistani tai kukaan sisaruksistani.

Vanhin lapseni on nyt suorittamassa kaksoistutkintoa, eli lukee samaan aikaan sekä ylioppilaaksi että merkonomiksi.

Meidän perheessä on kaikki käyneet kauppiksen, ja myöhemmin sitten jotain muuta koulua.

Esimerkiksi itse luin isännöitsijän ammattitutkinnon, sisko (merkonomi) on aloittamassa sosiaalialan koulun, veli (merkonomi+ joku muu mitä en muista titteliä)aikoo lähiaikoina hakea jotain muuta koulutusta kun on kyllästynyt elektroniikka-alan työhönsä. Mieheni on käynyt kauppiksen lisäksi poliisikoulun. Äitini kävi nuorena ensin ammattikoulun kun ei ollut varaa muuhun, ja aikuisena luki sitten laskentamerkonomiksi.

En usko että kukaan meistä on lukiota koskaan kaivannut.

Saahan sitä luettua myöhemmin lisää jos ei heti peruskoulun jälkeen jaksa niinkin tylsää koulua, kuin lukio, käydä.

Riippuu toki mihin ammattiin tähtää aikoinaan, reittejä on monia. Ja peruskoulun päättävän on usein vaikea tietää mitä haluaa tehdä tulevaisuudessa.

Vierailija
110/113 |
04.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pakottaisi. Olisi minunkin pitänyt peruskoulu käydä huonommin läpi. Ilmeisesti jotkut vanhemmat pitävät ammattikoulua joidenkin b-luokkalaisten paikkana. No, selvisin isosisartani paremmin peruskoulun. Sisko meni lukioon, menestyi. Minut painostettiin lukioon. Sisko valmistui ja pääsi yliopistoon. Minä pääsin lukion jälkeen vihdoin sinne minulle mieleiseen paikkaan, amikseen. Koko kokemus ja amiksen halveksunta teki minulle kipeää.

Vierailija
111/113 |
15.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

amikseen pääsee 5:n keskiarvolla linjalle kuin linjalle, tieto löytyy ihan tilastoista katsomalla

viime keväänä siskon muksu haki yhteishaussa. Reilun kutosen keskiarvolla ei huolittu amikseen mutta lukioon pääsi...

Kannattaa aina vertailla kuinkas se ala-aste meni. Mikäki ala-asteen numerot oli ysin tasoa ja yläasteen kuutosen niin sehän on vaan teinin kapinaa. Järki kasvaa iän myötä jos on kasvaakseen.

Vierailija
112/113 |
15.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos hänellä olisi selvästi potentiaalia käydä lukio, vaikka hän olisi vastahakoinen? Oletko itse käynyt lukion?

Kannustaa ja rohkaista. Varsinki n jos potentiaalia lukioon niin sitten kovat käyttöön. Sitten vaan että et saa mopoa etkä ajokorttiin rahaa. Vo alkaa koulu maistumaan.

Vierailija
113/113 |
15.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä lukioon ala tökkimään.

Jos lapsella on jonkilaista kyvykkyyttä niin yritä mielummin saada hänet ammattikouluun johonkin häntä kiinostavaan linjalle.

Lukio on melko turha nykyään ja on surullista katsoa miten useita lukiolaisia päätyy ammattikouluun, lukion jälkeen.

Lukiossa saa yleissivistyksen, kielitaidon ja osaa suhtautua kriittisesti asioihin jne. Tietenkin jos todistus täynnä seiskoja ja silti lukenut niska limassa niin siitä vaan amikseen mutta voi yrittää suorittaa samalla lukion.