Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko se nyt oikeasti niin ettei saisi ulkomaalaisen näköiseltä tyypiltä kysyä mistä hän on kotoisin?

Vierailija
10.09.2023 |

Onko se nyt oikeasti niin että tuo ketju deletoitiin? Sillähän oli jo jotain tyyliin miljoona sivua.

Kommentit (98)

Vierailija
1/98 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän millään voida yrittää ymmärtää että voi olla arka paikka suomalaiselle nuorelle jolta on kyselty koko ikä mistä olet kotoisin ja toivotettu menemään sinne takaisin? Eikö me aikuiset voitaisi sen vertaa yrittää olla ystävällisiä ja ottaa toisen tunteet huomioon?

Koska kyllä minä ainakin pystyn erottamaan että jos juttelen aikuisen suomea osaamattoman ulkomaalaisen kanssa, että haa, tämä tyyppi ei nyt ole suomalainen ja voin ihan hyvin kysyä mistä olet. Mutta jos juttelen selvää suomea puhuvan, ei liinatukkaisen ja sinisilmäisen kanssa, en ala kyselemään vaikka näen että etninen alkuperä ei ole kantasuomalainen.

En ole mikään ihmissuhdenero saati intuition mestari. Päin vastoin, pikkaisen hölösuu ja yli-innokas. Jos minä pystyn tähän niin kuka vaan pystyy. Paitsi jos ei halua.

Vierailija
2/98 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän millään voida yrittää ymmärtää että voi olla arka paikka suomalaiselle nuorelle jolta on kyselty koko ikä mistä olet kotoisin ja toivotettu menemään sinne takaisin? Eikö me aikuiset voitaisi sen vertaa yrittää olla ystävällisiä ja ottaa toisen tunteet huomioon?

Koska kyllä minä ainakin pystyn erottamaan että jos juttelen aikuisen suomea osaamattoman ulkomaalaisen kanssa, että haa, tämä tyyppi ei nyt ole suomalainen ja voin ihan hyvin kysyä mistä olet. Mutta jos juttelen selvää suomea puhuvan, ei liinatukkaisen ja sinisilmäisen kanssa, en ala kyselemään vaikka näen että etninen alkuperä ei ole kantasuomalainen.

En ole mikään ihmissuhdenero saati intuition mestari. Päin vastoin, pikkaisen hölösuu ja yli-innokas. Jos minä pystyn tähän niin kuka vaan pystyy. Paitsi jos ei halua.

Mistä sitä tietää ennen kuin kysyy?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/98 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä multa saa kysyä, mistä olen kotoisin. Turusta. Vaikka vanhempani muuttivat Iranista Suomeen 90-luvun lopulla niin olen syntynyt Suomessa ja koen olevani suomalainen.

Vierailija
4/98 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sitä tietää ennen kuin kysyy?

Erittäin erittäin harvoin ulkomaalainen nuori osaa sujuvaa suomea jos ei ole asunut Suomessa. Väittäisin jopa että ei koskaan elleivät vanhemmat ole suomalaisia. Siinä on sinulle aika hyvä ohjenuora.

Vierailija
5/98 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kotoisin jostain Kälviältä, niin miksi sitä ei saa kysyä? Onko Kälviä tai joku Juuka jotenkin hävettäviä paikkakuntia?

Vierailija
6/98 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on eka kysynys jonka ihmiselle tekee.

Ihan luonnollista. Jos joku häpeää alkuperäänsä niin hirveästi että se on ku joku wamma mitä ei sovi mainita niin ei ole mun ongelma.

Vierailija
7/98 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen ihmisen lahtomaa/geneettinen tausta ei kuulu vastaantulijoille. On tosi tokeroa utelua.

Vierailija
8/98 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No menetkö kysymään tuntemattomalta suomalaisen näköiseltä mistä hän on kotoisin? Tuskin. Ja muutenkaan jos ei ole aihetta kysellä tuntemattomilta mitään järkevää niin miksi pitäisi. Normaalissa keskustelussa voi tietenkin tutustuessa kysyä tuollaisiakin asioita.

Vierailija
9/98 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa syntyneen alkuperä on Suomi ja hän on aina ollut vain ja ainoastaan suomalainen. 

Vierailija
10/98 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika sosiaalisesti kömpelöä kysyä sellaista asiaa.

Vierailija
11/98 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No menetkö kysymään tuntemattomalta suomalaisen näköiseltä mistä hän on kotoisin? Tuskin. Ja muutenkaan jos ei ole aihetta kysellä tuntemattomilta mitään järkevää niin miksi pitäisi. Normaalissa keskustelussa voi tietenkin tutustuessa kysyä tuollaisiakin asioita.

Menisin jos haluisin keskustestella. Mitä ihmettä nyt taas?

Vierailija
12/98 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstan persutrolli: Pysy vaan siellä pierukuutiossasi. 

Vierailija
13/98 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten se vastaa, että Kauniaisista. Mitä siitä hyödyit?

Vierailija
14/98 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos puhuu oudolla murteella niin hyvin saatan kysyä.

Vierailija
15/98 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa syntyneen alkuperä on Suomi ja hän on aina ollut vain ja ainoastaan suomalainen. 

Mutta persujen mielestähän ei voi olla, jos vanhemmat ovat muualta.

Vierailija
16/98 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei kiinnosta satunnaisen henkilön kotipaikka tai mahdollinen edellinen asuinvaltio. Jos taas ihmisestä on tulossa pidempiaikainen tuttava, niin asia selvinnee aikanaan, mikäli sittenkään vielä kiinnostaa minua.

Vierailija
17/98 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, ei se ole kohteliasta jos hän puhuu suomea hyvin. Jos ei, on ihan ok kysyä jos tekee sen ystävällisesti.

Vierailija
18/98 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jee näin se alkaa. Minulle on nyt säännöt mitä saan sanoa eri värisille. Ihan kuin en kysyisi keneltä tahansa uudelta tuttavuudelta mistä hän on.

Vierailija
19/98 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jee näin se alkaa. Minulle on nyt säännöt mitä saan sanoa eri värisille. Ihan kuin en kysyisi keneltä tahansa uudelta tuttavuudelta mistä hän on.

Ja näin se alkaa, yritys tehdä sinustakin sivistynyt ihminen. Hirveä savotta kyllä.

Vierailija
20/98 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaalaiset kyselevät toisiltaan mistä kukin on kotoisin. Ihan normaalia. Kokemus työmaalta. Nyt jostain syystä suomalainen ei saisi. Onpa outoa. Ei näissä säännöissä pysy perässä. Ei tietenkään kysytä suomen kieltä suomalaisittain puhuvalta ns tummemmalta mistä on kotoisin mutta jos on aksentti olisi epäkohteliasta olla kysymättä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kaksi