Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yrittäisitkö pakottaa teinin lukioon,

Vierailija
01.01.2012 |

jos hänellä olisi selvästi potentiaalia käydä lukio, vaikka hän olisi vastahakoinen? Oletko itse käynyt lukion?

Kommentit (113)

Vierailija
81/113 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin nykyaikana lukio on turhin mahdollinen oppilaitos varsinkin sellaiselle lahjakkaalle, joka pääsisi ammattikorkeaan tai yliopistoon muutenkin.

Toiseksi, teinin pakottaminen mihin tahansa tekee sen turhaksi.

Houkutella voi, jos lapsella on selkeä päämäärä opiskelujen suhteen, eli mahdollisimman suora reitti yliopistoon sellaiselle alalle, jolle ei ole sopivaa ammattikoululinjaa.

En ole käynyt lukiota, mutta olen valmistunut maisteriksi ihan hyvillä arvosanoilla ja ehkä tässä vielä joskus väitöskirjankin voisi tehdä.

Vierailija
82/113 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kyllä joku opiskelupaikka pitäisi hakea. Jos siis ammattikoulun puolelta löytyy joku nuorta oikeasti kiinnostava ala, niin parempi, että menee sinne ja opiskelee sen kunnolla sen sijaan että turhautuisi lukiossa.

Mutta jos unelma-ammatti käytännössä vaatii ensin lukion käymistä, niin hyvin selvästi sen kyllä esille toisin.

Ja olen minäkin käynyt lukion.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/113 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainoastaan sillon pakottaisin, jos ei olisi mitään muutakaan paikkaa, jonne olisi hakemassa. Lukio antaa silloin kuitenkin lisäaikaa miettiä, mihin hakee.

Vierailija
84/113 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on keskusteltu aiheesta, kun teinillä on kaksi eri alan vahvaa lahjakkuutta. Toinen tie olisi erikoislukio ja toinen ammatillinen oppilaitos. Kumpaankin on erittäin hyvät mahdollisuudet päästä.

Yhteisten sopuisien keskustelujen, alamotivaation ja ammatillisten mahdollisuuksien perusteella ollaan päädytty ammattioppilaitokseen.

Mainittakoon että lukion käynyt maisteri olen itse.

Vierailija
85/113 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonnekin opiskelemaan on pakko lähteä (ja koulu on käytävä loppuun). Toisaalta taas yksi mahdollisuus, jos lapsella olisi potentiaalia, mutta lukio epäilyttää ja ammattialakaan ei ole varma, on se, että kävisi lukiota vuoden-pari ja jos sen jälkeen tuntuu että ammatillinen puoli vetää enemmän, siirtyisi sinne. Silloin voisi hakea vielä (hyvällä) peruskoulutodistuksella kun lukiosta ei ole päättötodistusta ja saisi kuitenkin kieliä, matikkaa, äidinkieltä hyväksiluettua ammatillisissa opinnoissa.

T: lukion käynyt lukion opettaja, FM

Vierailija
86/113 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän kyllä puhua mun 9.-luokkalaiselle, että lukio on ihan hyvä vaihtoehto, jos ei ammattikouluun pääse. Lukioon pääsee heikommallakin todistuksella. Olen käynyt lukion.

Vierailija
87/113 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

amikseen pääsee 5:n keskiarvolla linjalle kuin linjalle, tieto löytyy ihan tilastoista katsomalla

Vierailija
88/113 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mentävä ja useimmilla ei ole peruskoulun jälkeen mitään tieto mikä kiinnostaisi eli tavallaan olen pakottanut lukioon koska ei mitään erikoiskiinnostuksen kohdetta ollut.

itse olen yo ja lähihoitaja

Vierailija
89/113 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta lapsiani en ole koskaan (ikätaso huomioiden) pakottanut mihinään. Muita keinoja olen kyllä käyttänyt hyvällä menestyksellä.

Vierailija
90/113 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

amikseen pääsee 5:n keskiarvolla linjalle kuin linjalle, tieto löytyy ihan tilastoista katsomalla

viime keväänä siskon muksu haki yhteishaussa. Reilun kutosen keskiarvolla ei huolittu amikseen mutta lukioon pääsi...

Vierailija
91/113 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

viime keväänä siskon muksu haki yhteishaussa. Reilun kutosen keskiarvolla ei huolittu amikseen mutta lukioon pääsi...

sinne ei päässyt mutta lukioon kyllä.

Vierailija
92/113 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis ihan oikeasti. Tässä kaupungissa ei ole yhtään, näihin on kaikki yli kahdeksan sisäänpääsynraja ja lähikaupunkienkin lukioihin yli seitsemän - mutta ilmeisesti sellainen tarvis nyt löytää...

Nii nettä osaisko joku nimetä jonkun tämmöisen lukion?

Vierailija
93/113 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä järkeä juhlia amiksesta valmistumista????

tämä lopetti lukion eka vuoden jälkeen ja meni ammattikouluun. Voi helvetti sitä itkua ja parkua, uhkailua ja syyttelyä. Suuttui lopulta mullekin kun en ryhtynyt samaan vaan lopen kyllästyneenä totesin äidille että menis itse sinne lukioon jos se hänen suuri haaveensa on. Veli piti päänsä ja kun valmistui ammattikoulusta (vaikka äidin mukaan ei koskaan valmistu koska on luuseri) niin johan mamma ylpeänä piti juhlat. Ja oli aina sanonut että just tälle alalle veljen pitikin mennä :)

sen kummempi saavutus. Eikä maisteriksikaan nyt oikeesti tarvi kun hyvät perselihakset. Ei se niin vaativaa ole kuin hehkutetaan.

t: itsekin maisteri, eikä se kummoisia taitoja vaatimut, enkä moista saavutusta juhlinut.

Vierailija
94/113 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään pakottaisi tai edes yrittäisi pakottaa lukioon, jos teinillä olisi intoa mennä ja päästä vaikka amikseen.

Jos ei kiinnostaisi ammattiin opiskella eikä tulevaisuuden suunnitelmat muutenkaan selvät, tuuppisin lukioon kasvamaan ja itseään sivistämään. Tuuppisin kovastikin, kai sitä pakottamiseksi voisi jo sanoa.

Itse olen lukion käynyt, sen jälkeen sekä keskiasteelta että yliopistosta tutkinnot.

Vierailija
95/113 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on siitä hyvä maa että täällä voi käytännössä kouluttautua miksi tahansa milloin tahansa. Eli ylioppilastutkinto onnistuu iltalukionakin. Jos pakotat teinin tekemään jotain isompaa vasten tämän tahtoa, ammut käytännössä itseäsi jalkaan, ja lapsen jalkaa myös.

Pakottamalla ei kasvateta ketään, vain luonnetta. Houkuttelu on suotuisampi vaihtoehto. Anna hänelle houkuttelevia syitä valita se sinunkin haluamasi vaihtoehto. Älä kuitenkaan valehtele, siitä jää kiinni ennemmin tai myöhemmin.

Lukio on käytännössä vain pohja korkeakouluille, eli jatko-opinnoille. Jos haluat lapsesi käyvän lukion, haluat hänen myös myöhemmin käyvän ammattikorkeakoulun tai yliopiston. Ylioppilastutkinto on yksinään lähes arvoton. Se ei kerro mitään yksilön persoonasta tai tämän soveltuvuudesta johonkin alaan tai työhön.

Onko lapsesi rento, jos ei laiska? Onko hänen täytynyt tehdä työtä koulumenestyksensä eteen vai onko koulu hänelle helppoa? Onko hän sosiaalinen, siten että hän tutustuu oma-aloitteisesti muihin ihmisiin? Se on hirveä varoitussignaali jos koulu on lapselle helppoa. Yliopistossa viimeistään kokee miten brutaaliksi opiskelu voi yltyä. Silloin on hyvä olla työetiikan ja itsekurin kohdallaan, eikä siellä todellakaan luennoilla opita kaikkea, ei edes 10 prosenttia, mikä voi olla räikeä vastakohta kaikelle aiemmalle koulunkäynnille.

terv. joku jolle lukio oli helppo mutta yliopisto oli liikaa

Vierailija
96/113 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis ihan oikeasti. Tässä kaupungissa ei ole yhtään, näihin on kaikki yli kahdeksan sisäänpääsynraja ja lähikaupunkienkin lukioihin yli seitsemän - mutta ilmeisesti sellainen tarvis nyt löytää...

Nii nettä osaisko joku nimetä jonkun tämmöisen lukion?

Voin vastata, että tällaisia lukioita on olemassa. Yksi esimerkki on Etelä-Pohjanmaalla nykyisessä Kauhavan-kaupungin Alahärmässä.

Itse en ole lukiota käynyt. Vanhemmat ei pakottaneet, kertoivat vain mitä mihinkin ammattiin tarvitaan.

Itse olen valmistunut kolmesta eri ammattioppilaitoksesta kolmeen eri ammattiin ja kyllä mielestäni ammattiin valmistumista pitää juhlia.

Vierailija
97/113 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistumiset ovat elämässä tiettyjen asioiden päätepisteitä ja samalla uusien asioiden alkupisteitä. Juhlitaan ihmeessä aina kun siihen keksitään hyvä syy...

terv. opo

Vierailija
98/113 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en mennyt suoraan, vaan aikuisena. Ihan turhaa opiskelin ensin muita juttuja, vaikka ihan kunnon ammatteja nekin. Vaikka se lukio onkin turhuuksien turhuus, moni tie on suorempi sen kautta. Valitettavasti.

Vierailija
99/113 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos taas aikoo pitää välivuotta ja miettiä mitä tahtoo eikä yritäkään mitään ammatillista koulutusta tai töitä, niin koittaisin kovasti puolestapuhua lukion hyväksi.

Vierailija
100/113 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelisin lapseni kanssa, minkä ammatin hän haluaa tulevaisuudessa ja mitä vahvuuksia ammatissa toimimiseen tarvitaan?

Antaisin itse valita sitten koulun, ja lukion ehtii käymään myöhemminkin. Itse olen käynyt lukion ja tiesin, jo aloittaessani, jotta jatka yliopistoon, siihen aikaan se oli oikeampi tie juuri itselleni. Anna lapselle mahdollisuus ja tue hänen haaveitaan :-)