Yrittäisitkö pakottaa teinin lukioon,
jos hänellä olisi selvästi potentiaalia käydä lukio, vaikka hän olisi vastahakoinen? Oletko itse käynyt lukion?
Kommentit (113)
jos lapsella on selvät suunnitelmat ja kiinnostuksen kohteet, joihin haluaa työllistyä.
Amiksen kauttakin pääsee jatkamaan opintojaan, jos myöhemmin kiinnostaa.
Itse olen käynyt lukion ja olen myös ollut lukiossa opettamassa niitäkin haluttomia, jotka on pakotettu lukioon. Motivaatio on nolla, ja oppimistulokset heikot. Olen myös ollut opettamassa yhteisiä aineita amiksessa, ja siellä on parempi ilmapiiri, koska opiskelijat ovat kiinnostuneita oppimastaan (ammattiaineista) ja heillä on keskenään samat kiinnostuksen kohteet.
Vanhempana yritän kasvattaa lapseni niin, että saavat lukion tiedot joka tapauksessa =) Tai kiinnostuvat sellaisista asioista, joita lukio opettaa. Paino tuolla sanalla yrittää. Onnistumisestanihan en voi olla varma.
Valitse jokin todella hyvä koulu Helsingistä (tai Espoosta, luultavasti). Se riittää. Luuserit tai kouluttamattomat ei lastensa koulutuksen eteen näe vaivaa, joten noihin valikoituu automaattisesti vain menestyjien lapsia. Ja kun lisäksi oma suku on aina opiskellut, eipä noissa sukulaisissakaan muita ole. Ja ihan FYI lukion käyminen ei tee akateemiseksi!
juntilta. Aika nopeasti sinustakin löytyy tuollainen metsäläinen, joka haukkuu nimettömänä ihmisiä idiootiksi. On mennyt koulut hukkaan sinun tapauksessasi ja sivistys jäänyt tarttumatta.
Valitse jokin todella hyvä koulu Helsingistä (tai Espoosta, luultavasti). Se riittää. Luuserit tai kouluttamattomat ei lastensa koulutuksen eteen näe vaivaa, joten noihin valikoituu automaattisesti vain menestyjien lapsia. Ja kun lisäksi oma suku on aina opiskellut, eipä noissa sukulaisissakaan muita ole. Ja ihan FYI lukion käyminen ei tee akateemiseksi!
laskeutunut tänne meidän kuolevaisten joukkoon jakamaan laajaa viisauttasi. Kumarramme ja sen jälkeen ripottelemme joukoin tuhkaa päällemme, oi armo!
ei sen toteaminen ääneen ole sivistymätöntä.
Ja hauku mitä haukut. Ei hetkauta minua. Olet kade. Se näkyy vain yhä selvemmin.
vaikka ei ole vielä ajankohtainen.
Olen käynyt lukion (muistan että jo ekaluokkalaisena sanoin että menen lukioon kun se aika tulee).
ei sen toteaminen ääneen ole sivistymätöntä. Ja hauku mitä haukut. Ei hetkauta minua. Olet kade. Se näkyy vain yhä selvemmin.
mutta selkeä provohan tämä on. Ei kai noin tyhmiä ihmisiä oiekasti ole?
mutta puhuisin lukion puolesta mahdollisimman hyvin. Tai jos lapseni 15v tosiaan tietäisi varmaksi, että haluaa kampaajaksi... niin ehkä antaisin mennä sitten amikseen.
Mutta ei taida keskiarvo riittää ammattikouluun. Ei sinne tosiaan niin vain mennä.
Mutta ei taida keskiarvo riittää ammattikouluun. Ei sinne tosiaan niin vain mennä.
joten aikalailla vois mennä, toivottavasti ei tosiaan halua tuhlata siihen...
Omilta lukioajoilta muistan muutamia lukioon pakotettuja. Kävivät vastentahtoisesti lukiota 1-2 vuotta ja sitten lopettivat.
Yksi olisi halunnut mennä ammattikouluun, mutta vanhempansa eivät hyväksyneet sellaista valintaa ja estivät lapsensa ammattiopinnot.
Tämä kaveri alkoholisoitui todella pahasti ja yhtenä kauniina kesäpäivänä hukkui rantaveteen humalapäissään.
Muilla tuntemillani lukioon pakotetuilla menee paremmin, suurin osa ainakin tekee jonkinlaista työtä. Yksi meni myöhemmin aikuislukioon ja jatkoi yliopistoon. Hän on luonut uraa ja muutenkin pärjännyt elämässään ainakin taloudellisesti.
Tämä on tietysti kovin suppea otos, eikä sen peruteella voi tehdä minkäänlaisia johtopäätöksiä.
Itse en kuitenkaan pakottaisi lapsia lukioon, tai muuhunkaan itse hyväksi katsomaani opinahjoon.
ja valmistunut yliopistostakin. En pakota ysiluokkalaistani lukioon, ammatillinen koulutus on ihan hyvä ja siitä saa samat jatko-opintomahdollisuudet kuin lukiostakin. Olen suositellut lukiota, koska tyttö ei tiedä, mitä tahtoisi tehdä isona. Lukioon se kuulema tällä hetkellä olisi menossa, koska minä "pakotan", vaikka oikeasti olen suositellut myös esim. kauppaopistoa ja terveydenhuolto-oppilaitosta, mutta kun mikään ei kiinnosta....
Minut aikanaan pakotettiin lukioon. Yo-paperit saatuani menin ammattikouluun itseä kiinnostavalle linjalle.
Moni nuori, joka on vielä laiskanlainen, pyrkii menemään huonommin koulussa pärjäävien kavareidensa imussa amikseen, koska siellä ei tarvitse tehdä juuri mitään eikä kotiläksyjä tule. Nuoret eivät vain osaa arvioida asioita riittävän perusteellisesti.
Minut itseni pakotettiin lukioon, vanhemmat sanoivat että muuta mahdollisuutta ei ole. Onneksi pakottivat, olen siitä kiitollinen vaikka ymmärsin asian tärkeyden vasta myöhemmin.
Lukion voi käydä myöhemminkin jos löytää sen halun jostain. Haluttomana tulee huonoja numeroita, vaikka kykyjä olisikin.
Itse olen käynyt lukion ja sen jälkeen yliopiston ja jatkotutkinnon.
ja sen, mitä se vaatii. Kertoisin myös hyvin selkokielisesti, mihin siivoojan tulot riittävät ja mihin lääkärin. Saattaisin pakottaa lukioon, jos mitään järkevää ammattihaavetta ei olisi. Mikäli haluaisi kovasti vaikkapa sähköasentajaksi, niin sitten en pakottaisi. Riippuu siis tilanteesta. Ja itse kävin lukion (hyvin arvosanoin), koska en tiennyt, mitä isona haluaa tehdä. Huonolla lukiotodistuksella voikin sitten pyyhkiä...
Samaa mieltä.
Ja ylipäätään varottaisin hankkiutumasta alalle, jossa on vain yksi työnantaja (esim. lennonjohtaja) tai kovin fyysiseen ammattiin (esim. hevostenhoitaja), kun kenenkään kroppa ei 60-vuotiaana ole samassa iskussa kuin 20-vuotiaana.
Minut pakotettiin lukioon, enkä sen jälkeen päässyt töihin/opiskelemaan. Kukaan ei kertonut peruskoulun lopulla, että ylioppilaan karenssi on 5kk, ammattitutkinnon suorittaneen 5 arkipäivää. Hieman on harmittanut rahapula.
tällaista pakottamista. Minusta erittäin typerää!!
Omalla nuorella on peruskoulu päättymässä ensi keväänä ja reilusti yli 9 keskiarvon kanssa hän on menossa lukioon. Olen tehnyt selväksi, että pakko ei ole vaan saa tehdä just niin kuin itse hyväksi näkee.
Minut pakotettiin lukioon, enkä sen jälkeen päässyt töihin/opiskelemaan. Kukaan ei kertonut peruskoulun lopulla, että ylioppilaan karenssi on 5kk, ammattitutkinnon suorittaneen 5 arkipäivää. Hieman on harmittanut rahapula.
Tää tapaus olis varmaan ollut vetelä ammattikoulussakin eli ei olisi silti saanut töitä. Ei tällaiset ihmiset jotka vahtivat ensi töikseen jo nuorina kuinka pitkä on karenssi, pärjää missään hommassa tai missään opinnoissa.
Mutta asiasta keskustelisimme huolella, etenkin kun tuo lapsi jo nyt pienenä koululaisena tuntuu omaavan akateemisia kykyjä.
Jos lapsella kuitenkin olisi teininä selkeä visio tulevasta ammatista ja hinku ammatilliseen oppilaitokseen, olisi asia luonnollisesti ok. Sitäkin väylää pitkin kun pystyy kouluttautumaan kuinka pitkälle päätä riittää. Ja tärkeintä luonnollisesti on, että on kiinnostunut tekemisestään.
Tosiasia kuintenkin, että harva 15 - 16-vuotias tietää peruskoulussa, mihin ammattiin haluaa suunnata. Lukion hyviä puolia toisin esille (kieliopinnot, yleissivistys...).
T. lukion hyvin arvosanoin käynyt maisteriäiti
Valitse jokin todella hyvä koulu Helsingistä (tai Espoosta, luultavasti). Se riittää.
Luuserit tai kouluttamattomat ei lastensa koulutuksen eteen näe vaivaa, joten noihin valikoituu automaattisesti vain menestyjien lapsia.
Ja kun lisäksi oma suku on aina opiskellut, eipä noissa sukulaisissakaan muita ole.
Ja ihan FYI lukion käyminen ei tee akateemiseksi!