Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yrittäisitkö pakottaa teinin lukioon,

Vierailija
01.01.2012 |

jos hänellä olisi selvästi potentiaalia käydä lukio, vaikka hän olisi vastahakoinen? Oletko itse käynyt lukion?

Kommentit (113)

Vierailija
61/113 |
12.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni nuori, joka on vielä laiskanlainen, pyrkii menemään huonommin koulussa pärjäävien kavareidensa imussa amikseen, koska siellä ei tarvitse tehdä juuri mitään eikä kotiläksyjä tule..

oot siis vaan kade! omine käsiteittesi kanssa.. oot surkee..

ainiin joo meidän ammiksessa oli muutama jotka kävivät samaan aikaan lukion!!

ja nykyään amiksen käyneet ovat samalla viivalla lukion käyneen kanssa kun hakevat jatkokoulutukseen mutta omaavat jo hyvin tärkeän ammatillisen työotteen!

ja näitä kahta ryhmään (luiko vs. ammatillinen koulutus) nähneenä ja verraten (seuren kautta nähnyt yhtä sun toista!!) kyllä tietäisin ketä palkkaisin!!

Vierailija
62/113 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset ilman muuta käyvät lukion. Kummallakin on resursseja siihen ja tavoitteena muutakin kuin vain joku lähärin tutkinto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/113 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin lapset ovat aina ymmärtäneet koulutuksen merkityksen ja koulumenestyksen painoarvon eivätkä muuta ole koskaan ajatelleetkaan kuin lukiota. Ammatinvalinnan mahdollisuudet tuplaantuvat verrattuna siihen, mihin ja miten helposti voi jatkaa amiksen jälkeen. En usko, että ammattikoulu olisi kovin motivoiva lapsillemme joiden keskiarvot ovat aina olleet yli yhdeksän.

Vierailija
64/113 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan jotain tekee, töitä tai muuta koulutusta. Itse en ole käynyt lukiota, eikä kumpikaan vanhemmistani tai kukaan sisaruksistani.

Vanhin lapseni on nyt suorittamassa kaksoistutkintoa, eli lukee samaan aikaan sekä ylioppilaaksi että merkonomiksi.

Meidän perheessä on kaikki käyneet kauppiksen, ja myöhemmin sitten jotain muuta koulua.

Esimerkiksi itse luin isännöitsijän ammattitutkinnon, sisko (merkonomi) on aloittamassa sosiaalialan koulun, veli (merkonomi+ joku muu mitä en muista titteliä)aikoo lähiaikoina hakea jotain muuta koulutusta kun on kyllästynyt elektroniikka-alan työhönsä. Mieheni on käynyt kauppiksen lisäksi poliisikoulun. Äitini kävi nuorena ensin ammattikoulun kun ei ollut varaa muuhun, ja aikuisena luki sitten laskentamerkonomiksi.

En usko että kukaan meistä on lukiota koskaan kaivannut.

Saahan sitä luettua myöhemmin lisää jos ei heti peruskoulun jälkeen jaksa niinkin tylsää koulua, kuin lukio, käydä.

Riippuu toki mihin ammattiin tähtää aikoinaan, reittejä on monia. Ja peruskoulun päättävän on usein vaikea tietää mitä haluaa tehdä tulevaisuudessa.

Mitä järkeä on esimerkiksi olla yo-merkonomi? Turha tutkinto koko merkonomi. Isännöitsijän hommia voi tehdä ihan ilman tutkintoakin.

On jotenkin säälittävää, että te menette opetusministeriön propaganda-ansaan ja annatte lastenne pilata tulevaisuutensa.

Lukio voi olla tylsä, jos ei ole hoitanut peruskouluakaan kunnolla, mutta tuskin muille. Monelle tavallista älykkäämmälle nuorelle aukenee opiskelun ihanuus vasta lukiossa, kun pääsee eroon peruskoulumaisesta tankkaamisesta ja niiden luokan huonoimpien surkimusten odottelusta.

Vierailija
65/113 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pakottaa voi. Ainakin voi pakottaa pyrkimään. Voi myös käydä ostamassa oppikirjat. Jonakin aamuna voi katsoa, että se lapsikulta tosiaan menee sinne lukioon. Joskus voi soittaa vaikka ihan oppituntia häiritäkseen ja varmistaa, että lapsi on lukiossa.

Voi jumalauta...

Lukiolainen tekee parhaimmillaan opintojensa vuoksi pitkälti yli 10-tuntisia työpäiviä. Jos haluaa pakottaa vastentahtoisen nuoren lukioon, on varauduttava jollakin ihmeen vippaskonstilla huolehtimaan, että nuori myös opiskelee: että hän pitää silmät ja korvat auki ja painaa asioita mieleensä ja yrittää muodostaa niistä mielekkäitä kokonaisuuksia.

Ensimmäisenä syksynä voi tuo pakottaminen vielä onnistuakin. Nuori, ja kaiketi vanhemmatkin, elävät vielä jotenkin peruskouluaikaa mielessään. Kun raadollinen tosiasia paljastuu, ajatus toisinaan muuttuu. Kun nuori ei jaksakaan 7-tuntisen koulupäivän jälkeen laskea kahta tuntia matematiikantehtäviä ja sen lisäksi vielä lukea kielen tai kahden sanoja ja kielioppia ja päntätä historian vuosilukuja, vanhempien pakottaminen käy turhaksi. On lukiosta ennenkin ammattikouluun lähdetty. Ammattikoulun kautta on jo vuosikymmenet edetty ylempiin oppilaitoksiin ja valmistuttu hyviin ammatteihin.

Joskus vanhemmilla on niin kova hätä siitä, että eläväthän lapset heidän mielestään hyvän elämän. Ja toisinaan, jos eivät elä vanhempia tyydyttävää elämää, vanhemmat myös halveksivat lapsiaan. Ehkä joidenkin arvomaailmaan moinen passaa. Minun ei, ja olen mielelläni tässä asiassa oikeassa.

Vierailija
66/113 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

selviää kyllä lopuistakin. Lukioon vaan jos on yhtään lukupäätä. Ja toisekseen kyllä sitä lukemaan joutuu amiksessakin. Ei nuori lukematta saa mitään ammattia.

Kyllä pakottaa voi. Ainakin voi pakottaa pyrkimään. Voi myös käydä ostamassa oppikirjat. Jonakin aamuna voi katsoa, että se lapsikulta tosiaan menee sinne lukioon. Joskus voi soittaa vaikka ihan oppituntia häiritäkseen ja varmistaa, että lapsi on lukiossa.

Voi jumalauta...

Lukiolainen tekee parhaimmillaan opintojensa vuoksi pitkälti yli 10-tuntisia työpäiviä. Jos haluaa pakottaa vastentahtoisen nuoren lukioon, on varauduttava jollakin ihmeen vippaskonstilla huolehtimaan, että nuori myös opiskelee: että hän pitää silmät ja korvat auki ja painaa asioita mieleensä ja yrittää muodostaa niistä mielekkäitä kokonaisuuksia.

Ensimmäisenä syksynä voi tuo pakottaminen vielä onnistuakin. Nuori, ja kaiketi vanhemmatkin, elävät vielä jotenkin peruskouluaikaa mielessään. Kun raadollinen tosiasia paljastuu, ajatus toisinaan muuttuu. Kun nuori ei jaksakaan 7-tuntisen koulupäivän jälkeen laskea kahta tuntia matematiikantehtäviä ja sen lisäksi vielä lukea kielen tai kahden sanoja ja kielioppia ja päntätä historian vuosilukuja, vanhempien pakottaminen käy turhaksi. On lukiosta ennenkin ammattikouluun lähdetty. Ammattikoulun kautta on jo vuosikymmenet edetty ylempiin oppilaitoksiin ja valmistuttu hyviin ammatteihin.

Joskus vanhemmilla on niin kova hätä siitä, että eläväthän lapset heidän mielestään hyvän elämän. Ja toisinaan, jos eivät elä vanhempia tyydyttävää elämää, vanhemmat myös halveksivat lapsiaan. Ehkä joidenkin arvomaailmaan moinen passaa. Minun ei, ja olen mielelläni tässä asiassa oikeassa.

Vierailija
67/113 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä lukioon ala tökkimään.

Jos lapsella on jonkilaista kyvykkyyttä niin yritä mielummin saada hänet ammattikouluun johonkin häntä kiinostavaan linjalle.

Lukio on melko turha nykyään ja on surullista katsoa miten useita lukiolaisia päätyy ammattikouluun, lukion jälkeen.

Vierailija
68/113 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakotettiin. On jäännyt parikin koulua sen jälkeen kesken mutta kyllä silti on kunnollinen ja töissä. Tietenkin on vittumainen äidilleen minkä kerkeää..

Vierailija
69/113 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

varsin pitkät "neuvottelut" ja vaatisin huoltajana täsmälliset suunnitelmat, mikä on nuoren oma vaihtoehto. Sen jälkeen yrittäisin käydä läpi, kuinka nuori saisi sekä oman että minun tavoiteeni (joka olisi ehdottomasti lukio) läpi. Miksi lukio ei käy. Ettei jaksa opiskella ei ole selitys, joka paikassa pitää opiskella. Kaverit eivät myöskään käy syyksi. Lukion sijainti myös huono selitys. Lähes kaikkiin ammatteihin pääsee myös lukion käytyään, toisen päin ei onnistu. Eli vääntäisin kättä, kunnes lapsi itse ymmärtää, että haluaakin lukioon. Jos ei muuten ymmärrä ihan viimeisenä pitäisin jotakin isohkoa lahjomista varalla... niin tai näin, lopputulos olisi lukio. (olemme molemmat akateemisia)

Vierailija
70/113 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

amikseen pääsee 5:n keskiarvolla linjalle kuin linjalle, tieto löytyy ihan tilastoista katsomalla

viime keväänä siskon muksu haki yhteishaussa. Reilun kutosen keskiarvolla ei huolittu amikseen mutta lukioon pääsi...

Ei pääsis Hgissä, Vantaalla eikä Espoossa. Muista en tiedä.

Vierailija
71/113 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuori valitsee itse oman alansa, eikä lukiolla edes ole enää samanlaista arvoa kuin joskus menneessä maailmassa. Ja lukion voi sitten käydä myöhemminkin jos mieli muuttuu.

Ja olen itse käynyt lukion.

Sehän riippuu siitä myös jos nuori on fiksu ja älykäs ja ka hyvä niin ehdottomasti lukioon. Varsinkin jos luonnontieteet hallussa niin ei mitään hätää.

Vierailija
72/113 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelupaikan valinta on nuoren oma asia. Tuskin opiskelukaan kauheasti maistuu jos on käytännössä pakotettuna ko. oppilaitoksessa, joka ei kuitenkaan kiinnosta. Siskollani on tästä ihan omakohtaista kokemusta.

Lukion voi käydä myöhemminkin jos haluaa.

Ja juu, olen käynyt lukion.

Vierailija
73/113 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunhan ei jää kotiin makaamaan vaan on joku muu valinta tehtynä.

Olen käynyt itse lukion.

Vierailija
74/113 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pakottaisin? Nuori tehkööt omat valintansa, enkä aio elää lapseni kautta. Ja kyllä, olen käynyt lukion.

Vierailija
75/113 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei sitten ole selkeä ajatus muusta koulutuksesta. Kotiin ei jäädä makamaan.

Olen käynyt lukion.

Vierailija
76/113 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

inhoo sua sit sen jälkeen. Kouluttautua voi vaikka kuinka pitkälle ilman lukiota, tai käydä sen myöhemmin.

Vierailija
77/113 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakottamalla ei tule koskaan hyvää lopputulosta. Tosiaan aikuisenakin voi lukion suorittaa jos mieli myöhemmin muuttuu. Olen käynyt lukion.

Vierailija
78/113 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en aikoinaan halunnut lukioon ja keskeytinkin sen ensimmäisellä heti alkuunsa. Vanhemmat olivat raivoissaan. Tein kompromissin ja olin päivät töissä, illat kävin iltalukiota.

Vierailija
79/113 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koittaisin toki kannustaa ja keskustella kunnolla aiheesta mutta pakolla ei nuori opi mitään. Miksi mennä kouluun, jonne ei halua ja jos ei siellä haluaisi mitään opiskella kuitenkaan.

Olen käynyt lukion, samoin lapsistani vanhin. Halusi lukioon itse miettimään mitä jatkossa haluaa tehdä. Saman teki nyt keskimmäinen tyttäreni eli meni lukioon miettimimään miksi haluaa isona tulla. Opiskelee itse valitsemiaan aineita tahdilla, jonka itse määrää. En siis patistele enkä vaadi jatkuvaa pänttäämistä. Kannustan kyllä ja iloitsen suorituksista. Yksi lapsistani opiskelee nyt toista ammattitutkintoa, katsotaan mihin johtaa, löytyisikö nyt jo valmistumisen jälkeen töitäkin.

Vierailija
80/113 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sen, mitä se vaatii. Kertoisin myös hyvin selkokielisesti, mihin siivoojan tulot riittävät ja mihin lääkärin.

Saattaisin pakottaa lukioon, jos mitään järkevää ammattihaavetta ei olisi.

Mikäli haluaisi kovasti vaikkapa sähköasentajaksi, niin sitten en pakottaisi.

Riippuu siis tilanteesta.

Ja itse kävin lukion (hyvin arvosanoin), koska en tiennyt, mitä isona haluaa tehdä.

Huonolla lukiotodistuksella voikin sitten pyyhkiä...