Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmeessä opiskelija voi pärjätä taloudellisesti?

Vierailija
28.12.2011 |

Kertokaa, miten opiskelija voi elää, jos opintotuki on 298 € ja asumistuki n. 200 € / kk? Opintotuen valtiontakaus on 300 € /kk, mutta jos sitä ei nosta joka kuukausi, niin eihän tuolla summalla voi elää, kun asumismenot jo pelkästään ovat noin 500 € /kk.

Rahaa ruokaan, bussiin ym. ei jää yhtään. Eivätkä kaikki opiskelijat ole saaneet töitäkään, joilla elämistään rahoittaa. Eikä kaikilla ole rikkaita sukulaisia, tai edes vanhempia, jotka pystyisivät jakamaan rahaa.

Käsittämätön yhtälö!

Kommentit (125)

Vierailija
121/125 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä elän ihan puhtaasti miehen palkalla.

Naisilla on helppo elämä

Vierailija
122/125 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän että tämä on vanha ketju, mutta ihan oikeasti kyllä tuli paha mieli lukiessa...

Itse opiskelen toista-astetta nyt 2 vuotta. Teen kaksoistutkintoa, on yhtä kuin olen päivän 8-15 ammattikoulussa ja illan klo. 16.45-20.30 lukio-opetuksessa. Opiskelen siis noin 11 tunnin koulupäivää, johon tietysti päälle koulumatkat ja läksyt (joita varsinkin pitkässä matikassa on ihan oikeasti).

Kuukaudessa saan yhteensä tukia 570€ ja kaikki kesätyö-säästöni menivät autokouluun, sillä ajokortti on minulle melko lailla pakollinen.

Asun yksiössä 3km päässä keskustasta ja vuokrani on 500€/kk, eli elämiseen (=muihin laskuihin) jää 70€/kk.

Asuin ensimmäiset 1,5 opiskelu vuottani 6 hengen monikulttuurisessa solussa, mutta siellä mielenterveyteni kävi niin kovilla, että unelmoin päivittäin ihan tosissani autolle jäämisestä. Siksi lopulta muutin pois sieltä ja pää on alkanut voimaan paremmin.

Mene töihin tukiloinen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/125 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1988-1995 lama-aikaan opiskelleena tiedän että silloisella tuella (opintotuki plus täysi opintolaina!) eli juuri ja juuri. Jos siis söi yksinkertaisesti perunaa, kaalia, pastaa jne. Vaatteet ostettiin kirpparilta, levyt ja muut vastaavat luksukset samoin. Huonekalut kerättiin käytettyinä sukulaisilta tai samoin kirpparilta.

Asunnon piti olla yhteiskämppä joka jaettiin 1-2 toisen opiskelijan kanssa. Eli vuokrattiin kolmen makkarin asunto ja asuttiin yhdessä. Jos halusi asua yksin niin piti olla todella halpa röttelö (purkukelpoisia omakotitaloja oli silloin lama-aikaan paljon ja niitä vuokrattiin ennen purkua joskus pitkiksi ajoiksi).

Töissä jos kävi viikonloppuisin niin sitten oli jo ihan hyvä tilanne. Kesälomalle sai sossusta perustuen sen 3kk ajalle, ei ollut pakko käydä töissä. 1990- luvun laman aikaan töitä oli vähän edes koulutetuille, opiskelijoille ei ollut mitään. Sossu ei edes yrittänyt saada töihin, ihan helposti tuli se tuki jos sen haki.

1995 eteenpäin tuen määrä nousi valtavasti joten silloin pärjäsivät jo oikein hyvin. Nuo hyvin riittävät tuet sitten 2008 kriisin mukana poistettiin.

Vierailija
124/125 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä elän ihan puhtaasti miehen palkalla.

Naisilla on helppo elämä

?? Tiedän monta naista jotka ovat rahoittaneet perheen elämän miehen opiskellessa.

Liekö näillä miehillä sitten myös helppo elämä?

Vierailija
125/125 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintolainalla ennen pärjättiin, lisäksi sai valtiolta jotain opintorahaa kerran lukukaudessa. Se riitti jota kuinkin kimppakämppään tai asuntolassa asumiseen.  Ja koulussa oli edullinen ateria, amiksessa jopa ilmainen. Kyllä hoikkana pysyttiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kahdeksan