Miten ihmeessä opiskelija voi pärjätä taloudellisesti?
Kertokaa, miten opiskelija voi elää, jos opintotuki on 298 € ja asumistuki n. 200 € / kk? Opintotuen valtiontakaus on 300 € /kk, mutta jos sitä ei nosta joka kuukausi, niin eihän tuolla summalla voi elää, kun asumismenot jo pelkästään ovat noin 500 € /kk.
Rahaa ruokaan, bussiin ym. ei jää yhtään. Eivätkä kaikki opiskelijat ole saaneet töitäkään, joilla elämistään rahoittaa. Eikä kaikilla ole rikkaita sukulaisia, tai edes vanhempia, jotka pystyisivät jakamaan rahaa.
Käsittämätön yhtälö!
Kommentit (125)
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 23:32"][quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 23:24"]Mä olen elänyt aivan hyvin tämän lukuvuoden. Vuokra on yli opintotuen ja asumislisän. Edellisenä kesänä olin paskahommissa ja käyttötilille jätin 3500 euroa. Nyt siitä on melkein 1/3 osa jäljellä.
Jokainen pääsee esim. siivoamaan.
[/quote]
Jokainen pääsee esim siivoamaan? Mä tahon samaan haavemaailmaan. Tai menneisyyteen jolloin pääsi vielä.
[/quote]
Ihan omista ja useiden kavereiden kokemuksista puhun. Olen itse ollut kahdessa firmassa. Kannattaa soittaa suoraan ja hakea pienempiin kuin sol tai iss.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 23:39"]
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 23:16"]
[quote author="Vierailija" time="28.12.2011 klo 23:09"]-asu halvemmin (opiskelija-asuntolat, kimppakämpät jne.)
-tee töitä ja tee niitä jonkin verran varastoon. Eikö muka oikeasti joka paikkakunnalla ole ainakin siivoustyötä? [/quote] Siihen siivoustyöhönkin usein vaaditaan koulutus, ei niihin noin vaan mennä..
[/quote]
Eikä tarvita
[/quote]
Ei ehkä välttämättä tarvita, mutta sanohan miksi yksikään yrittäjä palkkaisi kokemattoman ja kouluttamattoman opiskelijan (joka kaiken lisäksi pitää ko. työtä väliaikaisena paskahommana), kun tyrkyllä on koulutettuja ja työn jo osaavia ihmisiä? Ja sekö sitten olisi parempi, että ammattilaiset ovat työttöminä, kun jonkun muun alan opiskelijat "menevät" töihin?
Asun yliopistokaupungissa ja olen nyt kaksi ja puoli vuotta hakenut aktiivisesti töitä opiskelujen ohelle ja kesäksi. Ei ole tärpännyt, vaikka CV eikä hakemus ei ole mielestäni mitenkään kuraa. Monella ystävällänikään ei ole töitä yrittämisestä huolimatta. Hakijoita on aivan valtavasti (tuhansia opiskelijoita) ja muutenkin kaupunki on kuuluisa siitä, että töitä ei ole. Kesäksikään ei ole mahdollista lähteä muualle, sillä joutuisin maksamaan kahden asunnon vuokran. Poikaystäväni on kesän yhteisessä asunnossamme.
Joten nuo "mene töihin" -kommentit tuntuu vähätteleviltä.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 23:41"]
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 23:35"]
En sitten tiedä oliko pari vuotta sitten asiat eri lailla, mutta jotenkin särähtää korvaan nuo "mene töihin" lätinät. Mitä töitä joku opiskelijan reppana muka saisi? Suomalaisia ei palkata siivoojiksi enää, ja vaativampia hommia ei voi tehdä opiskelujen ohella. Joten missäköhän maailmassa nuo töiden huutelijat elävät?
[/quote]
Siivojiksi pääsee. Kaupan kassalle pääsee. Puhelintyöhön pääsee jne. Näihin tuoeksi voi ottaa vaikka mainostenjakoa tai vastaavaa. Itse olen siivonnut ja jakanut mainoksia samaan aikaan maksaakseni laskuni.
[/quote]
Puhelinmyyjäksi pääsee, muuten tarvitaan motivaation ja työllistymishalun lisäksi paljon hyvää tuuria, kun yhtä paikkaa hakee muutama kymmenen opiskelijaa ja toinen mokoma työttömiä.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 23:45"]
[quote author="Vierailija" time="28.12.2011 klo 23:09"]-asu halvemmin (opiskelija-asuntolat, kimppakämpät jne.)
-tee töitä ja tee niitä jonkin verran varastoon. Eikö muka oikeasti joka paikkakunnalla ole ainakin siivoustyötä? [/quote] Siihen siivoustyöhönkin usein vaaditaan koulutus, ei niihin noin vaan mennä..
[/quote]
Eikä tarvita
[/quote]
Ei ehkä välttämättä tarvita, mutta sanohan miksi yksikään yrittäjä palkkaisi kokemattoman ja kouluttamattoman opiskelijan (joka kaiken lisäksi pitää ko. työtä väliaikaisena paskahommana), kun tyrkyllä on koulutettuja ja työn jo osaavia ihmisiä? Ja sekö sitten olisi parempi, että ammattilaiset ovat työttöminä, kun jonkun muun alan opiskelijat "menevät" töihin?
[/quote]
No ne ammattilaissiivoojat ovat kyllä jonkun muun työnantajan palveluksessa kuin yksityisten siivousfirmojen :D Kukaan ammattilainen ei halua mihinkään riistofirmaan vetämään itseään piippuun, vaan hankkii sen duunipaikkansa esim. terveydenhuoltoalan toimipisteistä, teollisuudesta tai kaupungin leivistä (koulut ym).
Mutta kyllähän mä ymmärrän että korpeaa, jos ei edes yksityisestä firmasta siivoojan paikkaa lohkea. Onneksi tämä on harvalle todellisuutta ja ne lukuisat kielitaidottomat ja siivousalalle kouluttautumattomat maahanmuuttajat saa edes jotakin töitä.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 23:51"]
[/quote]
Eikä tarvita
[/quote]
[/quote]
No ne ammattilaissiivoojat ovat kyllä jonkun muun työnantajan palveluksessa kuin yksityisten siivousfirmojen :D Kukaan ammattilainen ei halua mihinkään riistofirmaan vetämään itseään piippuun, vaan hankkii sen duunipaikkansa esim. terveydenhuoltoalan toimipisteistä, teollisuudesta tai kaupungin leivistä (koulut ym).
Mutta kyllähän mä ymmärrän että korpeaa, jos ei edes yksityisestä firmasta siivoojan paikkaa lohkea. Onneksi tämä on harvalle todellisuutta ja ne lukuisat kielitaidottomat ja siivousalalle kouluttautumattomat maahanmuuttajat saa edes jotakin töitä.
[/quote]
Muistathan myös, että siivoustyötäkään ei ole tarjolla määräänsä enempää, eli vaikka jollain kävisi tuuri, niin kaikille ei sitäkään autuutta riitä. Ja fiksuna ihmisenä ymmärtänet, miksi kouluttamaton maahanmuuttaj todennäköisesti peittoaa (korkeakoulu)opiskelijan kun siivoojia haetaan.
Ps. Itse en ole koskaan hakenut siivoojan töitä, monenlaista muuta sivuhommaa kylläkin, joskus olen saanut töitä mutta useammin en. Kaikki kunnia siivoojille, minusta siihen työhön ei ole.
Saan tukea 270€ mistä maksan osuuteni vuokrasta. Lisäksi saan sukulaisilta kuukaudessa opiskelurahaa 650€ ja tämän lisäksi käyn vielä töissä. Onneksi ikinä ei ole ollut huolta siitä, että miten pärjäisin kun perhe on tukena. Kun lopetan opiskelut loppuu myös rahantulo heiltä. Rahaa osaan kuitenkin käyttää, sillä töissä (mm. kaupan kassalla) olen ollut lukioikäisestä asti. Tällä hetkellä kun rahaa tulee hyvin tulee myös osteltua enemmän tavaraa ja tietenkin laitettua sitä säästöön tulevaisuutta varten.
Kuinkakohan monta alapeukkua ja kermapersekommenttia tähän tulee?
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 23:56"][quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 23:51"]
[/quote]
Eikä tarvita
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Muistathan myös, että siivoustyötäkään ei ole tarjolla määräänsä enempää, eli vaikka jollain kävisi tuuri, niin kaikille ei sitäkään autuutta riitä. Ja fiksuna ihmisenä ymmärtänet, miksi kouluttamaton maahanmuuttaj todennäköisesti peittoaa (korkeakoulu)opiskelijan kun siivoojia haetaan.
Ps. Itse en ole koskaan hakenut siivoojan töitä, monenlaista muuta sivuhommaa kylläkin, joskus olen saanut töitä mutta useammin en. Kaikki kunnia siivoojille, minusta siihen työhön ei ole.
[/quote]
Mamu ei aina peittoa kk-opiskelijaa, arvelen, että yleensä on toisin päin. Yksi syy on kielitaito. Silloin, jos firma ei maksa kunnollista palkkaa on maahanmuuttajat etulyöntiasemassa.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 23:45"][quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 23:39"]
[/quote]
Eikä tarvita
[/quote]
[/quote]
Siksi että koulutettuja ja osaavia ihmisiä ei ole vaan päinvastoin niistä on pula siivousalalla. Siivousta pidetään opiskelijoiden duunina samalla tavalla kuin kaupan kassaa. Työajat ovat riittävän joustavia opiskelijoille.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 23:51"]
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 23:41"]
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 23:35"]
En sitten tiedä oliko pari vuotta sitten asiat eri lailla, mutta jotenkin särähtää korvaan nuo "mene töihin" lätinät. Mitä töitä joku opiskelijan reppana muka saisi? Suomalaisia ei palkata siivoojiksi enää, ja vaativampia hommia ei voi tehdä opiskelujen ohella. Joten missäköhän maailmassa nuo töiden huutelijat elävät?
[/quote]
Siivojiksi pääsee. Kaupan kassalle pääsee. Puhelintyöhön pääsee jne. Näihin tuoeksi voi ottaa vaikka mainostenjakoa tai vastaavaa. Itse olen siivonnut ja jakanut mainoksia samaan aikaan maksaakseni laskuni.
[/quote]
Puhelinmyyjäksi pääsee, muuten tarvitaan motivaation ja työllistymishalun lisäksi paljon hyvää tuuria, kun yhtä paikkaa hakee muutama kymmenen opiskelijaa ja toinen mokoma työttömiä.
[/quote]
Sama se on työttömillä. Elämä on
Sitä opintolainaa kuuluukin nostaa. Kaikki järkevät ihmiset nostaa sen joka tapauksessa, ja jos ei tarvetta niin vaikka sijoittaa. Ajoissa valmistuneilla korot voi vähentää ja inflaatio syö lainaa huomattavasti.
Mikäli sitä ei jostain syystä halua ottaa( ajatus siitä ettei halua olla veloissa on aika typerä, jokainen joka taloutta tuntee tietää että velkaa kannattaa ottaa sopivissa määrin ja ilmaista velkaa eritoten) niin sitten voi asua solussa. Opiskelijan ei myöskään tarvi käydä juhlimassa tms. Elämä saakin olla vähän niukkaa.
En pärjäisi jos en kävisi töissä
Saan opintotukea 425€,vuokraan menee 400€(miehen kanssa puoliksi)
Käyn töissä 2-4krt viikossa ja tienaan 500-800€ Kuussa josta maksan kaiken muun (puhelin,shoppailu,ripsienpidennykset,ruoka ymsyms).
Yksiö ei ole perusoikeus. Solun saa, jos hakee ajoissa ja joustaa sijainnista.
Tai napsaistaan tuet pois. Eli lainattomana maksimissaan voi saada 850e + asumislisä 200e.
Työttömät myös samanlaiselle lainarahalle tai vaihtoehtoisesti niin ettei sossu maksa kerralla kuin korkeintaan pari vuotta elämistä; jos töitä ei saa niin voivoi. Ei opintotukeakaan saa hitaasti eteneville opinnoille tai liiaksi venyneille.
Kun muutettiin tähän kaupunkiin asuttiin tilapäisesti puoli vuotta opiskelijatalossa, kun odotettiin ostamamme talon vapautumista. Parkkipaikalla komeili toinen toistaan uudempia autoja, lähinnä Bemareita ja Audeja, ja joka helvetin ilta oli jossakin rapun asunnossa bileet joissa viina virtasi.
Meikäläinenkin pärjäsi opintotuella ilman lainaa. Asuin opiskelija-asunnossa, harrastin kuoroa ja seurakunnnan opiskelijailtoja, tapasin kavereita kodeissa. Ihan hyvin pärjäsin ja niin kai moni muukin kavereista. Isoimmat kulut oli ruoka ja bussikortti. Ja junaliput kotikonnuille. Kesälomat tietty piti olla töissä. Näin siis vuosina 2004-2010.
Nykyään palaa rahaa autoon, viihteeseen ja parempaan ruokaan (vaikken ole makaronilinjalla ollut ennenkään).
Kun muutettiin tähän kaupunkiin asuttiin tilapäisesti puoli vuotta opiskelijatalossa, kun odotettiin ostamamme talon vapautumista. Parkkipaikalla komeili toinen toistaan uudempia autoja, lähinnä Bemareita ja Audeja, ja joka helvetin ilta oli jossakin rapun asunnossa bileet joissa viina virtasi.
niin kauan aikaa kuin opiskelijoilla riittää rahaa biletykseen ja haalarit päällä ja kaljatölkit kädessä kuljeskeluun, niin EIVÄT TARVITSE EUROAKAAN VASTIKKEETONTA TUKEA!
jos haluavat rahaa, ottakoot lainaa, menkööt töihin tai säästäköön itse mutta yhteiskunnalta eivät tarvitse mitään
Nykyään kun kuljen oppilaitoksen ohi, niin huomaan että opiskelijoilla on kallimmat autot kuin opettajien parkkipaikalla.
Tilillä ei oo katetta, ja nälkä on. Tätä tää elämä on pitkälle tulevaisuuteen.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 23:42"]
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 23:28"]
[quote author="Vierailija" time="04.01.2012 klo 09:09"]
ehdottomasti soisin opiskelijalle VÄHINTÄÄN sen rahan, minkä elämäntapavetelehtijät sossusta saavat. Hyvänen aika, opiskelijahan tekee jotain oman tulevaisuutensa eteen, sossupummi ei mitään.
Kuka osaisi vastata visaiseen kysymykseen: Miksi ja millä perusteella sossupummit elätetään mutta opiskelijoita ei??!!
[/quote]
Opiskelijat ovat myös pummeja. He olettavat että yhteiskunta maksaa heidän koulutuksen ja vielä elättää heidät. Jokaisen pitäisi ensisijaisesti tehdä työtä eikä opiskella. Opiskelu pitäisi aina hoitaa työn ohessa.
[/quote]
Kotiäidit ovat myös pummeja. He olettavat, että yhteiskunta maksaa heidän kotiinjäämisensä ja vielä elättää heidän lapsensa. Jokaisen pitäisi ensisijaisesti tehdä työtä. Pikkulapset pitäisi aina hoitaa työn ohessa.
[/quote]
Tuo on aivan totta