Miten ihmeessä opiskelija voi pärjätä taloudellisesti?
Kertokaa, miten opiskelija voi elää, jos opintotuki on 298 € ja asumistuki n. 200 € / kk? Opintotuen valtiontakaus on 300 € /kk, mutta jos sitä ei nosta joka kuukausi, niin eihän tuolla summalla voi elää, kun asumismenot jo pelkästään ovat noin 500 € /kk.
Rahaa ruokaan, bussiin ym. ei jää yhtään. Eivätkä kaikki opiskelijat ole saaneet töitäkään, joilla elämistään rahoittaa. Eikä kaikilla ole rikkaita sukulaisia, tai edes vanhempia, jotka pystyisivät jakamaan rahaa.
Käsittämätön yhtälö!
Kommentit (125)
[quote author="Vierailija" time="03.01.2012 klo 22:25"]
kehoitus mennä töihin... Oletteko kaikki tietoisia tulorajoista, joiden mukaan ylipäätään opintorahaa on mahdollista saada. Taulukko löytyy Kelan nettisivuilta. Eli karkeasti: jos tienaat yli tonnin kuussa palkkatyössä, niin opintorahaa ei tipu. Kyllä vaan saa todella taitava olla, että voi täysipäiväisesti keskittyä opiskeluun ja pitää edes jonkinmoista elintasoa yllä! Opiskelija minäkin enkä edes pääkaupunkiseudulla.
[/quote]
Ei sitä opintotukea pidäkkään saada vaan elättää itsensä työllä ja opintolainalla
[quote author="Vierailija" time="03.01.2012 klo 22:46"]
Tai napsaistaan tuet pois. Eli lainattomana maksimissaan voi saada 850e + asumislisä 200e.
Työttömät myös samanlaiselle lainarahalle tai vaihtoehtoisesti niin ettei sossu maksa kerralla kuin korkeintaan pari vuotta elämistä; jos töitä ei saa niin voivoi. Ei opintotukeakaan saa hitaasti eteneville opinnoille tai liiaksi venyneille.
[/quote]
Täysin eri asia. Opiskelu on AINA OMA syy. Lopeta se ja mene töihin. Työttömyys ei ole oma syy läheskään aina. Opiskelu pitäisi muutenkin maksaa ITSE eikä kuluttaa yhteiskunnan varoja.
Mä olen elänyt aivan hyvin tämän lukuvuoden. Vuokra on yli opintotuen ja asumislisän. Edellisenä kesänä olin paskahommissa ja käyttötilille jätin 3500 euroa. Nyt siitä on melkein 1/3 osa jäljellä.
Jokainen pääsee esim. siivoamaan.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2012 klo 23:58"]
Kun on lapsia huollettavana. Ei taida paljon olla mahdollisuutta opiskella. Vai?
[/quote]
Opiskelu pitää tehdä ennen lapsien tekoa
[quote author="Vierailija" time="04.01.2012 klo 09:09"]
ehdottomasti soisin opiskelijalle VÄHINTÄÄN sen rahan, minkä elämäntapavetelehtijät sossusta saavat. Hyvänen aika, opiskelijahan tekee jotain oman tulevaisuutensa eteen, sossupummi ei mitään.
Kuka osaisi vastata visaiseen kysymykseen: Miksi ja millä perusteella sossupummit elätetään mutta opiskelijoita ei??!!
[/quote]
Opiskelijat ovat myös pummeja. He olettavat että yhteiskunta maksaa heidän koulutuksen ja vielä elättää heidät. Jokaisen pitäisi ensisijaisesti tehdä työtä eikä opiskella. Opiskelu pitäisi aina hoitaa työn ohessa.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 23:21"][quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 23:16"]
[quote author="Vierailija" time="28.12.2011 klo 23:09"]-asu halvemmin (opiskelija-asuntolat, kimppakämpät jne.)
-tee töitä ja tee niitä jonkin verran varastoon. Eikö muka oikeasti joka paikkakunnalla ole ainakin siivoustyötä? [/quote] Siihen siivoustyöhönkin usein vaaditaan koulutus, ei niihin noin vaan mennä..
[/quote]
No ei siivousfirmoihin tarvitse, sairaalaan tarvitsee.
[/quote]
Kylläpä moniin firmoihinkin vaaditaan koulutus, tai vähintään työkokemusta.
nimim. kokemusta on
[quote author="Vierailija" time="04.01.2012 klo 10:58"]
Tähän ketjuun ihmiset ovat kommentoineet, miksi joku asuisi 500 euron vuokrayksiössä. Minäpä vastaan:
Olen kolmikymppinen korkeakouluopiskelija Helsingistä. Olen ennen korkeakoulua opiskellut toisen asteen tutkinnon ja nostanut silloin lainaa. Sitä mahdollisuutta siis ei enää ole.
Aloitin korkeakouluopinnot 28-vuotiaana. Ei oikeastaan tuossa iässä enää kiinnosta muuttaa soluun, jossa kaikki muut ovat n. 20v. ja asuvat ensimmäistä kertaa pois kotoa, toisekseen, koska minulla oli jo asunto Helsingissä ja soluasunnoista on opinnon alkaessa pulaakin, en ole edes ensimmäisenä ehdolla asumaan sellaisessa. Olen joutunut vaihtamaan asuntoa opiskellessani, kun vanhaan tuli putkiremppa. Katsoin kyllä silloin kimppakämppävaihtoehtojakin, ei vain haussani mikään sellainen tärpännyt.
Asun kantakaupungissa ja voin pyöräillä opiskelu- ja työpaikkaani eli en näe välttämättä hienona sitä, että asuisin pitemmällä mutta joutuisin kuitenkin ympärivuotisesti ostamaan bussilipun.
Varteenotettava vaihtoehto opiskelijalle on mielestäni elää kimppa-asunnossa, jossa asukkaat ovat sitoutuneet kimppa-asumisen sääntöihin, tekevät oman osuutensa ja osaavat kunnioittaa sitä.
[/quote]
Kenelläkään ei pidäkkään olla rajatonta opiskelumahdollisuutta yhteiskunnan tuilla. Mitä järkeä käydä yksi korkeakoulutus ja sitten vaihtaa toiseen? Sama kuin heittäisi yhteiskunnan rahoja takkaan
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 23:30"]
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 23:21"][quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 23:16"] [quote author="Vierailija" time="28.12.2011 klo 23:09"]-asu halvemmin (opiskelija-asuntolat, kimppakämpät jne.)
-tee töitä ja tee niitä jonkin verran varastoon. Eikö muka oikeasti joka paikkakunnalla ole ainakin siivoustyötä? [/quote] Siihen siivoustyöhönkin usein vaaditaan koulutus, ei niihin noin vaan mennä.. [/quote] No ei siivousfirmoihin tarvitse, sairaalaan tarvitsee. [/quote] Kylläpä moniin firmoihinkin vaaditaan koulutus, tai vähintään työkokemusta. nimim. kokemusta on
[/quote]
No sitten sussa oli jotakin muuta vikaa. Siivoustyöt annetaan sille joka viitsii pyytää.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 23:24"]Mä olen elänyt aivan hyvin tämän lukuvuoden. Vuokra on yli opintotuen ja asumislisän. Edellisenä kesänä olin paskahommissa ja käyttötilille jätin 3500 euroa. Nyt siitä on melkein 1/3 osa jäljellä.
Jokainen pääsee esim. siivoamaan.
[/quote]
Jokainen pääsee esim siivoamaan? Mä tahon samaan haavemaailmaan. Tai menneisyyteen jolloin pääsi vielä.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 06:00"]
Hyvät veronmaksajat, kyllä se varmaankin kannattaisi olla näin että te maksaisitte meidän opintotuet. Me vielä joku päivä maksamme teidän perkeleitten ELÄKKEET!
[/quote]
Kaikki muutkin on käynyt kouluja. Kouluja käymällä ei yhteiskuntaa ylläpidetä. Kouluja voi käydä työn ohessakin
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 23:32"][quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 23:30"]
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 23:21"][quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 23:16"] [quote author="Vierailija" time="28.12.2011 klo 23:09"]-asu halvemmin (opiskelija-asuntolat, kimppakämpät jne.)
-tee töitä ja tee niitä jonkin verran varastoon. Eikö muka oikeasti joka paikkakunnalla ole ainakin siivoustyötä? [/quote] Siihen siivoustyöhönkin usein vaaditaan koulutus, ei niihin noin vaan mennä.. [/quote] No ei siivousfirmoihin tarvitse, sairaalaan tarvitsee. [/quote] Kylläpä moniin firmoihinkin vaaditaan koulutus, tai vähintään työkokemusta. nimim. kokemusta on
[/quote]
No sitten sussa oli jotakin muuta vikaa. Siivoustyöt annetaan sille joka viitsii pyytää.
[/quote]
Vika oli just tasan siinä että koulutus tai työkokemusta oli löydyttävä avoinna oleviin paikkoihin.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 07:49"]
[quote author="Vierailija" time="28.12.2011 klo 23:48"]
itse olin aika fiksu opiskelija, mutta armottoman köyhästä perheestä. Pääsin kaikkiin kouluihin joihin hain ja jokaiseen soitin ja kysyin asumisesta. 1 paikka tarjosi vähävaraisille pienen kolon koulun yläkerrasta. Meitä asui siellä 16 tyttöä, iso vessa, 3 koppia ja 3 suihkukomeroa, pienen pieni keittiökomero ja pesukone, kolikkopuhelin.
Maksettiin "vuokraa" 50 mk kuulta.
Kenelläkään meillä ei ollut varaa käydä kotona kuin jouluna ja hiihtolomalla, pääsiäisenäkin kaikki oltiin siellä. Kännyköitä ei silloin ollut ja koulukirjat ostettiin mahd paljon käytettyinä ja kimpassa. Siitä huolimatta jokainen meistä otti lainaa ja oltiin kesät töissä.
Ihan hölmöjen hommaa nykyään. Ängetään Helsinkiin, marmatetaan kun ei ole varaa vuokraan, ei oteta lainaa ja valitetaan kun valtio ei tule. Haloo, miten olis ilmainen kirjasto, ilmainen koulu, paljon ilmaista lisäopetusta, ilmainen opo ja oikeesti 1000 muuta asiaa.
Jos ei ole varaa opiskella, mene töihin ja opiskele työn ohella. niin ne muutkin tekee eikä marise.
[/quote]
Luepas oma viestisi? Huomaat varmaan, että kyseessä ei ole nykypäivä? Mieti niitä, jotka ovat oikeustieteellisessä tai lääkiksessä - luentoja ihan koko ajan ja pitää OIKEASTI päntätä tosissaan 12 tuntia vuorokaudesta. Milloin jää aikaa töille (totta kai on kesälomat ja joululomat, jolloin kuuluukin työskennellä)? Monet joutuvat yhä asumaan vanhempiensa luona 24v., koska opiskelija-asuntoja ei ole tarpeeksi ja ei ole varaa muuttaa vuokralle. Ei, kaikki eivät halua syystä tai toisesta ottaa lainaa.
[/quote]
Ei halua? No ei sitten opiskele. Yhteiskunnan tehtävänä ei ole maksaa ihmisten elämää sen takia että joku ei halua ottaa lainaa
En sitten tiedä oliko pari vuotta sitten asiat eri lailla, mutta jotenkin särähtää korvaan nuo "mene töihin" lätinät. Mitä töitä joku opiskelijan reppana muka saisi? Suomalaisia ei palkata siivoojiksi enää, ja vaativampia hommia ei voi tehdä opiskelujen ohella. Joten missäköhän maailmassa nuo töiden huutelijat elävät?
Mulla ei oo luottotietoja niin sossu maksaa mun vuokran ja saan 470e tilille muihin kuluihin. Lääkärilaskut ja lääkkeet ja sähkölaskun maksaa sossu :)
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 23:35"]
En sitten tiedä oliko pari vuotta sitten asiat eri lailla, mutta jotenkin särähtää korvaan nuo "mene töihin" lätinät. Mitä töitä joku opiskelijan reppana muka saisi? Suomalaisia ei palkata siivoojiksi enää, ja vaativampia hommia ei voi tehdä opiskelujen ohella. Joten missäköhän maailmassa nuo töiden huutelijat elävät?
[/quote]
Eri alojen kesätöitä, kaupan kassana, ketjuravintolassa, oman alan projektitöissä, oman alan tutkimusavustajana jne. Monilla on myös joku aiempi koulutus ja opiskeluaikana on varsin luontevaa tehdä sen alan töitä.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 23:16"]
[quote author="Vierailija" time="28.12.2011 klo 23:09"]-asu halvemmin (opiskelija-asuntolat, kimppakämpät jne.)
-tee töitä ja tee niitä jonkin verran varastoon. Eikö muka oikeasti joka paikkakunnalla ole ainakin siivoustyötä? [/quote] Siihen siivoustyöhönkin usein vaaditaan koulutus, ei niihin noin vaan mennä..
[/quote]
Eikä tarvita
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 23:39"][quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 23:16"]
[/quote]
Eikä tarvita
[/quote]
No ehkä sinä et, muut tuntuu tarvitsevan. Tunnen monia siivoustyötä hakeneita opiskelukavereita joilta jääny paikka saamatta koulutuksen puuttumisen takia.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 23:35"]
[/quote]
Siivojiksi pääsee. Kaupan kassalle pääsee. Puhelintyöhön pääsee jne. Näihin tuoeksi voi ottaa vaikka mainostenjakoa tai vastaavaa. Itse olen siivonnut ja jakanut mainoksia samaan aikaan maksaakseni laskuni.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 23:28"]
[quote author="Vierailija" time="04.01.2012 klo 09:09"]
ehdottomasti soisin opiskelijalle VÄHINTÄÄN sen rahan, minkä elämäntapavetelehtijät sossusta saavat. Hyvänen aika, opiskelijahan tekee jotain oman tulevaisuutensa eteen, sossupummi ei mitään.
Kuka osaisi vastata visaiseen kysymykseen: Miksi ja millä perusteella sossupummit elätetään mutta opiskelijoita ei??!!
[/quote]
Opiskelijat ovat myös pummeja. He olettavat että yhteiskunta maksaa heidän koulutuksen ja vielä elättää heidät. Jokaisen pitäisi ensisijaisesti tehdä työtä eikä opiskella. Opiskelu pitäisi aina hoitaa työn ohessa.
[/quote]
Kotiäidit ovat myös pummeja. He olettavat, että yhteiskunta maksaa heidän kotiinjäämisensä ja vielä elättää heidän lapsensa. Jokaisen pitäisi ensisijaisesti tehdä työtä. Pikkulapset pitäisi aina hoitaa työn ohessa.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 23:16"]
[/quote]
No ei siivousfirmoihin tarvitse, sairaalaan tarvitsee.