Miksi pihit edes osallistutte joulupuu-keräykseen?! suurin odotuksin
6v tyttäreni ja minä köyhä yh-opiskelija-äiti odotimme tuota sossusta paljon lupailtua pakettia; no sisältö oli TOSI pettymys, yksi nuhjuinen käytetty silmäpuoli phemolelu ja arkki kiiltokuvia. Kyllä tuli paha mieli.Kummiskin sossu niin etukäteen hehkuti miten saa antaa toiveita ja lahjan maksimi on se 50e. Juu, oiskohan menny kahtakaan euroa "lahjoittajalta" tuohon ;((
Kommentit (255)
AP: Laitatko yhteystietosi osoitteeseen: Xmast@luukku.com (ja kerro myös tyttäresi vaatekoko)
Tiedän että harva ajattelee näin mutta mun mielestä on perseestä että köyhille ostetaan muutaman euron lahjat tai vieläpä jopa käytettyä ajatellen juuri noin että "kyllä köyhälle on kelvattava vaikka käytetty pehmolelu koska se on KÖYHÄ ja meidän "parempien" ihmisten armoilla" Kuvottava ajatus. Itse en antanut joulupuuhun vaan ostin yhtä toista kautta yhdelle lapsela lahjan ja halusin ilahduttaa tänäKIN vuonna oikein kunnolla =) Reilu 40 euroa meni lahjaan. Tekopyhää väittää että kyllä se KÖYHÄ lapsi ilahtuu tai sen on ilahduttava yhtä paljon risasta pehmosta kuin yhdestä toivelelusta. Silkkaa kiusantekoa ostaa tuollainen jos toinen toivoo vaikka little pet shoppeja. Ja ei, minä en todellakaan ole hyvätuloinen tai varakas.
ompelin sille täydellisen puvuston kestovaipoista toppahaalariin (olen hyvä ompelija!). Laitoin paketin annettavaksi edelleen KÖYHÄÄN perheeseen.
Ja kas, seuraavalla viikolla sekä nukke että ompelemani vaatteet olivat kaupan paikallisella kirpputorilla.
Sellainen se on KÖYHÄN kiitos!
ompelin sille täydellisen puvuston kestovaipoista toppahaalariin (olen hyvä ompelija!). Laitoin paketin annettavaksi edelleen KÖYHÄÄN perheeseen. Ja kas, seuraavalla viikolla sekä nukke että ompelemani vaatteet olivat kaupan paikallisella kirpputorilla. Sellainen se on KÖYHÄN kiitos!
No minäpä annoin ihan suoraan KÖYHÄLLE. Siis oikeasti köyhälle, ei millekään toimeentulotuella elävälle (koska sillä elää kyllä suht leveästi) Ja joulupuu-keräykseen en siksi anna koska voivat mennä minne sattuu.
Mulla on eräs tuttu, joka on varakas. Hän kertoi olleensa joskus keräämässä rahaa johonkin hyväntekeväisyyteen lipaskeräyksenä niin köyhät oli antanut ja varakkaat kävelleet ohi - lukuunottamatta niitä, jotka hän tunsi ja joiden piti pelastaa kasvonsa ja lahjoittaa ihan kuin muka tapaisivat lahjoittaa.
Varmasti on ihmisiä, joiden mielestä köyhille käy kaikki risa mitä kaapeista löytyy. (Itse meinasin osallistua tähän keräykseen, kun olisi ollut hyväkuntoisia pehmoleluja kaapissa, mutta thank god en sitä tehnyt kun en tajunnut, että siitä tulisi paha mieli) Toisaalta on myös ihmisiä, jotka ovat eläneet sota-aikaa eivätkä ole siitä koskaan toenneet tai muuten vaan henkisiltä kyvyiltään eivät normaaleja. Äitini pistäis ihan varmasti tuollaista keräykseen, koska on koko ikänsä "ilahduttanut" meikäläistä samantasoisilla lahjoilla (eikä siis ole köyhyydestä ollut kyse vaan siitä, että emme ole minkään arvoisia tai sota-ajasta, ties mistä, ei ole selvinnyt)
Mä olen luullut, että toivomukset saa esittää ja niiden mukaan ostetaan ja sitten se lahja kans menee sille, joka on toivonut sitä. No näköjään ei :(.
tuota että on olemassa ihmisiä joiden mielestä köyhälle käy kaikki risa. Niin totta. Muistan tälläkin palstalla yhden äitin kerran päivitelleen tutuiltaan saamaa lastenvaatepakettia. Vaatteet oli olleet silkkaa roskaa. Esim. sukkahousuja joissa useita monen sormen mentäviä reikiä. Eiköhän joku AV-mamma kilahtanu kuinka pitäisi olla kiitollinen lahjasta eikä valittaa, kun tuttavat oli hyvää hyvyyttään lahjoittaneet tarpeeseen.
Meilläkin annetaan vaatteita ilmaiseksi kiertoon sukulaisille, mutta ovat aina ehjiä ja puhtaita. Vaatteet joissa reikiä tai tahraisia menevät suoraan roskiin. En edes viitsisi lahjoittaa eteenpäin.
Olen kotihoidontuella ja yh, lapsille oli silti yhteensä 800e lahjat vaikka tulomme on samat kuin sossun asiakkaalla tai jopa vähemmän. Siinäpä miettimistä. Läheiseni on pitkäaikaissairas sossun ja kirkon ruoka-avun asiakas, hänelläkin kahdelle lapselle ollut aina lahjoja. Hitto, se normi aikuinen plus lapsi on vuokran ym. jälkeen joku vajaa 700e, kyllä sillä saa useamman kympin lahjat ja niitäkin voi ostaa pitkin vuotta. Tunnen paljon kaikista köyhimpiä ihmisiä, mutta kaikilla on varaa ostaa joululahjat lapsille. On teidän lastenne elämä kyllä todella ankeeta, jos ei ees joihinkin 10-15e zoobleseihin ole varaa niin ei varmaan lasten elämä muutenkaan mielekästä, kaverisynttärit jää varmaan aina väliin, huvipuistossa, eläintarhassa ym. eivät ole koskaan käyneet... Ei niin köyhiä vaan ole olemassakaan, Suomessa jossa on tällainen sosiaaliturva.
että Suomessa on ketään niin köyhää, ettei pystyisi ostamaan lapselle paria lelua jouluksi. Prioriteetit vain on joillakin pielessä.
Nyt opiskelijana saan sen päälle 200e opintorahaa, lapsilisän n.147, minimielatustuen, ja asumistuen 330e (vuokra 550e) - me siis ei olla sossun vakiasiakkaita KOSKA sosiaalityöntekijän omin sanoin ollaan väliinputoajia: Sossu ei maksa opiskelijoille mitään ennen kuin kaikki opintolaina on nostettu, eli velkaannun jatkuvasti lisää vain jotta saan ruuat ja muut pakolliset ostettua.Sossusta taannoin anoin yhtä harkinnanvaraista juttua (jota ei saatu)ja siinä yhteydessä mainostivat tätä keräystä, josta "voisin saada lapselleni sen toivelahjan ja säästää sitä kautta".jep jep..
ap
Etkö käy missään töissä? Meidän muidenko täytyisi sinua elättää?
Olen kotihoidontuella ja yh, lapsille oli silti yhteensä 800e lahjat vaikka tulomme on samat kuin sossun asiakkaalla tai jopa vähemmän. Siinäpä miettimistä. Läheiseni on pitkäaikaissairas sossun ja kirkon ruoka-avun asiakas, hänelläkin kahdelle lapselle ollut aina lahjoja. Hitto, se normi aikuinen plus lapsi on vuokran ym. jälkeen joku vajaa 700e, kyllä sillä saa useamman kympin lahjat ja niitäkin voi ostaa pitkin vuotta. Tunnen paljon kaikista köyhimpiä ihmisiä, mutta kaikilla on varaa ostaa joululahjat lapsille. On teidän lastenne elämä kyllä todella ankeeta, jos ei ees joihinkin 10-15e zoobleseihin ole varaa niin ei varmaan lasten elämä muutenkaan mielekästä, kaverisynttärit jää varmaan aina väliin, huvipuistossa, eläintarhassa ym. eivät ole koskaan käyneet... Ei niin köyhiä vaan ole olemassakaan, Suomessa jossa on tällainen sosiaaliturva.
että Suomessa on ketään niin köyhää, ettei pystyisi ostamaan lapselle paria lelua jouluksi. Prioriteetit vain on joillakin pielessä.
Nyt opiskelijana saan sen päälle 200e opintorahaa, lapsilisän n.147, minimielatustuen, ja asumistuen 330e (vuokra 550e) - me siis ei olla sossun vakiasiakkaita KOSKA sosiaalityöntekijän omin sanoin ollaan väliinputoajia: Sossu ei maksa opiskelijoille mitään ennen kuin kaikki opintolaina on nostettu, eli velkaannun jatkuvasti lisää vain jotta saan ruuat ja muut pakolliset ostettua.Sossusta taannoin anoin yhtä harkinnanvaraista juttua (jota ei saatu)ja siinä yhteydessä mainostivat tätä keräystä, josta "voisin saada lapselleni sen toivelahjan ja säästää sitä kautta".jep jep..
apEtkö käy missään töissä? Meidän muidenko täytyisi sinua elättää?
Tämä olettaa saavansa yhteiskunnalta ja yksityisiltä ihmisiltä kaiken. On elämä niin kovaa, buuhuu ja nyyh.
Niin sitä muutkin joutui syödäkseen ottamaan opintolainaa jos ei töihin viitsinyt opintojen ohella mennä! Tälle lapsi vaan taitaa olla tekosyy saada kaikki ilmaiseksi.
Nyt opiskelijana saan sen päälle 200e opintorahaa, lapsilisän n.147, minimielatustuen, ja asumistuen 330e (vuokra 550e) - me siis ei olla sossun vakiasiakkaita KOSKA sosiaalityöntekijän omin sanoin ollaan väliinputoajia: Sossu ei maksa opiskelijoille mitään ennen kuin kaikki opintolaina on nostettu, eli velkaannun jatkuvasti lisää vain jotta saan ruuat ja muut pakolliset ostettua.Sossusta taannoin anoin yhtä harkinnanvaraista juttua (jota ei saatu)ja siinä yhteydessä mainostivat tätä keräystä, josta "voisin saada lapselleni sen toivelahjan ja säästää sitä kautta".jep jep.. ap
Etkö käy missään töissä? Meidän muidenko täytyisi sinua elättää?
Tämä olettaa saavansa yhteiskunnalta ja yksityisiltä ihmisiltä kaiken. On elämä niin kovaa, buuhuu ja nyyh. Niin sitä muutkin joutui syödäkseen ottamaan opintolainaa jos ei töihin viitsinyt opintojen ohella mennä! Tälle lapsi vaan taitaa olla tekosyy saada kaikki ilmaiseksi.
Alkoiko vituttaa noin kovasti kun en ollutkaan sossun elätti? =D
Johan kerroin nostavani opintolainaa.
Ja gradu vie kyllä sen verran aikaa ja energiaa meidän alalla, etten ole töihin sen aikana menossa - viivästyttäis vain valmistumista ja lapsi joutuis olemaan aamusta iltaan hoidossa.
ap
Fakta on, että usein näihin osallistuu ne, joilla ei oo itelläänkään ihan liikaa sitä rahaa. KUn tietää, miltä tuntuu, kun ei ole varaa/voimia ostaa lahjoja. Heillä ei sitten ole rahaa ostaa niitä pleikkareita ja 70e:n lahjakortteja
En varmaan voi viedä joulupuulahjaani:( esim 140 mukaan.
Ostin teinitytölle dödön, huulikiillon, rannekorun,korvikset ja hiuspinnin (rihkamaa)
ja lahja on varmaan ihan huono ja liian halpa :( olisin ite 13-17- vuotiaana kyllä tykänny. Mutta näköjään pitäis viedä 70e lahjakortti tai hopeakorusetti ja hajuvesi
Kyllä meidän perhe ilahtuisi, jos joulupuupaketista tulisi vaikka pari lps-hahmoa!
Mies on työkomennuksella ja itse olen masennuksen takia sairaslomalla. Tai no teen pari vuoroa viikossa.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 17:26"]
Ostin teinitytölle dödön, huulikiillon, rannekorun,korvikset ja hiuspinnin (rihkamaa)
ja lahja on varmaan ihan huono ja liian halpa :( olisin ite 13-17- vuotiaana kyllä tykänny. Mutta näköjään pitäis viedä 70e lahjakortti tai hopeakorusetti ja hajuvesi
[/quote]
Ei kannata viedä.
Täältä voi käydä katsomassa samantyyppistä keskustelua ne, joiden mielestä köyhille riittää se 10-20 euron lahja ja niille, joiden mielestä joulupuusta pitää saada samanlainen lahja kun "normiperheissä" saadaan ("koska muutkin saa")
http://www.vauva.fi/keskustelu/4336309/ketju/taytyyko_lapsen_saada_haluamansa_joululahja
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 17:30"]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 17:26"]
[/quote]
Ei kannata viedä.
[/quote]
En sitten taida :/ roskiin tai sukulaiselle t 145
[quote author="Vierailija" time="29.12.2011 klo 14:35"]
Mulla on eräs tuttu, joka on varakas. Hän kertoi olleensa joskus keräämässä rahaa johonkin hyväntekeväisyyteen lipaskeräyksenä niin köyhät oli antanut ja varakkaat kävelleet ohi - lukuunottamatta niitä, jotka hän tunsi ja joiden piti pelastaa kasvonsa ja lahjoittaa ihan kuin muka tapaisivat lahjoittaa.
Varmasti on ihmisiä, joiden mielestä köyhille käy kaikki risa mitä kaapeista löytyy. (Itse meinasin osallistua tähän keräykseen, kun olisi ollut hyväkuntoisia pehmoleluja kaapissa, mutta thank god en sitä tehnyt kun en tajunnut, että siitä tulisi paha mieli) Toisaalta on myös ihmisiä, jotka ovat eläneet sota-aikaa eivätkä ole siitä koskaan toenneet tai muuten vaan henkisiltä kyvyiltään eivät normaaleja. Äitini pistäis ihan varmasti tuollaista keräykseen, koska on koko ikänsä "ilahduttanut" meikäläistä samantasoisilla lahjoilla (eikä siis ole köyhyydestä ollut kyse vaan siitä, että emme ole minkään arvoisia tai sota-ajasta, ties mistä, ei ole selvinnyt)
Mä olen luullut, että toivomukset saa esittää ja niiden mukaan ostetaan ja sitten se lahja kans menee sille, joka on toivonut sitä. No näköjään ei :(.
tuota että on olemassa ihmisiä joiden mielestä köyhälle käy kaikki risa. Niin totta. Muistan tälläkin palstalla yhden äitin kerran päivitelleen tutuiltaan saamaa lastenvaatepakettia. Vaatteet oli olleet silkkaa roskaa. Esim. sukkahousuja joissa useita monen sormen mentäviä reikiä. Eiköhän joku AV-mamma kilahtanu kuinka pitäisi olla kiitollinen lahjasta eikä valittaa, kun tuttavat oli hyvää hyvyyttään lahjoittaneet tarpeeseen.
Meilläkin annetaan vaatteita ilmaiseksi kiertoon sukulaisille, mutta ovat aina ehjiä ja puhtaita. Vaatteet joissa reikiä tai tahraisia menevät suoraan roskiin. En edes viitsisi lahjoittaa eteenpäin.
Niin totta. Me nyt emme mitään köyhiä olleet, mutta olessani kotihoidontuella, panimme menot todella pieniksi ja ostin kirpparilta vaatteet ja autokin oli melkoinen romukasa
Kas, tässä esimerkkejä, mitä maireasti alettiin rahtaamaan meille vihjaillen, että halutaan auttaa, kun teillä on monta lasta ja olette köyhiä
minulle 80 luvun tottapuku, turkoosinvihreä isoine olkatoppauksineen kokoa 48 (olen kokoa 36)
pojalle kahdet kumpparit, joissa kummassakin läpireikä ja syystakki, mistä vetoketju rikki
tytölle toppahaalari, missä polvi puhki ja takapuolessa iso palkeenkieli
minulle kulahtaneet sloggirintaliivit kaverilta
lisäksi joulua ennen tuotiin läjä näitä rikkinäisiä pehmoleluja, joista "teidän ressukkalapset sais jotain joululahjaksi, kun olette niin köyhiä"
Toki nämä tuojien omaatuntoa piristi, mutta meillä nousi jätemaksut, kun piti rahdata tätä roskaa roskiin lisäsäkillä.
Ja tosiaan, tunnen monta ihmistä, jotka ovat valmiita kaivamaan lahjakeräykseen homeisen nallen, minkä sisälmykset pursuaa ja kokevat oikein hyvää oloa ja taivaspaikan saantia, kun ovat auttaneet köyhiä ressukoita ja kyllä niiden pitää nyt olla kiitollisia meille, kun olemme niin hyviä. Toinen ryhmä on nämä mammat, jotka opettaa lapsilleen, että etsipäs sieltä se resuin lelusi hyväntekeväisyyteen, niin köyhän lapsi on onnellinen, kun sinä luovut omastasi ja olet niin hyvä.
ostin siskolleni (17v) lahjaksi kynttilälajitelman, hiusbalsamin ja suklaarasian. Hintaa tuli 15e.En siis saa yrittää ilahduttaa vierasta teiniä samanlaisella lahjalla? Vaan pitäisi käyttää loput joulurahani joulupuulahjaan tai olla antamatta. Mielelläni osallistuisin hyväntekeväisyyteen, mutta olen ilmeisesti liian köyhä tähän hommaan
Eihän uffillekaan saisi lahjoittaa lumppua. Miksi siis lahjotat risaa joulupuukeräykseen saati tutulle?
Kierrätys kunniaan, mutta vaan hyväkuntoinen!
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 11:48"]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 11:33"]
Tarkoitatko 140 sitä, että lahjoja tulisi antaa perheille, joissa ennen tuhlattiin ja nyt on rahantulo vähentynyt kuukaudessa esim. 14 000 eurosta 10 000 euroon ja lapsille halutaan antaan entisen elintason mukainen joulu. Silloin toivotaan muiden antavan lapsille uudet iPodit, laskettelumatka Alpeille ja vähän yli 200 euron legopaketti, koska vanhemilla ei ole enää siihen varaa?
[/quote]
Sinulla on huono sisälukutaito tai provoat muuten vain tahallasi.
Tarkoitin nimenomaa sitä, että niille lapsille, joiden vanhemmat ei välitä antaa lahjoja. Se ei katso tulotasoa se lapsista piittamaton vanhempi. Eikä myöskään alkoholismi ja muut ongelmat joita perheessä voi olla.
Minä olen köyhän perheen kasvatti ja olen aina saanut jouluna lahjoja. Sen sijaan kaveri hyvätuloisesta ongelmaperheestä ei jouluisin saanut muutakuin jotakin todella epäsopivaa yhdeksi lahjaksi. (pienelle lapselle koristelautanen jne), tai ei ollenkaan.
Kumman luulisit olleen tyytyväisempi lelulahjaan. Minun, köyhän lapsen, jotka vanhemmat panosti jouluun?, vai sen rikkaan perheen lapsen, joka ei koskaan saanut mitään mieleistä lahjaksi?.
Enkä mielestäni missään vaiheessa sanonut, että ne jotka saavat jo kunnon lahjat tulisi saada keräyksestä lahjoja. Itsekkään en ollut hyvätuloinen ennen talouden romahtamista, mutta tipuin käytännössä nollille suoraan "keksituloista".
Ja nimenomaa tuolla lahjojen paremmalla suuntauksella saisi sitä hukkatavaraa vähennettyä. Eli ne toiveet sinne korttiin, ja siinä vaiheessa tietenkin katsotaan, ettei siellä mitään iphoneja ole.
Minä en ymmärrä sitä, miksi näissä halutaan kostaa lapsille. Ei se lapsien vika ole, minkälaiset vanhemmat on. Eli ajatellaan, että se on hirveän väärin, jos paketti menee hyvätuloiseen perheeseen, vaikka siellä voi olla juuri se lahjaa tarvitseva.
Sen sijaan me haluamme killottaa sädekehäämme ja antaa lahjan niille reppanille köyhälistölle, oli siellä tarvetta tai ei. Ja todella moni kuvittelee suomen köyhät niiksi nälkämaan lapsiksi. Eli ei olla tyytyväisiä, ennenkuin sen oman lahjan saa joku joka oikeasti syö pihan pikkukiviä mahantäytteeksi.
Todella lyhytnäköistä on monesti tämä lahjahomma kyllä.
[/quote]
Mun mielestä ois hyvä, kun saisi esittää toiveen. Ja että just katottais läpi, ettei siellä olisi mitään huippukallista. Vaatisi tietysti hirveesti resursseja, mutta jokainen voisi esittää 3 toivetta : 2 halpaa ja yhne kalliin. Kun lahjoittaja tulisi kojulle, kysyttäisiin mitä hintaluokkaa ajatellut ja annettaisiin kallis tai halvempi versio sen mukaan. Jos tulisi kallis, halvemmat laput heitettäisiin pois. Jos halvempi, heitettäisiin kallis pois ja voitaisiin jollekin toiselle lahjoittajalle tarjota sitä toista halvempaa vaihtoehtoa.
-> kaikki saisi yhden kalliin tai kaksi halvempaa lahjaa
Voitaisiin ensi juoluna laittaa hintaraja : Ei alle 40 euron lahjoja! Mieluiten 50-100 euroa.
Katsotaan, että tuleeko sillon lahjoja kaikille ja seuraavana jouluna katsotaan, kumpi strategia toimi paremmin.
Tiedän että harva ajattelee näin mutta mun mielestä on perseestä että köyhille ostetaan muutaman euron lahjat tai vieläpä jopa käytettyä ajatellen juuri noin että "kyllä köyhälle on kelvattava vaikka käytetty pehmolelu koska se on KÖYHÄ ja meidän "parempien" ihmisten armoilla" Kuvottava ajatus. Itse en antanut joulupuuhun vaan ostin yhtä toista kautta yhdelle lapsela lahjan ja halusin ilahduttaa tänäKIN vuonna oikein kunnolla =) Reilu 40 euroa meni lahjaan. Tekopyhää väittää että kyllä se KÖYHÄ lapsi ilahtuu tai sen on ilahduttava yhtä paljon risasta pehmosta kuin yhdestä toivelelusta. Silkkaa kiusantekoa ostaa tuollainen jos toinen toivoo vaikka little pet shoppeja. Ja ei, minä en todellakaan ole hyvätuloinen tai varakas.