Miksi pihit edes osallistutte joulupuu-keräykseen?! suurin odotuksin
6v tyttäreni ja minä köyhä yh-opiskelija-äiti odotimme tuota sossusta paljon lupailtua pakettia; no sisältö oli TOSI pettymys, yksi nuhjuinen käytetty silmäpuoli phemolelu ja arkki kiiltokuvia. Kyllä tuli paha mieli.Kummiskin sossu niin etukäteen hehkuti miten saa antaa toiveita ja lahjan maksimi on se 50e. Juu, oiskohan menny kahtakaan euroa "lahjoittajalta" tuohon ;((
Kommentit (255)
En jaksanut lukea loppuun saakka pitkää ketjua, mutta olen ollut tuossa Joulupuu-keräyksessä mukana vapaaehtoisena ja nähnyt sekä lahjoittajia että saajia. Monenlaista porukkaa mahtuu molempiin päihin. Kerronkin oman mielipiteeni lahjan saajista. Mielestäni näiden lapsiperhe-keräysten perusteella kaikista tiukimmassa tilanteessa ovat perheet, joissa yksinhuoltajaäiti käy töissä. Tänä päivänä on myös paljon perheitä, joilla voi olla tilapäinenkin karsean tiukka tilanne taloudellisesti; asuntolainat pyörii, asuntoa ei kannata myydä tappiolla, koska velkaa jäisi hirveästi ja mihinkään yhteiskunnan tukiin ei ole oikeutta. Älkää hyvät ihmiset sanoko, ettei tänä päivänä ole Suomessa ihmisiä, joilla on tiukkaa. Kyllä vaan on, niin tiukilla, että sen näkee, miten kurkkua kuristaa joka yö, kun ei ole rahaa ostaa terveyssiteitä kolmelle tyttärelle tässä kuussa.
Nämä ihmiset tunnistaa helposti. He toivovat lapsille tavallisesti ulkovaatteita tai kenkiä tai ovat todella vilpittömästi iloisia ja onnellisia siitä elokuvalipusta ja karkkipussista teinille tai domino-pelistä pienemmälle. Minusta kaikista ihaninta on kuitenkin kääriä juuri noiden perheiden lapsille se kaikista mieluisin superhieno Barbi tai vilkkuva poliisiauto tai teinille vaikka "iso" paketti kosmetiikkaa ja herkkuja; dödöä, suihkusaippuaa, tuoksu jne. Tiedän, että menee tasan tarpeeseen.
Jos tuntuu siltä, lahjoittakaa. Ilolla. Ajattelen, että kaikista tärkeintä on se, että juuri se jolla hätä on suurin, tulee autetuksi vaikka joku muu pahoittaisikin mielensä liian "pienestä" lahjasta.
Ja ketjun aloittanut, anna palautetta ja kysy, voisitteko saada uuden lahjan.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 21:33"]
En jaksanut lukea loppuun saakka pitkää ketjua, mutta olen ollut tuossa Joulupuu-keräyksessä mukana vapaaehtoisena ja nähnyt sekä lahjoittajia että saajia. Monenlaista porukkaa mahtuu molempiin päihin. Kerronkin oman mielipiteeni lahjan saajista. Mielestäni näiden lapsiperhe-keräysten perusteella kaikista tiukimmassa tilanteessa ovat perheet, joissa yksinhuoltajaäiti käy töissä. Tänä päivänä on myös paljon perheitä, joilla voi olla tilapäinenkin karsean tiukka tilanne taloudellisesti; asuntolainat pyörii, asuntoa ei kannata myydä tappiolla, koska velkaa jäisi hirveästi ja mihinkään yhteiskunnan tukiin ei ole oikeutta. Älkää hyvät ihmiset sanoko, ettei tänä päivänä ole Suomessa ihmisiä, joilla on tiukkaa. Kyllä vaan on, niin tiukilla, että sen näkee, miten kurkkua kuristaa joka yö, kun ei ole rahaa ostaa terveyssiteitä kolmelle tyttärelle tässä kuussa.
Nämä ihmiset tunnistaa helposti. He toivovat lapsille tavallisesti ulkovaatteita tai kenkiä tai ovat todella vilpittömästi iloisia ja onnellisia siitä elokuvalipusta ja karkkipussista teinille tai domino-pelistä pienemmälle. Minusta kaikista ihaninta on kuitenkin kääriä juuri noiden perheiden lapsille se kaikista mieluisin superhieno Barbi tai vilkkuva poliisiauto tai teinille vaikka "iso" paketti kosmetiikkaa ja herkkuja; dödöä, suihkusaippuaa, tuoksu jne. Tiedän, että menee tasan tarpeeseen.
Jos tuntuu siltä, lahjoittakaa. Ilolla. Ajattelen, että kaikista tärkeintä on se, että juuri se jolla hätä on suurin, tulee autetuksi vaikka joku muu pahoittaisikin mielensä liian "pienestä" lahjasta.
Ja ketjun aloittanut, anna palautetta ja kysy, voisitteko saada uuden lahjan.
[/quote]
Aloitus on (onneksi) jo vanha :)
[quote author="Vierailija" time="27.12.2011 klo 23:28"]
6v tyttäreni ja minä köyhä yh-opiskelija-äiti odotimme tuota sossusta paljon lupailtua pakettia; no sisältö oli TOSI pettymys, yksi nuhjuinen käytetty silmäpuoli phemolelu ja arkki kiiltokuvia. Kyllä tuli paha mieli.Kummiskin sossu niin etukäteen hehkuti miten saa antaa toiveita ja lahjan maksimi on se 50e. Juu, oiskohan menny kahtakaan euroa "lahjoittajalta" tuohon ;((
[/quote]
Kehtaat valittaa kun itse vaan pummit toisilta omaisuutta? Mene töihin jos ei kelpaa
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 21:09"]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 19:14"]
Minulla on tuossa odottamassa paketoituna läjä leluja lapsille. Otin muutaman lapun, missä oli toiveita. Meillä on vanhoja leluja tosi paljon ja olen paketoinut niitä toiveiden mukaan. Otin yhden nuoren pojankin toiveen, missä oli toiveena elokuvalippuja, mutta minusta se oli liian kallis toive nuorelle ja laitoin pojan pakettiin mieheni isän jussipaidan, kun se on vielä ihan hyväkuntoinen ja siisti. Tuuletin ja silitin sen höyryn kanssa, niin tuli ihan hyvän näköinen. Nyt kylla alkaa mietityttämään, kun köyhät tuntuu niin nirsoilta, että olis pitänyt löytyä jokaiseen pakettiin parinsadan euron tapletti tai joku läppäri. Taidan minäkin heittää roskiin vaatimattomat lahjani. Olkoot ilman, kun ei kelpaa.
[/quote]
Vanhoja leluja???
Miehen isän jussipaidan???
Vaikka ihminen on köyhä, niin jotain kunnioitusta.
[/quote]
Parempi kun niille ei antaisi mitään
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 21:12"]
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 20:58"]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 11:29"]
Minusta näissä keräyksissä on otettu väärä asenne.
Ajatellaan, että meillä suomessa on yhtä köyhiä kuin afrikan maissa, ja luullaan, että lahjat menee perheille, jotka nuolee kengänpohjia elääkseen. Hyvin harvoin tälläistä tilannetta suomessa kuitenkaan on.
Ja sanon näin, vaikka yllättävän käänteen vuoksi elämässä, oma talouteni romahti, niin, etten syönyt moneen kuukauteen juurikaan mitään ja laihduin 7kg (olin ennestäänkin jo laiha). Minullakin paperilla olisi ollut varaa elättää itseni ja perheeni, muttakun tilanne on se, että aikaisempi elintaso romahti täysin, niin sitä ei kerennyt suhteuttaa heti uusiin tuloihin. Nyt alkaa olla parempaan päin.
Mutta silti, minäkin olen ostanut lapsille joululahjoja. Ja aika paljonkin. Olen useampana kuukautena jo etsinyt nettialennuksia ja kaupoissa pitänyt silmällä alennuksia. Ja hyvin vähäisellä rahalla, olen saanut isojakin lahjoja, jotka ovat varmasti mieluisia. Lisäksi lapset saavat lahjoja isovanhemmaltaan jonkun verran.
Eli meidän perhe voisi vallan hyvin olla tuollainen joulupuun asiakas, todennäköisesti olisin saanut toimeentulotukea, mutten halunnut sitä hakea, vaan selvittää tilanteeni itse.
Kiitollinen olisin ollut lahjoista, mutta toki olisin sanonut, ettemme tarvitse niitä, jos joku tarvitsisi enemmän.
Ja monesti myös unohdetaan, että tosiaan, suomessa harvemmin ne "vain köyhän" lapset jäävät lahjatta jouluna. Varmaan suurin tarve lahjoille olisi niillä, joiden vanhemmat ei välitä ostaa lahjoja. Ja heitä on myös hyvätuloisia ja keskituloisia. On alkoholisteja ja muita ongelmia. Eli näennäisesti hyvätuloisen perheeseen mennyt lahja, voisi olla juuri se kaikista tarvituin.
Eli monesti lahjoittajilla on liian dramaattinen ajatus köyhyydestä, suomen köyhyys on eri asia kuin köyhien maan köyhyys. Ja petytään sitten, kun kuullaan lahjan menneenkin jollekkin "tuttava" perheellä, jolla näennäisesti menee hyvin. Samoiten täytyy muistaa, että köyhät eivät ole eri ihmisrotu. Köyhän lapsilla on aivan samanlaiset toiveet ja halut, kuin rikkaidenkin lapsilla. Eli keräykseen en osallistuisi sillä ajatuksella, että nyt jokin reppana pieni laiheliini saa vähän lämmitettä päälleen ja hienon pikkuauton, vaan lahjat yrittäisi ostaa vaikka sitten omien lapsien mielenkiinnon mukaan.
Ja myös se, että kaikki lapset eivät ole samanlaisia. Meilläkin on koululainen tyttö, jonka kaverit on "prinsessaiässä" ja leikkivät kovin tyttöjenjutuilla. Tyttöni on aina ollut "poikatyttö" ja varmasti jäisi prinsessajutut leikeistä pois, jos niistä paketista tulisi. Toki ei niistä valittaisi, mutta eivät ne mieleisiäkään olisi.
Tähän lahjoitukseen osallistuminen pitäisi tehdä ihan omasta halusta, ei velvollisuudentunteesta.
Ja ainakin minulle riittäisi se ajatus, että paketti _ehkä_voisi olla jollekkin lapselle se mieluinen lahja ja nostattaa sen hymyn huulille, vaikka olisi lahjoja muutenkin. Tai sitten se menee perheeseen, jossa ei sitä tarvita, eikä osu ollenkaan lahjansaajan makuun ja silloin asialle ei voi mitään.
Jotenkihan näitä pitäisi yrittää kohdistaa, ettei tuota hukkatavaraa olisi niin paljon. Miksei vaikka korttiin lisättäisi lahjansaajan muutama toive?.
[/quote]
Näitä ĺahjoja annetaan myös lastensuojelun piirissä oleville lapsille. Kaikilla ei ole vanhempia, jotka ostaisivat lahjoja vaikka varaa olisikin.
[/quote]
En enää muista mistä eilen luin, mutta juuri näille sijoitetuille teini-ikäisille kaivataan lahjoja eniten, eli heillä suurin pula. Eikö sijoituspaikassa anneta heille mitään :(?
[/quote]
Lapsella on tärkeämpiäkin tarpeita kun halu saada leluja
Saat multa kolme täydellisessä kunnossa olevaa zhuzhu petsiä ihan ilmaseksi.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 21:18"]
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 12:49"]
Minun 6 v tyttö halusi auttaa köyhiä lapsia ja näpräsi nättejä paketteja vanhoista leluistaan. Voi apua, meneeköhän ne nyt roskiin heti, kun aukaistaan. Tyttö oli niin innoissaan, kun paketoi vanhan barbienukkensakin keräykseen, kun ajatteli, että joku siitä ilahtuu, eikä se haittaa, jos on vähän mustekynällä piirtänyt poskiin. Minusta pitää ajatella lahjanantajaakin, kuinka se ilahtuu, kun antaa omastaan pois.
[/quote]
Haluaisitko sinä sun tytölle piirreltyjä leluja? Aivan. Eivät köyhätkään halua. Jos ottaa niin koville antaa, niin ei sitten anna ollenkaan! Vai diplomiko pitäisi vielä käytettyjen tavaroiden antajille jakaa?
Kai sä olet provo?
[/quote]
Ihminen joka saa ilmaiseksi pitäisi pitää turpansa kiinni. Hänellä EI ole varaa vaatia yhtään mitään. Jos ei maksa siitä niin ei ole oikeutta valittaakkaan
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 21:26"]
Ajatellaan, että meillä suomessa on yhtä köyhiä kuin afrikan maissa, ja luullaan, että lahjat menee perheille, jotka nuolee kengänpohjia elääkseen. Hyvin harvoin tälläistä tilannetta suomessa kuitenkaan on.
Ja sanon näin, vaikka yllättävän käänteen vuoksi elämässä, oma talouteni romahti, niin, etten syönyt moneen kuukauteen juurikaan mitään ja laihduin 7kg (olin ennestäänkin jo laiha). Minullakin paperilla olisi ollut varaa elättää itseni ja perheeni, muttakun tilanne on se, että aikaisempi elintaso romahti täysin, niin sitä ei kerennyt suhteuttaa heti uusiin tuloihin. Nyt alkaa olla parempaan päin.
Mutta silti, minäkin olen ostanut lapsille joululahjoja. Ja aika paljonkin. Olen useampana kuukautena jo etsinyt nettialennuksia ja kaupoissa pitänyt silmällä alennuksia. Ja hyvin vähäisellä rahalla, olen saanut isojakin lahjoja, jotka ovat varmasti mieluisia. Lisäksi lapset saavat lahjoja isovanhemmaltaan jonkun verran.
Eli meidän perhe voisi vallan hyvin olla tuollainen joulupuun asiakas, todennäköisesti olisin saanut toimeentulotukea, mutten halunnut sitä hakea, vaan selvittää tilanteeni itse.
Kiitollinen olisin ollut lahjoista, mutta toki olisin sanonut, ettemme tarvitse niitä, jos joku tarvitsisi enemmän.
Ja monesti myös unohdetaan, että tosiaan, suomessa harvemmin ne "vain köyhän" lapset jäävät lahjatta jouluna. Varmaan suurin tarve lahjoille olisi niillä, joiden vanhemmat ei välitä ostaa lahjoja. Ja heitä on myös hyvätuloisia ja keskituloisia. On alkoholisteja ja muita ongelmia. Eli näennäisesti hyvätuloisen perheeseen mennyt lahja, voisi olla juuri se kaikista tarvituin.
Eli monesti lahjoittajilla on liian dramaattinen ajatus köyhyydestä, suomen köyhyys on eri asia kuin köyhien maan köyhyys. Ja petytään sitten, kun kuullaan lahjan menneenkin jollekkin "tuttava" perheellä, jolla näennäisesti menee hyvin. Samoiten täytyy muistaa, että köyhät eivät ole eri ihmisrotu. Köyhän lapsilla on aivan samanlaiset toiveet ja halut, kuin rikkaidenkin lapsilla. Eli keräykseen en osallistuisi sillä ajatuksella, että nyt jokin reppana pieni laiheliini saa vähän lämmitettä päälleen ja hienon pikkuauton, vaan lahjat yrittäisi ostaa vaikka sitten omien lapsien mielenkiinnon mukaan.
Ja myös se, että kaikki lapset eivät ole samanlaisia. Meilläkin on koululainen tyttö, jonka kaverit on "prinsessaiässä" ja leikkivät kovin tyttöjenjutuilla. Tyttöni on aina ollut "poikatyttö" ja varmasti jäisi prinsessajutut leikeistä pois, jos niistä paketista tulisi. Toki ei niistä valittaisi, mutta eivät ne mieleisiäkään olisi.
Tähän lahjoitukseen osallistuminen pitäisi tehdä ihan omasta halusta, ei velvollisuudentunteesta.
Ja ainakin minulle riittäisi se ajatus, että paketti _ehkä_voisi olla jollekkin lapselle se mieluinen lahja ja nostattaa sen hymyn huulille, vaikka olisi lahjoja muutenkin. Tai sitten se menee perheeseen, jossa ei sitä tarvita, eikä osu ollenkaan lahjansaajan makuun ja silloin asialle ei voi mitään.
Jotenkihan näitä pitäisi yrittää kohdistaa, ettei tuota hukkatavaraa olisi niin paljon. Miksei vaikka korttiin lisättäisi lahjansaajan muutama toive?.
[/quote]
Näitä ĺahjoja annetaan myös lastensuojelun piirissä oleville lapsille. Kaikilla ei ole vanhempia, jotka ostaisivat lahjoja vaikka varaa olisikin.
[/quote]
En enää muista mistä eilen luin, mutta juuri näille sijoitetuille teini-ikäisille kaivataan lahjoja eniten, eli heillä suurin pula. Eikö sijoituspaikassa anneta heille mitään :(?
[/quote]
Etenkin teinipojille tarvitaan lahjoja! Ihmiset muistavat vain "pieniä ja söpöjä" taaperoita.
[/quote]
KUKAAN EI tarvitse lahjoja. Miksi he lisääntyvät jos heillä ei ole varaa elättää lapsiaan?
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 21:42"]
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 21:09"]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 19:14"]
Minulla on tuossa odottamassa paketoituna läjä leluja lapsille. Otin muutaman lapun, missä oli toiveita. Meillä on vanhoja leluja tosi paljon ja olen paketoinut niitä toiveiden mukaan. Otin yhden nuoren pojankin toiveen, missä oli toiveena elokuvalippuja, mutta minusta se oli liian kallis toive nuorelle ja laitoin pojan pakettiin mieheni isän jussipaidan, kun se on vielä ihan hyväkuntoinen ja siisti. Tuuletin ja silitin sen höyryn kanssa, niin tuli ihan hyvän näköinen. Nyt kylla alkaa mietityttämään, kun köyhät tuntuu niin nirsoilta, että olis pitänyt löytyä jokaiseen pakettiin parinsadan euron tapletti tai joku läppäri. Taidan minäkin heittää roskiin vaatimattomat lahjani. Olkoot ilman, kun ei kelpaa.
[/quote]
Vanhoja leluja???
Miehen isän jussipaidan???
Vaikka ihminen on köyhä, niin jotain kunnioitusta.
[/quote]
Parempi kun niille ei antaisi mitään
[/quote]
Mitä pahaa esim. lastenkodissa asuvat lapset ovat sulle tehneet?
On todellakin ihan hyvä idea laittaa roskat roskiin. Se on parempi idea kuin kiillottaa sädekehää antamalla roskia köyhille. Sapettaa niin se, että lähiomaiselle tungetaan ihan kaikki, vaikka hän ei tarvitse. Kun joku muu on jo antanut luultavasti parempikuntoisen. Minä maksan näiden sädekehäkiillottajien kaatopaikkamaksut, kun vien ne risat huonekalut sinne kaatopaikalle. Onneksi nykyään pieniä määriä saa viedä maksutta, mutta maksaahan se polttoainekin ja joskus tarvitaan peräkärry. Köyhälle huonojen tavaroiden antamisessa ei ole mitään auttamishalua takana, on vain halu päästä roinistaan helpolla. Köyhiä pidetään ilmaisena kaatopaikkana. Ottaisitko itse ilolla vastaan neljännentoista 90-luvun tietokoneen, vaikka sinulla luultavasti on jo se suht. hyväkuntoinen läppäri, minkä olet ehkä itse saanut sukulaisen työpaikan poistosta sen sukulaisen halvalla ostamana, kuten tällä omaisellani on tilanne. Tämä nyt meni vähän ohi aiheen, mutta pistää vihaksi ajatusmaailma, että köyhälle on kelvattava kaikki roina, vaikka sitä lahjoitettua tavaraa olisi lattiasta kattoon 27 kappaletta rikkinäistä erivärisenä ennestään.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 21:43"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Lapsella on tärkeämpiäkin tarpeita kun halu saada leluja
[/quote]
Eli ei haittaa, että kukaan ei jouluna muista?
Mitä itse tuumaisit, jos jäisit lahjatta eikä kukaan muistaisi tai välittäisi?
Vai että lahjan antajaa pitäisi vielä ajatella.
Minulle ei tulisi mieleenikään opettaa lapsille, että ollaanpa tässä jaloja kun annetaan KÖYHILLE! Kerroin lapselle ihan neutraalisti, että on olemassa sellainen joululahjakeräys jonne voi viedä lahjoja ja niitä tässä nyt pakkailen.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 21:45"]
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 21:18"]
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 12:49"]
Minun 6 v tyttö halusi auttaa köyhiä lapsia ja näpräsi nättejä paketteja vanhoista leluistaan. Voi apua, meneeköhän ne nyt roskiin heti, kun aukaistaan. Tyttö oli niin innoissaan, kun paketoi vanhan barbienukkensakin keräykseen, kun ajatteli, että joku siitä ilahtuu, eikä se haittaa, jos on vähän mustekynällä piirtänyt poskiin. Minusta pitää ajatella lahjanantajaakin, kuinka se ilahtuu, kun antaa omastaan pois.
[/quote]
Haluaisitko sinä sun tytölle piirreltyjä leluja? Aivan. Eivät köyhätkään halua. Jos ottaa niin koville antaa, niin ei sitten anna ollenkaan! Vai diplomiko pitäisi vielä käytettyjen tavaroiden antajille jakaa?
Kai sä olet provo?
[/quote]
Ihminen joka saa ilmaiseksi pitäisi pitää turpansa kiinni. Hänellä EI ole varaa vaatia yhtään mitään. Jos ei maksa siitä niin ei ole oikeutta valittaakkaan
[/quote]
Tässä näemme sitä aitoa, pyyteetöntä antamisen iloa. Huh, huh.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 21:46"]
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 21:26"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Etenkin teinipojille tarvitaan lahjoja! Ihmiset muistavat vain "pieniä ja söpöjä" taaperoita.
[/quote]
KUKAAN EI tarvitse lahjoja. Miksi he lisääntyvät jos heillä ei ole varaa elättää lapsiaan?
[/quote]
Sekö on LASTEN vika???
Ei sun ole pakko auttaa muita. Onneksi auttajiakin on.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2011 klo 16:40"]Joulupuussa pitäisi olla joka saajalle semmoinen 40-50 euron lahja. Joko yhdeltä antajalta tai yhdistetty näiltä köyhiltä antajilta.
[/quote]
Miksi joku antaisi ventovieraalle 40-50 euron lahjan kun loppujen lopuksi aika harva kuitenkin hankkii sen arvoisia lahjoja edes omille lapsilleen???
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Tiedän valitettavasti kokemuksesta, että kaikissa sijaiskodeissa ei todellakaan anneta lapsille joululahjoja tai muitakaan lahjoja. Ei vaikka lapsia ei olisi kerralla kovin montaa, ja vaikka sijaisperhe saa aika suuren summan per lapsi per kuukausi. Tekevät bisnestä ja katsovat koko rahan puhtaana omaksi tulokseen josta ei "voi" edes paria kymppiä lohkaista joululahjaan. :( Jotenkin on alkanut oksettaa koko sijaisperhetoiminta, varsinkin kun "perhekotiyrittäjät" sovittavat usein jotain sädekehää oman päänsä ylle vaikka ovat mukana vain ja ainoastaan rahan vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2011 klo 23:46"]
silmäpuolesta koiranresusta. Köyhän äitin lapsi kun on. Miks siinä, mutta vituttaa että etukäteen lupailtiin niin suuria. Ja lapsi pettyi, kun on ollut "kiltti" ja muka toiveitakin ihan kysyttiin.ap
Lapsen pitäisi olla pettynyt äitiinsä ei lahjaan. Juuri tuollaisten mankujien vuoksi en osallistu noihin keräyksiin.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 09:59"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 09:41"]
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 12:00"]
Mun mielestä pitäisi huomioida keräyksissä myös opiskelijat, yksinäiset ja eläkeläiset
Tää on niin totta, ja minusta olis ihanaa auttaa jotakuta jolla oikeasti on vähän, vaikka vaan viettämällä aikaa jonkun yksinäisen vanhuksen kanssa, tai esim. tekemällä kunnon siivouksen heidän kotona, käymällä kaupassa tms., jos heillä omat voimat ei enää riitä sellaiseen. Ja lahjottaisin hyväkuntoisia vaatteitani mieluusti vaikka jollekin pienituloiselle opiskelijalle, mutta tuntuu että ainoastaan lapsiperheillä on mitään väliä, antaa kaikkenne vaan lapsille, unohtakaa että aikuisillakin on tarpeita. Ihme logiikka. Kannattaa liittyä Facebookissa niihin ryhmiin, joissa on myös opiskelijoita, eläkeläisiä ja työttömiä avun tarpeessa olevia.
Facebook-ryhmä ei tosin ole mikään kovin virallinen avustuskanava. Mieluummin lahjoittaisin sellaisen kanavan kautta, joka oikeasti varmistaa, että saajat ovat vähävaraisia (eli työskentelevät esim. sossun kanssa yhteistyössä). Facebookissa kuka tahansa voi väittää olevansa mitä tahansa.
Ihan hienoa, jos muistettaisiin myös opiskelijat. Itse opiskelijana sanoisin, että ruokapua/ruokaraha olisi parasta. Yleensä opiskelijat viettää perheen, sukulaisten kanssa tm kanssa joulun, niin varsinaisia lahjoja ei varmaan tarvitse. Perustarvikkeet kuten petivaatteet ja astiat yleensä löytyy, mutta rahasta on pulaa (ruokaan ja harrastuksiin esim lenkkareihin tai kuntosali- tai uimahallikorttiin). Tai voisi lahjaksi justiin uimahallikortin tai leffalippuja antaa(:
t 3.vuoden opiskelija
Mä olen vähävarainen opiskelija, mutta halusin osallistua tähän silti. Ostin 3v tytölle ison apinapehmolelun, kuvakirjan ja prinsessasukkikset. Toivottavasti oli mieluinen, vaikkei hirveän kallis ollutkaan.
Mietin, jos hakisin vielä teinipojalle jotakin, esim. elokuvalippuja tai lahjakortin.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2011 klo 02:04"]
no 20-30 on jo ihan eri juttu kuin 10e
Ettei kympin lahjakaan käy? En oikein enää ymmärrä nykymaailmaa. Itse olen köyhästä perheestä, lahjoja saimme muutaman, villasukkia, rusinapaketin ja ehkä jonkin ostetun halvan lelun. Sukulaisia ja ystäviä oli jotka saivat kalliita ja upeita leluja lahjaksi, varmasti olin joskus kateellinen, ehkä useinkin, aika pienestä jo tiesi että näin vaan on, vanhemmillani ei ole rahaa vastaaviin lahjoihin, silti joulu tuntui joululta ja noitakin vaatimattomiakin lahjoja odoteltiin innolla. Olisi ollut aika kummallista jos esim nuo tädit ja sedät olisivat olleet velvoitettuja ostamaan minulle yhtä kalliita lahjoja kuin omille lapsilleen. Miten olisin voinut sitten muutenkaan sopeutua asemaani köyhän perheen lapsena, tarkoitan että eihän se köyhyys pelkästään jouluun jäänyt? Ja uskokaa tai älkää, osallistun kyllä Joulupuukeräykseenkin, lahjakortteja annan, en silti itsekkäänä ihmisenä osta yhtä kalliita kuin omille lapsilleni, kuitenkin isommalla summalla kuin kympillä kun eihän se riitä.