Miksi pihit edes osallistutte joulupuu-keräykseen?! suurin odotuksin
6v tyttäreni ja minä köyhä yh-opiskelija-äiti odotimme tuota sossusta paljon lupailtua pakettia; no sisältö oli TOSI pettymys, yksi nuhjuinen käytetty silmäpuoli phemolelu ja arkki kiiltokuvia. Kyllä tuli paha mieli.Kummiskin sossu niin etukäteen hehkuti miten saa antaa toiveita ja lahjan maksimi on se 50e. Juu, oiskohan menny kahtakaan euroa "lahjoittajalta" tuohon ;((
Kommentit (255)
Olen osallistunut Joulupuukeräykseen ihan vain siksi että muistan lapsuudestani millaista muutaman kaverin perheillä oli jouluisin, kun ei tullut edes sitä teidän halveksumaa kympin vaatepakettia kenellekään lapsista,
En ole tuo, jolta kysyt, mutta kertoisitko sinä, missä viestissä halveksitaan mainitsemaasi 10-15 euron vaatelahjaa? Lähinnä tässä kai on kritisoitu sitä rikkinäistä, käytettyä lahjaa. Joka ei sinänsä leluna ole välttämättä yhtään huono, mutta se ei ole TÄMÄN keräyksen hengen mukainen.
Mutta älä pelkää, en mä osallistu mihinkään "hyväntekeväisyyteen" enää koskaan, en edes valmistuttuani.
No ei ehkä kannatakaan, koska se tuntuu sinusta noin raskaalta. Vapaaehtoisiahan ne keräykset ovatkin. Itse ostin joskus aiemmin kaksi lahjaa - en tiedä, miten onnistuneita hankintoja olivat, kun yritin kovasti keksiä jotain, mikä todennäköisesti kävisi "kaikille" ikäryhmän lapsille. Ostin toiselle muistipelin ja toiselle kai jonkun palapelin. Jälkeenpäin ajatellen saattoivat olla liian "tavanomaisia" lahjoja, mutta olin itse lapseton opiskelija silloin, enkä oikein keksinyt. Helpompi olisi ollut ottaa valmis toive ja hakea täsmälahja, silloin se olisi osunut ihan nappiin. Nyt tuntuu, että ostamani lahja oli sellainen "ihan kiva", muttei mikään erityisen hieno yllätys.
On tosi vaikea keksiä lapsellekaan, jos ei tunne! Kaikki lapset ovat kuitenkin yksilöitä, eikä pelkän sukupuolen tietäminen vielä kerro kovin paljon.
Helsingissä Joulupuu-keräyksen järjesti Nuorkauppakamari ja sossu sitten jakoi paketit. Missään ei lahjoittajille näkynyt toiveita, ainoastaan esimerkkejä mahdollisista lahjoista ikäryhmän ja sukupuolen mukaan. Olin niin tolkuttoman tyhmä, että menin ostamaan muutaman paketillisen vaatteita tuohon keräykseen. En ole pihi, mutta hyvin pienituloinen opiskelija ja vaatteet etsin joulunalusalesta, sillä ajattelin, että niin saan käytettävissä olevalla rahalla useammalle lapselle paketin. Yhteen lahjaan pyrin kokoamaan vaatteita 10-15 eurolla. Uusia olivat kaikki eikä tuohon keräykseen muuta otettukaan vastaan kuin uutta tai itse neulottua. Ikinä en enää erehdy osallistumaan minkäänlaisiin keräyksiin. Osta lapselles sen toivelelut ja -vaatteet sitten kun sulla on itse niihin rahaa. Vittuako mä pelkästä opintotuesta kuvittelen voivani ketään auttaa noilla onnettomilla paketeillani, sulla on mun tulojen lisäksi lapsilisät, elarit ja koska sossu sulle "lahjan" antoi, myös toimeentulotuki. Koen olevani oikeutettu kirjoittamaan näin sun tekstien perusteella. Raivoa vähän lisää vielä kuitenkin tähänkin.
Nuo mainitsemasi lahjathan ovat ihan hyviä, asiallisia ja jopa sellaisia, joita myös ap oli toivonut! Tuskinpa kukaan tuollaisesta lahjasta pettyisi, päinvastoin. Toki sinun ei tarvitse jatkossa antaa mitään lahjoja, jos tuntui nyt että meni maku koko hommasta, kun ap kritisoi saamaansa rikkinäistä lelua joulupuukeräyksen lahjana. Mutta kannattaa vähän opetella lukemaan ja myös ymmärtämään lukemaansa, siitä on sinulle opiskelijana varmasti hyötyä. Kyllä jopa ilmaista lahjaa on oikeus kritisoida, jos se on keräyksen hengen ja idean vastainen. Tässä oli kyse RIKKINÄISESTÄ, käytetystä pehmolelusta. Joulupuukeräyksen idea on antaa joko uutena ostettu tai itse tehty lahja, joka ilahduttaisi/auttaisi lahjan saajaa. Kyllä ne rikkinäiset pehmolelutkin voi laittaa kiertoon, mutta EI tällaisessa keräyksessä!
Kirjoitin tuossa aiemmin, että uudet lahjat olivat ainoita joita keräykseen piti ottaa vastaan. Mun viemien pakettien sisältö katsottiin läpi ennen kuin niihin liitettiin ikä/sukupuoli-lappu, olivat pahvipaketeissa enkä oikein ollut koosta varma niin itse apua pyysin. En olisi osannut kuvitellakaan, että kukaan on niin tyhmä, että rikkinäisiä leluja keräykseen laittaa, sellaisessa ihmisessä on jotain vikaa... Ap alkoi hyvin aggressiiviseksi ja antoi ymmärtää, että pienemmän lahjan vieneet ovat pihejä. Siksi ylipäätään vastasin. Risa ja käytetty lahja ei ole piheyttä eikä antajan vähävaraisuutta vaan joko ilkeyttä tai tyhmyyttä.
Se oli koko avauksen pointti, itse keksit kaiken muun "väheksynnän". Opettele lukemaan. Onko sulla kenties joku alemmuuskompleksi?
Vaikka olemme hyvätuloisia, niin ostin käytetyn peli.
ostin omalle lapselleni kokonaista neljä lahjaa kirpputorilta. Mihinkään lahjakeräykseen en silti laittaisi käytettyä.
Helsingissä Joulupuu-keräyksen järjesti Nuorkauppakamari ja sossu sitten jakoi paketit. Missään ei lahjoittajille näkynyt toiveita, ainoastaan esimerkkejä mahdollisista lahjoista ikäryhmän ja sukupuolen mukaan. Olin niin tolkuttoman tyhmä, että menin ostamaan muutaman paketillisen vaatteita tuohon keräykseen. En ole pihi, mutta hyvin pienituloinen opiskelija ja vaatteet etsin joulunalusalesta, sillä ajattelin, että niin saan käytettävissä olevalla rahalla useammalle lapselle paketin. Yhteen lahjaan pyrin kokoamaan vaatteita 10-15 eurolla. Uusia olivat kaikki eikä tuohon keräykseen muuta otettukaan vastaan kuin uutta tai itse neulottua. Ikinä en enää erehdy osallistumaan minkäänlaisiin keräyksiin. Osta lapselles sen toivelelut ja -vaatteet sitten kun sulla on itse niihin rahaa. Vittuako mä pelkästä opintotuesta kuvittelen voivani ketään auttaa noilla onnettomilla paketeillani, sulla on mun tulojen lisäksi lapsilisät, elarit ja koska sossu sulle "lahjan" antoi, myös toimeentulotuki. Koen olevani oikeutettu kirjoittamaan näin sun tekstien perusteella. Raivoa vähän lisää vielä kuitenkin tähänkin.
Mieti onko reilua et toiset saa varakkaan perheen lahjoittaman 50e arvoisen lahjan ja joku toinen jonku sädekehäänsä kiillottamaan pyrkivän opiskelija-pihistelijän 5e arvoisen paketin?EI ole reilua.Osallistu hyväntekeväisyyteen vasta sitten kun sulla on siihen varaa,jooko?
Luuletko sä, että kaikki nämä sun varakkaat perheet ostaa tuohon keräykseen 50 euron lahjoja? Ja kyllä on sossun asiakkailla asiat lopulta varsin hyvin jos vain tuon hintainen lahja kelpaa, eihän silloin ole mitään oikeaa puutetta mistään! Tästä on ihan turha väitellä kun et kuitenkaan suostu uskomaan, mutta en harrasta hyväntekeväisyyttä sädekehäni kiillottamiseksi. Olen osallistunut Joulupuukeräykseen ihan vain siksi että muistan lapsuudestani millaista muutaman kaverin perheillä oli jouluisin, kun ei tullut edes sitä teidän halveksumaa kympin vaatepakettia kenellekään lapsista, koska vanhemmat myivät sukulaisten antamat paketit viinarahaa saadakseen. Mutta älä pelkää, en mä osallistu mihinkään "hyväntekeväisyyteen" enää koskaan, en edes valmistuttuani. Minkä arvoisia paketteja itse veit vai oletko saamapuolella?
tuo kumman katkera kommentointisi?Ja miten se liittyy ap:n avaukseen?Sustako ei olis ok loukkaantua jostain rikkinäisestä pehmolelusta???käsitin,että ap nimeonomaan olisi toivonut vaikka just näitä vaatteita.Mut mikä tekee susta noin katkeran???Sitä lähinnä ihmettelen,sävysi on hyväntekeväisyydestä kaukana!
ja sitten olet sitä mieltä, että vain 50 euron lahjat kelpaavat? Sulla ei ole ollut osaa eikä arpaa tässä keräyksessä niin mitä ihmettä?
Poikani ja tyttöni saivat aivan ihanat lahjat,tästä keräyksestä,eikä ollut mitään kalliita lahjoja.Lapset ja minä tosi kiitollisia näistä.Kiitos suuri Sellon keräyksen.T.Äiti ja kaksi onnellista lasta
Kai nyt kaikille pitäisi olla ihan selvää ettei keräyksiin viedä käytettyä eikä rikkinäistä. Käytettyjen kohdalla omat lapset ja Pelastusarmeija on ihan eri asia.
Mieti onko reilua et toiset saa varakkaan perheen lahjoittaman 50e arvoisen lahjan ja joku toinen jonku sädekehäänsä kiillottamaan pyrkivän opiskelija-pihistelijän 5e arvoisen paketin?EI ole reilua.Osallistu hyväntekeväisyyteen vasta sitten kun sulla on siihen varaa,jooko?
Luuletko sä, että kaikki nämä sun varakkaat perheet ostaa tuohon keräykseen 50 euron lahjoja? Ja kyllä on sossun asiakkailla asiat lopulta varsin hyvin jos vain tuon hintainen lahja kelpaa, eihän silloin ole mitään oikeaa puutetta mistään! Tästä on ihan turha väitellä kun et kuitenkaan suostu uskomaan, mutta en harrasta hyväntekeväisyyttä sädekehäni kiillottamiseksi. Olen osallistunut Joulupuukeräykseen ihan vain siksi että muistan lapsuudestani millaista muutaman kaverin perheillä oli jouluisin, kun ei tullut edes sitä teidän halveksumaa kympin vaatepakettia kenellekään lapsista, koska vanhemmat myivät sukulaisten antamat paketit viinarahaa saadakseen. Mutta älä pelkää, en mä osallistu mihinkään "hyväntekeväisyyteen" enää koskaan, en edes valmistuttuani. Minkä arvoisia paketteja itse veit vai oletko saamapuolella?
tuo kumman katkera kommentointisi?Ja miten se liittyy ap:n avaukseen?Sustako ei olis ok loukkaantua jostain rikkinäisestä pehmolelusta???käsitin,että ap nimeonomaan olisi toivonut vaikka just näitä vaatteita.Mut mikä tekee susta noin katkeran???Sitä lähinnä ihmettelen,sävysi on hyväntekeväisyydestä kaukana!
ja sitten olet sitä mieltä, että vain 50 euron lahjat kelpaavat? Sulla ei ole ollut osaa eikä arpaa tässä keräyksessä niin mitä ihmettä?
Ja ohis; JOS itse osallistuisin keräykseen jonka ohjesumma lahjan saajalle on max 50e niin en tod kehtaisi ostaa edes mitään 10e lahjaa - joko kunnollinen tai ei mitään "säälijuttuja".
Poikani ja tyttöni saivat aivan ihanat lahjat,tästä keräyksestä,eikä ollut mitään kalliita lahjoja.Lapset ja minä tosi kiitollisia näistä.Kiitos suuri Sellon keräyksen.T.Äiti ja kaksi onnellista lasta
Siis osasiko ne oikeasti antaa sen lahjan sille lapselle joka sitä toivoi, mitäs jos useempi toivoi samaa?
Siis osasiko ne oikeasti antaa sen lahjan sille lapselle joka sitä toivoi, mitäs jos useempi toivoi samaa?
Meillä ei ole rahasta kiinni mutta ei yhdellekään lapselle ostettu 50 € lahjaa. Hyvin ovat hengissä. En ostaisi ton hintaista keräykseenkään.
Meillä ei ole rahasta kiinni mutta ei yhdellekään lapselle ostettu 50 € lahjaa. Hyvin ovat hengissä. En ostaisi ton hintaista keräykseenkään.
50E LAHJAN JA KÄYTYETYN RISAN PEHMOLELUN VÄLILLÄ???JUU,ON!!!MIETTIKÄÄ ENNEN KUIN KIRJOITATTE TYPERIÄ!
50E LAHJAN JA KÄYTYETYN RISAN PEHMOLELUN VÄLILLÄ???JUU,ON!!!MIETTIKÄÄ ENNEN KUIN KIRJOITATTE TYPERIÄ!
Mä vastasin sille ääliölle, jonka mielestä pitää ostaa se ylärajan hintainen paketti! Jos itse ostaisin keräykseen niin varmaan parikolme kymppiä ja samoja kuin omille lapsille.
ainakaan täällä Espoossa kysytty mitään sähköpostin kautta,eikä kysy
tty mitään toiveita,vaan iän mukaan paketit
ainakaan täällä Espoossa kysytty mitään sähköpostin kautta,eikä kysy tty mitään toiveita,vaan iän mukaan paketit
meillä vantaalla näin!
Mä vastasin sille ääliölle, jonka mielestä pitää ostaa se ylärajan hintainen paketti! Jos itse ostaisin keräykseen niin varmaan parikolme kymppiä ja samoja kuin omille lapsille.
no 20-30 on jo ihan eri juttu kuin 10e
Minä toin pakettini Ylöjärvellä. Sinne paketin toin avonaisena katsoimme sisällön yhdessä, ettei kukaan antaisi jouluksi pahaa mieltä. Jos antaa lahjan antaa sen sydämestään jotain sellaista mitä toivoisi omalle lapselleenkin. Minä laitoin lahjan sekä suklaata ja lakritsaa. Huom kaikki uutta. Enhän anna omille lapsillekaan vanhoja roskia. Olkoon pihit ja itarat itseensä tyytyväiset ihan vaan omissa oloissaan ja toivotaan heillekin joulumieltä, vaikka hakusessa taitaa olla.
Ymmärrän täysin harmistuksesi. Ei kai tuosta kukaan voi ottaa "vastuuta", kun lahjat on jo jaettu ja lahjoittajat anonyymejä. Toivottvasti valvonta tosiaan toimii jatkossa paremmin. Parempaa uutta vuotta ap ja tyttäresi!
tehdä paketista huomautuksen ja esimerkiksi esittää toiveen, että tulevina vuosina lahjat tarkastettaisiin uusien pettymysten välttämiseksi. Kyllä ilmaiseksikin saadusta voi antaa asiakaspalautetta.
Kirjoitin tuossa aiemmin, että uudet lahjat olivat ainoita joita keräykseen piti ottaa vastaan. Mun viemien pakettien sisältö katsottiin läpi ennen kuin niihin liitettiin ikä/sukupuoli-lappu, olivat pahvipaketeissa enkä oikein ollut koosta varma niin itse apua pyysin. En olisi osannut kuvitellakaan, että kukaan on niin tyhmä, että rikkinäisiä leluja keräykseen laittaa, sellaisessa ihmisessä on jotain vikaa...
Ap alkoi hyvin aggressiiviseksi ja antoi ymmärtää, että pienemmän lahjan vieneet ovat pihejä. Siksi ylipäätään vastasin. Risa ja käytetty lahja ei ole piheyttä eikä antajan vähävaraisuutta vaan joko ilkeyttä tai tyhmyyttä.