Miksi pihit edes osallistutte joulupuu-keräykseen?! suurin odotuksin
6v tyttäreni ja minä köyhä yh-opiskelija-äiti odotimme tuota sossusta paljon lupailtua pakettia; no sisältö oli TOSI pettymys, yksi nuhjuinen käytetty silmäpuoli phemolelu ja arkki kiiltokuvia. Kyllä tuli paha mieli.Kummiskin sossu niin etukäteen hehkuti miten saa antaa toiveita ja lahjan maksimi on se 50e. Juu, oiskohan menny kahtakaan euroa "lahjoittajalta" tuohon ;((
Kommentit (255)
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 18:57"][quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 18:53"]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 18:50"]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 18:46"]
Taidan viedä noi matkapelit kuitenkin diakoniatyölle, jos pieniä lahjoja tulee noin paljon!
Teinkö pahan virheen kun vein teinipojalle 15 euron arvoisen poikakosmetiikkapaketin? :((
[/quote]
Voi mikä martyyri, kyynel
[/quote]
No ilmeisesti täytyy ostaa KALLIS että kelpaa. Toivottavasti saaja on kuitenkin iloinen
[/quote]
Mietipä uudestaan.Jos joku äiti on pahoillaan, kun lapsi sai resun silmäpuolipehmon ja arkin kiiltokuvia, sinä olet marttyyrina nyyhkimässä, että heitän kyllä roskiin 15 euron toilettipaketin teinipojalle. Voi nyyh. Mieti ihan oikeasti, kuinka lapselliselta kuulostat.
[/quote]
No aika moni on tässä ketjussa ollut sitä mieltä että 10-15 euron arvoinen lahja on täysin arvoton...
Miehen perheyritys meni kk sitten nurin, kun miehen isän uusi vaimo vei kassasta, tileiltä ym mistä vain sai rahaa- Lopulta ei saanut tukusta tavaraa ja siihen loppu se. Nyt ollaan veloissa.
On ollut pariin pikku lahjaan varaa. Olisin tyytyväinen, jos jotain pientä saataisiin joulupuusta, kuten pehmo (ehjä ja puhdas) tai vaikka yksi lps
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 19:14"]
Minulla on tuossa odottamassa paketoituna läjä leluja lapsille. Otin muutaman lapun, missä oli toiveita. Meillä on vanhoja leluja tosi paljon ja olen paketoinut niitä toiveiden mukaan. Otin yhden nuoren pojankin toiveen, missä oli toiveena elokuvalippuja, mutta minusta se oli liian kallis toive nuorelle ja laitoin pojan pakettiin mieheni isän jussipaidan, kun se on vielä ihan hyväkuntoinen ja siisti. Tuuletin ja silitin sen höyryn kanssa, niin tuli ihan hyvän näköinen. Nyt kylla alkaa mietityttämään, kun köyhät tuntuu niin nirsoilta, että olis pitänyt löytyä jokaiseen pakettiin parinsadan euron tapletti tai joku läppäri. Taidan minäkin heittää roskiin vaatimattomat lahjani. Olkoot ilman, kun ei kelpaa.
[/quote]
Joulupuussa saa yleensä viedä vaan uusia (hki itäväylä ainakin ottaa myös käytettyä). Mutta jos lelut on oikeesti hyvässä kunnossa go for it! Miehen isän vanha jussipaita kuulostaa kyllä vähän epäsopivalta joulupuulahjaksi. Älä nyt roskiin laita, vaan vaikka pelastusarmeijalle?
Me toivoimme akvarellipaperia koska meillä maalataan paljon. Poika 4v.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 19:09"][quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 19:05"]
[quote author="Vierailija" time="28.12.2011 klo 01:07"]
Helsingissä Joulupuu-keräyksen järjesti Nuorkauppakamari ja sossu sitten jakoi paketit. Missään ei lahjoittajille näkynyt toiveita, ainoastaan esimerkkejä mahdollisista lahjoista ikäryhmän ja sukupuolen mukaan. Olin niin tolkuttoman tyhmä, että menin ostamaan muutaman paketillisen vaatteita tuohon keräykseen. En ole pihi, mutta hyvin pienituloinen opiskelija ja vaatteet etsin joulunalusalesta, sillä ajattelin, että niin saan käytettävissä olevalla rahalla useammalle lapselle paketin. Yhteen lahjaan pyrin kokoamaan vaatteita 10-15 eurolla. Uusia olivat kaikki eikä tuohon keräykseen muuta otettukaan vastaan kuin uutta tai itse neulottua. Ikinä en enää erehdy osallistumaan minkäänlaisiin keräyksiin. Osta lapselles sen toivelelut ja -vaatteet sitten kun sulla on itse niihin rahaa. Vittuako mä pelkästä opintotuesta kuvittelen voivani ketään auttaa noilla onnettomilla paketeillani, sulla on mun tulojen lisäksi lapsilisät, elarit ja koska sossu sulle "lahjan" antoi, myös toimeentulotuki. Koen olevani oikeutettu kirjoittamaan näin sun tekstien perusteella. Raivoa vähän lisää vielä kuitenkin tähänkin.
Mieti onko reilua et toiset saa varakkaan perheen lahjoittaman 50e arvoisen lahjan ja joku toinen jonku sädekehäänsä kiillottamaan pyrkivän opiskelija-pihistelijän 5e arvoisen paketin?EI ole reilua.Osallistu hyväntekeväisyyteen vasta sitten kun sulla on siihen varaa,jooko? tai sitten aloittajan kaltaiset idiootit voisivat opetella säästämään vaikka edes joulua varten sen 50€ että saa sille äpärälleen ostettua sen unelmalahjan. Vittu miten kiittämätöntä porukkaa täällä on.
ei kyllä oo kiittämätöntä, jos on surullinen kun saa risan lelun.
Kiittämätöntä on, kun saa ehjän ja uuden lahjan ja ruikuttaa kuinka paska se on kun ei maksanut 50-100 euroa
en pitänytkään sitä kiittämättömänä että on surullinen rikkinäisestä lahjasta, ärsytti lähinnä se että (vaikutti ainakin siltä) ap tuntui odottavan sitä vähintään 50€ maksavaa lahjaa ja muu ei kelpaa. Ja täällä sitten nämä muut jotka ensin vaativat kaikkia osallistumaan vähistäkin rahoistaan hyväntekeväisyyteen yms ja sitten ei kelpaakkaan kun tosiaan osallistuisi sen 10-20€ verran. Uskon että moni lapsi (varsinkin pienet) on onnessaan siitä ihan halpis lelustakin, mutta sitten äidit tulee tänne valittamaan kun ei lapsi saanut merkkilahjaa.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 19:52"]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 19:09"][quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 19:05"] [quote author="Vierailija" time="28.12.2011 klo 01:07"]
Helsingissä Joulupuu-keräyksen järjesti Nuorkauppakamari ja sossu sitten jakoi paketit. Missään ei lahjoittajille näkynyt toiveita, ainoastaan esimerkkejä mahdollisista lahjoista ikäryhmän ja sukupuolen mukaan. Olin niin tolkuttoman tyhmä, että menin ostamaan muutaman paketillisen vaatteita tuohon keräykseen. En ole pihi, mutta hyvin pienituloinen opiskelija ja vaatteet etsin joulunalusalesta, sillä ajattelin, että niin saan käytettävissä olevalla rahalla useammalle lapselle paketin. Yhteen lahjaan pyrin kokoamaan vaatteita 10-15 eurolla. Uusia olivat kaikki eikä tuohon keräykseen muuta otettukaan vastaan kuin uutta tai itse neulottua. Ikinä en enää erehdy osallistumaan minkäänlaisiin keräyksiin. Osta lapselles sen toivelelut ja -vaatteet sitten kun sulla on itse niihin rahaa. Vittuako mä pelkästä opintotuesta kuvittelen voivani ketään auttaa noilla onnettomilla paketeillani, sulla on mun tulojen lisäksi lapsilisät, elarit ja koska sossu sulle "lahjan" antoi, myös toimeentulotuki. Koen olevani oikeutettu kirjoittamaan näin sun tekstien perusteella. Raivoa vähän lisää vielä kuitenkin tähänkin.
Mieti onko reilua et toiset saa varakkaan perheen lahjoittaman 50e arvoisen lahjan ja joku toinen jonku sädekehäänsä kiillottamaan pyrkivän opiskelija-pihistelijän 5e arvoisen paketin?EI ole reilua.Osallistu hyväntekeväisyyteen vasta sitten kun sulla on siihen varaa,jooko? tai sitten aloittajan kaltaiset idiootit voisivat opetella säästämään vaikka edes joulua varten sen 50€ että saa sille äpärälleen ostettua sen unelmalahjan. Vittu miten kiittämätöntä porukkaa täällä on. ei kyllä oo kiittämätöntä, jos on surullinen kun saa risan lelun.
Kiittämätöntä on, kun saa ehjän ja uuden lahjan ja ruikuttaa kuinka paska se on kun ei maksanut 50-100 euroa en pitänytkään sitä kiittämättömänä että on surullinen rikkinäisestä lahjasta, ärsytti lähinnä se että (vaikutti ainakin siltä) ap tuntui odottavan sitä vähintään 50€ maksavaa lahjaa ja muu ei kelpaa. Ja täällä sitten nämä muut jotka ensin vaativat kaikkia osallistumaan vähistäkin rahoistaan hyväntekeväisyyteen yms ja sitten ei kelpaakkaan kun tosiaan osallistuisi sen 10-20€ verran. Uskon että moni lapsi (varsinkin pienet) on onnessaan siitä ihan halpis lelustakin, mutta sitten äidit tulee tänne valittamaan kun ei lapsi saanut merkkilahjaa.
Oon kyllä samaa mieltä, että äidit sen valittamisen keksii! Lapset ilahtuu vähän pienemmästäkin. Ja teinitkin varmasti ottaa niitä pesupakkauksia mieluummin kun on kokonaan ilman lahja.
Ihme moralismia täällä, kun ensin ollaan että pitää osallistua ja sitten haukutaan ja sanotaan että älä osallistu kun et voi antaa kun sen 20e.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 18:46"]Taidan viedä noi matkapelit kuitenkin diakoniatyölle, jos pieniä lahjoja tulee noin paljon!
Teinkö pahan virheen kun vein teinipojalle 15 euron arvoisen poikakosmetiikkapaketin? :((
[/quote]meillä toivottiin sellaista, varmasti tarpeellinen kenelle tahansa
Minä ajattelin laittaa pakettiin konvehtirasian, 2 elokuvalippua ja kaksi Hesen lahjakorttia. Toivottavasti saaja tykkää ja vie vaikka kaverin tai vanhempansa leffaan ja burgerille.
Joskushan mietittiin sitä, että olisi nälkäänäkeville ihmisille lahjoitettu koiranruokaa, se kun oli niin halpaa ja edullista. Idea kuitenkin kaatui johonkin moraaliseen vastustukseen.
Pitäisikö köyhän myös tyytyä jouluna syömään koiranruokaa, jos se tulee lahjaksi? Vai saisiko vaatia jotain eineslaatikkoa, vai olisiko se törkeetä ja kiittämätöntä?
Mun mielestä on tyhmä ajatus, että köyhän pitäisi tyytyä siihen, mitä annetaan. Todella moukkamaista laittaa jotakin vanhoja ja nuhjaantuneita pehmoleluja tällaiseen keräykseen ajatuksella, että köyhällehän tämäkin roina kelpaa. Toki on myös kohtuutonta vaatia vähintään tietyn summan maksavaa lahjaa tai mitään hirvittävän kallista ylipäätänsä, mutta voisi lahjoittajatkin pysähtyä hetkeksi miettimään - ostanko tämän lahjan nyt omaa sädekehääni killotaakseni ja vähän sinnepäin, vai luodakseni oikeasti hyvää joulumieltä jollekin vähävaraisen perheen lapselle? Tämä nimittäin näkyy monesti lahjojen laadussakin. Jos hieman jaksaa katsoa, niin nappilahjoja löytyy edullisestikin.
Itse opiskelijanakin olen ostanut pari pakettia noihin keräyksiin, ja mielestäni olen onnistunut ihan hyvin löytämään kivaa tavaraa halvalla. Viime jouluna ostin semmosen tyttöjen juhlamekon H&M:ltä, mutta koska se oli niin hörselöinen ja prinsessamainen, laitoin tekstiin, että sopii hyvin myös prinsessaleikkeihin - mutta paljon halvempi kuin "oikea prinsessapuku" esim. Tuhkimo, Lumikki... Samaan pakettiin muutama hempeän vaaleanpunainen kynsilakka ja hyvältä tuoksuva huulirasva nätissä purkissa, niin varmasti joku tyttölapsi tykkäsi - ja lahjalle hintaa taisi tulla n. 20e. Ja vaikka paketinsaaja olisikin ollut ihan nyreissään ja manannut AV:lla, että kuka saatana ostaa tämmöstä roinaa, niin laitan kyllä omien varojen mukaan jatkossakin tuonne, koska sieltä löytyy paljon niitäkin saajia, jotka ovat kiitollisia ja ikionnellisia saamistaan lahjoista. :)
Ihana lahja toi mekko paketti!!!!!!!!!!!
toivottavasti saajakin ilahtui!
Hyvä esimerkki siitä, että kaikki "halvat" lahjat ei ole paskoja
Musta on aika hassua,että täällä ajatellaan, että värityskirja ja -kynät olis ihan paska ja liian halpa lahja, samoin paketti hamahelmiä tai koulutarvikkeet (kynät,vihot jne), kun ne kuitenkin on listattu nuorkauppakamarin joulupuuohjeissa vinkkinä
https://jcivihti.files.wordpress.com/2013/11/joulupuu_-_lahjavinkkejc3a4.pdf
vai onko pk-seutulaiset niin hienoja, ettei kelpaa samat lahjat kun vihtiläisillä?
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 23:46"]
No mihin mä voin lähettää niitä leffalippuja teinipojille? Missä näitä keräyksiä yleensäkään on? Vai onko jo myöhäistä? Parin viikon päästä lentää taas nippu virikeseteleitä roskiin, kun ei ite tule käytettyä. Voisin vaihtaa ne niihin leffalippuihin, jos joku niitä haluaisi.
[/quote]
Ainakin Espoon Sellossa on Joulupuu-keräys 14.12. asti. Tänään oli vielä kymmenittäin pakettikortteja, eniten oli pojille meneviä pakettitoiveita ikähaarukalla 0-1, 5-7 ja 11-14 jos oikein muistan. Tytöille on helpompi näimmä ostaa lahjoja.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2011 klo 01:07"]
Mieti onko reilua et toiset saa varakkaan perheen lahjoittaman 50e arvoisen lahjan ja joku toinen jonku sädekehäänsä kiillottamaan pyrkivän opiskelija-pihistelijän 5e arvoisen paketin?EI ole reilua.Osallistu hyväntekeväisyyteen vasta sitten kun sulla on siihen varaa,jooko?
Pöyristyttävää! Sehän on paljon arvokkaampaa ideana, että joku antaa vähästään ja yrittää. Tuo opiskelija on huomattavasti minua jalomielisempi, sillä en koskaan kuvittele lahjoittavani tuntemattomalle mitään. Mieluummin Kallion spurgulle kaljaan 2 euroa, kuin minnekään tekoköyhiin lapsiperheisiin. Koko 7 vuoden opintoaikanani en saanut mistään mitään, sossusta tai työttömältä ja nyt eläköityneeltä äidiltänikään. Itse kävin töissä ja säästin säästämistäni. Lapsiperheet, myös yh:t, saavat paljon enemmän rahaa kuin opiskelija (kaikki mukaan lukien vuokra tulisi maksaa n. 450 eurolla ja saa sitten ottaa lainaakin pari sataa siihen päälle niin voi oppikirjat kustantaa). Ettei kannata arvostella, kyseinen opiskelija oli ihmisenä jalo. Tekisi mieleni sanoa, että johan me työssä käyvän veroina maksamme kuussa useita satoja tai tuhansia että saate ne lahjat lapsosillenne ja koulun ja päiväkodin. Vielä lisää pitäisi.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 19:14"]
Minulla on tuossa odottamassa paketoituna läjä leluja lapsille. Otin muutaman lapun, missä oli toiveita. Meillä on vanhoja leluja tosi paljon ja olen paketoinut niitä toiveiden mukaan. Otin yhden nuoren pojankin toiveen, missä oli toiveena elokuvalippuja, mutta minusta se oli liian kallis toive nuorelle ja laitoin pojan pakettiin mieheni isän jussipaidan, kun se on vielä ihan hyväkuntoinen ja siisti. Tuuletin ja silitin sen höyryn kanssa, niin tuli ihan hyvän näköinen. Nyt kylla alkaa mietityttämään, kun köyhät tuntuu niin nirsoilta, että olis pitänyt löytyä jokaiseen pakettiin parinsadan euron tapletti tai joku läppäri. Taidan minäkin heittää roskiin vaatimattomat lahjani. Olkoot ilman, kun ei kelpaa.
[/quote]
vie diakoniatyöhön niin ainakin joku tarvitseva ne saa;)