Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi pihit edes osallistutte joulupuu-keräykseen?! suurin odotuksin

Vierailija
27.12.2011 |

6v tyttäreni ja minä köyhä yh-opiskelija-äiti odotimme tuota sossusta paljon lupailtua pakettia; no sisältö oli TOSI pettymys, yksi nuhjuinen käytetty silmäpuoli phemolelu ja arkki kiiltokuvia. Kyllä tuli paha mieli.Kummiskin sossu niin etukäteen hehkuti miten saa antaa toiveita ja lahjan maksimi on se 50e. Juu, oiskohan menny kahtakaan euroa "lahjoittajalta" tuohon ;((

Kommentit (255)

Vierailija
181/255 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lumput ja roskat roskikseen, ei köyhille. Tuskin edes köyhien maiden lapsille viedään mitään rikkinäisiä ja kulahtaneita vaatteita ja leluja, miksi sitten oman maan lapsille?

Itse olen miettinyt, että sopisiko lahjakeräykseen kerran luetut kirjat? Esim. nälkäpeli -tyyppiset nuorten kirjat?

Vierailija
182/255 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse näin viime vuonna töissä kun näitä lahjoja tuli niin että tammikuussa oli vielä varastossa kun kaikkia ei saatu jaettua perheisiin. Eräästä firmasta tuli todella hienoja lahjoja, samoin paikallisesta pankista. Näitä sitten vietiin parikin pussillista per perhe.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/255 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 18:22"]

Lumput ja roskat roskikseen, ei köyhille. Tuskin edes köyhien maiden lapsille viedään mitään rikkinäisiä ja kulahtaneita vaatteita ja leluja, miksi sitten oman maan lapsille?

Itse olen miettinyt, että sopisiko lahjakeräykseen kerran luetut kirjat? Esim. nälkäpeli -tyyppiset nuorten kirjat?

[/quote]

Minun mielestä sopisi. Ja käytettykin sopii, jos on todella hyväkuntoinen. Mutta ei resut lelut ja silmäpuolinallet. 

Vierailija
184/255 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 18:19"]

Voitaisiin ensi juoluna laittaa hintaraja : Ei alle 40 euron lahjoja! Mieluiten 50-100 euroa.

Katsotaan, että tuleeko sillon lahjoja kaikille ja seuraavana jouluna katsotaan, kumpi strategia toimi paremmin. 

[/quote]

Itse asiassa itse laitan vain yhden kalliimman lahjan. Ja miksi. No siksi, koska jouluna niitä lahjoja tulee keräykseen niin älyttömästi, että joulun jälkeen ainakin täällä jaetaan niitä esim. ensikodilla ja muissa pisteissä pois isoja läjiä. Ja siksi niitä on juuri niin paljon, koska moni toki järkevästi ajattelee, että ostaa mieluummin monta kympin pikkulahjaa, jotta se köyhä lapsi saisi edes yhden lahjan. Kyllä köyhä lapsi saa näistä keräyksistä sen lahjan, koska niitä tulee niin älyttömästi. Varsinkin pienille lapsille. Teinipojille taas  ei tule lahjoja, koska juuri näitä 15 euron vaatepaketteja ja pinni-kynsilakkapussukoita laitetaan todella paljon.

Itse laitan vain yhden lahjan vuodessa ja se on teinipojalle ja sisältää 50 euron arvosta joko leffalippuja tai jonkin ravintolalahjakortin tai lahjakortin henkkamaukalle. Ne tulee todella tarpeeseen ja niitä ei tarvitse jakaa säkkitolkulla pois MLL.n perhekerhossa kaikille kävijöille

Vierailija
185/255 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulen köyhästä perheestä, ja minä sain tosta keräyksestä kerran possupehmon, käytetty oli, ja haisi tunkkaiselta. Oli kyllä 11 vuotiaana iso pettymys. Ja ei muuten kaikissa paikoissa tarkisteta lahjaa!

Vierailija
186/255 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2011 klo 00:54"]

kaikki asiakkaat eivät välttämättä edes ole köyhiä

Annoit hyviä vinkkejä lahjoihin. Mutta ihmisillä on varmaan oletus, että kyse on köyhistä perheistä - keitä ne sitten ovat, jotka eivät ole köyhiä? Eikö idea jotenkin ole se, että annetaan lahja lapselle, joka ei muuten saisi mitään tai lähes mitään?

Ja kun jokainen köyhä, toimeentulotukea saava perhekään ei mitään lahjaa saa, niin kenelle ne sitten menevät? En ole itse koskaan ollut lahjan tarpeessakaan, koska lapselle on silti aina lahjoja tullut, isovanhemmilta ja meiltä vanhemmiltakin. Mutta olen ollut toimeentulotukea saava yh eikä KOSKAAN kukaan sossussa edes kysellyt, olisiko tarvetta tällaiselle.

Mulle tuli postissa lappu, jota vastaan voisin hakea vauvalle joulupuupaketin. Olin aika yllättynyt, koska mulla on varaa kyllä itselläkin ostaa hänelle jotain. Olen yh ja kärsin synnytyksen jälkeisestä masennuksesta, saadakseni perhetyötä avuksi meillä on siksi lastensuojelun asiakkuus. Ilmeisesti tästä syystä meille tarjottiin lahjaa, vaikken pidä meitä köyhinä (tuloina on vaan mun äitiyspäiväraha tällä hetkellä, mutta mulla riittää kyllä muuten omaisuutta).

Vierailija
187/255 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ot mut meiltä lastis (isän alkoholismi syynä ls-asiakkuuteen) kysyi lahjatoivetta ja poika vastasi et värikkäät sukat, ehkä angry birds. Tästä on pari kuukautta aikaa, perjantaina mulle soitettiin ettei meille tule mitään pakettia kun muita hakijoita on niin paljon. Ärsyttää et ensin lapselle luvataan ja sit ei anneta mitään. No kyllä mä ne sukat voin hänelle hankkia ei rahat ihan niin lopussa ole.

Vierailija
188/255 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan viedä noi matkapelit kuitenkin diakoniatyölle, jos pieniä lahjoja tulee noin paljon! 

Teinkö pahan virheen kun vein teinipojalle 15 euron arvoisen poikakosmetiikkapaketin? :((

Vierailija
189/255 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna maili niin voin ostaa teidän lapsille lahjat! Ainakin jos ei ihan sikakalliita pyydä:)

Vierailija
190/255 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin tänä vuonna keräykseen ison Monster high-palapelin, samanlaisen ostin omalle lapselle. Hinta tarjouksessa 4.90€. Ostin myös leikkiastiat, saman hintaiset. Oma tyttöni olisi pari vuotta sitten rakastanut kyseistä settiä. Liitin siihen vielä H&M:n 3€puseron, samanlainen löytyy tyttären kaapista. Pojalle ostin koottavan auton ja puseron, yht.7€. Omalleni olisin voinut ostaa samat. Teinitytölle ostin tuubihuivin ja lapaset yht. 6€, harmi kun lapaset oli pienet niin en itselleni voinut ostaa. Teinipojalle lähti 15€ neule. Toivottavasti lahjojen saajat eivät pidä niitä yhtä paskoina kuin palstalaiset...

Vierailija
191/255 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 18:46"]

Taidan viedä noi matkapelit kuitenkin diakoniatyölle, jos pieniä lahjoja tulee noin paljon! 

Teinkö pahan virheen kun vein teinipojalle 15 euron arvoisen poikakosmetiikkapaketin? :((

[/quote]

Voi mikä martyyri, kyynel

Vierailija
192/255 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 18:50"]

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 18:46"]

[/quote]

Voi mikä martyyri, kyynel

[/quote]

No ilmeisesti täytyy ostaa KALLIS että kelpaa. Toivottavasti saaja on kuitenkin iloinen

Vierailija
193/255 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielipiteeni on muuttunut aika paljon seurattuani tätä ketjua. Ensin ajattelin, että voi viedä käytettyä, kunhan on hyväkuntoinen ja hinta olisi sopiva 5-15e. Mieluummin vie monta pientä pakettia, kun vain yhden isomman. Ajattelin myös silloin, että babyborntoiveet on röyhkeitä.

Nyt ajattelen, että kannattaa satsata lahjaan sen verran kun pystyy, eikä ostaa hyvää mieltä ja omaatuntoa pikkuroinalla. Mieluummin satsaa yhteen pakettiin. Silti musta jokanen taloustilanteensa mukaan. Kyllä 15, 20 eurolla saa jo hyvän lahjan. 30-50 euroa olisi ideaali, mutta kaikki ei siihen pysty, ja kaikki noi huvi-lapaslahjat ja vaatepaketit on kuulostanu hirmu kivoilta, vaikkei ne olekaan maksanut miljoonaa

Vierailija
194/255 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 11:29"]

Minusta näissä keräyksissä on otettu väärä asenne.
Ajatellaan, että meillä suomessa on yhtä köyhiä kuin afrikan maissa, ja luullaan, että lahjat menee perheille, jotka nuolee kengänpohjia elääkseen. Hyvin harvoin tälläistä tilannetta suomessa kuitenkaan on.
Ja sanon näin, vaikka yllättävän käänteen vuoksi elämässä, oma talouteni romahti, niin, etten syönyt moneen kuukauteen juurikaan mitään ja laihduin 7kg (olin ennestäänkin jo laiha). Minullakin paperilla olisi ollut varaa elättää itseni ja perheeni, muttakun tilanne on se, että aikaisempi elintaso romahti täysin, niin sitä ei kerennyt suhteuttaa heti uusiin tuloihin. Nyt alkaa olla parempaan päin.
Mutta silti, minäkin olen ostanut lapsille joululahjoja. Ja aika paljonkin. Olen useampana kuukautena jo etsinyt nettialennuksia ja kaupoissa pitänyt silmällä alennuksia. Ja hyvin vähäisellä rahalla, olen saanut isojakin lahjoja, jotka ovat varmasti mieluisia. Lisäksi lapset saavat lahjoja isovanhemmaltaan jonkun verran.
Eli meidän perhe voisi vallan hyvin olla tuollainen joulupuun asiakas, todennäköisesti olisin saanut toimeentulotukea, mutten halunnut sitä hakea, vaan selvittää tilanteeni itse.
Kiitollinen olisin ollut lahjoista, mutta toki olisin sanonut, ettemme tarvitse niitä, jos joku tarvitsisi enemmän.

Ja monesti myös unohdetaan, että tosiaan, suomessa harvemmin ne "vain köyhän" lapset jäävät lahjatta jouluna. Varmaan suurin tarve lahjoille olisi niillä, joiden vanhemmat ei välitä ostaa lahjoja. Ja heitä on myös hyvätuloisia ja keskituloisia. On alkoholisteja ja muita ongelmia. Eli näennäisesti hyvätuloisen perheeseen mennyt lahja, voisi olla juuri se kaikista tarvituin.

Eli monesti lahjoittajilla on liian dramaattinen ajatus köyhyydestä, suomen köyhyys on eri asia kuin köyhien maan köyhyys. Ja petytään sitten, kun kuullaan lahjan menneenkin jollekkin "tuttava" perheellä, jolla näennäisesti menee hyvin. Samoiten täytyy muistaa, että köyhät eivät ole eri ihmisrotu. Köyhän lapsilla on aivan samanlaiset toiveet ja halut, kuin rikkaidenkin lapsilla. Eli keräykseen en osallistuisi sillä ajatuksella, että nyt jokin reppana pieni laiheliini saa vähän lämmitettä päälleen ja hienon pikkuauton, vaan lahjat yrittäisi ostaa vaikka sitten omien lapsien mielenkiinnon mukaan.
Ja myös se, että kaikki lapset eivät ole samanlaisia. Meilläkin on koululainen tyttö, jonka kaverit on "prinsessaiässä" ja leikkivät kovin tyttöjenjutuilla. Tyttöni on aina ollut "poikatyttö" ja varmasti jäisi prinsessajutut leikeistä pois, jos niistä paketista tulisi. Toki ei niistä valittaisi, mutta eivät ne mieleisiäkään olisi.

Tähän lahjoitukseen osallistuminen pitäisi tehdä ihan omasta halusta, ei velvollisuudentunteesta.
Ja ainakin minulle riittäisi se ajatus, että paketti _ehkä_voisi olla jollekkin lapselle se mieluinen lahja ja nostattaa sen hymyn huulille, vaikka olisi lahjoja muutenkin. Tai sitten se menee perheeseen, jossa ei sitä tarvita, eikä osu ollenkaan lahjansaajan makuun ja silloin asialle ei voi mitään.

Jotenkihan näitä pitäisi yrittää kohdistaa, ettei tuota hukkatavaraa olisi niin paljon. Miksei vaikka korttiin lisättäisi lahjansaajan muutama toive?.

[/quote]

Näitä ĺahjoja annetaan myös lastensuojelun piirissä oleville lapsille. Kaikilla ei ole vanhempia, jotka ostaisivat lahjoja vaikka varaa olisikin.

Vierailija
195/255 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 18:24"]

Itse näin viime vuonna töissä kun näitä lahjoja tuli niin että tammikuussa oli vielä varastossa kun kaikkia ei saatu jaettua perheisiin. Eräästä firmasta tuli todella hienoja lahjoja, samoin paikallisesta pankista. Näitä sitten vietiin parikin pussillista per perhe.

[/quote]

Mikä kaupunki? Toivottavasti et vain mustamaalaa tätä keräystä...

Vierailija
196/255 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 19:14"]

Minulla on tuossa odottamassa paketoituna läjä leluja lapsille. Otin muutaman lapun, missä oli toiveita. Meillä on vanhoja leluja tosi paljon ja olen paketoinut niitä toiveiden mukaan. Otin yhden nuoren pojankin toiveen, missä oli toiveena elokuvalippuja, mutta minusta se oli liian kallis toive nuorelle ja laitoin pojan pakettiin mieheni isän jussipaidan, kun se on vielä ihan hyväkuntoinen ja siisti. Tuuletin ja silitin sen höyryn kanssa, niin tuli ihan hyvän näköinen. Nyt kylla alkaa mietityttämään, kun köyhät tuntuu niin nirsoilta, että olis pitänyt löytyä jokaiseen pakettiin parinsadan euron tapletti tai joku läppäri. Taidan minäkin heittää roskiin vaatimattomat lahjani. Olkoot ilman, kun ei kelpaa.

[/quote]

Vanhoja leluja???

Miehen isän jussipaidan???

Vaikka ihminen on köyhä, niin jotain kunnioitusta.

Vierailija
197/255 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

rikkinäisiä leluja/tavaraoita on törkeä laittaa,mutta muuten ei minusta kannattaisi arvostella ihmisten piheyttä tai avokätisyyttä,tiedän monta ihmistä joilla on itsellään todella tiukkaa taloudellisesti ja silti haluavat auttaa muita pienellä budjetillaan,kovin olisi ilajduttavaa jos näistäkin "pihien" lahjoista oltaisiin kiitollisia.Mutta se on se suomalainen ahneus

Vierailija
198/255 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 20:58"]

Ajatellaan, että meillä suomessa on yhtä köyhiä kuin afrikan maissa, ja luullaan, että lahjat menee perheille, jotka nuolee kengänpohjia elääkseen. Hyvin harvoin tälläistä tilannetta suomessa kuitenkaan on.
Ja sanon näin, vaikka yllättävän käänteen vuoksi elämässä, oma talouteni romahti, niin, etten syönyt moneen kuukauteen juurikaan mitään ja laihduin 7kg (olin ennestäänkin jo laiha). Minullakin paperilla olisi ollut varaa elättää itseni ja perheeni, muttakun tilanne on se, että aikaisempi elintaso romahti täysin, niin sitä ei kerennyt suhteuttaa heti uusiin tuloihin. Nyt alkaa olla parempaan päin.
Mutta silti, minäkin olen ostanut lapsille joululahjoja. Ja aika paljonkin. Olen useampana kuukautena jo etsinyt nettialennuksia ja kaupoissa pitänyt silmällä alennuksia. Ja hyvin vähäisellä rahalla, olen saanut isojakin lahjoja, jotka ovat varmasti mieluisia. Lisäksi lapset saavat lahjoja isovanhemmaltaan jonkun verran.
Eli meidän perhe voisi vallan hyvin olla tuollainen joulupuun asiakas, todennäköisesti olisin saanut toimeentulotukea, mutten halunnut sitä hakea, vaan selvittää tilanteeni itse.
Kiitollinen olisin ollut lahjoista, mutta toki olisin sanonut, ettemme tarvitse niitä, jos joku tarvitsisi enemmän.

Ja monesti myös unohdetaan, että tosiaan, suomessa harvemmin ne "vain köyhän" lapset jäävät lahjatta jouluna. Varmaan suurin tarve lahjoille olisi niillä, joiden vanhemmat ei välitä ostaa lahjoja. Ja heitä on myös hyvätuloisia ja keskituloisia. On alkoholisteja ja muita ongelmia. Eli näennäisesti hyvätuloisen perheeseen mennyt lahja, voisi olla juuri se kaikista tarvituin.

Eli monesti lahjoittajilla on liian dramaattinen ajatus köyhyydestä, suomen köyhyys on eri asia kuin köyhien maan köyhyys. Ja petytään sitten, kun kuullaan lahjan menneenkin jollekkin "tuttava" perheellä, jolla näennäisesti menee hyvin. Samoiten täytyy muistaa, että köyhät eivät ole eri ihmisrotu. Köyhän lapsilla on aivan samanlaiset toiveet ja halut, kuin rikkaidenkin lapsilla. Eli keräykseen en osallistuisi sillä ajatuksella, että nyt jokin reppana pieni laiheliini saa vähän lämmitettä päälleen ja hienon pikkuauton, vaan lahjat yrittäisi ostaa vaikka sitten omien lapsien mielenkiinnon mukaan.
Ja myös se, että kaikki lapset eivät ole samanlaisia. Meilläkin on koululainen tyttö, jonka kaverit on "prinsessaiässä" ja leikkivät kovin tyttöjenjutuilla. Tyttöni on aina ollut "poikatyttö" ja varmasti jäisi prinsessajutut leikeistä pois, jos niistä paketista tulisi. Toki ei niistä valittaisi, mutta eivät ne mieleisiäkään olisi.

Tähän lahjoitukseen osallistuminen pitäisi tehdä ihan omasta halusta, ei velvollisuudentunteesta.
Ja ainakin minulle riittäisi se ajatus, että paketti _ehkä_voisi olla jollekkin lapselle se mieluinen lahja ja nostattaa sen hymyn huulille, vaikka olisi lahjoja muutenkin. Tai sitten se menee perheeseen, jossa ei sitä tarvita, eikä osu ollenkaan lahjansaajan makuun ja silloin asialle ei voi mitään.

Jotenkihan näitä pitäisi yrittää kohdistaa, ettei tuota hukkatavaraa olisi niin paljon. Miksei vaikka korttiin lisättäisi lahjansaajan muutama toive?.

[/quote]

Näitä ĺahjoja annetaan myös lastensuojelun piirissä oleville lapsille. Kaikilla ei ole vanhempia, jotka ostaisivat lahjoja vaikka varaa olisikin.

[/quote]

En enää muista mistä eilen luin, mutta juuri näille sijoitetuille teini-ikäisille kaivataan lahjoja eniten, eli heillä suurin pula. Eikö sijoituspaikassa anneta heille mitään :(? 

Vierailija
199/255 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 12:49"]

Minun 6 v tyttö halusi auttaa köyhiä lapsia ja näpräsi nättejä paketteja vanhoista leluistaan. Voi apua, meneeköhän ne nyt roskiin heti, kun aukaistaan. Tyttö oli niin innoissaan, kun paketoi vanhan barbienukkensakin keräykseen, kun ajatteli, että joku siitä ilahtuu, eikä se haittaa, jos on vähän mustekynällä piirtänyt poskiin. Minusta pitää ajatella lahjanantajaakin, kuinka se ilahtuu, kun antaa omastaan pois.

[/quote]

Haluaisitko sinä sun tytölle piirreltyjä leluja? Aivan. Eivät köyhätkään halua. Jos ottaa niin koville antaa, niin ei sitten anna ollenkaan! Vai diplomiko pitäisi vielä käytettyjen tavaroiden antajille jakaa?

Kai sä olet provo?

Vierailija
200/255 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 21:12"]

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 20:58"]

[/quote]

[/quote]

En enää muista mistä eilen luin, mutta juuri näille sijoitetuille teini-ikäisille kaivataan lahjoja eniten, eli heillä suurin pula. Eikö sijoituspaikassa anneta heille mitään :(? 

[/quote]

Etenkin teinipojille tarvitaan lahjoja! Ihmiset muistavat vain "pieniä ja söpöjä" taaperoita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yhdeksän