Onko ihan hirveää viedä 9kk ikäinen hoitoon (pph), kun
hoitopäivät tulisi olemaan 11.30-17.30?
Ts. syöttäisin lounaan kotona ja veisin vaunuilla hoitoon -> nukahtaisi matkalla, nukkuis 14 saakka. Sitten hoitajalta lähtis muut lapset klo 16 ja olisi kahdestaan meidän vauvan kanssa 17.30 asti.
Olen pyöritellyt meidän raha-asioita vaikka miten päin, mutta on vain kaks vaihtoehtoa; muuttaa eri paikkakunnalle (halvempaan) tai mennä töihin. Ja päätös pitäs tehdä huomiseksi!
Kommentit (27)
Tällä pphoitajalla on 3 muuta hoitolasta, jotka ovat sisarukset ja heillä on säännöllinen hoitoaika klo 10-16. Eli sen vuoksi meidän lapsi sijoitettaisiin hänelle, että hänelle tulisi täydet työtunnit.
Minun työaika on 12-20 ja miehen 9-17, siksi meillä hoitoaika olis aina tuo.
Vaikka on pieni 9kk ikäinen, niin ei tulisi pitkiä päiviä, ja olisi sekin aika iso stressi, jos pitäisi muuttaa eri kaupunkiin siksi, että lykkää töihin menoa puolella vuodella tms.
Käytte tutustumassa pariin otteeseen etukäteen, niin kyllä se siitä alkaa sujumaan alun eroitkujen jälkeen.
Paitsi että itse et varmaan ehtisi olla lapsen kanssa kuin aamupäivisin, jos lapsi jo nukkuu illalla kun tulet töistä. Mutta ainahan on viikonloput.
Nyt kyllä kannattaa lukea kirja
Sosiaalisuus ja sosiaaliset taidot, kirjoittajana Liisa Keltikangas-Järvinen.
Ja sitten osaa miettiä asiaa vauvan ja lapsen kehittymisen kannalta.
sillä eihän lapsi ole valveillaoloajastaan montaakaan tuntia hoitajalla.
Minun nuorin meni hoitoon kun oli 11 kk, kolme päivää viikossa on ollut hoidossa nyt puolen vuoden ajan klo 7.30-16.30 ja hyvin on mennyt.
Kaikki menee hyvin, lapselle ja isukille jää illat, sinä olet vauvan kanssa aamuisin. Hieno ratkaisu.
En tiedä mitä Keltikangas tai muut tutkijat sanovat 9kk vanhan hoitoon viemisestä, luultavasti tyrmäävät sen, mutta ainakin minun tyttäreni on fiksu, ajatteleva, sosiaalinen, vastuuntuntoinen nuori nainen, jonka kanssa meillä on hyvä ja terve suhde, on ollut lapsena, teininä ja nyt kun hän on aikuinen.
Hän on aina tiennyt että häntä rakastetaan kotona ja kotiin voi aina tulla maailmalta oli sielä tapahtunut mitä tahansa, se on tärkeintä, ei lapsi mene turvallisessa hoitopaikassa rikki, vaikka täällä aina jaksetaan syyllistää.
Minusta on hirveää!
Itse en vienyt lapsia hoitoon, kun he olivat noin pieniä. Pelkkä ajatus sai sydämmen sykkyrälle. Meillä on 4 lasta ja 10 vuotta olen ollut kotiäitinä. Tämä aika kestää vielä tovin. Sitten on töiden vuoro.
olen nyt 35-v, olen sosiaalinen ja elämässäni ja ihmissuhteissani ihan hyvin pärjännyt ;-) Äitisuhteenikin on hyvä, joten en usko, että tuosta aikaisesta hoitoonmenosta on minulle mitään traumoja jäänyt.
monet joutuu tuonikäisen viemään 9 tunniks päiväkotiin joka päivä. sulla vaikuttaa olevan tosi hyvä järjestely tiedossa. itellekin sopis tuollainen päivärytmi.
Hoitoaika on tosi maltillinen ja vielä jos pph on hyvä ja luotettava, niin hyvin tuo menee.
Riippuu tietysti alasta, toki lähihoitajalle on aina töitä vaikka kuinka kauan olisi kotona. Mutta enpä toivoisi joutuvani sairaanhoitajan hoidettavaksi, jos hän on ollut yli 10 vuotta kotona.
vieraan ihmisen luona on kyllä tosi huono asia, se lisää vauvan turvattomuuden tunnetta ja voi aikaansaada vaikeuksia nukkumisen kanssa pitkäksi ajaksi. Uni ja nukahtaminen on lapselle eräänlainen erokokemus ja just tuossa iässä lapset muutenkin voivat alkaa vastustaa nukahtamista, niin se että teillä on tuollainen hoitojärjestely kyllä voi olla aika paha.
Kuuden tunnin päivä on aika pitkä tuonikäiselle muutenkin, minä en veisi lasta vielä tuossa vaiheessa hoitoon.
Joillekin tuo ei välttämättä aiheuta mitään suurempaa ongelmaa kehitykselle, mutta joillekin vauvoille tuo voi olla haitallista.
Riippuu tietysti alasta, toki lähihoitajalle on aina töitä vaikka kuinka kauan olisi kotona. Mutta enpä toivoisi joutuvani sairaanhoitajan hoidettavaksi, jos hän on ollut yli 10 vuotta kotona.
Minusta on hirveää!
Itse en vienyt lapsia hoitoon, kun he olivat noin pieniä. Pelkkä ajatus sai sydämmen sykkyrälle. Meillä on 4 lasta ja 10 vuotta olen ollut kotiäitinä. Tämä aika kestää vielä tovin. Sitten on töiden vuoro.
vielä silloinkin kun poika lähtee armeijaan ja vaikka niitä lapsia olisi 16kpl, kyse ei nyt ole äidin sydämestä vaan lapsesta joka ei ihan kaikkeen tarvitse äitiä, maailmassa kun tahtoo olla muitakin hyviä hoitajia kuin oma äiti, jopa 9kk vanhoille.
9
Hoitoaika on tosi maltillinen ja vielä jos pph on hyvä ja luotettava, niin hyvin tuo menee.
Uskomatonta! Missä teidän sydämet on?
Odottaisit edes 6 kk. Kyllä sen kituuttaa helposti!! Kirppikseltä lapselle vaatteita. Itselle ei mitään tarvitse ostaa jos ei ole aivan pakko.
Meillä lapset menneet hoiton kun ovat osanneet kävellä ja vähän puhua.. Eka 1v 10kk ja toka 1 v 5 kk..
9kk on niin pieni ja saattaa olla että vierastaminen tulossa ikäkauden mukaisesti vielä.
Tiedän ettei rahallisesti ole helppoa! Mutta kyllä siitä selviää muutaman kuukauden!
Uskomatonta! Missä teidän sydämet on?
koska normaalisti hoitopäivät ovat paljon pidempiä. En tunne yhtään lasta, jonka hoitopäivä olisi alle 7-8 tuntia, olettaen tietysti, että vanhemmat käyvät töissä.
Tuosta nukkumisesta olen samaa mieltä kuin yksi kirjoittajista, olisi parempi, jos lapsi menisi vielä hereillä hoitajalle ja sinä äitinä voisit sanoa heipat. Lapsi tottuisi tähän rytmiin.
Odottaisit edes 6 kk. Kyllä sen kituuttaa helposti!! Kirppikseltä lapselle vaatteita. Itselle ei mitään tarvitse ostaa jos ei ole aivan pakko. Meillä lapset menneet hoiton kun ovat osanneet kävellä ja vähän puhua.. Eka 1v 10kk ja toka 1 v 5 kk.. 9kk on niin pieni ja saattaa olla että vierastaminen tulossa ikäkauden mukaisesti vielä. Tiedän ettei rahallisesti ole helppoa! Mutta kyllä siitä selviää muutaman kuukauden!
Minua ihmetyttää, kun moni vastaaja ei tajua, että työ on joskus otettava silloin kun sitä on tarjolla...
mutta klo 17:30 on aika myöhä pph:lle. He eivät nykyään tee vuoroja kuin klo 16-17 asti. Onko sinulla jo paikka selvillä mihin veisit lapsen?