Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kaikki vaan kallistuu, kuinkahan rahat saadaan riittämään normaaliin elämiseen..

Vierailija
07.06.2008 |

Siinä mielessähän teillä tilanne on ihan ok, että tilille jää se pari kymppiä, joillain menee miinukselle joka kuukausi.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
07.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee ruokakauppaan kuussa n. 500e. Tämän lisäksi tulee syötyä ulkona, kesällä jätskiä ja tähän menee varmaan 50-100e kuussa.

Töissä ruokaani menee n. 20-40e viikossa. Liikaa, myönnän. Mutta haluan syödä hyvin ja monipuolisesti, Nyt on tullut ostettua joka pvä töissä puoli litraa mansikoita, lisäksi ihania luumutomaatteja, joka päivä jätski ja sitten joku valmisruoka. Eli päivässä menee se 10e noin. Lisäksi käyn n. kerran viikossa syömässä ruokatunnilla ulkona ja siihen menee 10e.

Asumiseen menee 700e ja lainanlyhennyksiin 300e. Yhtään ei jää säästöön. Ostan usein vaatteita itselle ja lapsille. Käyn kerran viikossa jumpassa, joka maksaa 8e. Kuntosalikortti on halpa, vain 13e/kuussa.

Olen aika usein p.a ennen palkkapäivää, mutta vippaan pari kymppiä jostain. Lastenhoitajalle maksan n. 20-80e kuussa, että pääsen rauhassa omiin menoihin, esim sinne jumppaan. (hoitomääristä riippuen)

Tiedän, elämäntapani on kauhee. En osaa säästää yhtään, enkä miettiä kuluja järkevästi. En vaan jaksa. Syödään liikaa valmisruokia ja jäätelöä. Kaapissa on aina mulle limppaa, lapsille trippejä. Tytöllä on keliakia ja hänen ruokansa on vielä kalliimpaa kuin minun ja poikani. Joka päivä hedelmiä ja kasviksia. Muroja. Mulle jogurttia ja ruisleipää...

Varmaan vois alkaa miettiä vähän järkevämmin.

T: 3

Vierailija
42/61 |
07.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä sitä sitten alkaa syödä??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
08.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaalia, perunaa ja porkkanaa?

Mitä muuta?

Eipä ole kovin terveellistä jos joka ruoka koostuu joka päivä samoista raaka-aineista. Mistä proteiinit? Juotteko maitoa?

Syöttekö kalaa? Marjoja? Saako lapset d-vitamiinilisää tai muita vitamiineja? Miten on rasvahappojen kanssa? Minkälaista leipää syötte?

Leivät, riisit ja pastat täysjyvää! Peruna joka päivällä EI OLE hyvä vaihtoehto!

Jos vähennät lihan määrää noin radikaalisti niin sinun tulee lisätä ruokavalioon muita proteiininlähteitä, papuja, herneitä, linssejä, maitotuotteita jne..

että pitää ruveta lisäämään perunan ja kaalin osuutta ruuassa (porkkanaa syödään jo paljon)- Lihaa on tähän asti syöty n. 3-4 krt viikossa, luulen että siirrytään 1 krt/ vko.

Vierailija
44/61 |
08.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tietysti paljon terveellisempää... Sääli et kaupassamme on niin huono kalatiski!

Vierailija
45/61 |
08.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suostu tunkemaan suuhuni mitään vehnä- ja hiilarihöttöä. Tänään syötiin uusia perunoita, tomaatteja ja kaupan gluteenittomia pihvejä.

Nyt pitää ostaa lapsille kesäsandaalit, pojalle uimahousut, itselleni kanssa jotain kesäksi. Tarvin myös meikkejä (teen sellaista työtä, jossa täytyy olla huolitellun näköinen), koska vanhat loppumassa. Rahaa palaa...

Se, mistä ehkä sit säästän on sisustus. Kaikki sisarusten ja kavereiden vanhat kelpaa. Kirppareita käytän myös.

Vierailija
46/61 |
08.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät kasvikset maksaa, ei pelkällä porkkanalla elä. Pitää olla soijaa, papuja, pähkinöitä, eri kasviksia (kalliita)...

Vierailija
47/61 |
08.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme kasvissyöjiä ja jonkun verran ostamme kalliimpia erikoistuotteita. Tässä n. viikon raaka-aineet (syömme kaikki päivittäin yhden lämpimän muualla) juustoa kilo, maitoa n. 10 l, 12 munaa, kilo sipulia, kilo perunaa, pastaa, riisiä, 6 pkt. tofua, tosi paljon halvimpia juureksia/kasviksia, omenaa, banaania, muroja, jogurttia 3 l, pakaste pinaattia (tosi paljon), tomaattimurskaa (3-5 tlk), soijarouhetta... Sitten päälle vähän herkkuja. Kaiken ruoan pyrimme valmistamaan itse tuoreista raaka-aineista ja joitakin juttuja säästösyistä puolivalmisteista (pakastepinaatti, tomaattimurska jne.).

Mieheni ja minun ruokailut töissä/koulussa eivät ole tuossa 400 eurossa, joten menot todellisuudessa varmaan vähän yli 500.

Rahat on tosi tiukoilla (olen opiskelija) ja elämme alle kaikkien köyhyysrajojen reippaasti. Kai näin kuitenkin vielä hetken pärjää.

Vierailija
48/61 |
08.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että jotkut ihmiset tällä palstalla kehtaavat väittää että halvalla voi syödä terveellisesti! Koska mä luulen että ei voi! Jos haluaa syödä monipuolisesti ja kevyesti niin se kyllä maksaa. Vihannekset ovat sikakalliita, pähkinät ovat kalliita. No papuja saa suht halvalla, esim. tölkissä. Kalakin maksaa tosi paljon.

Kaikki täysjyväpastat ja -riisit maksavat enemmän kun tavalliset!

Ainut mikä on halpaa on makkara, vehnäjauho ja sokeri!

Joo ja karkkia ja sipsejä en osta kuin en myös jätskiäkään, mutta vihanneksia kannan kotiin kasakaupalla...

Vierailija
49/61 |
08.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen laihtunut aivan älyttömästi kun olen alkanut syödä enemmän kasviksia ja hedelmiä, myös kalaa ja vähentänyt hiilareita ja kaikkea turhaa. Mutta kalliiksi tulee! Myös punaviinia juon ainakin pari kertaa viikossa.

Vierailija
50/61 |
08.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

valmiiksi graavattuja tai kylmäsavustettua tuotteita.

Syömme todella paljon kasviksia ja hedelmiä.

Käytämme paljon luomutuotteita.

Kesällä syömme päivittäin marjoja. Jo siitä, että ostaa litran herneitä, mansikoita ja kirsikoita taitaa tulla 15 euroa.

Olemme koko perhe ns. alipainoisia, mutta rakastamme tehdä ruokaa laadukkaista ruoka-aineista. Tuohon rahaan sisältyy myös muutama pullo hyvää punaviiniä

Vierailija
51/61 |
08.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen laihtunut aivan älyttömästi kun olen alkanut syödä enemmän kasviksia ja hedelmiä, myös kalaa ja vähentänyt hiilareita ja kaikkea turhaa. Mutta kalliiksi tulee! Myös punaviinia juon ainakin pari kertaa viikossa.

Niinhän siinä laihtuu kun vähentää kaikkea turhaa, mutta punaviinistä ei tingitä, mutta harmi kun tulee kalliiksi äitin punkku illat pari kertaa viikossa. :D *repeää täysin*

Vierailija
52/61 |
08.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

syödään meillä. Ja se on kallista... Viljelijöiltä saa vihanneksia yms hieman halvemmalla, mutta kallista se on...

Ei kala ole mitään kovin kallista, jos ei osta niitä valmiita lohimedaljonkeja. Me ostetaan yl koko lohi ja laitetaan puolet pakkaseen. Silakat on edullisia... Kesä aikaan haetaan kalasatamasta suoraan kalastajilta.

Vierailija
53/61 |
08.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee terveysmenoissa halvemmaksi syödä 100g paistia kuin 200g sikanautaa!

Vierailija
54/61 |
08.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haloo hei, niin se markkinatalous toimii...

Vierailija
55/61 |
08.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

laittaa miehen palkka säästöön. Äkkiä olet puillapaljailla ja miehelläsi on kivasti rahaa

Vierailija
56/61 |
08.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo, mä en todellakaan usko, että 4 henkinen perhe voi syödä HYVIN ja TERVEELLISESTI halvalla. Rasvaa ja valkoista jauhoa saa halvalla, mutta laadukkaat raaka-aineet, hedelmät, vihannekset, täysjyväviljat, lihat (ei makkarat ja rasva-jauheliha), kala jne. maksaa vaikka kuinka käyttäisi tarjouksia ja Lidliä.

Vierailija
57/61 |
08.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimimerkki Keefun profeetallinen sana 7.11.2007

Öljyn loppuminen, globalisaatio ja Ilmestyskirjan musta ratsastaja

Öljyn loppumisen yhteydessä puhutaan paljon vain teollisuuden ja talouden ongelmista, ja unohdetaan se

kaikkein tärkein ja välttämättömin aineellinen elämän edellytys; ruoka.

Eurooppa ja Pohjois-Amerikka käytännössä ruokkivat tällä hetkellä maataloustuotannon ylijäämillään maapallon

väestönkasvun tuottaman ns. "väestöylijäämän". Kukaan ei tunnu tajuavan, että tämä ruoan ylituotanto on

yleensä ottaen mahdollista nimenomaan öljyn takia, öljyn ja fosfaattien.

Väkilannoitteet tehdään öljystä ja/tai fosfaateista. Öljyn hinnan noustessa lannoitteiden hinta nousee, ja

kun lannoitteiden hinta nousee, ruoan hinta nousee. Samaan aikaan fosfaattivarat vähenevät uhkaavasti,

mikä nostaa myös jäljellä olevan fosfaatin hintaa ja nostaa siten fosfaattilannoitteiden hintaa, mikä myös

nostaa ruoan hintaa.

Tosiasia on, että öljyä käytetään moottorien polttoaineina vielä kauan sen jälkeen, kun siitä on tullut niin

kallista, ettei sitä enää kannata käyttää lannoitteisiin. Ja kun tämä tapahtuu, maailman ruoantuotanto

romahtaa rajusti.

Ruoan tuotannon ylijäämät vähenevät jo nyt, ja sen syynä on ns. biopolttoaineet. Kun peltopinta-alaa

käytetäänkin sokeriruo'on ja muiden bio-öljyjen tuotannoissa käytettävien energiakasvien viljelyyn, ruoan

ylituotanto vähenee. Tämä nostaa ruoan hintaa jo nyt.

Kallistuva ruoka on jo itsessään kyllin paha asia, mutta globaalien yhteismarkkinoiden dynamiikka tekee siitä

hirvittävän kuolemanvälineen. Nimittäin siinä vaiheessa kun vehnän, riisin, maissin, soijan ja perunoiden hinta

yli tuplaantuu nykyisestä, tarkoittaa se maailmanlaajuisesti nälänhätää.

Miksikö? Siksi, että globaalien yhteismarkkinoiden takia rikkaat, eli me teollisuusmaiden ihmiset, ostamme

kolmannen maailman ihmisiltä leivän suusta. Jos ruoan hinta kaksin- tai kolminkertaistuu nykyisestä, mikä on

vähintään todennäköistä, niin me joudumme kiristämään vyötä, mutta sen sijaan kehitysmaissa sadat miljoonat

kuolevat nälkään.

Eli ruoan tuotannon väheneminen, biopolttoaineet ja globaali markkinamekanismi on kirjaimellisesti tappava

yhdistelmä, joka vetää moninkertaisesti vertoja kaikille ihmisen tähän mennessä aikaansaamille massakuolemille.

Tätä juuri tarkoittaa Ilmestyskirjan Musta Hevonen ja sillä ratsastaja: "Mitta vehnää yhden denarin, mutta

älä turmele öljyä äläkä viiniä". Suomeksi: yhden päivän palkalla (1 denarius) saa vain pienen osan

(Vanha käännös: Koiniks-mitta) päivän ruoantarpeesta, mutta öljy ja viini (polttoaineet, ylellisyydet ja turhuudet)

ovat saatavilla entiseen tapaan.

Uskon, että tämä on melkein profeetallinen sana, vaikken mitään näkyjä ole nähnyt, niin koen, että Herra on

tuolta osin antanut minun ymmärtää tuon ilmestyskirjan kohdan todellisuuden, eli Musta Hevonen ja sen

ratsastaja on Globalisaatio, maailmanlaajuiset markkinat, ja todellisuus siitä, että kyseinen systeemi ajaa

ihmiset puutteeseen ja nälkäkuolemaan.

Vierailija
58/61 |
08.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee terveysmenoissa halvemmaksi syödä 100g paistia kuin 200g sikanautaa!

Vierailija
59/61 |
08.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta me esim. syömme terveellisesti ja suht edukkaasti.

Suosimme kotimaista, syömme kauden mukaan. Pakkanen syksyllä täyteen mustikkaa, puolukkaa, vadelmaa, kaikki ilmaiseksi metsästä. Meillä on kuivattuna ja pakastettuna kanttarelleja, suppiksia, torvisieniä. Ilmaisia nekin. Sukulaisilta saatu lisäksi herukoita ihan poimintapalkalla.

Salaatteja emme talvella syö, siis lehtisalaatteja, tomaatteja kurkkuja. Syömme itse idätettyjä ituja (erittäin tervellisiä ja halpoja), kaali-porkkana-lanttu- yms. raasteita, marjoja päivittäin täysjyväluomupuurossa ja sellaisenaan. Syömme puhtaita lisäaineettomia ruokia, voin voina, kerman kermana.

Paljon kasvisruokaa, kasvisproteiini on edullista ja terveellistä. Siis papuja, linssejä, itsetehtyä tofua, herneitä. Soijarouhetta jauheliharuoissa lihan asemesta. Kananmunia pari kolme kertaa viikossa, luomuna munakkaina, paistettuna tai keitettynä.

Lihaa ostamme suoraan hirviseuralta, teemme hirvestä lihapullat ja paistit. Kaupasta lähinnä ostamme kanaa. Kalaa mies kalastaa tai ostamme suoraan kalastajilta, muikkua, taimenta, kuhaa, ahventa, haukea. Kasvatettua kalaa emme syö lainkaan.

Maidon ostamme luomuna, todella kallista, liki 1.50€ litra. Juusto aina kilon pakettina, Oltermannia tai Edamia, herkkuina sitten välillä cherveä, gruyereä, homejuustoa tms.

Kasvissosekeitot on edullisia, proteiiniksi vaikka raejuustoa. Itsetehtynä alusta loppuun kotiruokaa, eksoottista intialaista syömme usein, eri curreja jne. Lapset eivät syö muroja, viiliä teen itse tai ostan tarjouksesta, jugurttia ostan hintavaa Turkkilaista kilon purkissa, mutta on hintansa väärti kun käy ruoanlaittoon ja on ihanan rasvaista ja maukasta :) Kevyttuotteita meillä ei ostella eikä rasvan määrässä tai laadussa kitsastella. Terveitä, solakoita olemme kaikki.

Kuukaudessa ruokaan menee 300-400€. Lisäksi punaviiniin ehkä 50€, noin pullo viikossa. Lapset 4 ja 5, kotihoidossa, minä kotiäitinä mies töissä.

Vierailija
60/61 |
08.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömme laadukasta ruokaa: hyvää lihaa, kanaa ja kalaa. Meillä on aina paljon kasviksia, joita voi popsia jääkaapista mahan täydeltä. Ostan hedelmiä, myös erikoisempia ja kalliimpia. Kesäisin ostan paljon mansikoita, herneitä yms. ja ne katoaa suihin samana iltana. Syömme jo varhaisesta kesästä uusia perunoita, maksoi mitä maksoi. Viikonloppuisin saatamme tehdä juustolautasen, jos tulee vieraita jne. Oikeasti tuohon 800 Euroon saa suunnitella ostokset. Yli tonni menisi, ellei yhtään katsoisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yksi