kaikki vaan kallistuu, kuinkahan rahat saadaan riittämään normaaliin elämiseen..
Siinä mielessähän teillä tilanne on ihan ok, että tilille jää se pari kymppiä, joillain menee miinukselle joka kuukausi.
Kommentit (61)
Ja entä bensa, sähkö, asuminen (lainojen korot, rakentaminen). Syksyllä nousee terveydenhuollon palvelumaksut, monilla päivähoitomaksut...
Nyt on kuulkaas meneillään omaisuuden uusjako osa 2. Ja ei en ole "kommari", eivätköhän vasemmistolaiset ole ihan samalla tavalla kuin oikeisto mukana tässä. Ja tämä on ihan tahallaan tehty juttu, maailmanlaajuinen.
Tämä on osa "Uutta maailman järjestystä".
meillä on 2 työssäkäyvää taloudessa ja tuntuu ettei tilille jää kuunlopussa kuin 20 euroo, ei paljon naurata. Osaisko joku antaa jotain vinkkejä mistä vois säästää?? Ostanko liian kallista ruokaa vai liikaa vaatteita lapsille en tajua. siis kun en tajua kuinka jotku ostaa 150 eurolla kuukauden ruuat perheelle, miten te sen oikeen teette
Monella suomalaisperheellä menee asumiseen älyttömästi rahaa, miten teillä?
Auton tankkauskin lähenee jo 100 Euroa. (on 65 litrainen tankki) Ruokaan menee 600-800 kolmen hengen perheessä ja siihenkin summaan saa hiukan katsoa, ettei mitä vaan osta. Jokainen asia on kallistunut. Ja vielä se hemmetin hoitomaksukin nousee elokuussa. Meillä on sentään nettotulot melkein 5000 Euroa ja silti tuntuu, että ei olisi varaa vaikka kahteen autoon.
Uusavuttomien ja köyhien tulee käymään kurjasti.
Kyllä meillä ainakin asuminen ja ruokamenot nielevät suurimman osan meidän tulosta. Emme TODELLAKAAN elele leveästi, emme syö juurikaan ulkona, emme tilaa lehtiä, lapsilla on mahdollisimman halvat vaatteet, itse en osta vaatteita kun jos vanhat hajoavat jne. Silti on tiukkaa!
Mihin tämä kaikki on johtamassa? Mitä tästä tulee? Jossain 5-henkisen perheen on asuttavakin, jo vuokra tai lainakulut ovat tällaiselle poppoolle ISOT. Huolettaako teitä muita tulevaisuus?
Kyllä meillä ainakin asuminen ja ruokamenot nielevät suurimman osan meidän tulosta. Emme TODELLAKAAN elele leveästi, emme syö juurikaan ulkona, emme tilaa lehtiä, lapsilla on mahdollisimman halvat vaatteet, itse en osta vaatteita kun jos vanhat hajoavat jne. Silti on tiukkaa!
Mihin tämä kaikki on johtamassa? Mitä tästä tulee? Jossain 5-henkisen perheen on asuttavakin, jo vuokra tai lainakulut ovat tällaiselle poppoolle ISOT. Huolettaako teitä muita tulevaisuus?
lähes kaikki on nykyään kuitenkin netissä, tosin osa viiveellä. Näin meillä on tehty.
Me syödään kyllä vihanneksia ja hedelmiä, että ei siitä säästetä, mutta muuten olen ruokalaskun kanssa tarkkana. Ostan tosi paljon alennuslihaa pakkaseen, niitä on usein tarjolla -50 % kun viimeinen myyntipäivä tulossa. Samoin maitoja/kermoja usein alessa.
Marjat kerätään itse, niin että pakastimess on mustikkaa ja puolukkaa koko talveksi. Samoin pakastan omenalohkoja. Äitini tekee meille mehuja viinimarjoista. Mehut on tosi kalliita kaupassa!
Vaatteet saadaan/ostetaan kirppikseltä/isoilla alennuksilla joulun jälkeen tai heinäaleista.
Lapsilla kummallakin yksi harrastus, joka vie 200-400 euroa vuodessa, mutta pyydetään isovanhemmilta synttärilahjaksi osallistumista noihin maksuihin.
Ja vielä kolmen hengen talous!!!
Meillä neljä henkeä syä noin 200 eurolla!!!
[
[/quote]
maronilaatikkoa (laitan siihen niin vähän jauhelihaa kuin mahdollista, toisesta puolesta teen aina kastikkeen seuraavana päivänä)
Kaalilaatikkoa
Kalapuikkoa muusin kanssa
Tonnikalakastiketta spagetin kera
Paistettua perunoita ja makkaraa ja kananmunaa
Kanakastiketta ja riisiä
Lihapullia perunoiden kanssa
jne
Noi on ihan tavallisia ruokia, mut ,meillä syödään puuroa aina aamuisin ja laitan ainoastaan yhden kerran lämpimän ruuan mutta sitä on sitten niin runsaasti että sitä voi lämmitellä illalla, jos joku haluaa.
Ostan Liddlistä kaikki tarvikkeet mitkä vain suinkin voin.
Ja teen kaikki itse kotona paitsi maksalaatikon ostan valmiina, sitäkin me syödään muusin kanssa, että se 400g riittää kaikille.
Kasviksia ollaan nyt syöty kurkkua ja tomaattia ja omenat on aina melko halpoja.
ja leipää ostan usein edellisen päivän vanhoja joita saa tarjouksesta, laitan ne pakastimeen ja kun otan, hiukan lämmitän ja on kuin uusi leipä. Itse en leivo leipää. pullaa ja leivonnaisia kylläkin.
Me varmaan syödään tosi epäterveellisesti, mutta muuta ei voida, muuten ei riittäisi rahat ollenkaan. ja meillä tosiaan riittää toi 200 euroa kuussa ruokaan.
nelihenkisen koululaislapsiperheen äiti
Siis kolmihenkinen perhe tarkoitan...
Jos miettii paljonko rahaa esim. työtön, pienipalkkainen tai opiskelija perhe voi laittaa kuussa KAIKKEEN elämiseensä (ja tulla ihan ok toimeen), ja toinen perhe käyttää enemmän pelkkään ruokaan...
Mikäs siinä syödessä, jos rahaa on, mutta kiinnostaisi todella tietää mitä ko. perhe syö;)
Kun miettii, että paljon pienemmällä summalla saa ihan hyvää ruokaa, ja voi välillä ostaa kunnon pihvejä ja erikoisempia juustojakin aina välillä.
S-kortti on muuten siitä hyvä (jos asioi lähinnä S-kaupoissa) että näkee joka kuukausi paljonko rahaa ruokakauppaan menee. Kyllä olisin järkyttynyt jos tuollaisia summia joka kuukausi VAIN ruokaan menisi... Meillä ostetaan aika paljon hygienia tuotteita, pesuaineita ja vessapaperia muista (edullisimmista) kaupoista, mutta ei niihin paljoa kuussa rahaa menee, (ehkä 50e?) mitä ei ruokakauppalaskussa näy.
Ja vielä se, ovatko lapsenne hoidossa tai koulussa.
Ja onko tässä otettu huomioon vanhempien työpaikkaruokailun kustannukset?
Syöttekö 2 lämmintä ateriaa päivässä vai onko päivällinen pelkkää leipää tai puuroa?
Meillä menee viikossa noin 150€, siinä mukana koko perheen kaikki ruokailut ja perheessä 5 henkeä.
Ja vielä kolmen hengen talous!!!
Mä kyllä teen kaikkia noita ruokia, mutta mukana lähes aina paljon salaatteja ja vihanneksia. Esim. makaronilaatikkoon lisään porkkanaa, paprikaa ja tomaattipyreeta. Kalapuikkoja emme syö, sen sijaan lohta tai itsepyydettyä ahventa. Makkaraa yritän välttää! Lihapullat teen itse ja lisään kaikenlaista terveellistä.
Ostan myös kaikenlaista terveellistä, mutta kallista, kuten pähkinöitä, hedelmiä, vehnänalkioita, vehnänleseitä yms yms. You name it! Ruokalasku varmaan joinakin kuukausina 800 €! 5-hengen perheestä kyse.
SEn sijaan tingin pullista, kakuista, karkeista, sipseistä, siidereistä yms.
Että kyll meillä sitä vihannespuoltakin on, minä vaan pidän sitä aivan itseestäänselvänä, etten viitsi edes sitä mainita.
Saadaan omasta maasta vihannekset, ne ei meille edes maksa mitään!
35
Jos syö kuten vanhempani, eli tosi yksinkertaisesti mutta myös epäterveellisesti: perunaa, perunaa, perunaa, leipää, kahvia, makkaraa, valkoisiin jauhoihin tehtyä kastiketta. Kerran pari viikossa lihaa. Harvoin hedelmää, ei juuri koskaan vihanneksia. Pullaa (usein itsetehtyä) usein.
Tuskin on kahden ihmisen taloudessa ruokamenot korkeat. Mutta eipä oo terveyskään häävi, eihän tuollaisella ruokavaliolla saa edes kaikkia tarvittavia ravintoaineita!
Mä en vain suostu ruokkimaan mun lapsia tuollaisella ruoalla! Mä haluan heille vaihtelua, vihanneksia, hedelmiä...
Samoin anoppilassa tosi simppelit ruoat, sitä peruskamaa vaan syövät. Anoppi usein vain laittaa jauhelihakastiketta!
Mä kyllä teen kaikkia noita ruokia, mutta mukana lähes aina paljon salaatteja ja vihanneksia. Esim. makaronilaatikkoon lisään porkkanaa, paprikaa ja tomaattipyreeta. Kalapuikkoja emme syö, sen sijaan lohta tai itsepyydettyä ahventa. Makkaraa yritän välttää! Lihapullat teen itse ja lisään kaikenlaista terveellistä.
Ostan myös kaikenlaista terveellistä, mutta kallista, kuten pähkinöitä, hedelmiä, vehnänalkioita, vehnänleseitä yms yms. You name it! Ruokalasku varmaan joinakin kuukausina 800 €! 5-hengen perheestä kyse.
SEn sijaan tingin pullista, kakuista, karkeista, sipseistä, siidereistä yms.
ei kahden työssäkäyvän ihmisen tulot riitä menoihin.
Olen kouluikäisen yksinhuoltaja ja olen myös opiskellut lapsen syntymän jälkeen (todella tiukka budjetti). Tulot ei päätä huimaa vieläkään, mutta silloin on vain mietittävä mistä tinkii. Kaikki roina mitä nykyajan ihmiset hankkii ympärilleen ei todellakaan ole välttämätöntä, viimeiselle matkalle niitä ei taida kauheasti ottaa kukaan mukaan.
Nimimerkki: "En ole käyttänyt sosiaalihuollon palveluita"
Ja vielä monipuolisesti. Eri värisiä, punaisia, virheitä, keltaisia jne.
Satunnainen kurkku- tai tomaattiviipale leivällä tai porkkanaraaste ruuan kanssa silloin tällöin ei sitä tarvetta täytä.
Omasta mielestäni minun velvollisuuteni vanhempana on tarjota lapsille monipuolista ja terveellistä ruokaa. 200€/ kk ei varmasti riitä siihen, että lapset saavat terveellistä ja monipuolista ruokaa joka päivä!
Tosin saa tsempata joka päivä että saisin edes 300-400 g kasviksia syötyä. Lapsista puhumattakaan... Siksi yritän aina lisätä vihanneksi ruokiin että menisivät huomaamatta. Ja halvalla ei terveellistä kyllä saa, se on mun vankka mielipide ja sen olen huomannu tässä kevään aikana kun olen syönyt tervellisesti ja paino on pudonnut.
että pitää ruveta lisäämään perunan ja kaalin osuutta ruuassa (porkkanaa syödään jo paljon)- Lihaa on tähän asti syöty n. 3-4 krt viikossa, luulen että siirrytään 1 krt/ vko.
Ruuasta on alettu viime talvena tinkiä jo. Hedelmiä ei osteta, kahvimerkki vaihdettiin halvempaan, paistijauheliha sika-nautaan, juusto halvempaan...ei osteta muroja, ei pullaa, keksejä, vanukkaita. Karkkia vaan karkkipäiväksi. Emme osta olutta tai muuta alkoholia, maidon käyttöä on vähennetty, ei käydä ulkona syömässä. Lehdistä tulee vaan yks sanomalehti ja lapsille aku. Sähköä säästetään, kaikki turhat autolla ajot on karsittu, työssä on pakko käydä omalla autolla, kun asutaan maalla ja julkiset ei toimi ollenkaan. Aikuisten maksavat harrastukset on lopetettu ja lapsiltakin karsittu.
Vaatteita ostetaan mahdollisimman vähän, alet käytetään hyväksi ja kirpparilta ostetaan mitä löytyy.
Asuntolaina nielee hirmuisen osan palkoista, ruoka ja sähkö, bensa loput. Meillä on koko ajan kasvava laskupino...mitään ei saa enää ostettua.
Molemmat ollaan töissä ja aiemmin tultiin ihan hyvin toimeen. Meillä on 5-henkinen perhe, lapset jo koululaisia. Kesälomareissusta ei voi kuin haaveilla. Telkun ajattelimme laittaa pois seuraavaksi.