kaikki vaan kallistuu, kuinkahan rahat saadaan riittämään normaaliin elämiseen..
Siinä mielessähän teillä tilanne on ihan ok, että tilille jää se pari kymppiä, joillain menee miinukselle joka kuukausi.
Kommentit (61)
meillä on 2 työssäkäyvää taloudessa ja tuntuu ettei tilille jää kuunlopussa kuin 20 euroo, ei paljon naurata. Osaisko joku antaa jotain vinkkejä mistä vois säästää?? Ostanko liian kallista ruokaa vai liikaa vaatteita lapsille en tajua. siis kun en tajua kuinka jotku ostaa 150 eurolla kuukauden ruuat perheelle, miten te sen oikeen teette
niin eiköhän se selviä mihin teillä rahat hupenee!
Montako autoa teillä on ja voisiko cruisailua vähän vähentää? Meillä ainakin voisi säästää autoilun lisäksi ruoka- ja vaatemenoissa.
Mutta ei ole tarkoutuskaan. Kuun lopussa joskus se 20e tilillä, joskus ei. Luottokortteja ei oo eli miinukselle en mene koskaan.
1 auto, 1 asuntolaina (pienehkö), ei matkustella todellakaan kun ei ole rahaa, ei käydä paljoa mäkkärissä tms, eikä mitään maksullisia harrastuksia, ei tupakkaa, ei baareja, mies 6 pulloa olutta/vko, itse en juo. Että kovasti on karsittua meidän elämä ja silti ei riitä rahat. Jotai teen väärin, mutta mitä. Kyllä täytyy sanoa että on tosi "kiva" olla työtätekevä köyhä suomessa
ensin maksetaan kaikki laskut tilipäivänä. (ja mietitään voisiko jostain karsia, esim lehtitilaukset, tarvitaanko ihan todella)
sitten jäljelle jäävät rahat jaetaan tasan niille päiville, mitkä jäävät tilipäivien väliin. näin saadaan aikaan päiväbudjetti.
päiväbudjettia noudatetaan, ja jos rahaa jää joltain päivältä yli, se voidaan oman harkinnan mukaan jakaa jäljelle jääville päiville tai siirtää varatilille odottelemaan pahaa päivää.
seuraavana tilipäivänä katsellaan onko edelliseltä kuulta jäänyt ylimääräistä rahaa, ja jos on, sen voi jakaa seuraavan kuun päiväbudjettiin tai siirtää varatilille.
ja kaupasta ostetaan niitä ruokatarpeita, mitkä ovat kauden sesonkia. ei ole järkeä esim talvella ostaa tomaatteja 4e/kg, kun niitä kesällä saa 1e/kg, talvella ostetaan juureksia kun ovat yleensä melko edullisia. lihatuotteista ostetaan sitä mikä sillä hetkellä on edullista ja pakkaseen voi myös ostaa tarjouslihoja.
tällaisia tuli nyt tällä kertaa mieleen. toivottavasti auttoi
Meillä menee ruokaan vähimmillään noin 200 euroa/kk.
Me käydään tosi paljon Liddlissä, sieltä saa vielä halvemmalla kuin muualta. Ja syödään tosi paljon ihan perusruokaa, paljon puuroja, jauhelihaa, makaronia, perunaa, makkaraa ja nyt kun vihannekset ovat halpoja, niin kurkkua ja tomaattia.
tai "erikoisherkkuja";eikä tarvitsekaan.
Me asutaan 6v pojan kans kaksin ja ruokaan menee kuussa n.300€ joka sisältää herkut,pesuaineet ym päivittäiset tarpeet. Käydään samaan rahaan jopa pizzallakin..
Esim.jauhelihakeitto iso kattilallinen maksaa noin 5e jota syödään 2-3 päivää.. Ihan vaan esimerkiksi. Kauppaan ei mennä koskaan ilman listaa vaan ostetaan sitä mitä oikeesti tarvitaan..
myykää
kaikki mitä voi rahaksi muuttaa ja mikä nurkissa pyörii
- kuten merkkilelut, vanhat lastenvaunut- ja rattaat
ostakaa ruoka lidlistä tai maatiloilta suoraan
ja vaatteet kirppiksisitä, tukkukaupoista, merkkipoistomyymälöistä
"se nelihenkinen koululaislapsiperhe"
Meillä jää toisen palkka joka kuukausi säästöön. Vuokraan menee 800 euroa ja loput minun palkasta eli 1100 e + lapsilisät käyetään elämisenn. Ja sitten miehen palkka jää säästöön matkoja + sijoituskohteita varten. Meillä 2 isoa koululaista eli 4 hengen perhe. Auto käytössä. Rahat riittää kyllä.
Rahat ovat kuitenkin aina jotenkin riittäneet. Ruokakauppaan menee kuiteskin helposti 700-800 €/kk. Olen itse tienannut vasta ½ vuoden ajan, tulot vaihtelevat 1000-1500 €/netto. Miehelläkin vaihteleva palkka, netto 1000-3000 €/kk.
Meillä on kolme autoa: kaksi käyttöautoa ja yksi harrasteauto. Harrasteautoa ei juuri tällä hetkellä käytetä, kuitenkin maksamme siitäkin autoveroa ja vakuutuksia:((. MIes miettii pitäiskö laittaa pois... Mä myisin heti, mutta toisaalta jos joskus haluamme samanlaisen, voi olla vaikea löytää. Auto on Mustang -65.
Autoja tarvitsemme päivittäin koska asumme maalla, mies ajaa autolla töissään joka päivä ja mä haen toisella autolla aina lapset hoidosta.
Asumiseen tulee menemään 1100 €/lainanlyhennystä kk kunhan talomme valmistuu.
EI käy mäkkärissä syömässä roskaruokaa, EI osta limuja, sipsejä, karkkeja eikä muuta turhanaikaista, ostaa vain kaikkein välttämättömimmät ruokatavarat ja katsoo kunnon keittokirjasta hyviä ruokaohjeita.
Vaatteita ei osteta joka kuukausi, vain silloin kun niitä oikeasti tarvitsee, ei osteta lehtiä irtonumeroina eikä tilata vuosikertoina, niitä voi käydä lukemassa ilmaiseksi kirjastossa.
Eli lyhyesti: sovitetaan menot tulojen mukaan...
Oon huomannut saman kun sinä eli herkut maksaa älyttömän paljon ainakin. Jos ostelee sipsejä, limuja, KEKSEJÄ, pullaa (tosi kalliita!), karkkia jatkuvasti niin kalliiksi tulee.
Myös hedelmät ja vihannekset ovat ajoittain erittäin kalliita. Tosin jos terveyttä ajattelee niin silloin ostelee niitäkin...
halvalla ei yksinkertaisesti voi syödä jos haluaa syödä monipuolisesti ja terveellisesti.
Liha- ja maitotuotteet vähärasvaisena, suositeltava määrä erilaisia ja erivärisiä kasviksia, täysjyväviljat yms. maksavat ihan hirveästi.
Halvalla pääsee toki jos syö kasviksena porkkanaa ja kaalia, paljon perunaa, tavallista valkoista pastaa, nauta-sikajauhelihaa, makkaraa, broilerin koipia, leivällä lauantaimakkaraa jne.
Tietysti jos joissain perheissä vanhemmat syövät töissä terveellisesti ja monipuolisesti ja lapset hoidossa/ koulussa niin kotona voi sitten ehkä syödäkin säätöbudjetilla, mutta meillä se ei onnistu. Syömme kaikki kotitekoista ruokaa, mies töissäkin eväänä ja minä ja lapset kotona.
lapsille vaatetta, niin kuin ap kirjoitti, niin ehkä sitten siihen menee liikaa rahaa. eihän kenelläkään ihan niin nopeasti lapset kasva, että ikuukausittain koko puvusto tai useampia vaatteita pieneksi jäisi. Ehkä kannattaa jättää ne merkkivaatteet hankkimatta, jos housunpolvet on niistä puhki kerran viikkoon, ja ostaa sillä rahalla useammaksi kuukaudeksi markettihousuja? Vaatteita voi korjata ja housunpolvia paikata vaikkei olisi edes ompelukonetta.
itse ostan varmaan kerran kuussa lapsille vaatteita, mutta käyn kirppareilla, ja ostan perusvaatteita, jotka kestävät leikeissä. juhlavaatteita ei tarvitse montaa, ja hienostelutakkejakaan ei tarvitse ostaa montaa vuodessa...
Kannattaa muistaa, että vaikkapa makkarakeiton voi tehdä niin, että sitä makkaraa on vain vähän ja PALJON juureksia.
Samoin voi ostaa laadukkaampa lihaa, mutta vähemmän.
Ja kun ostaa juustoa, niin jättää kalliit juustot kauppaan ja ostaa ison köntin Arkijuustoa tmv.
Samoin salaateissa voi hiukan säveltää, eli ei laita sen seitsemää sorttia joka kerta, vaan valikoi sen mukaan mikä on edullista (erityisesti talvella) ja laittaa he-ma-pa pussin tmv. edullisen myös joukkoon.
Ja monen lapsen herkku on porkkanaraaste jossa ananas/appelsiinipaloja, ei ole kallis.
Ylipäätään tutuu että suomalaiset käyttävät hirveän vähän porkkana, lanttua, punajuurta, kaalia jne. ruuanlaitossa. Jos tekee punajuuri-pihvejä, punajuurilaatikon, kaalilaatikon, tai lanttu/porkkanalaatikon (muulloinkin kun jouluna) tmv. niin ei salaattia edes kaipaa, ehkä hiukan puolukkahilloa tmv. ainoastaan lisukkeeksi,
Samoin kannattaa itse käydä toisinaan kalassa, tai kysyä josko jollakin tutulla kalamiehellä olisi joskus antaa/myydä hiukan kalaa. Kaupassa kuha ymv. on kallista, mutta itse pyydettynä/tutulta saatuna ilmaista/kohtuuhintaista.
Kauppalaskua kasvattavat nimenomaan "lisukkeet", ei varsinainen ruoka. Eli leikkeleet, limut, karkit, pullat, leivät (kannattaa leipoa leipä itse!), mehut, vanukkaat, jugurtit jne. jne.
Ja jos ajatellaan vaikka tomaatteja, jotka ovat kallita talvisin, niin niitä ei kannata silloin pahemmin ostaa. Herkullisen tomaattikeiton (joka on terveellinen, halpa, vähäkalorinen jne.) voi tyhdä ihan säilykkeinä myytävästä paseeratusta tomaatista tmv. joka ei paljoa maksa. Ja tomaattikeitto ei kaipaa seurakseen salaattia, verrattuna vaikka makaronilaatikkoon tmv. joka tosiaan on sitä makaronia pääosin...
siis kauppaan ei pidä mennä nälkäisenä, ilman ostoslistaa. Hyvä miettiä useamman päivän ateriat, tehdä vaikka ihan ruokalukujärjestys paperille. Sitten kauppaan sen mukaan mitä aineksia tarvitaan. Suunnittelu toimii oikeasti. Voi hyödyntää helposti jämiä (tyyliin keitetyt potut ekana päivänä, ylijääneistä paistinperunat seuraavaksi päiväksi, puuro ekana päivänä, pannukakku seuraavana jne...). Herkkuja kannattaa tehdä itse silloin kun tekee mieli hyvää, leipominen on edullista.
kuukaudet tulot 1500€ nettona(mies työssä, minä hoitovp:lla, 3v lapsi).
Asuntolainaan -500 (tällä hetkellä maksamme vain pelkkiä korkoja)
Laskut: -700 sisältää sähkö, 2känny laskua, vakuutukset, netti, vesi, visa. Jouduimme turvautumaan alkuvuodesta visaan ja nyt sitä sitten maksetaan:( Myös puhelin laskuja saisi alemmaksi, kun alkaisi pitämään kirjaa puh ja textareiden määrästä, mutta ei oikein jaksaisi. Ja vakuutuksia maksamme varmasti "liikaa", pitäisi kilpailuttaa...
2 autoa, toinen vain liikenteessä. Ja silläkin ajetaan vain pakolliset pitemmät ajot. Pyöräillään melko paljon. Ja vinkkinä (sinulle joka mietti mustangin myyntiä) viekää kilvet pois, sitten ei tarvitse maksaa autoveroa. Vaikkakin uudelleen rekistöröiminen on sitten kalliimpaa ja ei saa vanhoja kilpiä takaisin, mutta meille tämä on hyvä ratkaisu, kun tiedämme ettemme käytä autoa vuosiin.
Eli ruokaan (yms) jää 300€. Syömme tavallista koti ruokaa ja melko hyvin rahat riittää. Ehkä puolenvuoden välein käymme jossain syömässä. Vaatteet ostan kirpparilta tai alennuksesta, en muista koska olisin ostanut jotain normaali hintaista vaatetta. Välillä se v-tuttaa, mutta ehkä tämä tästä joskus helpottaa!?
Että tässä mietin miten ihmeessä sitä on saanut kaikki rahansa kulutettua silloin kun oli itsekin töissä??? Tulot olivat kaksinkertaiset... No silloin maksettiin lainaa poiskin, mutta siltikin! Aina ne kaikki menee mitä tuleekin.
tämän päivän lehdessä oli meillä juttu; kuluttajatutkimus(ruokakori) jonka mukaan ruoka oli
kallistunut vuodesta 2005(!) 20-40 %. Että repikää siitä, paljonkos palkat on sinä aikana nousseet?
Meillä menee viikossa ruokaan ja juokseviin menoihin (tähän lasken myös mäkkärissä käynnit, uimahalliliput, omat jumppaliput yms juoksevat menot. Ei vaatemenoja) 200-250e.
Ruokaan tuosta määrästä vaihdellen viikosta 180e-250e.
En tajua, miten joku nelihenkinen perhe muka syö 250e/kuussa. Mitä te oikein syötte? Tai ennemminkin mitä kaikkea ette syö?