Loukkaannuin kun anoppi puuttui lapseni syömisiin
Anoppi on ihan jees tyyppi kaikenkaikkiaan. Hoitaa kyllä lasta (1v) jos on tarve ja auttaa, mutta voisi joskus miettiä mitä suustaan päästää. Mä en koskaan sano mitään pahaa anopista vaan yritän pitää hyvät välit. Anoppi ei ole mikään sydänystäväni todellakaan, mutta välit ovat sellaiset kuin varmaan usein on.. eli asiallisen hyvät.
Aikoinaan imettäminen ei onnistunut. Anoppi jahkasi ja jahkasi että oletko kokeillut sitä taikka tätä ja raahasi mulle ties mitä mammateetä. Ajatus oli toki kaunis, mutta olin aivan poikki kun lypsin kaiken maidon lapselleni (keskonen). En olisi tarvinnut muuta kuin tukea siihen, että jaksaisin edes sen. Mutta ei.. maidon olisi pitänyt tulla tissistä suoraan. Lopulta kun lopetin (ja jatkoin lypsämistä kyllä kuukausia) lyspytouhut kun en vain enää jaksanut, anoppi oli surullinen ja sanoi sen myös. että etkö enää aio lypsää ja oletko kokeillut imettää.. vaikka yritin kertoa, miten paljon siihen menee aikaa ja voimia.
No, nyt kun lapsi on vuoden ja olemme siirtymässä tavalliseen maitoon korvikkeen sijaan ja kerroin, että lapsi saa nyt sitten tavallista maitoa.. Anoppi kysyi, että mitä maitoa sä annat. Luomua vai? Sanoin, että en, vaan neuvolan suositusten mukaan rasvatonta maitoa ja öljylisää ruokaan. Anoppi hiiltyi ja sanoi: "EI, EI, EI ja vielä kerran EI!" Pahoitin mieleni. Enkö minä muka päätä siitä mitä lapselleni annan? Anoppi sanoi, että punaista maitoa lapselle kuuluu antaa, tai luomusinistä. Ettei siinä nyt niin paljon rasvaa ole! Kyse nyt ei kuitenkaan ole siitä rasvasta, vaan rasvan laadusta. Eli, maitorasvaa ei, kasvirasvaa kyllä..
Ehkä loukkaannuin turhasta, mutta voisi se anoppi vähän joskus miettiä miten asiansa ilmaisee. Olisi sen toki nätimminkin voinut sanoa?
Kommentit (63)
Ahaa, näinkö asia onkin? Että ihan vain sen takia?
Ja kyllä, neuvolasta suositeltiin ruokaan laitettavaksi lisää rypsiöljyä rasvattoman maidon lisänä. Hyviä rasvoja on vaikea saada liikaa, huonoja sen sijaan kaikki saa aivan varmasti riittävästi (maitorasva, eläinrasva).
ap
terveellisintä on antaa luomumaitoa ja saada se rasva maidosta, kevytmaito on kai riittävä.
Kortisonia on nyt hullu käyttää, se on todellakin aika tujua tavaraa, jota on turha tunkea joka paikkaan jos miedommillakin aineilla pärjää. Itse välttäisin kortisonia viimeiseen asti. Aivan loistava voide on sellainen kuin A-creme (saa luontaistuotekaupoista), auttoi meillä pahaan atopiaan - eikä ole mikään huuhaa-juttu vaan esim. Ruotsissa ihan lastensairaaloissa käytössä.
Ei luontaistuotteet ole huono asia, monesti niistä saa turvallisemmin avun. Neuvolat ja lääkärit usein suosittelevat pikkujuttuihinkin liian järeitä ja voimakkaita juttuja (kuten nyt esim. sinulle heti pieneen ihottumaan kortisonia) kun järkevämpi olisi kokeilla ensin miedompaa.
Anoppisi taitaa tietää paljon ja omaa hyvän maalaisjärjen, mutta ilmaisee asiat tökerösti.
suositukset laahasi jäljessä vuosia. Sama juttu on nyt tän maidon kanssa.
Anoppisi on oikeassa sekä tuon maidon että kortisonin suhteen.
Hyvä vanhempi käyttää päätään, eikä noudata sokeasti suosituksia!
Huh huh! Älä Ap enää lue tätä ketjua. Täällä porukka menee asiattomuuksiin. Osaat varmasti käyttää päätäsi ja varmasti kaikkein vähiten kannattaa kuunnella täällä näitä palstalaisten ruokkimisneuvoja (mieluummin sitä neuvolaa). Korostan edelleen sitä, että niin kauan kun lapsi voi hyvin, nämä asiat kuuluvat vain vanhemmille, ei esim anopille.
että kortisoni on lisämunuaisen kuorikerroksen hormoni. Ei siis myrkkyä. :)
Se hoitaa ihottuman tehokkaasti heti alkuunsa ettei ihottuma kroonistu ja tulehdus pääse jylläämään.
Se voi olla paremman makuista ja kuormittaa ympäristöä joissain asioissa vähemmän, mutta luomun terveellisyydestä ei ole ikinä ollut mitään näyttöä.
ja siihen kokeili anoppi ties mitä luontaisvoiteita, itse kokeilin bebanthenit ja muut apteekin perusrasvat ja tökötit. Parani vasta Sibicortilla, joka tarkoitettu sellaisiin ihottumiin, missä on joku bakteerikin mukana. Kas, kun ei se aina auta se luontaishoitokaan! Anopille en kyllä kertonut tuosta sibicortista mitään, olisi kiivennyt puuhun! Kun se kerran on myrkkyä! Olkoonkin, että sitä piti käyttää vain vajaa viikko.
ap
Ja se muuten on erittäin vaarallinen lääke, jolla on paljon todella ikäviä sivuvaikutuksia. Minulla mm. osteoporoosi kortisonin takia.
on oikein hyvä ja mieto voide ja vie tulehduksen nopeasti. Hyvä valinta.
t. 44 vuotta atopiaa takana
esimerkkeinä juuri d-vitamiini, rasvat, rokotukset, imetykset, kiinteiden aloitus.
Itse sain huudot aikoinaan neuvolasta kun täysimetin 6kk (neuvolan suositusten mukaan olisi pitänyt aloittaa kiinteät 4kk iässä) - vauva siis kasvoi yläkäyrillä eikä mitään ongelmia ollut, mutta suositus on suositus.
Samoin neuvola piti minua vastuuttomana kun halusin yhden rokotteen soluttomana (Suomessa oli tuolloin käytössä vanhempi, soluja sisältävä rokote, muualla euroopassa tämä soluton - en enää muista rokotteen nimeä) - itse hain reseptin rokotteelle, hain sen apteekista ja maksoin itse. Sain neuvolassa kuulla olevani vastuuton kun sellaista haluan, hankkimani rokote oli neuvolan suositusten mukaan tehoton. Hups kummaa, tämä tehoton rokote tuli vuotta kahta myöhemmin myös Suomen rokoteohjelmaan korvaten sen vanhan.
Eli oman järjen käyttö on sallittua, neuvolan suositukset eivät ole aina se paras toimintatapa.
Ihan naurettavaa pelleilyä tuo että annetaan rasvatonta maitoa, ja sitten kasvirasvaa siihen päälle. Meinaatko että luonto olisi oikeasti niin helvetin tyhmä, että ihmislapsen ( eläimen) ravitsemus olisi noin hankalaa? Esim. ruotsissa on jo pitkän aikaa lapsille suositeltu täysrasvaisia tuotteita, ja maitorasvan, ja ylipäätään eläinperäisen rasvan haitallisuudesta on tehty aivan vääriä johtopäätöksiä, joita koko ajan kumotaan erilaisin tutkimuksin. PS. Sellaista kin kasvirasva ei ole luonnossa olemassakaan. ON vain kasviöljyjä. KAsvirasvat on aina teollisesti muokattuja ja rasvoista kaikkein epäterveellisimpiä.
Luonto on tehnyt lapsen ruokkimisesta juuri niin vaikeaa kun se on. Tuskin alkuihiminen sai rasvansa lehmän maidosta. Rasva - öljy sama asia, olomuoto vain erillainen. Jos et halua teollisuusvalmisteita, niin siitä vain popsimaan pähkinöitä ja siemeniä sekä kalaa, niin siinä ne rasvat ja öljyt tulee samalla - vai onkohan nekin luonnottomia?
Se voi olla paremman makuista ja kuormittaa ympäristöä joissain asioissa vähemmän, mutta luomun terveellisyydestä ei ole ikinä ollut mitään näyttöä.
koska luomulehmät eivät saa niin paljon antibiootteja kuin tavalliset lehmät. Muutama vuosi sitten Britanniassa tehtiin iso eurooppalainen luomututkimus, joka oli monen vuoden vertailuprojekti. Tulosten mukaan esim. luomumaidossa oli yli 50% enemmän antioksidantteja kuin tavallisessa maidossa.
Itselleni riittää luomussa jo se parempi maku ja se, että luomulehmän elinolot ovat eettisesti edes hiukan kestävämpiä kuin tavallisen lehmän + luomulehmä saa puhtaampaa ravintoa ja vähemmän lääkkeitä (tehotuotannossa käytetään antibiootteja opa ennalta ehkäisevästi, ettei tulisi tulehduksia).
on öljyä? Purkissa lukee, että hyvää rasvaa. Jos niissäkin nyt olisi sitten vaan vaikka ihan voita vaan.. Lihaa, voita ja kasviksia! Mitä se peruna siellä tekee? :D
ap, antikarppi
sanoisin anopille ystävälliseen sävyyn, että kiitos neuvosta ja mielipiteestä, mutta koska lapsi on minun, niin ravitsemukseen ja kasvatukseen liittyvät ratkaisut kuuluvat viime kädessä minulle ja miehelleni ja anopin täytyy hyväksyä tekemämme valinnat. :-)
Käyttäkää omaa järkeä. Jos 70-luvulla oli paljon sydänkuolemia, juotiin punaista maitoa ja käytettiin voita, miksi palata siihen aikaan enää, kun tutkimukset ovat menneet eteenpäin. Kaikkea kohtuudella sanon minä. Liikaa rasvaa me kaikki nykyään ruoasta saadaan, mutta liian usein kasvirasvan saanti jää Suomessa liian vähäiseksi. Ja kasvisten. Ja liikunta on olematonta. Kiitos Pohjois-Karjala projektin sydänkuolemat saatiin pienenemään, nyt palataan takasin siihen menneeseen:(
Kookosrasva ei taatusti allergisoi vaan saattaa olla kortisonia terveellisempää lapselle.
Ainakin meille on allergialääkäri sanonut, että kaikenlaiset kasvipohjaiset rasvat juuri ovat allergiariski niihin taipuvaisella lapsella, ja että mietoa kortisonivoidetta voi ja pitää käyttää ihottumaisella lapsella kuuriluontoisesti. Mihinköhän sinä mahdat perustaa tietosi?
Tiedä onko tieteellisesti tutkittu, mutta luomumaito on todellakin terveellisempää, siinä on kuulemma 30% enemmän ravintoaineita.
Ja kylmäpuristettu kookosöljy on hyvä ihovoide, käy myös vauvan kylpyöljyksi, paistamiseen jne. Se kuuluu koviin rasvoihin, mutta silti pitäis olla terveellistä..! Kyllä kortisoni on se, joka auttaa parhaiten, mutta luonnollisilla tuotteilla voi ehkäistä ihottumia, ja ylläpitää sen kuntoa.
Niinpä, kun virallinen taho, neuvola ym. sanoo toista ja lviherpiipertäjät toista, se on vaan itse pääteltävä mikä on hyväksi omalle perheelle.
Itse yritän syödä mahdollisimman puhdasta ja terveellistä ravintoa ja ottaa selvää mikä olis se paras vaihtoehto meille.
Aurinkorasvojakin on fysikaalisella suojalla...!
Ihan naurettavaa pelleilyä tuo että annetaan rasvatonta maitoa, ja sitten kasvirasvaa siihen päälle. Meinaatko että luonto olisi oikeasti niin helvetin tyhmä, että ihmislapsen ( eläimen) ravitsemus olisi noin hankalaa? Esim. ruotsissa on jo pitkän aikaa lapsille suositeltu täysrasvaisia tuotteita, ja maitorasvan, ja ylipäätään eläinperäisen rasvan haitallisuudesta on tehty aivan vääriä johtopäätöksiä, joita koko ajan kumotaan erilaisin tutkimuksin. PS. Sellaista kin kasvirasva ei ole luonnossa olemassakaan. ON vain kasviöljyjä. KAsvirasvat on aina teollisesti muokattuja ja rasvoista kaikkein epäterveellisimpiä.
Luonto on tehnyt lapsen ruokkimisesta juuri niin vaikeaa kun se on. Tuskin alkuihiminen sai rasvansa lehmän maidosta. Rasva - öljy sama asia, olomuoto vain erillainen. Jos et halua teollisuusvalmisteita, niin siitä vain popsimaan pähkinöitä ja siemeniä sekä kalaa, niin siinä ne rasvat ja öljyt tulee samalla - vai onkohan nekin luonnottomia?
Ei, kyllä se on ihminen, joka kuvittelee olevansa niin helvatan viisas näissä jutuissa, ja kas kummaa, sitten sitä aina palataan lopulta siihen, että ravinto on parhaimmillaan mitä lähempänä sitä alkuperäistä muotoaan se on. Vai väitätkö siihenkin vastaan?
Miksei muuten äidinmaidon eläinrasva ole kauhistus? Kas kun ei äitejä pyydetä ensin lypsämään maitoaan, sitten teollisesti käsitellä se niin, että otetaan rasva pois, sekotetaan joukkoon vähän rypsiöljyä, ja avot: siinäpä vauvoille optimaalinen eväs... Mitä? Eikö muka?
Jo se, että väität rasvan ja öljyn olevan sama asia, kertoo kaiken sun tietämyksen tasosta. Väitätkö myös, että on ihan sama, onko rasvat tyydyttymättömiä vai tyydyttyneitä?
PS. Eiköhän jokainen normaali ihminen syökin siemeniä, pähkinöitä ja kalaa?
kaikki luontaishommelit on huuhaata, sanoohan sen järkikin. t. äiti, joka rasvasi lastaan monta vuotta kortisonilla päästä varpaisiin.
laittaisin jotain kookoshöpöhöpöjä iholleni niin repisin sen varmaan irti kutinan takia :D
t. atopiaa 44 v takana
suositukset laahasi jäljessä vuosia. Sama juttu on nyt tän maidon kanssa.
Anoppisi on oikeassa sekä tuon maidon että kortisonin suhteen.
Hyvä vanhempi käyttää päätään, eikä noudata sokeasti suosituksia!