Loukkaannuin kun anoppi puuttui lapseni syömisiin
Anoppi on ihan jees tyyppi kaikenkaikkiaan. Hoitaa kyllä lasta (1v) jos on tarve ja auttaa, mutta voisi joskus miettiä mitä suustaan päästää. Mä en koskaan sano mitään pahaa anopista vaan yritän pitää hyvät välit. Anoppi ei ole mikään sydänystäväni todellakaan, mutta välit ovat sellaiset kuin varmaan usein on.. eli asiallisen hyvät.
Aikoinaan imettäminen ei onnistunut. Anoppi jahkasi ja jahkasi että oletko kokeillut sitä taikka tätä ja raahasi mulle ties mitä mammateetä. Ajatus oli toki kaunis, mutta olin aivan poikki kun lypsin kaiken maidon lapselleni (keskonen). En olisi tarvinnut muuta kuin tukea siihen, että jaksaisin edes sen. Mutta ei.. maidon olisi pitänyt tulla tissistä suoraan. Lopulta kun lopetin (ja jatkoin lypsämistä kyllä kuukausia) lyspytouhut kun en vain enää jaksanut, anoppi oli surullinen ja sanoi sen myös. että etkö enää aio lypsää ja oletko kokeillut imettää.. vaikka yritin kertoa, miten paljon siihen menee aikaa ja voimia.
No, nyt kun lapsi on vuoden ja olemme siirtymässä tavalliseen maitoon korvikkeen sijaan ja kerroin, että lapsi saa nyt sitten tavallista maitoa.. Anoppi kysyi, että mitä maitoa sä annat. Luomua vai? Sanoin, että en, vaan neuvolan suositusten mukaan rasvatonta maitoa ja öljylisää ruokaan. Anoppi hiiltyi ja sanoi: "EI, EI, EI ja vielä kerran EI!" Pahoitin mieleni. Enkö minä muka päätä siitä mitä lapselleni annan? Anoppi sanoi, että punaista maitoa lapselle kuuluu antaa, tai luomusinistä. Ettei siinä nyt niin paljon rasvaa ole! Kyse nyt ei kuitenkaan ole siitä rasvasta, vaan rasvan laadusta. Eli, maitorasvaa ei, kasvirasvaa kyllä..
Ehkä loukkaannuin turhasta, mutta voisi se anoppi vähän joskus miettiä miten asiansa ilmaisee. Olisi sen toki nätimminkin voinut sanoa?
Kommentit (63)
kortisonista mitä haittaa esim, poikalapsille ja muutenkin!!
eivät juoneet maitoa tai syöneet jugurttia tai juustoja!!!! Jäätelöä kyllä söivät mielellään:)) Leivällä käyttivät voimarinia tai voita eivät margariineja tai keinorasvoja.
Kotitekoisissa salaateissa käytettiin aina runsaasti kylmäpuristettuja öljyjä ja sitruunamehua. Uunipuuroa tein usein ja siinä punaista maitoa ja pullakin tehtiin punaiseen maitoon ja voihin.
Nyt kun ovat aikuisia niin erittäin hyvät hampaat ja luusto! Joten se siitä rasvalöpinästä!! Hoikkiakin ovat!
Nappi otsaan!! Ei noin saa kirjoittaa.
Ahaa, näinkö asia onkin? Että ihan vain sen takia?
Ja kyllä, neuvolasta suositeltiin ruokaan laitettavaksi lisää rypsiöljyä rasvattoman maidon lisänä. Hyviä rasvoja on vaikea saada liikaa, huonoja sen sijaan kaikki saa aivan varmasti riittävästi (maitorasva, eläinrasva).
ap
Ja neuvolan suositukset vaihtuvat monta kertaan vuosikymmenessä. Epäile niitä edes vähän, jooko? Esim. joskus suositeltiin mahalla nukuttamista, sitten selvisi että se voi aiheuttaa kätkytkuoleman. :(
Anopille voit sanoa, että kiitos neuvoista, mutta meillä tehdään näin ja näin. Sitten annat vaan mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos...
Meillä tapellaan joka kesä niinkin päivänselvästä asiasta kuin aurinkovoide. Anoppi tosi ihanasti vie usein lasta uimarannalle, mutta kun minä paha määräilevä miniä käsken sitä myrkkyä laittaa lapsiparan iholle. Tämä on ihan joka kerta käytävä taistelu, ja kerta kerralta olen kamalampi ja hullumpi kun pidän pääni.
taistellaan joka kesä aurinkorasvasta.
Nuorimmalla lapsellamme on hyvin vaalea iho, joka palaa jo kevätauringossa ellei aurinkosuoja ole vähintään 50.
Anoppi on kuitenkin saanut päähänsä että aurinkorasva aiheuttaa ihon palamista ja saa aina hirveät kilarit kun laitan kuopukselle aurinkorasvaa.
Minulla hyvin vastaava lapsuus ja nyt on sitten osteoporoosi.
Meillä tapellaan joka kesä niinkin päivänselvästä asiasta kuin aurinkovoide. Anoppi tosi ihanasti vie usein lasta uimarannalle, mutta kun minä paha määräilevä miniä käsken sitä myrkkyä laittaa lapsiparan iholle. Tämä on ihan joka kerta käytävä taistelu, ja kerta kerralta olen kamalampi ja hullumpi kun pidän pääni.
jos et näytä missä kaappi seisoo. Mies vaikka avuksi, sen täytyy tukea vaimoa.
lapsi on allerginen jollekin jos joku ruoka ei kelpaa (ei vaan taida olla vielä nälkä tms.)..
Uskoo myös kaikenlaiseen luontaishoitoon mihin itse en.. Ja sitä en ole anopille kertonut, että lapsen pieneen ihottumaläikkään olen laittanut kortisonivoidetta! ;D Sehän on ihan kamalaa! Neuvolasta näin ohjeistettiin ja heti parani. Mutta ei, anopin mielestä siihen kuuluu lätkiä ties mitä kookosrasvaa ja muuta tököttiä, sekö ei sitten allergisoi?? ARGH
ap
Ihan naurettavaa pelleilyä tuo että annetaan rasvatonta maitoa, ja sitten kasvirasvaa siihen päälle.
Meinaatko että luonto olisi oikeasti niin helvetin tyhmä, että ihmislapsen ( eläimen) ravitsemus olisi noin hankalaa?
Esim. ruotsissa on jo pitkän aikaa lapsille suositeltu täysrasvaisia tuotteita, ja maitorasvan, ja ylipäätään eläinperäisen rasvan haitallisuudesta on tehty aivan vääriä johtopäätöksiä, joita koko ajan kumotaan erilaisin tutkimuksin.
PS. Sellaista kin kasvirasva ei ole luonnossa olemassakaan. ON vain kasviöljyjä. KAsvirasvat on aina teollisesti muokattuja ja rasvoista kaikkein epäterveellisimpiä.
Kookosrasva ei taatusti allergisoi vaan saattaa olla kortisonia terveellisempää lapselle.
Kortisoni on myös Myrkkyä, se on selvä. :D
T. se aurinkovoidetaistelija
Mutta olisi voinut nätemminkin puhua :)
Kortisoni on tappotavaraa ja maidon pitäisi olla luomua tai punaista.
Näin muistelen. Se oli se viimeinen asia josta keskustelin ruokaan liittyen :)
Saa nähdä mitä neuvoja nyt tulee kun edellisistä on jo 7 vuotta aikaa, että miten on taas suositukset vaihtunu.
Mutta tuo kookosrasva olis kyllä ollu ihan hyvä kokeilla...
ja muutenkin sinun anoppi vaikuttaa ihan ihanalta ihmiseltä (joskin sosiaalisesti vois olla vähän varovaisempi)
eli terveellisintä olisi antaa luomumaitoa, joko rasvatonta tai kevytmaitoa.
Mä noudatan virallisia suosituksia niin kauan kun ne on virallisia! Mitä teen väärin? Sitten kun suositukset muuttuu, muutan myös sitä mihin pyrin. Ei se ruokavalio kumminkaan tule aina olemaan optimaalisen oikea (lapsi saa varmasti aikoinaan myös jäätelöä, keksejä ym.), joten miksi tahallani antaisin suositusten vastaisesti? En ole karppi. Olen normaalipainoinen (hoikka) terve nainen. Aina ollut. Kohtuus kaikessa on mun mottoni ja juon itsekin rasvatonta maitoa. Meidän perheessä tehdään näin. Suositusten mukaan. Ja anoppi on hyvä ja ymmärtäisi nyt vaan sen. Aikanaan on omat lapsensa ruokkinut tilamaidolla, mun ei tartte, tää on nyt MUN lapsi, ei anopin.
Täällä ei saa myötätuntoa, vaan porukka takertuu arvostelemaan sitä mitä lapsellesi syötät tai millä lastasi rasvaat.
Näidern asioiden pitäisi kuulua VAIN lasten vanhemmille. Et Ap tee mitään väärin kun noudatat neuvolan ohjeita ja lapsi on tyytyväinen.
Tsemppiä ja jaksamista anoppisi kanssa. Tarkoittaa varmasti hyvää, mutta taitaa puuttua liikaa teidän asioihin. Mitä jos vaikka pyytäisit miestäsi sanomaan että nuo asiat eivät hänelle kuulu?
neuvolasta ohjeistetaan rasvattoman maidon käyttö ihan vain sen takia että jos lapsi oppii juomaan esim. kevytmaitoa kotona ja aikaanaan siirtyy päiväkotiin (jossa maito on rasvatonta, on kevyt maidosta rasvattomanpaan siirtyminen vaikeampaa kun täyteläisempään kevytmaitoon on tottunut...
Eläinrasvan ei ole missään tutkimuksissa osoitettu aiheuttavan sv-tauteja. Oikeasti näin on. Samoin kuin virallisilta ravitsemussuosituksilta puuttuu pitkäaikainen tutkimuksiin perustuva näyttö niiden terveellisyydestä. On uskomaton tämä asiantuntija usko. Puska on itse sanonut, että PK-projekti ei todista mitään tyydyttyneen rasvan vaikutuksista sv-tauteihin.