Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Loukkaannuin kun anoppi puuttui lapseni syömisiin

Vierailija
21.12.2011 |

Anoppi on ihan jees tyyppi kaikenkaikkiaan. Hoitaa kyllä lasta (1v) jos on tarve ja auttaa, mutta voisi joskus miettiä mitä suustaan päästää. Mä en koskaan sano mitään pahaa anopista vaan yritän pitää hyvät välit. Anoppi ei ole mikään sydänystäväni todellakaan, mutta välit ovat sellaiset kuin varmaan usein on.. eli asiallisen hyvät.

Aikoinaan imettäminen ei onnistunut. Anoppi jahkasi ja jahkasi että oletko kokeillut sitä taikka tätä ja raahasi mulle ties mitä mammateetä. Ajatus oli toki kaunis, mutta olin aivan poikki kun lypsin kaiken maidon lapselleni (keskonen). En olisi tarvinnut muuta kuin tukea siihen, että jaksaisin edes sen. Mutta ei.. maidon olisi pitänyt tulla tissistä suoraan. Lopulta kun lopetin (ja jatkoin lypsämistä kyllä kuukausia) lyspytouhut kun en vain enää jaksanut, anoppi oli surullinen ja sanoi sen myös. että etkö enää aio lypsää ja oletko kokeillut imettää.. vaikka yritin kertoa, miten paljon siihen menee aikaa ja voimia.

No, nyt kun lapsi on vuoden ja olemme siirtymässä tavalliseen maitoon korvikkeen sijaan ja kerroin, että lapsi saa nyt sitten tavallista maitoa.. Anoppi kysyi, että mitä maitoa sä annat. Luomua vai? Sanoin, että en, vaan neuvolan suositusten mukaan rasvatonta maitoa ja öljylisää ruokaan. Anoppi hiiltyi ja sanoi: "EI, EI, EI ja vielä kerran EI!" Pahoitin mieleni. Enkö minä muka päätä siitä mitä lapselleni annan? Anoppi sanoi, että punaista maitoa lapselle kuuluu antaa, tai luomusinistä. Ettei siinä nyt niin paljon rasvaa ole! Kyse nyt ei kuitenkaan ole siitä rasvasta, vaan rasvan laadusta. Eli, maitorasvaa ei, kasvirasvaa kyllä..

Ehkä loukkaannuin turhasta, mutta voisi se anoppi vähän joskus miettiä miten asiansa ilmaisee. Olisi sen toki nätimminkin voinut sanoa?

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös liialliseen alkoholin käyttöön ja tupakan polttoon, ainoat vaikutukset eivät ole vain ruokavaliolla. Ennen miehet (työikäisten miesten kuolleisuuttahan projektilla lähdettiin leikkaamaan).

Vierailija
2/63 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan, mutta vielä pahempi vaihtoehto juurikin tuon iktyoosin takia on jättää se pesemättä, koska samalla se ylimääräinen "kerpu" jota sairaus mun iholle tuottaa, menee viemäriin - muuten raavin sen irti -> iho menee rikki -> tulehdus.

t. atopiaa 44 v takana

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis 70-luvulla miehet ryypiskelivät ja polttivat paljon enemmän, onneksi siis ollaan tultu tuossa asiassa parempaan päin. Eli ei pelkästään se ruokavalio tehnyt muutosta parempaan...

Vierailija
4/63 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

luomusta ei Suomen Kuvalehdessä oli kuukausi sitten melko kattava artikkeli siitä, miten luomu ei ole terveydelle mitenkään erityisen hyväksi, eikä itseasiassa luonnollekaan.

http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/onko-luomuruoka-todella-meille-…

Itse käytän luomumaitoa ja munia siksi, että tuotantoeläimillä on vähän inhimillisemmät olot.

Luontaistuotteita en käyttäisi missään nimessä 1-vuotiaalle. Niitä ei ole tutkittu kunnolla, ja niissä voi mitä tahansa peetä.

Tsemiä ap. Sinä päätät lapsesi asioista yhdessä puolisosi kanssa. Isovanhempien tehtävä on tukea vanhempia heidän kasvatustyössään.

Vierailija
5/63 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruotsissa suositellaan punaista maitoa. no, siihen on nyt tullu muutos, eli nyt suosituksena on mahdollisimman vähärasvainen maito ja lisänä pitää antaa kasviöljyjä.

Vierailija
6/63 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sk oli ennen ihan oikeasti hyvä lehti ja oikeaa tutkivaa journalismiä - onko se sitä enää tänään, en ole niinkään varma.

Luomussa ja tavallisessa on eroa, esim. lihatiskin lihamestari kertoi, että hän ei tiedä mikä on syynä, mutta tavallinen naudanliha säilyy myyntikunnossa 3 viikkoa, luomunaudanliha vain viikon.

Vierailija
7/63 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä anna lapselle rasvatonta maitoa, sillä tehdään possuista ja ihmisistä läskejä. Asiasta on tehty lukuisia tutkimuksia ja tosiasia on että jos maitoa pitää juoda, juokaa punaista tai mieluiten sitä luomua jota ei ole pastöroitu. Tieto ei ole vielä virallista joten siksi neuvolassa suositellaan sitä mikä tällä hetkellä on virallista.

Vierailija
8/63 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että mä rakastan tätä hokemaa "käytä omaa järkeäsi" asioissa, joissa ihmisen järjellä ei ole mitään tekemistä. Minä en ainakaan vapaa-aikanani ole tehnyt mitään ravintotutkimuksia, joten minun on pakko luottaa asiantuntijoihin. Se, mikä milloinkin on tutkimustiedon mukaan parasta, vaihtelee ajasta toiseen. Mutta silti en lähtisi hyppäämään mukaan jokaiseen muotijuttuun, jota joku kehuu "luonnonmukaiseksi" (mikä voi tarkoittaa mitä vaan terveellisestä myrkylliseen) tai mitä muotihokemaa nyt käyttääkään. Olen itsekin käyttänyt jotain luomutuotteita, mutta oikeasti en ymmärtänyt ihmisten olevan näin fanaattisia ennen kuin tulin av:lle.

Vierailija
9/63 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäs laittaa saunan taakse. Niin paljon tapetaan tässä maassaterveitä ihmisiä ja viattomia lapsia noilla sairaan mielen tuottamilla rasvapuheilla. Karpeille nappi otsaan.

Vierailija
10/63 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vanhemman velvollisuus.

Vierailija
11/63 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä siitä huolimatta suorittele mitään ravintotutkimuksia... :)

Näin netin aikakautena saa hyvin tietoa monista eri lähteistä eikä se edes vie kovin paljoa aikaa - vähentää vaikka sitä av-aikaa ja käyttää sen ajan tiedonhakuun. Järjenkäyttö on hyvin helppoa :)

Vierailija
12/63 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ainoaa oikeaa maitoa lapselle. Tiesittekö että äidinmaidossa on tyydyttynyttä rasvaa ja juuri siksi meilllä ei suositella yli puolivuotta kestävää täysimetystä. Ihan pienenä tyydyttynyt rasva ei ehdi vielä tekemään vauvalle tuhojaan, mutta sen jälkeen alkaa välitön suonten tukkeutuminen. Lapselle siis rasvatonta maitoa ja rypsiöljyä, leivälle sipaus kevytlevitettä.

Vierailija
13/63 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki jotka syöttävvät lapsilleen rasvaa ovat verrattavissa lasten hyväksikäyttäjiin tai pahempiinkin. Lasten terveyden tuhoaminen rasvalla on iljettävää. Näiltä pitäisi ottaa lapset huostaan niinkuin Iisalmessa tehtiinkin.

Vierailija
14/63 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan lapselle niin paljon luomua kuin kukkaro antaa myöden. Mun on vaikea ymmärtää tätä luomun parjausta. Maalaisjärkikin sanoo että mitä vähemmän kasvinsuojeluaineita ja antibiootteja sitä puhtaampaa ruokaa. Itse annan lapselle suunnilleen puolet ja puolet kevytluomumaitoa ja rasvatonta luomumaitoa. Ennen unia annan kevyttä niin uni maittaa paremmin kun rasva pitää nälkää poissa. Hyviä rasvoja lapsi saa myös rasvaisesta kalasta, avokadosta ja oliiviöljystä, joita käytämme paljon. En pidä maitorasvaa kohtuullisissa määrin lainkaan vaarallisena. Voi on meillä myös voita tai oivariinia, ei kevytmargariineja. Kaikki juustot täysrasvaisia. Leipä täysjyvää tai ruista, samoin pasta täysjyvää.

Vierailija
15/63 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ainoaa oikeaa maitoa lapselle. Tiesittekö että äidinmaidossa on tyydyttynyttä rasvaa ja juuri siksi meilllä ei suositella yli puolivuotta kestävää täysimetystä. Ihan pienenä tyydyttynyt rasva ei ehdi vielä tekemään vauvalle tuhojaan, mutta sen jälkeen alkaa välitön suonten tukkeutuminen. Lapselle siis rasvatonta maitoa ja rypsiöljyä, leivälle sipaus kevytlevitettä.

oletko koskaan lukenut kevyttuotteiden tuoteselosteita, aikamoinen lista kaikkia lisäaineita. Mielummin pieni sipaisu voita jos levitettä haluaa käyttää.

Ja tutkimustulosten mukaan tyydyttyneet rasvat eivät keräännyt verisuoniin, joten päivitäpä tietosi.

Äidinmaito on lapselle terveellisempää kuin korvike tai tavallinen maito, siksi pitkä imetys on suositeltavaa.

Yli puolen vuoden täysimetystä ei suositella siksi, että 6kk vanhempi tarvitsee kehittyäkseen muutakin ravintoa kuin pelkkä äidinmaito.

Vierailija
16/63 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen äiti päättää mitä lapsi juo. Jotkut anopit/mummit vain luulevat omaavansa jonkun jumalallisen taidon tietää absoluuttinen totuus ja kokevat myös velvollisuudekseen käännyttää kaikki tai ainakin omat jälkeläisensä ja näiden perheet siihen.

Vierailija
17/63 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

maidon?

Vierailija
18/63 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hurjan tietheellisen hutkimisjutun!!!!!!!!!!!!!!!

Hyvänen aika sentään hankkikaa nyt jo muualta sitä tietoa kuin THL:n neuvoloilta ja seuratkaa näitä ajankohtaisia rasvaohjelmia hieman tarkempaan.

Mun aikana lasta sai imettää vain neljän tunnin välein muuten ei opi ruoka-aikoja! Voiko ällistyttävämpää viisautta enää löytää? Silloinkin se oli tutkittu viisaus ei sen vähempää!

Tuttavani, joka noudatti sitä sanoi tuntevansa todella mielipahaa asiasta kun huudatti isoa poikalastaan.

Vierailija
19/63 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tutkimustulosten mukaan tyydyttyneet rasvat eivät keräännyt verisuoniin, joten päivitäpä tietosi.

'Iät ja ajat on tiedetty, että tyydyttynyt rasva tukkii verisuonet'

-Matti Uusitupa

'Näitä tutkimuksia (tyydyttyneen rasvan haitallisuuden osoittavia) on pilvin pimein.'

-Ursula Schwab

'Näille tutkimuksille Puska viittaa kintaalla'

(Tyydyttyneen rasvan vaarallisuuden kyseenalaistavat tutkimukset)

Mistään asiastaeiole olemassa täydellisempää yksimielisyyttä koko tiedemaailmassa, kuin tyydyttyneen rasvan vaarallisuudesta.

Karppipaskiaiset ovat vain liian taitavia löytämään omia näkemyksiään tukevia tutkimuksia. Onneksi suomen kansa järkiintyy hitaasti, koska karppaus on jo muualla maailmassa pois muodista.

Vierailija
20/63 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei absoluuttista totuutta ole, joitain voi luontaistuotteet auttaa (tai vaiva paranee itsekseen siitä huolimatta että laittaa kookosrasvaa) ja joillain eläinrasva ei tuki verisuonia jne. niin eikö ole selvää, että paremman tiedon puutteessa a) noudatetaan virallisia suosituksia ja b) lapsen vanhemmat päättävät miten toimia. Turha ap:lle on luennoida siitä, miten juuri teillä tehdään ja mitä A. Heikkilä on sanonut.

Käytännössä kannattaa varmaan hymistellä anopille ja tehdä sitten miten itse parhaaksi katsoo.