Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Meidän joulu tehdään tänä vuonna jenkkityyliin, paketit on kuusen alla heti aamulla

Vierailija
20.12.2011 |

Eli aattoaamuna, kun lapset heräävät (ikää 2 v ja 4 v) on kaikki paketit kuusen alla odottamassa, joulupukki ja tontut ovat tuoneet.

Siinä sitten avataan joululahjat yöpuvuissa, syödään aamupalaa jne. Sitten lapset voivat leikkiä koko päivän ja jää aikuisille ruuanlaitto rauha ja kaikilla on kivaa. Sitten syödään lounasta, päivällistä ja leikitään lisää. Saunotaan.

(säästyy lasten kitinä ja ulkopuolisen pukin kustannukset).

Me vietämme joulun kotona ydinperheen kesken ja teemme joulustamme meidän näköisemme.

(Okei, Jenkeissä lahjat saadaan vasta joulupäivän aamuna, eli ei ihan jenkkilän tyyliin kuiteskaan)

Kommentit (88)

Vierailija
41/88 |
22.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin, kun itse olin lapsi niin äitini yleensä osti joko minulle tai siskoni lapsille lautapelin joululahjaksi ja sen lautapelipaketin sai heti, kun siskoni perheineen meille saapui. Ihan sen takia, että meillä oli enemmän tekemistä päivän mittaan. Muut lahjat sitten myöhemmin illalla (vaikka se pukki ei kyllä käynyt, ihan muuten jaettiin.) Mielestäni se oli hyvä tapa saada jotain extra tekemistä, mutta samalla jäi niitä lahjoja, joita odottaa. Itse ajateltiin antaa tuolle omalle lapselle meiltä tulevat lahjat heti aamusta ja jos mummulassa tulee tylsää niin mummo tietää, missä paketissa barbapapa läppäri on niin saa sitten lisätekemistä. Loput lahjat mummo joko raahaa illalla meille (samalla kun vie veljeni kotio) tai käydään avaamassa seuraavana päivänä.

Vierailija
42/88 |
22.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaisko niitä kakaroitanne opettaa hiukan hallitsemaan sitä jännitystä. Menee kaikilta ruokarauha kun hysteeriset kakarat laukkoo jokaista ripausta katsomassa.

Mutta mitä surullista siinä on, jos jälkikasvu itsekin nauttii jännityksestä ja odotuksesta? Eikä toki tarvitse pöydässä istua meidän aikuisten kanssa, vaan voi vaikka juoksennella ikkunoissa ja ulkona katsomassa, näkyykö pukkia ja tonttuja.

joten leluilla ehtii hyvinkin leikkiä. vaikka lahjat saakin vasta kahdeksan - yhdeksän aikoihin illalla.

Saako lapsesi jonku taivaspaikan siitä kun lahjat saa vasta illalla klo 21.00?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/88 |
22.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten lapsia suomessa kasvatetaan odotukseen.

Vierailija
44/88 |
22.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten menee se päivä? Ja miksi päädyitte tuollaiseen ratkaisuun?

Hyvin menee päivä. Meillä ei avata kaikkia lahjoja aamulla, pari saa valita avattavaksi. Esikoinen on nyt 10v, pukki kävi parina vuonna hänen syntymän jälkeen, joka oli veljeni. Kolmevuotiaana lapsi olisi jo tunnistanut eikä tullut pyydettyä muita.

Joten päädyimme tekemään näin. Musta on ihana nähdä lasten riemu siitä pakettien määrästä heti aamulla :)

ja eihän se pukki voi päiväsaikaan joka kotiin keretäkään, joten joillekin se tuo lahjat jo yöllä ;)

Vierailija
45/88 |
22.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taas tehdään niin, että lapset saavat aina itse tehdystä joulukalenterista aattoaamuna DVD:n ja sen voimilla sinnitellään iltaan ;).

on hyvä idea:)

Vierailija
46/88 |
22.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

:)

Vierailija
47/88 |
22.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kanssa on sillä, että vietätte joulua ydinperheenä?

Vierailija
48/88 |
22.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta itse pitäydyn vanhassa. Jos lahjat avattaisiin jo aattoaamuna, pyörisi koko aatto materian ympärillä ja leluihin oltaisiin jo kyllästytty joulupäivänä.

Mun mielestä se odotus on kivaa. Lapset eivät usko enää joulupukkiin ja itsekin ovat väsänneet lahjoja ja hankkineet niitä toisilleen. On kiva päivällä seurustella jouluvieraiden kanssa, käydä kävelyllä, metsästää mantelia puurosta jne.

Illalla on sitten jännää availla paketteja (iltaan asti piilossa). Ja seuraavana aamunakin lahjat vielä kutkuttavat.

Omassa työssäni opettajana (ei peruskoulu) olen huomannut, että suuri osa lapsista eivät osaa odottaa, vaan kaikki pitäisi tapahtua kaikkihetimullenyt -tyyliin. Omani eivät ole sellaisia. Emme yleensä mene lastenkasvatuksessa siitä mistä aita on matalin ja vanhemmille helpointa. Mutta toki en väitä, että ap:n lapset nyt kerran vuodessa tapahtuvasta perinteestä menee piloille!

Siitä vaan siis minunkin puolestani.

Vierailija
49/88 |
22.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on oma tapansa. Itseäni ei ollenkaan haittaa odottaa iltaan asti lahjoja, eikä ole ikinä haitannutkaan. Varmasti jos me lapsoset haluttais avata jo aamulla, ni vanhemmat kyllä suostuis :DD. En tarkota, että tää olis oikea tapa viettää joulua, mutta ihmettelen kun monet sanovat että vanhemmat haluavata "opettaa" lapsille kärsivällisyyttä & kiduttaa xd. Ettehän te edes tiedä lapsien mielipidettä ! joop, olen siis lapsi itsekki ,taino yläasteella...... =DD

Vierailija
50/88 |
22.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten lapsia suomessa kasvatetaan odotukseen.

Ihan sama, kuinka aikaisin ne lahjat annat, lapset joka tapauksessa alkavat niitä odottaa jossakin vaiheessa ennen antamista.

Vai pitääkö antaa ne ensimmäisenä jouluna 24.12, seuraavana 23.12, sitä seuraavana 22.12 jne?

Ja kun lapset vähän kasvavat, he tajuavat kaavan ja - tadaa!!! taas tajuavat alkaa odottaa.

Vierailija
51/88 |
25.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis kiintoisaa kuulla, että toimiko uusi systeemi? Vai onko jatkossa joku mukailtu- siltä väliltä- tyyli..?

Vierailija
52/88 |
25.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä meillä lapset herää kukonlaulun aikaan, vaan koko perhe nukkuu ihanan pitkät ja rennot unet ja herää aattoaamuun virkeänä ja iloisena. Ja samaan syssyyn valmistuu kinkku, joka on muhinut yön yli uunissa. Sitä vähän maistellaan ennen kuorrutuspaistoa ja sitten lähdetään lahjoja ihmettelemään.

Meillä odotellaan sitten ruokaa eli vasta iltapäivällä alkaa varsinainen joulumässäys. En halua jouluaatosta jotain urakkasuoritusta, arkena joutuu itseään repimään ihan tarpeeksi.

Vierailija
53/88 |
25.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki oli pirteitä ja iloisia, ja touhua riitti koko (sade-)päiväksi. Teemme niin myös ensi jouluna!

Vierailija
54/88 |
25.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pääsiäispupun tai Suuren kurpitsan tuomina juhannusyönä. Aivan sama.

Vierailija
55/88 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on se, että lapset eivät nähtävästi osaa säästää lahjojaan vaan vanhempien pitää kontrolloida, että lapsilla säilyy jännitys.

Eli tässä ketjussa pari perhettä jo kertoi, että lapset heti aamulla repi lahjat ja sitten illalla kadutti kun ei ollut enää jännitystä.

Meillä on aamulla aukaistu paketti ja toinen joskus illemmalla ja lapset ovat ihan itse osanneet säästää suurimman osan iltaan.

Sääli jos teidän lapsenne ovat niin ahneita, etteivät osaa itse säätää lahjojen aukaisua vaan teidän pitää keksiä jotain joulupukkeja, jotka tuo lahjat vasta illalla, ettei lapsenne revi heti paketteja auki.

Meillä on aina lahjat olleet aamusta asti kuusen alla ja ei ole koskaan ollut sitä ongelmaa, että lapset olisi repineet ne auki heti aamupäivällä.

Vierailija
56/88 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme tosin vietä jouluaattoa kotosalla, mutta kyllästyin raahaamaan lahjoja ensin paketoituna mummolaan ja sitten ilman papereita taas takaisin. Kotona on avattu aamulla ne lahjat, jotka ovat tulleet jostain muualta ja mummolassakin on aina muutama lahja ollut avattavana.

Vierailija
57/88 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joulusta, lomasta tai jostain muusta kivasta ja jännittävästä jutusta. Olen jo lapsena nauttinut siitä, että jouluaatto tuntuu maailman pisimmältä päivältä, eikä meillä lapsuudessanikaan pukki käynyt heti kuudelta, vaan kahdeksan - yhdeksän aikoihin. Samaa tapaa olen noudattanut omassa perheessäni, eikä kenelläkään ole mennyt hermot, eikä kitinää ole tarvinnut kuunnella. Kuudelta käydään joulupöytään, syödään tunti - parikin, sen jälkeen hengähdetään ja odotetaan pukkia. Joka ei yleensä tule sisälle, vaan koputtaa vaan ikkunaan ja jättää lahjat terassille...

Vierailija
58/88 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tehdään jenkkityyliin.

Lapset saa lahjat jo aattoaamuna.

Jee.

Mut ei se ihan jenkkityyliä ole. Jenkeissä ne saa lahjat 25.12 eli ei me sit ihan jenkkityyliin tehdä.

Idiootti.

Vierailija
59/88 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taas tehdään niin, että lapset saavat aina itse tehdystä joulukalenterista aattoaamuna DVD:n ja sen voimilla sinnitellään iltaan ;).

Vierailija
60/88 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän ne lapset odota lahjojansa koko joulukuun!Tuskinpa se tekee kasvatukseen suurta lommoa, että saavat lahjansa heti! :D