Meidän joulu tehdään tänä vuonna jenkkityyliin, paketit on kuusen alla heti aamulla
Eli aattoaamuna, kun lapset heräävät (ikää 2 v ja 4 v) on kaikki paketit kuusen alla odottamassa, joulupukki ja tontut ovat tuoneet.
Siinä sitten avataan joululahjat yöpuvuissa, syödään aamupalaa jne. Sitten lapset voivat leikkiä koko päivän ja jää aikuisille ruuanlaitto rauha ja kaikilla on kivaa. Sitten syödään lounasta, päivällistä ja leikitään lisää. Saunotaan.
(säästyy lasten kitinä ja ulkopuolisen pukin kustannukset).
Me vietämme joulun kotona ydinperheen kesken ja teemme joulustamme meidän näköisemme.
(Okei, Jenkeissä lahjat saadaan vasta joulupäivän aamuna, eli ei ihan jenkkilän tyyliin kuiteskaan)
Kommentit (88)
hyvää joulua sinulle, tuletko joulun jälkeen kertomaan oliko hyvä järjestely.
hyvää joulua sinulle, tuletko joulun jälkeen kertomaan oliko hyvä järjestely.
ja teen sellaisen vertailun, että oliko tämä parempi tapa verrattuna edellisiin jouluihin, joissa lapset on saanu lahjansa vasta joskus klo 18 päivällisen jälkeen...
t. ap
En tiedä uskallanko olla niin radikaali, että ottasin käyttöön :)
Oikeestaan aika kiva idea.
En tiedä uskallanko olla niin radikaali, että ottasin käyttöön :)
Vastustaako mies sitä, että lapset paneutuu uusin leluihin ja leikkeihin heti aamusta ja teillä on rauha talossa? Rauhassa voi laittaa ruokaa ja leipoa yms kuunnella joulumusaa jne. Ja lapset on iloisia heti aamusta! :)
Ehdota miehellesi.
alla aattoaamuna kun muksut heräävät. Erona on se, että ne avataan vasta iltapäivällä/illalla.
Laillinen tapa kiduttaa lapsia ;)
syynä on se, että ei ole ketään tuttua, joka esittäisi pukkia niin sitten päädyttiin tuohon järjestelyyn. Olen tuntenut jotenkin syyllisyyttä siitä että meillä on niin, mutta lapset kyllä on olleet tosi onnellisia.
Ollaan tehty jo pitkään. Aamulla saavat avata parikolme lahjaa ja loput kun tullaan kyliltä.
ja joulupukki tulee ennen päivällistä, iltapäivästä siis. Lapsilla on kunnolla aikaa leikkiä uusilla leluilla ennen nukkumaan menoa ja ruoka maistuu paremmin kun ei tarvitse jännittää joulupukin tuloa.
Ihan jenkkityyliin en lähde, koska monien tuttujen lapset herää 4-5 aikoihin aamulla kun ei jaksa odottaa.
Asumme Amerikassa.
Se kutkuttava jännitys mahan pohjassa kun odotettiin iltaa ja pukkia (tai tonttua jotka toi lahjat oven taakse) on ensimmäinen asia mikä tulee lapsuusjouluista mieleen.
Ja mun mielestä jouluaattona kuuluu olla perheen kanssa, pelataan ja leikitään yhdessä, katsotaan aamulla joulupukin kuumaa linjaa ja muita lastenohjelmia. Sekö on sitten kivaa, että aikuiset viettää aaton keittiössä ruokaa laittaen ja lapset leikkii keskenään uusilla leluilla, ap on omituinen...
Se kutkuttava jännitys mahan pohjassa kun odotettiin iltaa ja pukkia (tai tonttua jotka toi lahjat oven taakse) on ensimmäinen asia mikä tulee lapsuusjouluista mieleen.
Ja mun mielestä jouluaattona kuuluu olla perheen kanssa, pelataan ja leikitään yhdessä, katsotaan aamulla joulupukin kuumaa linjaa ja muita lastenohjelmia. Sekö on sitten kivaa, että aikuiset viettää aaton keittiössä ruokaa laittaen ja lapset leikkii keskenään uusilla leluilla, ap on omituinen...
kuvittele, erilainen kuin sinä. ounou.
Ja mun mielestä jouluaattona kuuluu olla perheen kanssa, pelataan ja leikitään yhdessä, katsotaan aamulla joulupukin kuumaa linjaa ja muita lastenohjelmia. Sekö on sitten kivaa, että aikuiset viettää aaton keittiössä ruokaa laittaen ja lapset leikkii keskenään uusilla leluilla, ap on omituinen...kuvittele, erilainen kuin sinä. ounou.
mun puolesta jokainen voipi viettää joulua tai olla viettämättä, mutta ap kuulostaa sellaiseslta vapaan kasvatuksen edustajalta joka ei saa lapsiin kuria, joten järjestää asiat niin että kaikilla on aina kivaa!
Ja mun mielestä jouluaattona kuuluu olla perheen kanssa, pelataan ja leikitään yhdessä, katsotaan aamulla joulupukin kuumaa linjaa ja muita lastenohjelmia. Sekö on sitten kivaa, että aikuiset viettää aaton keittiössä ruokaa laittaen ja lapset leikkii keskenään uusilla leluilla, ap on omituinen...kuvittele, erilainen kuin sinä. ounou.
mun puolesta jokainen voipi viettää joulua tai olla viettämättä, mutta ap kuulostaa sellaiseslta vapaan kasvatuksen edustajalta joka ei saa lapsiin kuria, joten järjestää asiat niin että kaikilla on aina kivaa!
jos jollakin on jouluna kivaa o_O7
Kuten huomaat. Ja tuo on kiva tapa, meidän perheen tapa. En palkkaa ulkopuolista pukkia ja kaikki sukulaiset nuo tunnistaa. Ja kyllä ollaan perheen kesken eikä äiti ja isä häärää koko päivää keittiössä eikä lapset leiki koko päivää vaikka niitä lahjoja aamullakin saa muutaman avata. Miksei voisi olla kaikilla kivaa?
Helpottaa paljon aattoaamua kun ne jaksaa tunnin kaksi leikkiä uusilla leluilla ja saa itse tehdä rauhassa sen mitä tehdä täytyy. Ja saa katsella sitä iloa ja riemua sitten kahteen kertaan ;)
Meillä ainakin on lapset ihan "kurissa".
että joku yrittää järjestää lapselleen kivan joulun ja vielä ilman komennusta ja huutamista. kyllä jouluna pitää mukuloihin kuri saada jos ei muuten niin vitsalla..
että joku yrittää järjestää lapselleen kivan joulun ja vielä ilman komennusta ja huutamista. kyllä jouluna pitää mukuloihin kuri saada jos ei muuten niin vitsalla..
koristeltu jouluiseksi. Nih. Ettei vaan se joulumieli katoa...!
Tuskinpa se tekee kasvatukseen suurta lommoa, että saavat lahjansa heti! :D
toimii varmaan hyvin pienten lasten kanssa, jotka ei vielä tiedä päivämääristä - joskus olen itsekin tuota ajatusta päässäni pyöritellyt, mutta en ole sitten uskaltanut toteuttaa, kun epäilen, että nukkumisesta ei tulisi mitään. Lapset vaan pyörisi ja hyörisi sängyissään, kun tietäisivät, että lahjat on aamulla jo odottamassa ja heräilisivät aamuyöstä kyselemään: "joko on aamu, saako jo nousta..."
ettei kerro edellisenä iltana, koska lahjat tulee. sitten kun heräävät on kiva yllätys kuusen alla.
ja noille odottajien jankkaajille, eiköhän tässä ole jo 23 päivää odotettu ja availtu luukkuja.
kuinka lapset kitisee koko päivän ja odottaa lahjoja.
sit ku joku fiksu sanoo, että lahjat jaetaan heti yöpuvuissa aamupalan ohessa, niin sitten tulee näitä "ei meillä vain lapset koskaan kitise eikä vingu ja osaavat odottaa". jep jep. uskokoo ken tahtoo.
meillä ainaki lapset heräävät klo 5:30 joka aamu ja menevät nukkumaan jo klo 18:30-19, joten joten......meillä lapset saa lahjansa aamusta, ihanaa availla rapisevia paketteja, kahvinkeitin porisee taustalla, hellalla on riisipuuroa, hidas ja kiva aamu. Ja lapset paneutuu leikkeihinsä.
ja täällähän muutkin lapset ja kaverit ja sukulaiset saa pakettinsa aattona. Ja onpahan joulu pidemmän tuntuinen ja aikaa uusille leikeille enemmän (tosin ovat kyllä kotihoidossa).
t. ap
P.S. Tää on meidän mielestä aika kiva idea, katsotaan, miten se toteutuu sit käytännössä, että oliko niin hyvä veto, että meidän joulut on sit aina tällaisia. Saas nähdä! :)