Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetko ihmisiä, jotka ovat heikkolahjaisia, mutta eivät kuitenkaan kehitysvammaisia?

Vierailija
04.04.2012 |

miten ovat selvinneet elämässään? käyvätkö töissä? Miten selviävät kotitöistä ja lasten kasvatuksesta jos heillä lapsia on?

Kommentit (4735)

Vierailija
1581/4735 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi ku haluan olla😂

Vierailija
1582/4735 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään minulla on taas keskittymisvaikeuksia😂

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1583/4735 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös minulla aina ole keskittymisvaikeuksia🤔 No on mutta toisina päivänä niitä on enemmän😂 Silloin milloin kirjoittelen tänne niin on enemmän😂😀

Vierailija
1584/4735 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä.

Vierailija
1585/4735 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi indigoihmillä pitää olla keskittymisvaikeuksia? 🤔 Siksi kun Indigoimmeiset on niin luovia niin niillä on sentakia vaikeuksia keskittyy rutiininomaisiin asioihin😂😀

Vierailija
1586/4735 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mä ottaisin ADHD lääkkeen niin mä en oisi sitte varmaan enää oma itteni😀

Vierailija
1587/4735 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Y sukupolvi = ADHD sukupolvi😀

Vierailija
1588/4735 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut on tietsikkanörttejä mutta minä oon älypuhelin nörtti😂😀 Jos ei oisi älypuhelimia olemassa niin minä tulisin varmaan hulluksi🤗 Mut jos ei tietäs et on älypuhelimia olemassa niin sittempä sitä oisi muuta tekemistä🤗

Vierailija
1589/4735 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisi varmaan maailma paljon parempi kun ei oisi mitää tietokoneita yms. Olemassa. 😀😂 Sitten ei varmaan olisi mitään indigoihmisiäkään olemassa🤗

Vierailija
1590/4735 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi! Täällä yksi heikkolahjainen nainen. Asun Jyväskylässä. Olen eläkkeellä 6 vuotta jo ollut. Ihmmissuhteissa en pärjää,koska minua aina hyväksikäytetään niissä. Joitakin ystäviä on ,mutta vaan vähän . Olen katkera heikkolahjaisuudestani. Tsemppiä muille samanlaisille ,kun minä.

Vierailija
1591/4735 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

_Vain_ yhden

Vierailija
1592/4735 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat liian sisäsiittoisia, niin sen takia syntyy paljon tyhmiä ja pahasti sairaita ihmisiä.

Vierailija
1593/4735 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiku se on dyskalkulia jos ei opi ees kertotauluja🤗

Minä olen varmaan sitten poikkeus, kun tiedän miten kertolaskuja lasketaan. Prosentit, geometriat ja sin-, cos- ja tan-laskut olin oppinut koulussa

Mikään paras päässälaskija en ole, mutta kassalla osaan laskea pienempiä summia päässä. Yleensä tosin olen aika tarkka rahojen määrästä.

Vierailija
1594/4735 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunsin lapsena. Naisella oli selväst Fas- tai Fae syndrooma, se näkyi kasvoista. Oli kotiäitinä ja teki kyllä töitä mitä sattui saamaan. Oli itse alkoholiongelmainen ja muutenkin tunteet menivät aikalailla vuoristorataa. Hänellä oli mies ja lapsia, jotka hoisi hyvin noin kouluikään, jonka jälkeen juominen karkasi käsistä. Heillä oli aina siistiä, nainen siivosi paljon. Naisella ei juurikaan ollut ystäviä ja näin jälkikäteen voisin kuvitella, että hänen henkiset kykynsä olivat kuin nuorella tytöllä. Hän yritti jonkin verran huolehtia minustakin kun olin lapsi, mutta ei sitten osannut ottaa esim. yhteyttä lastensuojeluun. Muu lähipiirini koostuikin sitten eri tavoin mielenvikaisista ja päihteidenväärinkäyttäjistä. Mies otti eron kun lapset olivat teinejä ja nainen jäi silloin yksin, luulen hänellä menneen sen jälkeen huonosti.

Toivon mukaan lapsilla on joku sukulainen, joka voisi jelpata. Tällaisissa tapauksissa pitäisi olla joku tukiperhe, jotta lapsen normaali kehitys voitaisiin taata.

Adoptiolapsia syynätään tosi tarkkaan. Samaa pitäisi soveltaa myös biologisia lapsia hankkiessa. Ei se siittäminen vaadi kovin suurta älyä, kasvatus taas vaatii. Suomessa nojataan niin paljon biologiseen vanhemmuuteen, vaikka ei osaisi huolehtia lapsen perustarpeista.

Vierailija
1595/4735 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi kaverini on sellainen vähän hosuli. Ei siis missään nimessä mikään ihan aivoton idiootti, mutta kuitenkin tuntuu, että keskivertoa tyhmempi joissain käytännön asioissa. Käynyt pelkän peruskoulun, koska ei saanut suoritettua lähihoitajaopintoja loppuun... On todella sosiaalinen ja iloinen ihminen, jonka tyhmyyttä ei oteta vakavasti vaan se annetaan hänelle anteeksi, koska hän vain on sellainen... :D Kyselee välillä todella lapsellisia asioita ja miettii päässään todella yksinkertaisia asioita, joita ei sitten ymmärrä ja kyselee ja muut sitten vastailee silmiä pyörittäen... Töissä on ollut esim. kioskilla myyjänä. Hänen vanhemmat ovat aina antaneet hänelle kaiken periksi ja syöttävät rahaa ja näin ollen tuntuu, että vanhemmissa on syy miksei hän osaa ottaa vastuuta normaaleista arjen asioista.

Työvoimatoimistojen listoilla voi mahdollisesti roikkuakin näitä diagnosoimattomia heikkolahjaisia. Moni voi mahdollisesti olla lievän kehitysvamman tasoakin.

Kouluissa ei aina välttämättä osata ajatella tätä asiaa, vaan jatketaan tukiopetusta ja yksilöllistetään aineita. Tuli tästä mieleen eräs aikuisena diagnoitu nainen, joka artikkelissa kertoi diagnoosistaan, ja samassa artikkelissa mainittiin juuri tuo edellä mainittu, että ei hälytyskellot soi mahdollisesta kehitysvammaisuudesta, vaan ratkaisua etsitään yksilöllistämisestä, jotta lapsi pääsee koulusta läpi.

Vierailija
1596/4735 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mokasin, mun piti vastata ketjun alussa olevaan kommenttiin, jossa joku ihmetteli että eikö naisen pitäisi olla eläkkeellä, jos ei töitä saa saati kykene opiskelemaan. No, kuitenkin ihan paikkansa pitävä kommentti tuo on.

Vierailija
1597/4735 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni. Elämässä pärjää rimaa hipoen, kieliä ei osaa, jos pitää jotain laskea niin laskin avuksi koska matikka ei suju, on huonopalkkaisessa työssä ja asuu halpiskämpässä vuokralla, kotitöistä on kyllä aina pitänyt ja ne hoituu mutkittomasti. Lapsia hänellä ei ole koska ei niitä halua.

Vierailija
1598/4735 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi hitsari jonka tunnen on ilmeisen "heikkolahjainen". Tosin on sitten siinä hitsarin hommassaan helvetin lahjakas, tekee hyvää jälkeä ja tienaakin kohtuullisesti sen vuoksi. Arkielämä sillä sujuu myös mutta minkäänlaista syvällisempää keskustelua on turha koittaakaan. Suoraan sanottuna tyhmä kuin saapas jos jotain älyä vaativaa pitäisi yrittääkään.

Vierailija
1599/4735 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä itse, ainakin nuorisoterveystodistuksen mukaan, lisämaustettuna vielä matemaattiset oppimisvaikeudet, jotka hankaloittavat fysiikan, matematiikan ja kemian (nuista kahdesta edellä mainitusta olin mukautetussa opetuksessa) opiskelua, muista aineista selvisin huonosti tai hyvin. Kasin sain äidinkielestä, ruotsista, elämänkatsomustiedosta ja yhteiskuntaopista. Keskiarvo päättötodistuksessa oli 7,5.  Ysejäkin mahtui myös joukkoon kolme, ysin sain kuvataiteesta, musiikista ja ilmaisutaidosta.

Tällä hetkellä opiskelen viimeistä vuotta tarjoilijaksi, ja työssäoppimisjaksot olen suorittanut hyvin tai kiitettävin arvosanoin. Kassatyöskentely onnistuu minulta hyvin ;) En ole siis väliinputoajaksi joutunut, kuten monet heikkolahjaiset tahtoo :( Olen myös ammattikoulussa onnistunut kehittämään englannin kielen taitojani, ja osaan ainakin ne perusjutut sekä asiakaspalveluenglannin, niitä minä tarvitsenkin. Opiskelen siis tavallisessa ammattikoulussa. 

Itse tällä hetkellä asun omassa kämpässä, maksan laskut itse, eikä Kelan papereiden täyttäminen tai asioinnit tuota ongelmia, osaan siis varata lääkäriajat, asioida lääkärissä tai apteekissa itse. 

Tunnen kyllä yhden heikkolahjaisen oloisen tytön, en tiedä onko edes, mutta itse luulen hänen olevan. Ei näy ulkoapäin, on ihan ns. normaalin näköinen, suurimmaksi osaksi oli pienluokassa, aina kun minulla oli matematiikkaa tai fysiikkaa kyseisessä luokassa. Tytölle oli vaikeaa kokeiden tekeminen, kun ei millään mikään jäänyt päähän ja kirjaakin sai käyttää apuna. Meinasi harjaantumisopetukseen joutua, jos olisi vain halunnut sinne, mutta ei suostunut tutustumisen jälkeen, koska siellä suurin oppilaista oli kehitysvammaisia. Tällä hetkellä tuo tyttö on eronnut miehestäänsä (en tiedä tuon miehen taustoja) ja muuttanut erilleen hänestä. Pärjää yksin, eikä ole mitään avustajia, jotka auttavat arjessa ja lomakeasioissa. Töitäkään ei ole tehnyt päivääkään, eikä opiskellut ammattia, koska on keskeyttänyt opiskeluja ja työpajassa työskentelyt lukuun ottamatta valmentavaa. Viimeksi tavatessani hänet kertoi hakevansa ammattikouluun, ja toivottavasti sitten kiinnostaakin!

Enemmän tuo kuulostaa epätasaiselta kykyprofiililta, joka voi olla adhd:sta tai aspergerista johtuvaa.

Oikeasti laaja-alaisia oppimisvaikeuksia potevan on vaikeaa saada normikutosta tai - seiskaa ilman helpotuksia. Nykyäänhän annetaan armokutosia ja jopa kannustusmielessä.

Vierailija
1600/4735 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun koulussa on siivouspuoli, ja siellä valtaosa opiskelijoista on heikkolahjaisia tai kehitysvammaisia, kertoo jo tarpeeks.

On sullakin kapea näkemys siivoamisesta. Vaikkei olekaan mikään ydinfysiikkaa vaativa ammatti kyseessä, niin kaikki siivoaminen ei tasaankaan ole pelkkää moppaamista ja imurointia. Etenkin sairaaloiden siivoaminen on tasan tarkkaa puuhaa, missä ei riitä pelkästään pintojen pyyhkiminen ja moppaus, vaan koko leikkaussali pitää pyyhkiä leikkauspöydältä seiniin saakka, ettei tartuntataudit leviäisi potilaisiin. Muuten ei kirurgit voisi työtäänsä tehdä, jos leikkaussali olisi täynnä verijälkiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kuusi