Tunnetko ihmisiä, jotka ovat heikkolahjaisia, mutta eivät kuitenkaan kehitysvammaisia?
miten ovat selvinneet elämässään? käyvätkö töissä? Miten selviävät kotitöistä ja lasten kasvatuksesta jos heillä lapsia on?
Kommentit (4735)
Näin ei ainakaan ole tehty ijät j ajat kun ei ole ollut aina älypuhelimia ja nettiin olemassa😄😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laaja-alaiset oppimisvaikeudet on yksi aste kehitysvammasta ylöspäin. Semmoisia varmaan jokainen tuntee.
Ei todellakaan ole. Laaja-alaisista oppimisvaikeuksista kärsivät eivät todellakaan ole lähelläkään kehitysvammaisia. Annat ymmärtää, että älyllisesti kehitysvammainen yksilö olisi yhtä kuin oppimisvaikeuksista kärsivä yksilö. Sitä se ei ole. Kaltaisiasi väärän tiedon levittäjiä varmaan jokainen tuntee.
Laaja-alaiset oppimisvaikeudet viittaa entiseen heikkolahjaisuuteen. Toki älykkyysosamäärä on vielä suurempi verrattuna kehitysvammaiseen, muttei se ihan normaalikaan ole.
Kapean oppimisvaikeuden omaava voi olla muita älykkäämpi. Monia tunnettuja lukihäiriöisiä ainakin on.
En ole heikkolahjainen😂😄 Mitä enks mä ookkaan heikkolahjainen😂 No en vaan minä olen raskaslahjainen😂😄
Mikä on raskaslahjainen immeinen🤔 Tarkoittaakohan se älykästä,maybe maybe not😂😄
Vierailija kirjoitti:
Tunnen ja tunnen myös älykkäitä, sosiaalisesti rajoittuneita. Eivät jälkimmäisetkään välttämättä hyvin pärjää. Oman kokemukseni mukaan kumpikaan ryhmä ei sijoitu mukavasti elämään, mutta ehkä on helpompaa olla vähän tyhmä?
Down-ihminenkin on arvostetumpi kuin älykäs, mutta sosiaalisesti rajoittunut (oli aspergeria tai ei) älykäs on heti alempaa kastia. Joskus aikoinaan tuo Sanna Sepponenkin sanoi, että voisi mielellään olla ilman kehitysvammaa, mutta sitten taas hän on kehitysvammaisena sosiaalinen ja aurinkoinen. Nämähän on näköjään tärkeimmät piirteet yhteiskunnassamme.
Ei ole olemassa mitään heikkolahjaisia immeisiä,uskokaa jo hyvä immeiset😀
Heikkolahjaisuus on psykologien keksimä termi😀 Indigoimmeiset on oikea totuus🤗
Heikkolahjaisuus on psykologien keksimä termi😀 Indigoimmeiset on oikea totuus🤗
Kehitysvammaisia on toki olemassa oikeestikkin🤗
Ainakin mulla on väärä diagnoosi ns. heikkolahjaisuudesta,taino ei mulla lähinnä ole kun hahmotushäiriöitä. Mutta olen tod.näk indigoimmeinen🤗
Indigoimmeisen tunnistaa silmistä niillä on semmoinen tuijjottava katse ja siniset silmät🤗 Mut psykologit on tyhmiä kun ne ei tunnista😀
Mulle vaan sanottu et mulla on Asperger kun mulla on tuijjottava katse🤗
Vituttaa ne psykologit ja lääkärit kun antavat vääriä diagnooseja immeisille🤗
Niin ja sitten on olemassa muitakin värilapsia esim. hopealapset ne ovat yleensä indigolasten vanhempia ja ne ovat indigolasten luottomiehiä. 🤗
Purppuralapsia on kans olemassa,he ovat alakerran ohjaajia ja heidän tarkoitus on estää indigolasten toiminta🤗
Ja osapurppuralapset ja he ovat alakerran mestareita joiden tarkoitus on saada hopealasten päät pyörälle🤗
Harmaat lapset,he ovat erinomaisia kauppiaita.🤗
likaisetlapset,heidät on kaikista helpoin tunnistaa tässä järjestelmässä. He käyttävät paljon alkoholia ja lääkkeitä ja heillä on taipumusta skitsofreniseen käyttäytymiseen🤗
Muutaman tunnen. Ensimmäisestä en tiedä, saisiko jo nyky-yhteiskunnassa älyllisen kehitysvammadiagnoosin, mutta aikanaan 60+ rauhallisia, tomppeleita tyttöjä ei varmaan paljon tutkittu. Työelämässä ei ole pärjännyt, mutta autettavasti on saanut kolme lasta hoidettua aikuisiksi - sitä en osaa sanoa, kuinka paljon miehensä auttoi ja kuinka paljon lastenhoidossa oli haastetta. Aiemminhan riitti, että sai lapsille jtn ruokaa suuhun ja tämä onnistui. Ihan pihalla maailmasta, mutta ystävällinen ja iloinen ihminen, joskin pidemmässä kontaktissa puuduttava ja raskas. Juttujen taso sellainen, että vain todella hyväntahtoinen jaksaa kuunnella.
Toinen sukulainen, jolla äo hieman sen normaalihajonnan alapuolella. Oli lapsena taiteellinen, maalasi, soitti ja teki superhienoja muovailutöitä etc. mutta myös äärimmäisen herkkä sosiaaliselle painostukselle. Alkoi teini-iässä juoda, tapella, itsemurhayrityksiä, masennusta. Koulu jäi kesken, ei ammattikoulutusta. Työkokeiluissa ei jaksa. Monta kymmentä vuotta dokaamista, aiemmin muutama pitkä ihmissuhde, mutta dokaamisen lähdettyä täysin käsistä on sellainen ”juoppojen nainen”, mikä on ihan hirvittävää ja vaikeaa edes ajatella. Sai yhden lapsen vahingossa, jonka huoltajuuden menetti. Lapselle oli ehtinyt juoda FASin ennen kuin raskauden tajusi. Vellonut koko elämänsä itsesäälissä ja kokemuksessa omasta uhriudestaan, joka tietenkin sitten vain koko ajan pahentunut. Kauhea elämäntarina kaikkiaan, jatkuvasti, jopa noiden ihmissuhteiden aikana ollut juoppoporukoissa väkivallan, myös seksuaalisen kohteena. Niin reppana kuin ihminen voi olla.
Oma lapseni on lievästi kehitysvammainen ja taitotaso esim. yllämainittuun sukulaiseen nähden on ihan selkeästi todella paljon heikompi. Ei tulisi kenellekään mieleen laittaa tavalliseen kouluu , jäisi jo pihasta päästyään auton alle. Hänellä syy uutena mutaationa kromosomihäiriö, jtn ei siis problematiikka ole samaa kuin sukulaisella. Ainoita hyviä puolia tässä kehitysvammaisuudessa on se, ettei kenellekään tulisi mieleen vaatia häneltä ns. normaalia suoriutumista, toisin kuin näiltä reppanoilta on vaadittu ja homma on sitten varsin pahasti mennyt pieleen. Nämä höpsöt muttei kuitenkaan vammaiset voivat olla todella pahasti väliinputoajia ihan kaikessa ja kun itsetunto romuttuu, sitä on vaikea korjata. On hyvin kurjaa ajatella, miten erilainen elämä sukulaisellakin olisi voinut olla, jos hän olisi aikanaan saanut tarvittavan avun (äo-jutut yms tutkittiin vasta aikuisena, kun ihmeteltiin, miten ei selviä töissä).
No mikä on sit uudenaikasta? 🤔 No oisko vaikka kotona makaaminen ja älypuhelimen rassaaminen ja netin keskustelu palstalla ihmisten viihdyttäminen😂😄