Tunnetko ihmisiä, jotka ovat heikkolahjaisia, mutta eivät kuitenkaan kehitysvammaisia?
miten ovat selvinneet elämässään? käyvätkö töissä? Miten selviävät kotitöistä ja lasten kasvatuksesta jos heillä lapsia on?
Kommentit (4852)
Kertokaa et onks tää trollausta mitä mä harrastan😄😂 Kun mun on itellä vaikea hahmottaa kun oon alhaisälykkyysosamääräinen😂😄
Omasta mielestäni mä haluun vaan viihdyttää immeisiä😄😂 Mut mulla on kuitenkin semmoinen epävarma olo et immeiset luulee et minä olen joku luonnehäiriöinen😂
Minä olen joskus miettinyt, onko siskoni mies jotenkin heikkolahjainen. Hän on kyllä käynyt peruskoulun ja jonkun asentajalinjan ammattikoulussa, ja on ikänsä tehnyt näitä korjaajan töitä. Mutta aina välillä hänen kanssaan jutellessa tulee sellainen outo olo, että voiko viisikymppinen mies olla tuollainen: Jumittaa samoissa "EU sitä ja EU tätä" -jutuissa, joista jauhaa aina aikaan ja paikkaan katsomatta. Kerran yhdessä keskustelussa kävi ilmi, että ei erota näyteltyä ja todellista elämää. Luuli siis ihan tosissaan, että joku Salkkarien Ismo pitää oikeassa elämässäkin kioskia Helsingissä. Muitakin outoja juttuja vuosien varrella tullut esiin. En tiedä, onko kyse heikkolahjaisuudesta vai meneekö vain "meitä on niin moneen junaan" -osastoon.
Vai oonkohan minä oikeesti alhaisälykkyysosamääräinen niinku psykologit väittää? 🤔 Mua hämmentää ihan hirveesti se
No juuri äsken näin ryhmän tällaisia lehdessä. Ilmeisesti Temptation Islandin uusia sinkkuja kaikki.
Tottakai mua hämmentää kun olen lukenut indigoihmisistä😂
Se ei varmaan tee laikkohehjaista jos ei pärjää jossain psykologin äo testeissä😄 Eikä varmaan sekään jos ollut ns. apukolussa😂
Ei ainakaan jos uskoo indigoimmeisiin😄
Koska indigoimmeisillä on yleensä korkea äo🤗
Mitä onks mulla korkea äo? 😂 Noku en tiiä😂 Kun itsehän en pärjää äo testeissä kun niissä on niitä kuviopäättely tehtäviä ja ne on itselle vaikeita kun minulla on hahmotushäiriöitä😄
Muutama persu ja q-anon tyyppi löytyy
Kyllähän se voi olla niin et älykkyyttä on monenlaista ei pelkkä äo testi älykkyys🤗
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 10:57"]
Kuulostaa kyllä siltä, että osa tässä ketjussa on oikeasti lievästi kehitysvammaisia. Ja on muuten jännä, KAIKKI ihmiset pitävät itseään älykkäämpinä kuin ovat. Siis ne normaalitkin. :D
Pahoittelen, jos omasta kommentistani välittyy ylimielinen kuva. En kuitenkaan tarkoita, että olisin jotenkin ylivoimaisen fiksu vajaihin sukulaisiini verrattuna. Arvioisin olevani älykkyydeltäni hieman keskiarvon yläpuolella, mutta en todellakaan mitään Mensa-tasoa. Olen joskus tehnyt huvikseni joitakin älykkyystestejä, jotka tukevat tätä oletustani.
Uskon, että omassa elämässäni ratkaisevaa on ollut se, että ihan ok:n älykkyyden lisäksi olen luonteeltani ahkera, kärsivällinen ja kiltti tyyppi. Olen aina tehnyt pedantisti kaikki kouluhommat ja jaksanut pakertaa ikävienkin asioiden parissa, koska en ajattele vain tätä hetkeä, vaan myös tulevaa ja epäsuoria vaikutuksia. Olen jaksanut väkertää vaativat opintoni kasaan ja luoda uraa pohjalta ponnistaen sillä voimalla, että kun nyt teen tämän ikävän ja raskaan asian, voin saada palkinnoksi jotain tyydyttävämpää ja helpompaa jne. Tämän ominaisuuden luulen perineeni isältäni. Isä on hiukan keskimääräistä fiksumpi ja sietää erittäin hyvin yksinäisyyttä ja kyllästymistä, mikä on edesauttanut häntä luomaan ihan hyvän työuran ja opiskelemaan. Noh, isällä on sitten jääneet nuo tunnepuolen jutut täysin kehittymättä. Hän on hiukan siedettävämpi ihminen kuin piereskelevä ja hekotteleva äitini, mutta ei todellakaan mikään ihanneisä, vaan aika itsekäs jääkalikka.
Äidiltäni ja monilta äidin puolen sukulaisilta tuntuu puuttuvan järjen lisäksi myös kärsivällisyyttä ja kykyä ajatella asioita pidemmälle. Kaikki on "heti, nyt ja tässä". Jos jokin asia tuntuu vaikealta tai tylsältä, se jätetään heti kesken ja päälle vielä haukutaan kyseinen asia ja kaikki siihen liittyvät ihmiset maan rakoon. Tunteiden hallinnassa tuntuu olevan puutteita, ja oman inhimillisen vajavaisuuden hyväksyminen (joka on välttämätöntä minkä tahansa asian oppimisen kannalta) on nolla.
En usko, että tuossa tyhmyydessä on kyse pelkästä älyllisestä vajavaisuudesta. Onhan niitä olemassa superälykkäitä autisteja ja aspergereitakin, jotka ovat "pimeitä", vaikka todistukset ja cv:t osoittaisivat muuta. Oma keittiöpsykologinen selitykseni on se, että tyhmyyteen liittyisi myös sosiaalista ja tunteiden hallintaan liittyvää kyvyttömyyttä.
-unikko
Heikkolahjainen, tunnollinen pakertaja kykenee ilmeisesti lukemaan itselleen akateemisen oppiarvon. Päntätään ajatuksella ' sitten saan helpon homman ja juoksevan palkan'. Tällaisia on jostain syystä valikoitunut esim. Museoviraston 'asiantuntijoiksi'. Yksi heistä käyttää tietokoneohjelmaa apunaan ja on ohjelmaa apuna käyttäen löytänyt pellon reunasta kivikasan. Sama tai vastaava luokitteli roomalaisaikaisen, hopeisen sudenpään keskiaikaiseksi peltojätteeksi. Sama tai vastaava luokitteli mm. osittain Wielbark-vaikutteisen kalmiston hautakivineen jääkauden tekeleeksi.
Tuli mieleen, että miten tällaiset retardit, jotka ovat lähinnä vaaraksi muinaisjäänteille kyvyttömyydessään tunnistaa niitä, voidaan nimetä asiantuntijoiksi alalle, josta eivät tiedä käytännössä mitään, edes muinaisten identiteettiä. Nämä 'inventoivat' ja näyttävät vihreää valoa rakennushankkeille kyvyttömyydessään tunnistaa edes perusjuttuja.
Oisko kyse kuitenkin lievästä kehitysvammasta eikä "heikkolahjaisuudesta", joka on vanhentunut, eikä mikään virallinen termi. Vanhempien ja tarvittaessa viranomaisten tulisi edesauttaa näiden lapsien pääsyä mahdollisimman varhain tutkimuksiin, jotta he saisivat oikean diagnoosin ja sitä kautta tarvitsemansa avun ja tuen yhteiskunnalta, ja voisivat elää mahdollisimman hyvää elämää.
Vierailija kirjoitti:
Oisko kyse kuitenkin lievästä kehitysvammasta eikä "heikkolahjaisuudesta", joka on vanhentunut, eikä mikään virallinen termi. Vanhempien ja tarvittaessa viranomaisten tulisi edesauttaa näiden lapsien pääsyä mahdollisimman varhain tutkimuksiin, jotta he saisivat oikean diagnoosin ja sitä kautta tarvitsemansa avun ja tuen yhteiskunnalta, ja voisivat elää mahdollisimman hyvää elämää.
Mikä on mahdollisimman hyvää elämää? 🤔
Onks hyvä elämä sellainen että työ,parisuhde,lapset ja omakotitalo kuuluu? 😄 Mulla ei oo yhtäkään noista ja olen silti onnellinen ihminen😄
Yhteiskunta on sairas sanon minä😄😂
Se on vanhanaikasta käydä töissä ja perustaa perhe😂😄
Lapsuuden tuttavaperheen tytär on lievästi kehitysvammainen, hänellä on siis jonkinlainen diagnoosi ollut lapsesta asti, mutta on käynyt kuitenkin tavallisen koulun, tosin kai hiukan sopeutettuna? ja ymmärtääkseni ammattikoulussakin normaalin ompelijalinjan.
On ollut vaikeuksia. Ei ole varsinaisesti ollut työelämässä, mutta jotakin tukityöllistymishommia on välillä tehnyt. Arjen hallinnan kanssa ongelmia mm. koti kaaoksessa hamstrauksen takia. Kahden eri miehen kanssa liuta lapsia, joista vanhimmat olleet sijoitettuna jo vuosia. Nyt taas uuden miehen kanssa uusi vauva.
Surullista hänelle itselleen, mutta varmasti myös hänen vanhemmilleen ja sisaruksilleen, jotka kaikki siis ihan tavallisia, mukavia ihmisiä. Toisaalta nyt näyttää ainakin etäältä sivusta seuraten, että arki uuden miehen ja vauvan kanssa sujuu aika mukavasti, kun on vahvat tukitoimet sekä suvusta että kaupungilta mukana.