Tunnetko ihmisiä, jotka ovat heikkolahjaisia, mutta eivät kuitenkaan kehitysvammaisia?
miten ovat selvinneet elämässään? käyvätkö töissä? Miten selviävät kotitöistä ja lasten kasvatuksesta jos heillä lapsia on?
Kommentit (4735)
Tiedän ja tunnen. Ensiksi itseni, äärimmäisen heikkolahjainen kielten opinnoissa, vaikka kuinka opiskelen ja opiskelen, ei vieraat kielet jää päähäni. Ja on käyty lukihäiriö testit, on erilaisia oppimismetodeita, pelejä, kirjoitusta, puhetta, lukemista, kuuntelua, tukiopetusta jne. Eikä edes yrityksen puutteesta voi syyttää, sillä teen kaikkeni, että oppisin, mutta ei, niin ei.
Tiedän ihmisiä, jotka ovat äärimmäisen viisaita tietyllä osa-alueella ja he osaavat kaiken asiasta ulkoa, mutta heikkolahjaisuutta esiintyy sosiaalisissa tilanteissa, tai toisten huomioimisessa, lisäksi huomaan, että nämä ihmiset väsyvät helposti sosiaalisessa kanssakäymisessä. Onko tämä käytöstapojen puutetta/autismin kirjoa tms.? En tiedä, sillä diagnooseja ei ole.
On myös huonolla yleissivistyksellä varusteltuja ihmisiä, joista helposti saa yksinkertaisen ihmisen, jopa heikkolahjaisen kuvan.
Naapurustossamme asui perhe, joilla lapsilla selkeästi havaittavissa erityisyys, eikä vanhempien kanssa löytynyt yhteistä puhuttavaa, muusta kuin säästä. Yksinkertaisia ihmisiä, ilman diagnooseja.
Tunnen. Äitinsä juopotteli ja poltti tupakkaa koko raskauden ajan.
Vierailija kirjoitti:
miten ovat selvinneet elämässään? käyvätkö töissä? Miten selviävät kotitöistä ja lasten kasvatuksesta jos heillä lapsia on?
Ei saa töitä, ei ole lapsia, ei ole parisuhteessa, kodin pitää siistinä.
Vierailija kirjoitti:
Jos ihminen on omalla pihallaan, talossa jossa asunut useita vuosia, eikä tiedä ilmansuuntia (ihmettelee missä on luode 😮), eikä keksi miten sen saisi selville, niin onko hän vain tyhmä vai heikkolahjainen?
Vaikea kysymys.
Joskus törmää tällaisiin ihmisiin, yleistieto on jokseenkin ihan nolla.
Onko oikeasti henkilö tyhmätyhmä(=matala äo) vai tahallaantyhmä, eli vain vieroksunut ikänsä kaikkea älyllistä.
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ihminen on omalla pihallaan, talossa jossa asunut useita vuosia, eikä tiedä ilmansuuntia (ihmettelee missä on luode 😮), eikä keksi miten sen saisi selville, niin onko hän vain tyhmä vai heikkolahjainen?
Vaikea kysymys.
Joskus törmää tällaisiin ihmisiin, yleistieto on jokseenkin ihan nolla.
Onko oikeasti henkilö tyhmätyhmä(=matala äo) vai tahallaantyhmä, eli vain vieroksunut ikänsä kaikkea älyllistä.
Minä olen tällainen (tahallaan tyhmä) ja oppimisvaikeudet ovat myös vaikuttaneet koulumotivaatioon. Kuitenkin sain 7,5:en keskiarvoksi päästyäni yläasteelta. Hahmotusvaikeuksia ei pitäisi olla suuntavaiston ollessa hyvä ja kuvamuistin auttaessa muistamaan jonkun reitin ulkoa eli en helposti eksy.
En kuitenkaan osaa pukea opittuja asioita sanoiksi eli olen surkea selittämään jonkun asian. En vain kertakaikkiaan muista koulukirjan sisältöä ja koita siinä papukaijana matkia, ei onnistu. Pääni ajattelee sen kuvina. En sentään sekoita sanoja lumi-kylmä tai anna-ota keskenään, joten osaan käyttää niitä oikeissa asiayhteyksissä, mikä taitaa olla tyypillistä dysfaatikoille. Dysfasialla voi tietenkin olla osansa tässä, mutta kukaan ei uskoisi avatessani suutani, että tällaisen diagnoosin sain pienenä. En tiedä dysfasiani vaikeusastetta, mutta oletan sen olevan lievää tai keskivaikeaa, kun osaan kuitenkin ilmaista itseäni selkeästi ja äänensävyni on paljon itsevarmempi eikä enää niin epävarma ja - selvä.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kyllä siltä, että osa tässä ketjussa on oikeasti lievästi kehitysvammaisia. Ja on muuten jännä, KAIKKI ihmiset pitävät itseään älykkäämpinä kuin ovat. Siis ne normaalitkin. :D
Eivätkä pidä. Älykkäät/lahjakkaat pitävät itseään usein (ei aina) itseään ihan tavallisina.
Mä joskus mietin, että olenkohan mä heikkolahjainen, mutta kukaan ei vain kehtaa sanoa. Opiskelen kyllä yliopistossa ja teen oman alani töitä siinä sivussa, joten ihmisten on varmaan vaikea mieltää minua heikkolahjaiseksi. Itse kuitenkin pohdin tätä aika usein. Olen ehkä esiintymistaidoillani onnistunut harhauttamaan ihmiset tästä osaamattomuudestani. Kammottaa ajatus, että joskus vahingossa etenen näillä valmiuksilla johonkin oikeasti vastuulliseen työhön.
Tuntuuko kenestäkään muusta ikinä tältä?
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 11:16"]En usko, että tuossa tyhmyydessä on kyse pelkästä älyllisestä vajavaisuudesta. Onhan niitä olemassa superälykkäitä autisteja ja aspergereitakin, jotka ovat "pimeitä", vaikka todistukset ja cv:t osoittaisivat muuta. Oma keittiöpsykologinen selitykseni on se, että tyhmyyteen liittyisi myös sosiaalista ja tunteiden hallintaan liittyvää kyvyttömyyttä.
-unikko
Mitä tarkoitat tällä että, autistit ja aspergerit ovat "pimeitä"? On totta, että esim. nuorison keskuudessa heitä usein tällä nimellä haukutaan, mutta minusta vaikutat hieman jo valveutuneemmalta. Viittaatko heidän sosiaaliseen kömpelyyteensä? Vaiko vetäytymiseensä ja tic-liikkeisiin, esim. kehon heijaamiseen? Aika hassua muuten, eikö olekin: monia autisteja, myös lieviä sellaisia, hyljeksitään täysinä tolloina, vaikka he ovat superälykkäistä, kun taas heikkolajaiset, jotka siis ovat vähemmän älykkäitä, yleensä hyväksytään. Kuinka voi olla mahdollista, että ihminen näin pitkälle määrittelee toisen ihmisen älyn vain sosiaalisen käyttäytymisen perusteella? Eikö se itsessään ole tyhmää tai ainakin äärettömän alkukantaista?
Mä uskon tähän liittyvän hyvien sosiaalisten taitojen arvostuksen. Nykyään pitäisi olla koko ajan esillä ja pälpättää. Tätä juuri mietin nuoriso-ohjaajaksi opiskellessa, että ihmettelevätkö muut, jos en ole koko ajan äänessä, vaikka monien mielestä olen reipas. Uskon kuitenkin pärjääväni näillä ihan ok sosiaalisilla taidoilla, enkä koita olla änkeilevä, jos huomaan toisesta, ettei ole seurallinen tai halua nyt seuraa.
Aspergerit joutuvat helposti kiusaamisen kohteeksi ja tämäkin perustuu sosiaalisten taitojen puutteisiin, vaikka kyseessä olisi kuinka älykäs ihminen. Toinen syy voi olla se, ettei asperger näy ulkonäöstä verrattuna mm. Downin syndroomaan. Kehitysvammaista (sekään ei tosin aina näy ulkonäöstä) voidaan helposti ymmärtää jo päälle päin. Ihmiset arvostaa ennemmin sitä kehitysvammaista, jolla on hyvät sosiaaliset taidot ja on aina iloinen, kuin huippuälykästä aspergeria.
Eikö kukaan ole täällä kuullut koskaan indigo lapsi ilmiöstä? Indigolapsi on semmoinen jolla on psykologisia etityisominaisuuksia. Saatte ettii paremmin tietoon kun en jaksa ite laittaa muuta kun wikipediassa olevan selityksen tuolle. Nuista lapsista löytyy aika paljon tietoa netistä ja kirjastosta löytyy kirjoja. Mulla itellä on diagnosoitu laaja-alaiset oppimisvaikeudet ja asperger. Olen ite lukenut netistä paljon nuista lapsista ja olen aika varma että tuo minä olen. Olen myös aika varma siitä että tällä palstalla monet jotka on diagnosoitu heikkolahjaisiksi tai joksikin muuksi,mutta kirjoittavat hyvin niin ovat pohjimmiltaan näitä indigolapsia. Minä uskon tuohon ilmiöön sen takia kun nykyään eletään tätä teknologian valtakautta, niin on se pakko olla että ihmislaji muuttuu vähän erilaiseksi.
Käyttäjä32761 kirjoitti:
Eikö kukaan ole täällä kuullut koskaan indigo lapsi ilmiöstä? Indigolapsi on semmoinen jolla on psykologisia etityisominaisuuksia. Saatte ettii paremmin tietoon kun en jaksa ite laittaa muuta kun wikipediassa olevan selityksen tuolle. Nuista lapsista löytyy aika paljon tietoa netistä ja kirjastosta löytyy kirjoja. Mulla itellä on diagnosoitu laaja-alaiset oppimisvaikeudet ja asperger. Olen ite lukenut netistä paljon nuista lapsista ja olen aika varma että tuo minä olen. Olen myös aika varma siitä että tällä palstalla monet jotka on diagnosoitu heikkolahjaisiksi tai joksikin muuksi,mutta kirjoittavat hyvin niin ovat pohjimmiltaan näitä indigolapsia. Minä uskon tuohon ilmiöön sen takia kun nykyään eletään tätä teknologian valtakautta, niin on se pakko olla että ihmislaji muuttuu vähän erilaiseksi.
Tämä oli lämmin tuulahdus vuodesta 2006. Silloin oli muodissa.
Se unohtui vielä sanoa että ei tää maailma pyörisi nykyään enää ilman näitä indigolapsia,sillä kukaan ei osaisi käyttää näitä nykyajan teknologisia laitteita. Lääkärit ja muu yhteiskunta ei ymmärrä tätä ilmiötä. Näitten lapsien edelläkävijöitä löytyy eri aikuisten ikäluokista myös .Uskon että monet historian suuret nerot on myös olleet näitä. Monilla historian neroilla diagnosoitasi tänä päivänä ADHD tai joku muu vastaava.
Kyllä tuo ilmiö pitäisi olla tänä päivänä muodissa. En oo ite 2006 vuonna kuullut tuollaisista. Vasta joku 2-3 vuotta sitten törmäsin tuohon ilmiöön ekan kerran.
Kyllä. Ei ole mitään diagnoosia tai ainakaan ei ole sellaisesta kertonut, mutta eläkkeellä on kyllä. Ei ole ikinä pärjännyt elämässään ilman toisten apua virallisissa asioissa, koska ei ymmärrä monimutkaisia asioita. Erittäin herkkäuskoinen, mutta toisaalta hyväuskoinen mitä tulee uskonnollisiin huijauksiin. Mielestäni pitäisi olla edunvalvonnassa, koska pienestä eläkkeestään antaa uskovaisille rahaa, jos nämä esittävät surullisia tarinoita.
Tiedän.
Ei olisi taatusti selviytynyt mistään ammattikoulusta. Ei osaa mitään vierasta
kieltä yhtään. Ruotsissa kuulemma huutaa
kovaa selkosuomea ja ihmettelee kun ei ymmärretä. Lukee hitaasti tankaten juorulehtiä. Ei ymmärrä yksinkertaisiakaan
asioita, käsityskyky ehkä tyhmän 8-vuotiaan tasolla.
Naimisissa ja sai ikävä kyllä 2 lasta.
Ei mitenkään selviäisi itsenäisestä elämästä.
Tuskin osaisi esim. matkustaa julkisilla kulkuvälineillä. Suurimman osan elämästään työtön. Omisti kissoja, joista puhui loputtomiin kuin ne olisivat ihmisiä. Ilkeä, tunkeileva, typerä ja kateellinen. Kehuu itseään ja lapsiaan jatkuvasti. Ei ystäviä, ei harrastuksia, viettää aikansa kotona.
Minäkin olen tällä hetkellä väliaikaisella eläkkeellä. Kannattaa olla diagnooseja niin pääsee eläkkeelle ja saa olla rauhassa.
Toki ymmärrän sen että minusta koituu yhteiskunnalle miljoonatappiot. Mutta ei se työ vaan ole kaikkien juttu.
Minulla nuo oppimisvaikeudet on lähinnä hahmottamisen alueella. Minulle oli käytäntö aina vaikeampaa kuin teoria. Mutta matikassa geometria ja sanalliset tuotti vaikeuksia,kertotaulut ja semmoiset peruslaskut menee kuin vettä vaan. Kielet ja osa reaaliaineista meni ihan ok.Minä olin ala-asteella Ihan tavallisella luokalla ,mutta minulla oli yksilöllistetty oppimismäärä. Yläasteella olin pienluokalla jossa oli kaikki aineet mukautetusti. Amiksen kävin rakennusalalla jossa minulla piti vaan mukauttaa ne näytöt ja yleisaineet kävin normaalisti. Minä sain melko monesta yleisaineesta amiksessa sen toiseksi parhaimman arvosanan eli 2 esim kaikista äikän ja enkun kursseista,mutta ruotsista sain 1. Matikassa meillä oli 3 kurssia peruslaskutoimitukset,geometria ja tilastomatematiikka,joista kahdesta ekasta kurssista sain 1 ja tuosta tilastomatematiikka kurssista sain 2. Kemiasta sain 1 ja fysiikasta 2. Minä olen käynyt myös myyjän koulutuksen josta minulla ei ole tutkintotodistusta ollenkaan,mutta siitäkin olen kaikki teoriajutut saanu läpi. Matikka oli mun vahvuus siinä myyjän koulutuksessa kun sain kaikista Matikka jutuista 2 ja muut jutut oli 1. Meillä oli siinä laskutoimenperusteita ja yritystaloudenlaskentoimi laskuja.Liikunnassa minua on kehuttu erittäin ketteräksi koulussa. En tiedä mitä järkee tässä kirjoittelussa on.Minulla on vain tällä hetkellä semmoinen fiilis että huvittaa kirjoittaa😀
Koulussa oli sellaisia, mutta en tiedä mitä tekevät nykyään.
Kyllä tunnen, nimittäin itseni ja se on välillä todella masentavaa
Mulla myös lähisuvussa henkilö, joka ollut isokokoinen syntyessään. Alateitse silti annettu syntyä, joten happivajaus ollut huomattavaa. Vauva ollut sinisenkirjava syntyessään.
Nyt jo aikuinen. Tarvitsee muiden huolenpitoa arjessaan, mutta tiettyä itsenäisyyttäkin löytyy.