Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetko ihmisiä, jotka ovat heikkolahjaisia, mutta eivät kuitenkaan kehitysvammaisia?

Vierailija
04.04.2012 |

miten ovat selvinneet elämässään? käyvätkö töissä? Miten selviävät kotitöistä ja lasten kasvatuksesta jos heillä lapsia on?

Kommentit (4735)

Vierailija
361/4735 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä on ,että heikkolahjainen ei kelpaa seurusteluun eikä seurustelusuhteeseen?

Vierailija
362/4735 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Exäni suurehkossa suvussa löytyy jos jotakin. Yksi yliviisas, yhden veljen molemmat lapset enemmän tai vähemmän heikkolahjaisia, toisen veljen ainokainen adhd, molemmat nämä veljet hitaalla käyviä...

Hidas oppija ei ole tyhmä saati heikkolahjainen. Voi johtua juurikin lukihäiriöstä. Adhd voi aiheuttaa myös sitä että tykkää opiskella asioita omaan tahtiinsa eli silloin kun huvittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/4735 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toni92 kirjoitti:

Mulla on just kuntoutusjuttu meneillään missä on pitänyt tehä kaikenlaisia tehtäviä. Selvisi ainaki et mulla on keskiverto ihmistä parempi numeromuisti ja päässälaskutaito mulla on myös hyvä, että nuitten vahvuuksien perusteella sopisi ainakin joku toimistotyö, mutta tuntuu siltä että ei jaksaisi istua päivää tietokoneen ääressä. Lukemisen muistamisessa/ ymmärtämisessä mulla on myös jotain häikkää että saattaa olla jotain lievää lukihäiriötä myös. En oo harkinnut sellaista motorisen kömpelyyden preppaamista.

Vierailija
364/4735 |
05.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kotikaupungissa asuu tällanen 20v tyttö, joka on heikkolahjainen ja on uskossakin. Opiskelee vammaisammattikoulussa siivoojaksi :DD Hän siirtyi erityisopetuksen puolelle vasta ysillä koska opettajat eivät huolestuneet hänestä eikä sen takia tutkimuksiin laitettu.

Vammaisammattikoulu???

Vierailija
365/4735 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!  Minulla ei ole ystäviä. Kaikki ovat olleet hyväksikäyttäjiä. Ainoastaan suku hyväksyy minut sellaisena ,kun olen. Olen eläkkeellä ollut  2 vuotta 2 kuukautta . Jouduin eläkkeellä ,koska en pystynyt normaaleihin töihin. Minua kiusattiin joka ikisellä työpaikoilla  ja  kursseilla.  En päästä ihmisiä enää lähelleni. 

Vierailija
366/4735 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä

Vierailija
367/4735 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

on hyvät sosiaaliset valmiudet, joiden ansiosta lievää vammaisuutta ei helposti tajua. Teen hänen kanssaan hoitotyötä, joka tapahtuu parittain, ja siinä tulee usein tilanteita, joissa heikkolahjaisuus tulee eteen. Esim. hän unohtelee asioita, ei tiedä perusasioista vaikka on lähärikoulutus taustalla jne. Pääsi kuulemma koulusta läpi siipeilemällä muiden kustannuksella.

Miten työkaverisi selviää lääkkeenjaoista ym. tarkkaavaisuutta vaativasta hoitotyöstä?

Itseäni kiinnostaa, koska tiedän yhden naisen, joka oli työkkärin toimesta laitettu lähihoitaja-kouluun, eikä selvinnyt opinnoista. Silti nyt työskentelee hoitoapulaisena. Pelottavaa...

Vierailija
368/4735 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On naimisissa mieheni kaverin kanssa. On ihan työelämässä, tekee jotain keittiöapulaisen hommia, ja lienee ihan hyvä aiti yhdelle lapselleen.

Luulen, että siinä perheessä mies tekee ison osan perheen eteen ja pyörittää arkea, tämän naisen lahjat eivät sellaiseen riitä. Lapsen harrastukset hoitaa mies kokonaan.

Tilanteet missä tapaamme, ovat yhtä tuskaa, kun ei tiedä mistä uskaltaisi keskustella, ettei toinen tipu kokonaan kärryiltä.

Tunnen hyvin samantyyppisen tapauksen. Esim. kun tämä nainen alkoi käydä lapsen kanssa perhekahvilassa, oli naisen äiti alkuun monet kerrat mukana katsomassa miten sujuu. Jotenkin surullista. Lapsi vaikutti ikätasoiseltaan ja tietääkseni on nyt päiväkodissa, vaikka naisella ei ole töitä. Juttelin hänen kanssaan perhekahvilassa välillä, kun muut tuntuivat hyljeksivän. Hänellä ei ollut tilannetajua, mitä voi puhua ventovieraille tai korkeintaan puolitutuille, mutta vaikutti selvästi onnelliselta tilanteestaan, että hänellä on mies ja lapsi, tavallinen elämä.

Vierailija
369/4735 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa yksi ongelma on siinä että päättäjät nuolevat liikaa eun päättäjiä vaikka päätäntävalta on heikohko ja lain säädäntö ylipäätään niin se ei ole järkevä niin kauan kun se ei mahdollissta enemmän epömuodollisempiin ratkaisuuihin muodollisuuden sijaan.

Vierailija
370/4735 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen joo, eräs mieheni sukulainen. Sai vapautuksen peruskoulusta tuon heikkolahjaisuutensa vuoksi mutta tietääkseni hänellä ei ole mitään erityistä diagnoosia. Hän on siis jo varmaan lähemmäs 60-vuotias, eli silloin ei ole ilmeisesti erityisdiagnoosia tehty kun ei ole cp-vammainen tms. Ollut siis ikänsä työkyvyttömyyseläkkeellä/sairaseläkkeellä. Asuu yksin omakotitalossa jonka osti kai jollain pikku perinnöllä aikoinaan. Siellä elelee kaikessa rauhassa, ja selviää kyllä perusjutuista ihan itsekseen.

Vanha juttu mutta kerrotaan nyt kuitenkin, että peruskoulusta ei voi saada vapautusta. Se voi toki jäädä kesken, jos ehtii täyttää 17 eikä itse halua jatkaa. Mutta henkilöllä, jolla on kehitysvammadiagnoosi, on itse asiassa pidennetty oppivelvollisuus.

Vierailija
371/4735 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen pari tälläistä naista heillä on lapsia monen eri miehen kanssa ammattikoulu on käyty erityiskoulussa.

Sen jälkeen ollaan hankittu heti lapsia eikä menty töihin.

Yhden lapsella on vieläpä epäilty kasvu viivästystä ja käyttäytyy kuin AD/HD.

Vierailija
372/4735 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen melko heikkolahjainen mitä tulee rahanpalvomisen ymmärtämiseen, hyvän olon merkityksen ymmärtäminen sen sijaan on vahvempi lahjani.

Vierailija
373/4735 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vammaiinen ka en voi sille mitään.

Vierailija
374/4735 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haihuu kirjoitti:

Olen melko heikkolahjainen mitä tulee rahanpalvomisen ymmärtämiseen, hyvän olon merkityksen ymmärtäminen sen sijaan on vahvempi lahjani.

Semmoinen humbelbrag.

Vierailija
375/4735 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen, eräs ystäväni. Oli semmoinen herttainen ja naiivi   tyttö joka tarkkiksen kautta päätyi vammaisten kouluun pienryhmään ja kävi siellä koulunsa loppuun, koulun jälkeen koetti olla töissä siellä sun täällä kunnes pääsi työkyvyttömyyseläkkeelle 22-vuotiaana. Sai 30-vuotiaana adhd-diagnoosin.

Ei osaa laskea eikä oikein hahmota aikaa, pahoja ongelmia arjen hallinnassa. Päätyi naimisiin narsistin kanssa ja sai kolme lasta joilla kaikilla pahoja ongelmia, osa ongelmista varmaan johtuu  siitä että isä nöyryttää ja väheksyy äitiä,  joka pysyy kärsivällisesti suhteessa koska mies "pitää hänestä huolta".

Vierailija
376/4735 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen, eräs ystäväni. Oli semmoinen herttainen ja naiivi   tyttö joka tarkkiksen kautta päätyi vammaisten kouluun pienryhmään ja kävi siellä koulunsa loppuun, koulun jälkeen koetti olla töissä siellä sun täällä kunnes pääsi työkyvyttömyyseläkkeelle 22-vuotiaana. Sai 30-vuotiaana adhd-diagnoosin.

Ei osaa laskea eikä oikein hahmota aikaa, pahoja ongelmia arjen hallinnassa. Päätyi naimisiin narsistin kanssa ja sai kolme lasta joilla kaikilla pahoja ongelmia, osa ongelmista varmaan johtuu  siitä että isä nöyryttää ja väheksyy äitiä,  joka pysyy kärsivällisesti suhteessa koska mies "pitää hänestä huolta".

Miten on hoitanut lapset vai isäkö senkin on tehnyt?

Vierailija
377/4735 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihminen on omalla pihallaan, talossa jossa asunut useita vuosia, eikä tiedä ilmansuuntia (ihmettelee missä on luode 😮), eikä keksi miten sen saisi selville, niin onko hän vain tyhmä vai heikkolahjainen?

Vierailija
378/4735 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen yhden. Nuorena naimisiin, ja ihmettelin kovasti, koska se mies ei vaikuttanut mitenkään heikkolahjaiselta. Työtön nainen, kasvattaa koiria. Monta lasta, nimet tyyliä wt. Monta koiraa pienessä talossa ja koirille HUUDETAAN ja lapsetkin opetettu huutamaan. Yksi lapsista kuoli alaikäisenä alkoholiin mikä on sinänsä suriullista, kaikki tupakoivat ja ryyppäsivät ja olivat ylipainoisia ennen 18 ikävuotta. Piha täynnä autonromuja ja keskeneräisiä rakennusprojekteja, joita ei ikinä osattu/jaksettu tehdä loppuun tai rahat loppui.

Kun mies jätti tämän naisen ja vaihtoi uuteen, nainen on siitä lähtien ollut kovalla puolustuskannalla ja vuodattanut kaikkialle sitä, kuinka kamala mies on tehdäkseen noin. Itse lähinnä mietin, että miten mies jaksoi niinkin pitkään.

Vierailija
379/4735 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin ylä-asteen pari viimeistä vuotta "apukoulun" puolella. Syynä oli lintsaus, minulla oli hylättyjä kursseja niin paljon, että olisi ollut mahdotonta suorittaa hylättyjä ja samaan aikaan edetä normiluokan mukana uusia. Ylä-asteen jälkeen menin lukioon, jonka menin lähes kokonaan lukematta läpi. Kirjoituksiin vasta panostin ja kirjoitin L:n, E:n ja kolme M:aa. Lukion jälkeen luin itseni kandiksi ja sen jälkeen olen työskennellyt myymäläpäälliköksi. (Pidän enemmän fyysisestä työstä.) Minua on monessa yhteydessä sanottu kielellisesti, matemaattisesti ja liikunnallisesti lahjakkaaksi.

Olenko siis heikkolahjainen, kun olen ollut erityisluokalla?

Mitä ilmeisimmin et.

Sekoitat käymäsi erityisluokan apukouluun, joka oli tarkoitettu älyllisesti alempitasoisille.

Vierailija
380/4735 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ihminen on omalla pihallaan, talossa jossa asunut useita vuosia, eikä tiedä ilmansuuntia (ihmettelee missä on luode 😮), eikä keksi miten sen saisi selville, niin onko hän vain tyhmä vai heikkolahjainen?

Tuommoisen tyhmyyden kehittää monikin itselleen.

Koulut mennään mitenkuten yllättävän pitkällekin, mutta yleistieto pyöreä nolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän seitsemän