Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetko ihmisiä, jotka ovat heikkolahjaisia, mutta eivät kuitenkaan kehitysvammaisia?

Vierailija
04.04.2012 |

miten ovat selvinneet elämässään? käyvätkö töissä? Miten selviävät kotitöistä ja lasten kasvatuksesta jos heillä lapsia on?

Kommentit (4735)

Vierailija
321/4735 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikkolahjaiset (70-85) ja kehitysvammaiset (alle 70) eroavat älykkyysosamäärillään. Heikkolahjainen on rajatapaus (englannin kielessäkin käytetään nimitystä Borderline mental retardation) ja kehitysvammaisella on isoja ongelmia ymmärtämis- ja käsityskyvyn alueella, mutta omasta mielestäni heikkolahjaisetkin pitäisi luokitella kehitysvammaisiin, he kun ovat sen oloisia. Erikoista on se, että heikkolahjaiset pitävät itseään älykkäinä, kun taas kehitysvammaiset, ainakin lievästi, ymmärtävät vammaisuutensa. 

Vierailija
322/4735 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taidan olla heikkolahjainen, koska tunnen itseni niin idiootiksi, sillä mikään lukemani ei jää päähän ja rivitkin hyppii kokeisiin lukiessa. Oon myös hidas lukija, enkä tykkääkään lukea. Matematiikka ja kielet tuottaa ongelmia, en ole paras päässälaskija! Suunnatkin menee sekaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/4735 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään tuntuu, että olen itse tällainen. Nuorempana pidin itseäni superälykkäänä ja luulin tietäväni kaiken.

Vierailija
324/4735 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 21:21"]

Nykyään tuntuu, että olen itse tällainen. Nuorempana pidin itseäni superälykkäänä ja luulin tietäväni kaiken.

[/quote]

Onko sulla erityisopetustaustaa? Mitkä ovat vahvuutesi, entä heikkoutesi? Mikä oli keskiarvosi? Oliko aineita, joissa tarvitsit tukiopetusta tai jopa kokonaan mukautetun opetuksen? Osaat kuitenkin kirjoittaa yhdyssanat ja sivulauseitakin, ainakin sellaisen kuvan saan susta.

Miksi arvelet olevasi heikkolahjainen? Onko ongelmia keskittymisessä vai? Jotkut sanoo, etteivät osaa keskittyä ja sitten arvellaan olevan heikkolahjaisia. Itsekin näin ajattelin lukiaikoina, mutta sain sitten diagnoosin ADD, ja omasta pyynnöstäni halusin neurologin tutkimuksiin.

Vierailija
325/4735 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2012 klo 13:38"]

Hänellä ei ole kehitysvamma diagnoosia koska vanhemmat eivät sitä halunneet.
Hänellä ei ole lapsia mutta kissoja löytyy.=)

[/quote]

Anna kun arvaan, hänen vanhemmat eivät halunneet kyseistä diagnoosia, koska se on "leima". Ilman diagnoosia kyseinen henkilö saa syrjäytyä rauhassa, ja siitä voi seurata isoja ongelmia. Kvammadiagnoosi olisi auttanut häntä työ- ja opiskelukuvioissa, heikkolahjaisuuden perusteella ei samanlaista apua saa.

Vierailija
326/4735 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen luokkatoverini on heikkolahjainen. Kielelliset osiot on hänellä todettu ikätasonsa mukaiseksi, muut alueet ovat heikkoa tasoa. Tekee töitä kiinteistönhoitajana, ja hyvin hoitaa työnsä. B-kortinkin on myös suorittanut.

Kyseinen mies on myös isäkin, äiti on myös heikkolahjainen ja tekee töitä myös, kodinhuoltajana päiväkodissa. Heidän poikansa on tällä hetkellä 12-vuotias terveenä syntynyt, ja opiskelu normaaliluokassa onnistuu hyvin. On tosin vanhempiaansa taitava, etenkin äidistä taitavampi.

Ovat nopeasti oppineet lasten hoidon käytännössä. Ainoa asia, missä apua tarvitsevat, on Kelan paperit yms. Onneksi pojalla on kummitäti ja -setä sekä isoäiti, jotka tarvittaessa auttavat vanhempia.

Vierailija
327/4735 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

äitini ja veljeni

Vierailija
328/4735 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, anoppini. Hidasjärkinen eikä ole maailman menosta perillä, mutta pärjää omalla tontillaan. Ei tajua asiayhteyksiä eikä ole kiinnostunut juuri mistään, mikä menee oman elinpiirin ulkopuolelle. Tuli nuorena miniänä pientilalle apuemännäksi, pääsi keittiöön "hallinnoimaan" vasta vanhan emännän kuoltua. Normaalit askareet sujuvat ja käsitöitäkin tekee. Toisin sanoen pärjää ihan hyvin. Ei minulla muuta moittimista ole, kuin se etten osaa puhua hänen kanssaan juuri mistään, liikumme niin eri sfääreissä ja joskus tulee kiusallinen olo hänen seurassaan: en osaa olla vapaunuteesti, sillä aina kun innostun puhumaan jostain minua kiinnostavasta asiasta, hänen katseensa harhailee ja on kuin hän ei olisi kuulllutkaan ja joudun selittämään asian.

Vierailija
329/4735 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on laaja-alaisia oppimisvaikeuksia + vaikea lukihäiriö. fysiikka,matikka ja kemia ovat mulle vaikeita ja tarteen muissakin aineissa erityisopetusta. siitä on hyötyä mulle ja on edelleen. oon 17v ja aion mennä amikseen valmentavalle linjalle koska en tiedä mitä haluaisin tehdä työkseni. itse en tykkään tuosta sanasta heikkolahjainen sillä on mulla muitakin lahjoja kuin älynlahjoja. mulla on hyvät sosiaaliset taidot. oon aika tavallisen näkönen ettei kukaan epäile että mulla olisi laaja-alaisia oppimisongelmia.

Vierailija
330/4735 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin kautta tunnen heikkolahjaisen naisen, joka selviytyy yksinkertaisista ja selkeistä hommista, tarvitsee rutiinejakin. Surullisinta on se, että kyseinen nainen on tehnyt monta lasta ja ne on sitten huostaanotettu, kun äiti ei välittänyt niistä. Viime vuonnakin häneltä huostaanotettiin lapsi. Lapsen mummo löysi sen lapsen kuumeisena, eikä lapsen äiti mitään tehnyt! Nyt se taas odottaa lasta. Ihmettelen, miksi se saa jatkaa tuota menoa, kun on jo selvää, että lapset huostaanotetaan? Maailmassa on jo oikeasti paljon kotia odottavia lapsia, he ovat narkkareiden, väkivaltaisten tai alkoholistien lapsia! Miksi vanhemmiksi kykenemättömien pitää tehdä lapsia huostaanotettavaksi?

Vierailija
331/4735 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Setäni sai heikkolahjaisen diagnoosin joskus 60-70-luvulla, ja päätyi apukouluun. Apukouluun joutui helposti jopa lukihäiriöiset tai näkö-, liikunta- ja kuulovammaiset, vaikkei heidän ajatuksissa mitään vikaa ole! Samoin sinne päätyi huonojen kotiolosuhteiden takia. Apukoulutaustalla ei päässyt minnekään ammattikouluihin, mutta kouluttamattomana pääsi töihin, jos vain mahdollista, ja setäni olikin niinä aikoina töissä päiväkodissa ja keittiössä apulaisena. Onhan tosin nykypäivänäkin erityiskoulun käyminen "leima" joidenkin silmissä, sillä eräs kaverini (hänellä on keskivaikea kuulovamma), joka kävi erityisammattikoulun opiskellen toimistomerkonomiksi, eikä hänelle ole mitään töitä tärpännyt, kun on tullut vastaan sana "erityisammattikoulu" ammattikoulun valmistumistodistuksesta.

Sedälläni on hahmottamisen ja oppimisen vaikeudet suuret, hän selviytyy yksinkertaisista ja selkeistä tehtävistä. Tosin tällä hetkellä hän elää työttömänä, kun työllistyminen on vaikeaa. Tuo kehitysvammadiagnoosi olisi helpottovampi, sillä yhteiskunta huolehtii heistä niin hyvin. Setäni kävi 2000-luvun kieppeillä erityisammattikoulun, jossa opiskeli puutarhurilinjaa. Mummo ja ukki auttaa joissakin asioissa setääni, mä, isäni tai joku tädeistä/sedistä käy siivoamassa hänen luonaansa, sillä hän tarvitsee niihinkin apua. Ei osaa laskuistakaan huolehtia.

Sedälläni on naisystävä, joka on näitä apukouluaikaisia kavereita. Yhdessähän nuo nauttii juomisesta, molemmilla on siis alkoholin kanssa ongelmia.

Vierailija
332/4735 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 00:08"][quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 21:51"]Kaverini, jolla on Aspergerin syndrooma, on mielestäni heikkolahjainen. Hänellä on vaikeuksia normaalissa elämässä eikä kaikkea selitä pelkästään tuo Asperger. Hän ei hahmota aikaa, rahaa yms. ollenkaan ja on vieläkin riippuvainen äidistään kaikessa (asuukin kotona). Ikää melkein 40 vuotta.
[/quote]

Henzu?
[/quote]

Tietääkseni Henzu on kertonut oppimisvaikeuksistaan, ja hyvinhän se kirjoittaakin heikkolahjaiseksi. Voihan hänellä olla vaikea-asteinen Asperger, joka vaikeuttaa elämää.

Vierailija
333/4735 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!  Olen heikkolahjainen. Joka paikassa minua  on kiusattu jopa kaupassakin asioidessani.  Muut huomaavat , että olen heikkolahjainen ja alkavat kiusaamaan.  Nykyään ei hyväksytä  heikkolahjaisia tähän yhteiskuntaan.  Kaikkien pitäisi olla samanlaisia. Kävin mukautetun peruskoulun.  Jossain vaiheessa yritin päästä  suorittamaan normaalia peruskoulua ja saada näin normaalin peruskoulun päästötodistuksen. Se ei ollut mahdollista minun kohdallani. Olen käynyt mukautettuna peruskoulun luokat 5,6,7,8 ja 9 -luokan.  Olin keskitasoinen oppilas peruskoulussa ollessani.  Kaikki luokkalaiseni olivat minua vastaan vaikka  eivät itse olleet sen kummempia ,kun minä olin.  Kiusaamista ei  saatu loppumaan millään eikä  kiusaajia  saatu millään kuriin.   Vieläkin näen  painajaisia niiltä yläasteen ajoilta.  Ammattikoulussakaan ei saanut olla rauhassa kiusaajilta. Jokaisessa työpaikassa minua on kiusattu.

Vierailija
334/4735 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän päivään saakka olen ollut syrjitty.  Voi olla ,että joudun olemaan koko ikäni syrjitty täällä yhteiskunnassa.

Vierailija
335/4735 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
336/4735 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten minusta tuntuu että yksi ja sama ihminen on kirjoittanut osan kommenteista mutta aina esiintyy eri roolissa/keskustelee itsensä kanssa. Siis kirjoitustyylistä tunnistan.

Vierailija
337/4735 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies29+1v

Vierailija
338/4735 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap! Anteeksi, mutta minkä ikäinen olet?

Hienoa ,että otat asioista selvää.

Vierailija
339/4735 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ha, ha olen tunnistanut alottajan.

Tekee näitä alotuksia, kun ei muuten pysty kiusaamaan ketään. Raukka!

Vierailija
340/4735 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pankissa töissä.

ai nordeassa....?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kuusi