Tunnetko ihmisiä, jotka ovat heikkolahjaisia, mutta eivät kuitenkaan kehitysvammaisia?
miten ovat selvinneet elämässään? käyvätkö töissä? Miten selviävät kotitöistä ja lasten kasvatuksesta jos heillä lapsia on?
Kommentit (4735)
olenko heikkolahjainen, kun olin ala-asteen yleisopetuksessa yksilöllistetyllä oppimäärällä ja ylä-asteen kävin pienluokalla? Amiksen kävin rakennuspuolella ja mulla oli vaikeuksia näyttöjen ja käytännön hommeleissa et ne piti mukauttaa, mutta yleis-aineet oli ihan normaalilla arvostelulla. Tuntuu että minä olen ollut aina kömpelömpi puukäsitöissä mitä teoriassa. Minä olen myös aika kömpelö sosiaalisilta taidoiltaan ja tuntuu et minulla on aina ollut jotain keskittymisvaikeuksia. Voiskohan minulla olla ADHD tai Asperger ja siihen liittyviä pienimuotoisia oppimisvaikeuksia.
Toni92 kirjoitti:
olenko heikkolahjainen, kun olin ala-asteen yleisopetuksessa yksilöllistetyllä oppimäärällä ja ylä-asteen kävin pienluokalla? Amiksen kävin rakennuspuolella ja mulla oli vaikeuksia näyttöjen ja käytännön hommeleissa et ne piti mukauttaa, mutta yleisaineet oli ihan normaalilla arvostelulla. Tuntuu että minä olen ollut aina kömpelömpi puukäsitöissä mitä teoriassa. Minä olen myös aika kömpelö sosiaalisilta taidoiltaan ja tuntuu et minulla on aina ollut jotain keskittymisvaikeuksia. Voiskohan minulla olla ADHD tai Asperger ja siihen liittyviä pienimuotoisia oppimisvaikeuksia.
Tunnen: itseni. Olen itse heikkolahjainen matematiikassa ja kaikessa, mihin tarvitaan eksaktia, systeemistä ajattelua. Suoritin lukiossa lyhyen matikan, fysiikan ja kemian, mutta silti pääsin vain rimaa hipoen (käytännössä säälistä) viimeisiltä kursseilta läpi ja suorittamaan yo-kokeita. Koska yo-kokeissa ei tarvinnut pakollisena kirjoittaa matemaattisia oppiaineita, kirjoitin 2 laudaturia, 2 eximiaa ja 1 cum lauden. Huippupaperit siis!
Läheiseni eivät ole koskaan ymmärtäneet oppimisvaikeuksiani. En ole oikein ymmärtänyt niitä itsekään. Monille tuntuu olevan vaikeinta ymmärtää, etten opi matematiikkaa ja vastaavia taitoja (esim. nykyaikana elintärkeä tietotekniikka), vaikka pänttäisin sitä 24/7 parhaimpien opettajien ohjauksella. Näin kuitenkin on kohdallani. Jos käytän itsestäni sanaa 'heikkolahjainen', läheiseni pöyristyvät ja suuttuvat tai rupeavat nauramaan.
Aikuisiällä minulle tehtiin aivojen magneettikuvaus, jossa löytyi vasemman ohimolohkon subkortikaalinen vaurio. Paljastui, että tarkkarajainen heikkolahjaisuuteni on todennäköisesti aina johtunut aivovammasta.
Olen pärjännyt elämässäni huonosti. En halua paljastaa enempää.
Valmistui kouluavustajaksi oppisopimuksella. Facebook-päivitykset ovat ainoastaan oppilaiden haukkumista ja huomioh*******a. Tituleeraa itseään opettajaksi, kun sai joitain tunteja itselleen opetettavaksi... Sellainen röökiä polttava, tatuoitu, kananpersetukkainen lähiövalas. Sai vihdoin miehenkin, kakkoskierroksella olevan reppanan jolla on lapsi. Nyt odottaa tälle sankarille lastakin. Äitinsä sen vauvankin hoitaa, hoitaa tyttärensä raha-asiat ja koirankin. Silloin, kun koira ei ole tällä kotonaan teljettynä vaatehuoneeseen kun muuten se tuhoaa.
Ilmeisesti tuo siis ihan hyvin selviää. En sitten tiedä mitä tekee kun äitinsä ei enää jaksa huolehtia.
Toni92 kirjoitti:
olenko heikkolahjainen, kun olin ala-asteen yleisopetuksessa yksilöllistetyllä oppimäärällä ja ylä-asteen kävin pienluokalla? Amiksen kävin rakennuspuolella ja mulla oli vaikeuksia näyttöjen ja käytännön hommeleissa et ne piti mukauttaa, mutta yleis-aineet oli ihan normaalilla arvostelulla. Tuntuu että minä olen ollut aina kömpelömpi puukäsitöissä mitä teoriassa. Minä olen myös aika kömpelö sosiaalisilta taidoiltaan ja tuntuu et minulla on aina ollut jotain keskittymisvaikeuksia. Voiskohan minulla olla ADHD tai Asperger ja siihen liittyviä pienimuotoisia oppimisvaikeuksia.
Motorinen kömpelyys tai sosiaalinen vajavaisuus ei ole heikkolahjaisuutta tai kehitysvammaisuutta. Kirjoitit olevasi teoriassa hyvä. Eikö joku teoriaan perustuva työ voisi olla juttusi? Motorista kömpelyyttäkin voi itse asiassa prepata toimintaterapiassa. Oletko harkinnut sellaista?
Vierailija kirjoitti:
Onko kaikki apukoulua käyneet heikkolahjaisia?
Minulla on sellainen mielikuva, että 80-luvulla apukouluun laitettiin iloiseen sekamelskaan cp-vammaiset ja oikeasti älyllisesti kehitysvammaiset. Näin jälkeenpäin ajatellen kyllä ihmetyttää kovasti, jos se oikeesti tosiaan oli niin.
Mulla on just kuntoutusjuttu meneillään missä on pitänyt tehä kaikenlaisia tehtäviä. Selvisi ainaki et mulla on keskiverto ihmistä parempi numeromuisti ja päässälaskutaito mulla on myös hyvä, että nuitten vahvuuksien perusteella sopisi ainakin joku toimistotyö, mutta tuntuu siltä että ei jaksaisi istua päivää tietokoneen ääressä. Lukemisen muistamisessa/ ymmärtämisessä mulla on myös jotain häikkää että saattaa olla jotain lievää lukihäiriötä myös. En oo harkinnut sellaista motorisen kömpelyyden preppaamista.
Vierailija kirjoitti:
on hyvät sosiaaliset valmiudet, joiden ansiosta lievää vammaisuutta ei helposti tajua. Teen hänen kanssaan hoitotyötä, joka tapahtuu parittain, ja siinä tulee usein tilanteita, joissa heikkolahjaisuus tulee eteen. Esim. hän unohtelee asioita, ei tiedä perusasioista vaikka on lähärikoulutus taustalla jne. Pääsi kuulemma koulusta läpi siipeilemällä muiden kustannuksella.
Asioiden unohtelu ei ole merkki heikkolahjaisuudesta, ihmiset joilla on masennus joku lääkitys päällä, muistisairaus tai vaikka AD/HD, voivat unohdella ihan yksinkertaisiakin asioita, ei sillä ole suoraa korrelaatiota älylliseen kapasiteettiin, joka käsittää niin monta muutakin osa-aluetta kuin muisti.
Kerran yläasteella huomasin, että yksi tyttö piirsi kuvaamataidossa ihan kuin 3-4-vuotias lapsi. Hahmot oli sellaisia kasvottomia lumiukkomaisia, vaikka piti piirtää ihmisiä. Eli pallo päänä, isompi pallo vartalona ja sitten viivat jalkoina ja käsinä. Tämä ihminen pääsi kyllä tietääkseni ylioppilaaksi ja opiskeli tradenomiksi. On työelämässä. Tuo piirtäminen jäi vaan mieleen, koska en ollut koskaan nähnyt 15-15v piirtävän niin huonosti. Varmaan se oli jotain hahmotushäiriötä tai jonkun osa-alueen kehittymättömyyttä. Ei kuitenkaan mikään älyllinen kehitysvamma tai heikkolahjaisuus eikä mitään adhd- tai aspegren tietääkseni. Oli ehkä vähän outo tyyppi, mutta kuitenkin "normaali".
Vierailija kirjoitti:
Oma aviomieheni :(
Klassinen aikuisiän ADHD, lääkitystä olen ehdottanut jo vuosia. Yksinkertaisimmatkin asiat menevät yli hilseen, rahaa ei osaa käyttää ollenkaan, lapsille huutaa usein. Ei ole helppoa elämä, ei.
Ja kun joku kuitenkin kysyy että miksi hitossa menit tuollaisen kanssa naimisiin, harmitonta deittailua ja sitten olinkin jo raskaana ehkäisyn petettyä. Että näillä mennään.
AD/HD on tarkkaavaisuus- ja ylivilkkaushäiriö, ei ole ollenkaan sama asia kuin älyllinen kehitysvammaisuus tai heikkolahjaisuus. Kannattaisi sinunkin sivistää itseäsi, ennen kuin avaat suusi, koska tuollaisella toiminnalla saat itsesi näyttämään todella typerältä.
Exäni suurehkossa suvussa löytyy jos jotakin. Yksi yliviisas, yhden veljen molemmat lapset enemmän tai vähemmän heikkolahjaisia, toisen veljen ainokainen adhd, molemmat nämä veljet hitaalla käyviä...
Vierailija kirjoitti:
Tunnen, tuttu kyseessä. Oli koko peruskoulun pienluokassa ja opiskeli erit. ammattikoulussa kokiksi. Yläasteiässä liikkui epämääräisessä seurassa ryypäten ja tupakoiden, karkaili myös kotoa, varasteli vaatteita ja kosmetiikkaa, oli ongelmanuori.
Hän on tehnyt töitä, mutta sitten on saanut potkut puutteellisen ajantajun takia. Hän jatkaa vielä tuota varastelua, kärsii myös alkoholi- ja huumeongelmista. Elättää itseään prostituoidun hommilla kaverinsa, joka on normaaliälyinen, mutta hänellä on ADHD, kanssa. on tavallisen näköinen. Mielestäni tavallinen ulkonäkö ja alhainen älykkyysosamäärä eivät ole hyvä yhdistelmä.
Eipä ole hyvä olla älyllisesti heikkolahjainen olipa se ulkonäkö mikä tahansa, pientä älykkyysosamäärää ei kompensoi edes kaunis ulkokuori, sillä eihän sellaista ihmistä siedä kukaan. Mieti nyt vähän, sellainen nainen tai mies, joka on hyvännäköinen mutta heti kun avaa suunsa, ihmisiä alkaa vituttamaan jo ensihetkistä lähtien. En sano tätä ollakseni ilkeä mutta karu tosiasiahan on se, että elämässä pärjätäkseen tarvitsee ainakin normaalin, keskivertoa olevan älykkyysosamäärän. Kaikki mikä menee alle normin, on erittäin huono juttu sen ihmisen elämässä pärjäämisen kannalta.
Poikani opettaja. On oikeasti kehitysvammainen. Pitää hitler-kuria ja ei osaa opettajiaan asioita.
Tuttu.On pikkusen päälle lähihoitaja,ja luulee olevansa psykiatri ja maailmankaikkeus.
Hänen miehensä on entinen linnakundia,joka nyt pätee jossakin seurakunnassa.
Kiusaa lapsiaan,toisella lapsella kehitysvamma,toinen aggressiivinen.
Esim.tämä tuli mieleen tämä pariskunta.
Kyllä tunnen. Tää tyyppi asuu samassa kaupungissa ja kävi koko elämänsä erityiskoulua. On 28-vuotias ja tehnyt kolme lasta, jotka on sitten huostaanotettu. Naisen suvussa esiintyy heikkolahjaisuutta mikä selittänee huostaanotot yms. Tällä naisella on todella pahoja ongelmia juomisen kanssa ja joi jopa raskaanakin kaikkien kolmen kohdalla! Netissä haukkuu sossut lyttyyn kun lapset on viety eikä itse ymmärrä että hänen, suvun, vanhempiensa ja hörhökaveriensa seura ei oo hyväksi lapselle koska hehän voi pahimmassa tapauksessa lyödä lasta. Lähtee kenen tahansa mukaan ilman että ymmärtää joutuvansa hyväksikäytetyksi. Ei osaa valittaa omaan tilannettaansa edes hakattuna, hyväksikäytettynä tai ryöstettynä jos sellaisen kohteeksi joutuu. Tuon naisen omat asiat ei oo edes kondiksessa ja on opiskellut jossain vammaisten ammattikoulussa ammattiin mutta eipä ole kykeneväinen töihinkään koska ei ymmärrä kelloa joten saattaa tulla paikalla myöhässä. Ehkäisyä ei kukaan voi järjestää tälle naiselle koska hän ei osaisi hoitaa sitä itsenäisesti tai toinen parempi vaihtoehto on sterilisaatio mutta eipä kukaan sitäkään hoida kun hänen vanhemmatkaan eivät ole kykeneväisiä hoitamaan lapsensa asioita. Ei taida tuollekaan kierteelle loppua tulla. Tiedä jos taaskin on tulossa huostaanotettava lapsi :/
Vierailija kirjoitti:
Tunnen: itseni. Olen itse heikkolahjainen matematiikassa ja kaikessa, mihin tarvitaan eksaktia, systeemistä ajattelua. Suoritin lukiossa lyhyen matikan, fysiikan ja kemian, mutta silti pääsin vain rimaa hipoen (käytännössä säälistä) viimeisiltä kursseilta läpi ja suorittamaan yo-kokeita. Koska yo-kokeissa ei tarvinnut pakollisena kirjoittaa matemaattisia oppiaineita, kirjoitin 2 laudaturia, 2 eximiaa ja 1 cum lauden. Huippupaperit siis!
Läheiseni eivät ole koskaan ymmärtäneet oppimisvaikeuksiani. En ole oikein ymmärtänyt niitä itsekään. Monille tuntuu olevan vaikeinta ymmärtää, etten opi matematiikkaa ja vastaavia taitoja (esim. nykyaikana elintärkeä tietotekniikka), vaikka pänttäisin sitä 24/7 parhaimpien opettajien ohjauksella. Näin kuitenkin on kohdallani. Jos käytän itsestäni sanaa 'heikkolahjainen', läheiseni pöyristyvät ja suuttuvat tai rupeavat nauramaan.
Aikuisiällä minulle tehtiin aivojen magneettikuvaus, jossa löytyi vasemman ohimolohkon subkortikaalinen vaurio. Paljastui, että tarkkarajainen heikkolahjaisuuteni on todennäköisesti aina johtunut aivovammasta.
Olen pärjännyt elämässäni huonosti. En halua paljastaa enempää.
Eihän tuossa ole heikkolahjaisuudesta kyse. "Heikkolahjaisuus" tarkoittaa reilusti keskimääräistä alhaisempaa älykkyysosamäärää ja laaja-alaisia oppimisvaikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen useammankin. Yksi elää suht normaalia elämää mutta elelee valtion tuilla. Kaksi on vankilassa. Yksi on 14-vuotias, käy peruskoulua mukautetussa opinnossa ja jatkuvasti joutuu onnettomuuksiin. Kaikki neljä ovat siskoni marokkolaisen miehen sukulaisia.
tässä näemme millainen on lopputulos kun on niin muotia haluta mulattilapsia koska ne on niin söpöjä! ulkonäkö ei mitenkään vaikuta elämässä selviytymiseen mutta vanhemmille näyttää olevan kosmeettiset seikat tärkeimpiä kuin perinnölliset sairaudet.
Täällä on monilla selkeästi mennyt puurot ja vellit sekaisin, nyt puhutaan mentaalisesta retardaatiosta, ei oppimisvaikeuksista tai neurologisista häiriöistä, jotka ovat ihan eri asia kuin älyllinen vajavaisuus/jälkeenjääneisyys. Ettekö osaa ihmiset edes googlettaa ja ottaa selvää siitä mitä eroa noilla asioilla on keskenään? Onko se todellakin noin haastavaa teille? En voi uskoa sitä, että miten ignorantteja ja saamattomia ihmisiä voi olla edes olemassa. Tässä ketjussa on kuvailtu henkilöitä joilla on päihdeongelmia tai taloudellisia vaikeuksia, mutta harvat ovat edes osanneet vastata aloittajan kysymykseen oikealla tavalla. Te vain oletatte että nämä tietämänne tai tuntemanne henkilöt ovat henkisesti jälkeenjääneitä mutta kuvailuistanne tämä ei käy ilmi millään tavalla. Asperger on osa autismin kirjoa, heillä on tutkimusten mukaan korkeampi älykkyysosamäärä kuin keskivertoihmisellä ja tämä häiriö vaikuttaa heidän sosiaalisiin taitoihin, ja mitä tulee ihmisiin joilla on AD/HD, heidän joukossaan esiintyy myös paljon erityislahjakkuutta ja se on myöskin neurologinen häiriö, ei vaikuta henkilön älylliseen kapasiteettiin negatiivisella tavalla, vaan heillä on keskittymisvaikeuksia ja heillä saattaa esiintyä lieviä muistivaikeuksia. Olkaa hyvä ja sivistäkää itseänne edes vähän, ihan hirveää lukea näitä kommentteja, joissa ihmiset ovat tietävinään kaiken mutta eivät todellisuudessa tiedä yhtikäs mitään.
Vierailija kirjoitti:
Näitä äitinsä raskaudenaikaisen alkoholinkäytön takia "heikkolahjaisia" on yllättävän paljon. Kuinka tyhmä täytyy äidinkin olla, ettei osaa olla ottamatta alkoholia raskausaikana? Alkoholi on suurin lasten vammauttaja länsimaissa tutkimusten mukaan. Ja kyllähän sen huomaa. Vähäinenkin käyttö voi aiheuttaa esim. oppimisvaikeuksia lapselle, koska turvallista rajaa käytölle ei tiedetä, sitä ei ole olemassa.
Tulee mieleen puolituttu, joka joi ja poltti raskausaikana odottaessaansa lapsia. Lähipiiri valisti ja sanoi, että raskausajan juominen ja tupakoiminen vaurioittaa sikiötä, mistä seuraa mm. kehityshäiriötä tai -vammaa, oppimisvaikeuksia, adhd yms. Nyt ihmettelee 2 lapsensa terveysongelmia ja valittaa kun on niin rankkaa. Vanhimmalla lapsella on adhd sekä autismin oireet ja nuorimmalla oppimisvaikeuksia sekä adhd. Tämä nuorimmainen oppii kyllä omalla tavallaansa mutta sitten vanhimman kanssa on vaikeaa anarkistiluonteen takia.
Onko muka tämän keskustelun tekijä normaaliälyinen ei siis heikkolahjainen ? Näin heti ettei kyseessä ole mikään heikkolahjainen .