Suurperhe ja köyhyysloukku
Laskeskelin tuossa huvikseni toimeentulotukilaskurilla, että meidän tilanteessa, 9 lasta, kotiäiti ja työssä käyvä isi, tuo isin työssä käynti 'kannattaa' vasta kun palkkatulo on NETTONA yli 2300€/kk eli bruttona melkein 3500. Siihen asti toimeentulotuki on isompi.
Mitäs olette mieltä? Meneekö ihan oikein?
Kommentit (141)
Ihan hirveästi siitä minimiäitiysrahasta veroja, juu, kertyykin. Idiootti.
laskelmoimaan, että ei kannata mennä töihin eivätkä näe mallia normaalista työssäkäynnistä. Ihan tutkimusten mukaan siis näin on, ikävä kyllä.
Itse olen ollut kotona vain äitiyslomalla ja hoitovapaalla ja mieheni on koko ajan työssä. Tällä hetkellä itseasiassa kahdessakin työssä.
Miten tästä tulee lapsille huono malli?ap
Esikoinen käy jo nyt kerran viikossa lapsenlikkana ja toisetkin jakaa välillä mainoksia kun on rahan tarvetta. Mielestäni meillä lapset opetetaan kyllä työntekoon eikä tukien nauttimiseen.
ap
että sun tulisi ensisijaisesti ITSE ELÄTTÄÄ perheesi?
Eikä heittäytyä sen varaan, että kyllä yhteiskunta maksaa?
miksi täällä valitetaan kuinka paljon joku 9 lapsinen perhe tulee yhteiskunnalle maksamaan? Tulee niitä kuluja kahdestakin lapsesta. Ja siitä yhdestäkin. Ja se on ihan ok, kyllä yhteiskunta lapsia tarvii, tulevia veronmaksajia.
Mulla on kaksi lasta, toinen koulussa toinen hoidossa. Tienaan bruttona 1500e/kk josta maksan veroja n.300e. Lapsen hoitomaksu 254 ja hoitopaikka maksaa 989e niin kyllä se hoitopaikka mun lapselle maksaa veronmaksajille enemmän kuin maksan veroja ja hoitopaikkaa yhteensä.
Olen pph ja lapseni siis hoitoryhmässäni. Toki tarjoan hoitopaikan kolmelle muulle lapselle ja yhteiskunta ei maksa mitään kodistani jossa lapseni siis hoidossa
aviomies on.
Ja lapset tosiaan oli kotona pitkään, ja tein samalla myös töitä. Kuukauden paussi oli molemmilla kerroilla.
suosittelen maailman avartamista,ihan jo teidän lapsien takia.Joskus on hyvä asettua toisen asemaan,eikä vain miettiä mikä on mukamas itseltä pois.
Ihan hirveästi siitä minimiäitiysrahasta veroja, juu, kertyykin. Idiootti.
pässi.
te voitte väittää, että ap ei maksa veroja? Minimiäitiyspäivärahasta ja kotihoidontuesta menee aina vero! Kotihoidetut lapset ovat yhteiskunnalle suuri säästö!
Pointti ap:lla oli se, että jos perheen tulot ovat tietyn suuruiset ja toimeentulotukiraja on lähellä, niin tulee mieleen, että kannattaako työnteko. Sama se, onko perheessä 1 vai 10 lasta.
Jos kaikki tekisivät kuin me, eipä olisi noita ap:n kaltaisia loisia.
Niin se menee. Meillä on neljä lasta ja mekin elelemme jatkuvasti ihan toimeentulotuen rajoilla, jos vain yksi vanhempi on töissä - vaikka saadaan täysimääräiset kotihoidontuetkin.
Siitä huolimatta aikomus on käydä töissä, tällä hetkellä isä ja äiti vuorotellen.
Tämä johtuu siitä, että toimeentulotuki on se tukimuoto joka ihan oikeasti huomioi perheen koon merkittävästi. Jos olisi edelleen olemassa lapsivähennys verotuksessa, niin työssäkäynti olisi kannattavampaa suurperheellisellekin.
Varmaan niinku jotain kymppi kuussa tai jotain.
jos osaat,sekin vähä parempi kun ei mitään.
Kyllä idioottikin nyt ihan suoraan tajuaa, että minimiäitiysrahasta ja kotihoidontuesta maksetaan veroja TODELLA VÄHÄN. Turha saivarrella nyt siitä maksetaanko esimerkiksi 62 euroa tai vaikka 78 euroa.
HYVIN VÄHÄN, ERITTÄIN VÄHÄN, TODELLA VÄHÄN se on silti.
Jos me olisimme miehen kanssa molemmat työssä. Pieipalkkaisina, niin että saisimme bruttona YHTEENSÄ vajaa 4000€ rahaa. Meillä olis kolme alle kouluikäistä päiväkodissa.
Maksaisimme veroja PALJON vähemmän kuin mieheni nyt tuloistaan (ja minä olemattomasta äitiysrahastani), lisäksi yhteiskunta maksaisi meidän lasten hoidosta pitkän pennin.
Ainut tuottavuuskeino ei siis ole se, että maksaa veroja yksilönä. Yksilön tuottavuuteen vaikuttaa moni muukin asia.
ap
ap
Kyllä idioottikin nyt ihan suoraan tajuaa, että minimiäitiysrahasta ja kotihoidontuesta maksetaan veroja TODELLA VÄHÄN. Turha saivarrella nyt siitä maksetaanko esimerkiksi 62 euroa tai vaikka 78 euroa.
HYVIN VÄHÄN, ERITTÄIN VÄHÄN, TODELLA VÄHÄN se on silti.
veroja,kuinka....??? Niin juuri ERITTÄIN VÄHÄN.
että perkelettäkö te tienaisitte sitten niin jumalattoman vähän!
Sinä et edelleenkään tuota yhtikäs mitään, vaikka vääntäisit maailman tappiin.
niitä mukuloita pitää tehdä järjen kanssa vain sen verran, kuin itse pystyy kunniallisesti elättämään, palkallaan, ilman yhteiskunnan asumis- ja toimeentulotukia.
Eri asia sitten, jos jää yllättäen työttömäksi tai tulee vahinkoraskaus vähävaraisena. Silloin tarvitaan niitä tukia, hätätilanteessa.
Vapaaehtoisesti kakaralauman pukanneet voisi lopettaa ruikuttamisen ja valittamisen palkkojen ja tukien suhteen, kun se on selvästi ollut oma valinta, montako elätettävää itselleen tekee. Jokainen kai nyt oman palkkapussinsa elatuskyvyn tietää!
terv. kolmen yh, töissä, asuntolaina.
Ja kenellä on pieni palkka? Luuserilla. Aivan.
just....sano se työpaikkas siistijälle.Typerä mieli ei korreloidu ison palkan kanssa.
että kapitalistiseen talousjärjestelmään on sisäänrakennettu se, että toiset tienaavat enemmän, toiset vähemmän. Mitenkään ei ole mahdollista edes talousjärjestelmän toimivuuden kannalta, että kaikilla olisi huippupalkka.
Se, mistä tässä puhutaan tai pitäisi puhua, lienee se, onko pienituloisilla oikeutta hankkia useampia lapsia? Haluammeko me rajata oikeuden lastenhankintaan vain hyvätuloisille?
Toisaalta, hyvä on muistaa sekin, että esim. meidän akateemisten kouluttaminen maksaa myös yhteiskunnalle paljon, satojatuhansia euroja per tutkinto. Eikä kaikista tule silti hyvätuloisia. Itse teen tutkimustyötä pienellä palkalla ja apurahoilla, enkä vaihtaisi työtäni kovapalkkaiseen työhön yksityissektorilla.
t. pienipalkkainen tutkija, jolla myös useita lapsia
52 no pointti olisi sitten se, että perkelettäkö te tienaisitte sitten niin jumalattoman vähän!
Sinä et edelleenkään tuota yhtikäs mitään, vaikka vääntäisit maailman tappiin.
Ja jos on 9 lapsen äiti alle 35-vuotiaana, niin kyllä siitä pystyy laskemaan, että kamalasti ei ole töissä ehditty käydä ennen lapsiakaan, eikä tulla käymään vielä hyvään aikaan.
Minä kyllä ottaisin mieluummin vähemmän ja laadukkaampaa kuin tuollaisia massatuotettuja tukitenavia.