Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mykoplasma -kerro millaisia oireita sulla on ollut

Vierailija
13.12.2011 |

Kaikki te, joilla tänä syksynä/talvena ollut tuo mykoplasma - millaisia oireita se on teille aiheuttanut?

Miten selvisi/diagnosoitiin, mitä lääkettä saitte?

Kommentit (66)

Vierailija
1/66 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotenkin hankala hengittää, ihan kuin keuhkoputkessa olis jotain tavaraa. Aamusin sai yskiä limaa ihan urakalla. Ruumiinlämpö on alhainen (35,3) koko ajan, ei siis kuumetta vaan just päin vastoin... ja päätä särki varmaan viikon siinä alkupuolella. Olo tosi väsynyt.

Tuon kolmen viikon päästä menin lekuriin, vaikka olo oli jo vähän parempi. Otettiin verikoe, ja tulosten tultua kertoivat, että mykoplasman ja keuhkoklamydian viitearvot koholla. Eli oli kait ollu molemmat päällä, mutta ilmeisesti jo tokenemassa. Tuosta kahden vkon kuluttua otettiin uusi verikoe, jonka tulosta odottelen nyt... ja sit vasta saa lääkkeet, jos ei ole arvot pudonneet. Olo ei vieläkään ole ihan ok, köhää, limaisuutta ja ääni reistaa. Ja väsyttää.

Vierailija
2/66 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jota mulla muuten siis todella harvoin. Kova yskä, joka kesti lähes kaksi kuukautta. Limaisuutta. Selvisi verikokeessa, joka otettiin kun tulehdusarvot olivat vain vähän koholla vaikka olo hirveä. Sain 10 päivän antibioottikuurin. Sillä onneksi lähti, vaikkakin hitaasti. Kyllä sen heti huomasi ettei ole ihan normaalia kun oireet pitkittyivät niin paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/66 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lokakuussa oli lievä flunssa,jonka jälkeen kovaa yskää ja limaisuutta viime viikkoon asti.Väsymystä.Viikko sitten alkoi olemaan lämpöilyä ja olo huononi.Crp selvästi noussut.Keuhkokuvissa näkyi keuhkokuume.2-viikon Doximed kuuri ja Redol comp.yskänlääkettä.Huomenna vkon olen syönyt lääkettä ja tänään olo tuntunut selvästi paremmalta.Yskä vähentynyt selvästi mutta edelleen yskää ja limaisuutta.Välillä vähän raskasta hengittää.Täälläpäin ollut hirveesti mykoplasmaa tänä syksynä.

Vierailija
4/66 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hengitysvaikeuksia, en pystynyt vetämään syvään henkea, puhumaan vain vaimeasti, "kehkot tulessa"- fiilis. Otettiin EKG, joka tietty oli normaali. Olo tokeentui hissukseen pelkälle flunssa (nuha, kurkkukipu, vähäinen yskä) tasolle.

3 viikkoa oireiden alusta yskä, limaisuus, kova kurkkukipu, tukkoisuus, poskionteloiden särky ja kuume 38,5 ja sain ab-kuurin 10 pvää. Sillä ei oireet lievittyneet. Vain kuumeilu loppui.

2,5kk oireiden alusta väsyin limaan, yskään ja kurkkukipuun. Lääkäri ehdotti närästyslääkityksen kokeilemista, mutta myöntyi ab-kuuriin, jonka sanoi purevan mycoplasmaan sekä kortisonisuihkeet nenään 3kk:ksi. Labroja ei koskaan otettu. Hiljalleen oon toipunut tästä puolen vuoden taudista.

Vierailija
5/66 |
14.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

flunssa alkoi kurkkukivulla ja lämpöilyllä marraskuun alussa. Kävin 2 x lääkärissä, vastaus oli aina että seuraillaan. Sain toisella kerralla Zitromax-kuurin, joka ei auttanut yhtään.

Koko ajan nieleskelin limaa ja sieraimista vuorotellen toinen aina tukossa. Keuhkoissa ahdistava tunne. Väsymystä, satunnaista päänsärkyä, joskus kyynelkanavan vesivuotoa.

Nyt kävin lääkärissä, sain Klacid 10 pvn kuurin.

Siitä meni vatsa aivan sekaisin + huono olo, enkä huomaa vielä eroa, mutta olenkin syönyt sitä vasta 2 pv...onko muilla tätä lääkettä, miten olette sitä "sietäneet"?

Vierailija
6/66 |
15.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuumetta oli 4 viikon aikana vaihtelevasti. Sain panisilliiniä poskiontelontulehdukseen, ei auttanut. Sitten knk- lääkäri määräsi doksimysin- kuurin, mykoplasma- ajatuksella, koska läheisellä kollegallani oli ollut mykoplasma. Sitten auttoi vähitellen.

Vierailija
7/66 |
15.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...oli viime vuonna todella hirveän kuuloinen "räyskivä" yskä (etenkin yöllä), ei kuitenkaan kuumetta. Menimme lääkäriin, joka totesi keuhkokuumeen ja sulki laboratoriotesteillä pois pneumokokin. Oletuksena oli, että aiheuttajana oli todennäköisesti mykoplasma, mutta mitään varmuutta siihen ei koskaan saatu. Keuhkokuume parani antibiooteilla ilman sairaalareissua, mutta jouduimme käymään kontrolleissa lääkärissä muutaman päivän jälkeen tsekkaamassa, että antibiootti varmasti vaikutti.

Vierailija
8/66 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä hyvin voisi kysyä, että millaisia oireita on ollu teillä joilla on ollu virus tai bakteeri.

Ei mykoplasma ole mikään tietty tauti. Mykoplasma on yleisnimitys pyöreille, soluseinättömille prokaryoottisoluille.

Vierailija
9/66 |
22.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri epäili mulla mykoplasmaa pitkittyneen lämpöilyn, äänen käheyden, limaisuuden ja kovan yskän takia. Määräsi antibioottikuurin.

Pelottaa ihan hirveästi kun oon lukenut netistä kaikenlaisia "kauhutarinoita" tästä taudista. Että voi kestää jopa monta kuukautta ja yskä vuoden ym. lisäsairauksia. Lievittäkää nyt joku mun pelkoa jooko, tai on joulu pilalla.:((

Vierailija
10/66 |
22.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain diagnoosiksi jonkinasteisen keuhkokuumeen keuhkokuvien ym oireiston perusteella, 8v yskinyt enemmän tai vähemmän putkeen nyt yli 1kk ajan ja ei ma mykoplasmaa labrassa, ei myöskään 3vkoa sitten.

Tänään veimme taas tervariin ja labraan verikokeisiin kun lömpö noussut 38 asteeseen.

Todella tukkoinen tuo poika, mulla on jo aivan toivoton olotila kun kaiken valvomisen ja sairastamisen lisäksi pitää huolehtia siitä saako edes apua ja tuntuu ettei saa kun ei kaikke amahdollista testata vaikka miten oliis pitkittnyttä jne.

Pojalla vielä infektioastma kaiken lisäksi joten tämä pitkittyneisyys räkätaudeissa ja yskässä on kamalan raskasta.

En tiedä mitä tehdä:((

Vierailija
11/66 |
22.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitkään jatkunutta kuumeilua/lämpöilyä, ei keuhko-oireita. Nyt menossa kolmen viikon antibioottikuuri, ei oo vielä kauheesti auttanut vaikka puolessa välissä on jo.

Vierailija
12/66 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

´mulla on ollu rintakipua, väsymystä, yskää, nuhaa, kurkkukipua, hengenahdistusta, voimattomuutta, silmäoireita ja välillä kuumetta.

ollu jo 7kk mutta vielä jatkuu...

Vierailija
13/66 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla jäi nokkosrokko krooniseksi, tullut päivittäin jo 3 kk ajan, antihistamiinit auttaa

Vierailija
14/66 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain sen tänä vuonna. Olen 14vuotias tyttö. Mulla on ollut todella kova yskä, hengenahdistusta, päänsärkyy, kurkkukipua ja väsymystä. Kävin 2 kertaa ensiavussa. Ensimmäisellä kerralla sanottiin vaan et tää on sellane flunssa joka menee ohi kuukaudessa... huoh! seuraavana päivänä oireet vaan pahenivat ja äitini vei mut ensiapuun 10aikaan yöllä kun ei melkein henki enää kulkenut, ei pystynyt puhua ja kaula oli turvoksissa. Multa otettiin verikoe, röndgenkuva keuhkoista ja annettiin happea joka sisälsi adrenaliinia....pääsin 2 aikaan yöllä kotiin. Söin n. viikon ajan lääkkeitä kaikkea mitä vain voi ottaaa..... Sain viikon päästä tietää vasta että kyseessä oli mykoplasma, kun lääkärit oli tutkinut mun röndgen kuvia. huhhuh! :(

Vierailija
15/66 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan tarvitsin perään toisen kuurin. Kuulin että joskus mykoplasma ei parane ensimmäisellä, vaan tarvitaan kaksi kuuri peräkkäin.

Vierailija
16/66 |
06.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesästä heinäkuusta asti ollut yskää, nuhaa, kuumeilua, hikoilua. Olen käynyt lääkärissä about 3 krt, sanoi, että on kurkunpäätulehdus ja flunssaa, ei saa puhua.Mitään labroja ei otettu. Nyt vasta syyskuussa labrat ja mykoplasmahan se sieltä löytyi. Kuinkakohan moneen on tarttunut kun ei ajoissa ole hoidettu? Lääkekuuriksi alkuun 15 pvää doximed, saa nähdä auttaako. Kyllä Mehiläinenkin on varsinainen arvauskeskus...

Vierailija
17/66 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mykoplasma?
http://www.avainapteekit.fi/oma-terveys/vilustuminen/miten-mykoplasma-tunnistetaan-ja-hoidetaan

Miten tautia hoidetaan?
Mikrobilääkkeistä tehokkaita ovat doksisykliini ja erytromysiini.

Antibiooteista makrolidit, tetrasykliinit ja fluorokinolonit tehoavat MP:aan.

Mykoplasman hoitoon kannattaa perehtyä täällä  (Lääkäri Olli Sovijärven näkemys asiaan):
https://soundcloud.com/helsinki-paleo/helsinki-paleo-podcast-episode15

Vierailija
18/66 |
03.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

CFS?

Perjantaina 1.3. klo 22 TV1 näyttää Inhimillinen tekijä -keskusteluohjelman, jossa Maija Haavisto, Henna Vuokila-Eronen ja professori Olli Polo keskustelevat CFS:stä. Se uusitaan sunnuntaina 3.3. klo 17:10 ja se on katseltavissa peräti vuoden ajan esityksen jälkeen Yle Areenassa.

Mykoplasma?
http://www.avainapteekit.fi/oma-terveys/vilustuminen/miten-mykoplasma-tunnistetaan-ja-hoidetaan

Miten tautia hoidetaan?

Mikrobilääkkeistä tehokkaita ovat doksisykliini ja erytromysiini.

Antibiooteista makrolidit, tetrasykliinit ja fluorokinolonit tehoavat MP:aan.

Lisäksi C- ja D-vitamiinia tarvitaan purkista sekä magnesiumia ja kalaöljyä.

C- ja D-vitamiinin sekä magnesiumin ja Omega-3 rasvahappojen puute on mm. Suomalaisten yleisin ravitsemuksellinen puutos.

C-vitamiinia 500-1000mg / vrk
D-vitamiinia 50-125µg / vrk
Magnesium (sitraattia) 200-400mg/vrk,  kalsiumin ja magnesiumin suhde on 2:1
Omega-3 rasvahappoja

D-vitamiinit saa kympillä iHerbistä.

Muut saa todella edullisesti esim. Citymarketin luontaistuotehyllystä.

Eli kuukausihinnaksi tulee n. 5€.

Ruuan merkitys D-vitamiinilähteenä on vähäinen: 90% ihmisen D-vitamiinista on peräisin iholta (ellei hän ota D-vitamiinia ravintolisänä). Suomalainen saa ruoastaan alle 10µg D-vitamiinia päivää kohti. Suomessa auringonvaloa on riittävästi D-vitamiinin valmistukseen vain toukokuun alusta elokuun loppuun eli kun UVB-indeksi on vähintään 3. Joskus lähes koko kesä on niin pilvinen, kylmä tai sateinen, että pelkästään auringosta on vaikea saada riittävästi D-vitamiinia. Auringosta saat D-vitamiinia, mutta vain silloin kun varjosi on lyhyempi kuin sinä itse. Siis lyhyen aikaa keskipäivällä, noin kello 10-16 vähintään kädet ja jalat paljaina.

Huonoin tilanne on afrikkalaista syntyperää olevilla maahanmuuttajilla, joilla esiintyy usein erittäin vakavia D-vitamiinin puutoksia. Syynä tähän on tumma iho ja ruokavalio. Heidän kotimaassaan UVB-indeksi on lähes läpi vuoden 8-15, kun Suomessa se on keskikesällä 3-6. Talvella Suomen UVB-indeksi on 0.

D-vitamiinia pitää syödä niin paljon, jotta veren D-vitamiinipitoisuus nousee luonnolliselle (kesäauringon nostamalle) tasolle, joka on keskimäärin 125 nmol/l. Lukuisten tutkimusten valossa tämä tarkoittaa vähintään 50µg D-vitamiinia päivässä. Yleensä 100µg ja jopa enemmänkin, jos on isokokoinen ihminen. Pienille lapsille hiukan vähemmän.

Miksi Christel Lamberg-Allardt ja Suvi Virtanen jatkuvasti mediassa toistavat iänikuista mantraansa 7,5-10 µg/vrk annoksesta, jota ei saa ylittää. Se on epäeettistä ja väärää. Sama jos hoitaisi päänsärkyä jalkarasvalla. Ainoastaan osa pienistä lapsista saavuttavat tällä annoksella veren D-vitamiinipitoisuuden 50 nmol/l, jonka he väittävät riittävän kokonaisterveydelle. Muilla ihmisillä veren D-vitamiinipitoisuus on selvästi alle 50 nmol/l.

Lisäksi he pelottelevat syövällä ja kuolemalla, jos annostuksen ylittää, vaikka D-vitamiinin puutos on linkitetty yli 70:een syöpätyyppiin ja lukuisiin eri sairauksiin (mm. I-tyypin diabetes, MS-tauti, reumataudit jne...), jotka Suomessa ovat erittäin yleisiä verrattuna päiväntasaajalla asuviin ihmisiin.

Pelkästään luuston hyvinvoinnin kannalta suositeltava veren D-vitamiinipitoisuus on yli 80 nmol/l.

Eli jos ette syö D-vitamiinilisää, aloittakaa nyt!

Kannattaa seurata D-vitamiiniasioita Lääkäri Matti Tolosen sivuilta, vaikka ei hänen mainostamiaan vitamiineja söisikään.

D-vitamiini herättää paljon kysymyksiä. Fysiatrian erikoislääkäri Jukka Pekka Kouri vastaa katsojien kysymyksiin. (kesto 10 min)
http://areena.yle.fi/tv/1802812/?start=2m27s

D-vitamiini — hyötyä koko terveydelle!
http://ruohikolla.blogspot.fi/2013/01/d-vitamiini-hyotya-koko-terveydelle.html

Tärkeä D-vitamiini, Lääkäri Antti Heikkilä
http://www.katsomo.fi/?progId=140659

Vierailija
19/66 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 2008 selvisi syy oudoille, pitkään jatkuneille oireille.Limaisuus, yöhikoilu, vähäinenkin ponnistelu toi heti hien pintaan, nivelkivut ja outoa oli, että vuosikausia vaivannut oire, kun söi jotain savustettua tuli tuskainen olo ylävatsaan, joka helpotti heti, kun sai maidon vatsaan asti. Se vain ei aina ollut helppoa. Tämäkin oire katosi antibioottikuurilla, mutta on sittemmin palannut sekin takaisin. Jo eläkkeellä oleva lääkäri tunnisti heti mykoplasman oireet, jotka kokeet vahvistivat. 500mg Zeclar ja sen ohella Ventoline Evohaler 0,1mg keuhkoihin vaikuttava sumute ja Flixonase nenäsumute 50mg. Zeclarkuureja söin 5-6 peräkkäin. Vähitellen oireet helpottivat ja vuoden päästä olin elämäni kunnossa, mutta oireet ovat taas alkaneet hiljakseen palata. Kyseiselle lääkärille en voi enää mennä ja terveysteskuslääkärit menevät jotenkin lukkoon, kun mainitsen sanan mykoplasma. He kertakaikkiaan lopettavat keskustelun ja hankkiutuvat potilaasta nopeasti eroon. Monta vuotta kävin oireitteni kanssa lääkärissä ja vähitellen alettiin jutella, kuinka hyviä mielialalääkkeitä nykyään on!!!  Minulla on jo onneksi tiedossa lääkäri, joka suhtautuu vähemmän neuroottisesti potilaan mykoplasmaepäilyihin.

Vierailija
20/66 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up